***TONSKIEN kesäkuu***
Tonskat ovat toista lastaan odottavia yhden lapsen äitejä. Suurin osa on tuttuja toisilleen jo kirjoiteltuaan esikoista odottaessaan Ensikoissa. Mukaan mahtuu myös uusia tuttavuuksia!
Liity mukaan kertomalla itsestäsi seuraavat tiedot:
NIMIMERKKI
OMA & MIEHEN IKÄ
ASUINPAIKKA
ESIKOISEN NIMI JA SYNTYMÄAIKA
TONSKAN LASKETTU AIKA
SYNNYTYSSAIRAALA
TONSKIEN LASKETUT AJAT:
23.6.09 tigger
6.7.2009 Viipuli82
8.7.2009 NapNap
21.7.09 Bejpi
20.10.09 LaLuna79
24.10.09 JoJo1
31.10.09 meriheppa
24.11.09 jenni_117
9.12.09 nau
24.12.09 Hermione-79
26.12.09 Viivioskari
SYNNYTTÄNEET TONSKAT:
Henna, tyttö
Burde, tyttö
Queen, poika 21.6.08
Quiero, poika 30.7.08
Larsku, tyttö 3.8.08
Avecos, poika 8.8.08
Pesukarhu, tyttö 27.8.08
Kamomila, tyttö 31.8.08
Mörötin, tyttö 10.9.08
Coltsfoot, tyttö 6.10.08
Viipero, poika 3.11.08
osborne, poika 10.11.08
napero79, poika 14.11.08
Sonteri, poika 29.11.08
Niamey_85, poika
AinoAurora, tyttö 7.12.08
iida-linnea, tyttö 20.12.08
Karssuli, tyttö 23.12.08
Kandivaihe, tyttö 14.1.09
Laventeli, tyttö 14.1.09
Han-han, tyttö 22.1.09
MiaMik, tyttö 26.1.09
mammanalku,77 tyttö 26.1.09
Jepsis, tyttö 28.1.09
bicci79, poika 6.2.09
Kesämorsian2006, tyttö 13.2.09
Pi-Ki, tyttö15.3.09
pikku-milli, tyttö 6.4.09
Ninca, poika 25.4.09
Kissankello, tyttö 30.4.09
I.iirs, poika 1.5.09
Fayfiorina, poika 26.5.09
Poikia yhteensä: 12
Tyttöjä yhteensä: 20
ESITTELYT:
NIMIMERKKI: Viipuli82
OMA & MIEHEN IKÄ: 26 ja 26
ASUINPAIKKA: Keski-Suomi
ESIKOISEN NIMI JA SYNTYMÄAIKA: Poitsu 28.3.2007
TONSKAN LASKETTU AIKA: 6.7.2009
SYNNYTYSSAIRAALA: K-SKS
NIMIMERKKI: NapNap
OMA & MIEHEN IKÄ: 27 ja 26
ASUINPAIKKA: Vantaa
ESIKOISEN NIMI JA SYNTYMÄAIKA: Tyttö 03/2006
TONSKAN LASKETTU AIKA: 8.7.2009
SYNNYTYSSAIRAALA: KOS
NIMIMERKKI: Bejpi
OMA & MIEHEN IKÄ: 22/23
ASUINPAIKKA: Riihimäki
ESIKOISEN NIMI JA SYNTYMÄAIKA: Eveliina 28.12.06
TONSKAN LASKETTU AIKA: 21.7.09
SYNNYTYSSAIRAALA: K-HKS
NIMIMERKKI LaLuna79 Eli Aurora
OMA JA MIEHEN Molemmat vm -79
ASUINPAIKKA Etelä-Suomi
ESIKOISEN NIMI JA SYNTYMÄAIKA Poika 13.2.2007
TONSKAN LASKETTU AIKA 20.10.2009
SYNNYTYSSAIRAALA NKL
NIMIMERKKI: JoJo1
OMA & MIEHEN IKÄ: 30 ja 29
ASUINPAIKKA: Kymenlaakso
ESIKOINEN: poika 5.11.2006
TONSKAN LA: 24.10.2009
SYNNYTYSSAIRAALA: KOKS
NIMIMERKKI: meriheppa
OMA & MIEHEN IKÄ: 30 ja 35
ASUINPAIKKA: Turun lähellä
ESIKOINEN: tyttö 2.6.2007
TONSKAN LA: 31.10.2009
SYNNYTYSSAIRAALA: Tyks
NIMIMERKKI: jenni_117
OMA & MIEHEN IKÄ: 28 ja 26
ASUINPAIKKA: Vantaa
ESIKOINEN: poika 28.6.2006
TONSKAN LA: 24.11.2009
SYNNYTYSSAIRAALA: KOS
NIMIMERKKI nau
OMA & MIEHEN IKÄ 30&32
ASUINPAIKKA Lounais-Suomi
ESIKOISEN NIMI JA SYNTYMÄAIKA tyttö 28.8.06
TONSKAN LASKETTU AIKA 9.12.09
SYNNYTYSSAIRAALA TYKS
Nimimerkki: Viivioskari
Oma & miehen ikä: 27 & 28
Asuinpaikka: Uusimaa
Esikoisen nimi ja syntymäaika: Poika 04/08
Tonskan LA: 26.12.09
Synnytyssairaala: LUS, mikäli ei lakkauteta...
Kommentit (49)
Bejpi kyseli miksi jouduin käynnistykseen. Kirjoittelenpa tähän sitten minun "synnytyskertomuksen". Eli minulla oli verenpaineet (varsinkin alapaine, kotonakin yli 100) kohollaan, jonka takia jouduin juoksemaan sydänäänikäyrillä. Keskiviikkona (20.5) käyrille piirtyi supistuksia 5 min välein, mutta ne olivat kivuttomia. Kun nousin ylös mitattiin verenpaine, se oli 230/120 eka mittauksella ja tokalla 163/123. Käyrän jälkeen menin lääkärille ultraan. Lääkäri määräsi verenpainelääkkeet ja perjantaille taas käyrille. Perjantaina käyrillä vauvan sydänäänet laskivat ja minut passitettiin piipaa autolla pillit päällä Ouluun. Oulussa käyrä kuitenkin näytti ihan hyvältä, mutta minut jätettiin yön yli osastolle. Lauantaina ajettiin käyrää ja käyrä oli tasaista (siis vissiin vähän liiankin tasaista) ja lääkäri käski olla taas yön yli osastolla. Sovittiin, että sunnuntaina pääsisin kotiin ja 1.6. tulisin käynnistykseen (siskoilla ollut tosi nopeita synnytyksiä ja minulla matkaa synnytyssairaalaan yli 200 km sekä tietysti tuo verenpaine olivat syyt, joiden takia synnytys olisi tuolloin käynnistetty). Sunnuntaina ajettiin taas käyrää ja lääkäri ei uskaltanut minua sen käyrän perusteella päästää kotiin. Sovittiin, että seuraavana päivänä aletaan käynnistellä synnytystä tableteilla (rv 38+0). Maanantaina kävin taas lääkärillä ja käynnistys aloitettiin. Maanantai päivä meni käyrillä maatessa ja syömässä käydessä. Supisteli, mutta ei kipeästi. Yöksi pyysin kipulääkkeen (supparit olivat sen verran koventuneet) ja nukahtamislääkkeen. Tiistaina aamulla ajettiin heti käyrää, ja kätilö meinasi, ettei ainakaan tableteilla uskalleta jatkaa, vauvan sydänäänikäyrä näytti sen verran tasaiselta. Kävin lääkärillä ja hän määräsi, että heti saliin kun sali vapautuu. Kalvot puhki ja tippa tippumaan. Vauvan sydänäänet olivat siis tasaiset, lapsivettä oli vähentynyt enkä tuntenut vauvan liikkeitä niin hyvin kuin olin aiemmin tuntenut. Ei kuulemma ollut mitään syytä, miksi oltaisiin vielä aikailtu käynnistyksen kanssa.
Klo 13.00 minulle tultiin ilmoittamaan, että nyt pääsen saliin. Osastolla minulle annettiin peräruiske (itse halusin) ja salissa olin n. klo 13.15. Kalvot puhkaistiin 13.30. Supistukset voimistuivat ja sitten vähän hiipuivat. 14.30 laitettiin tippa tippumaan ja supistukset kovenivat. Klo 15.27 olin tosi kipeä, kätilö katsoi, että olin 3 cm auki (saman kuin aamulla). Minulla meinasi usko loppua, sillä kipu oli kova, eikä mitään ollut tapahtunut. (Kipulääkettä ei voitu vielä antaa, sillä synnytyksen olisi pitänyt edetä, että tiedettäisiin, että supistukset eivät johdu vain lääkkeistä). N. klo 15.45 pyysin päästä vessaan ja sen jälkeen kätilö katsoi taas kohdunsuuntilanteen, 7 cm auki. Kätilö lähti hakemaan lääkäriä kohdunsuun puudutteen laittoa varten. Lääkäri tuli paikalle melkein heti, katsoi hetken vauvan sydänääniä ja kysyi, ponnistuttaako. Minä vastasin, että Ei eikun Kyllä. Kätilö tarkisti tilanteen ja totesi, täysin auki. Saat alkaa ponnistamaan. Mitään kipulääkettä ei enää ehditä antaa. Kokeilin paria eri asentoa, mutta päädyin kuitenkin samaan ponnistusasentoon jossa olin synnyttänyt esikoisenkin. Vauvan sydänäänet laskivat ja oli kiire saada vauva maailmaan. Lääkäri valmisteli jo imukuppisynnytystä, mutta onneksi ponnistusvaihe kesti vain 5 min, ja palkinnoksi tuli terve poikavauva. Vauvalla oli napanuora tiukasti kaulanympärillä ja hän oli syntyessään aivan sininen, tosin virkeä pikkumies. Alapäähän tuli pikkurepeämiä kolmeen eri kohtaan ja niiden tikkaus taisi kestää kauemmin kuin koko synnytys ;).
Fay, pikku-ukko 6 vrk ja Anni 2 v 2 pv
Pitäisköhän munkin nyt "virallisesti" ilomoittautua mukaan listaan ;) vaikka suurin osa tosiaan tunteekin jo enskoista.
NIMIMERKKI Ope01
OMA & MIEHEN IKÄ 35 & 35
ASUINPAIKKA Turku
ESIKOISEN NIMI JA SYNTYMÄAIKA Aino 161006
TONSKAN LASKETTU AIKA netin mukaan 14.1.
SYNNYTYSSAIRAALA TYKS
Fayn perheessä on sitten mukavasti muksujen synttärit ihan peräkkäin, onnea sinne!
Bejpi: tosta Even kans "uimisesta"vaan mietin, että jos haluat Eveä uittaa, niin eihän se kai välttämättä tarkoita sitä, että siinä itse tarvii uida kovin paljon polvia syvemmällä?! Etenkin, kun sedet ei ehkä vielä näin alkukesästä ole hirmu lämpimiä :)
MapNap: mikäs teillä on sisarusten ikäeroksi tulossa? Mietin vaan, että saattais olla lähellä samaa, mikä meillä sit tulis jos kaikki menee "putkeen" :) Voin sit kato seurata "esimerkkiä" mitä on esikoisen suhteen ehkä odotettavissa ;)
Mä sain viimein aikaseks myös ottaa neuvolaan yhteyttä. Jotenkin en oo sen suhteen pitänyt mitään kiirettä, kun tuntuu, että mitäpä "hyötyä" sinne on kauheen aikasessa vaiheessa hinguta. Meillä on näköjään vaihtunut sekä äitiyseneuvolan terkka (tän tiesinkin, kun edellinen jäi pian Ainon syntymän jälkeen eläkkeelle) että neuvolan paikka, vaikka siis asutaan edelleen samalla alueelle, kuin esikoista odottaessa. Terkka kuullosti ainakin puhelimessa ihan mukavalta, ja paikkakin vaikuttaa entistä paremmalta ;) Meidän entinen ä-neuvola oli kaupungin keskustassa sellasessa varmaan väh. 100 vuotta vanhassa puutalossa, ja esim. parkkipaikkoja ei ollut mailla halmeilla :/ Nyt ollaan vielä "enemmän keskustassa", mutta rakennus on selkeesti uudenpi, joku toimistotalo tms ehkä jostain 60-70 luvulta ja vieressä on perkkihalli, jossa mulla on vapaasti käytettävissä anopin ilmainen "työsuhdeparkkipaikka", hän kun ei sitä itse käytä :) 10.6 sain ajan, saapa nähdä onko neuvolan vehkeet modernisoitu samalla kun paikka on vaihtunut!
Että tänne nyt ei mitään kovin ihmeellistä kuulu, mitään "oireita" ei edelleenkään ole, paitsi rinnat on taas kipeytyneet vähän. Vatsan kohdalla on joku pelastusrengas tms ollut jo jonkin aikaa, joten sekään ei valitettavasti liity "taudin" kuvaan. Sen vois kyllä koittaa hukata tai ainakin kutistaa tässä samalla :/ Mä en oikeesti haluu tietää, mitä se vaaka neuvolassa sanoo! Pelottavaa.
On se muuten jännä, miten esikoista odottaessa halusi oikein olla "raskaana" heti alusta asti, nyt suunnilleen unohtaa soittaa neuvolaan ja meinaa välillä muutenkin melkein "unohtaa" koko jutun, siis etenkin nyt alkumetreillä kun ei "tunnu" miltään jne.
t.Ope rv 7+4 ja Aino 2v 7kk
NIMIMERKKI Hermione-79
OMA & MIEHEN IKÄ Pian 30v ja 27v
ASUINPAIKKA Akaa
ESIKOISEN NIMI JA SYNTYMÄAIKA Milo 6.2.07
TONSKAN LASKETTU AIKA 24.12
SYNNYTYSSAIRAALA Tays
Huh, on tämä raskaana olo vähän turhan jännää.. Viikonloppua kun oltiin mökillä Porin lähellä viettämässä niin mulla alkoi kovat alavatsakrampit pe iltana kun oltiin menossa nukkumaan. Ihan kamalat kivut ja nukkumisesta ei tullut mitään. Ravasin vain vessassa kurkkimasa että joko verta tulee, no eipä tullut. Aamulla sitten päätimme miehen kanssa että menemme Poriin yksityiselle päinystykseen ja sieltä saimme lähetteen sairaalaan naistentautien polille. Siellä otettiin labrat ja pääsimme ultraan. Olin ihan varma että meidän ihme on nut kuukahtanut ja km alkamassa mutta kun lääkäri ultrasi niin siellä se ihme potki ja nyrkkeili ihan täyisillä :D Oli edelleen ihan oikean kokoinen ja kohdunsuukin oli tiukasti kiinni. Mitään merkkiäkään ei ollut mistään alkavasta km:sta. Labrat oli ok ja kaikki kunnossa :)
No kun pääsimme takaisin mökille tajusin mistä oli kyse. Mulla oli ihan tajuton UMMETUS!! Voi apua, kyllä me naurettiin taas miehen kanssa :D Mulle kun on tehty iso leikkaus suolistoon ja reagoin aina kaikesta poikkeavasta kovalla vatsakivulla. Ja mahani ei tosiaan ollut toiminut yli 2 vrk. Eli ennenkin olen kärsinyt kovista krampeista ummetuksen takia. No kun sain sitten vihdoin mahani toimimaan niin kivutkin katosi kuin taikaiskusta :D Vähän o tehnyt mieli paukuttaa päätäni seinään kun olen näköjään ihan hysteerinen harakka..
Mutta se km:n pelko on vain niin vahvasti joka päivä mukana :(
Mutta päätin että kun torstaina on np-ultra niin sen jälkeen SAAN alkaa vähän jopa nauttimaan tästä raskaudesta. Dopplerin saan tällä viikolla ja uskoisin että sykkeet kuuluu jo ihan mukavasti kun istukkakin on takaseinässä :) Jos sillä sitten voisi vähän lieventää pelkoa ja nukkua vähän paremmin :)
Hermione & Baby-J rv 10+4
Nää "uudistukset" on kyllä aika kädestä:) Ei toiminut nikki eikä palvelu tunnistanut s-postiosoitetta että oisin saanut uuden salasanan, eli uusiks meni rekisteröityminen.
Huih, vai että muka seuraava tonska vuorossa:) IIK:) tää odotus on mennyt ihan erilailla kuin ekasta, kun olin töissä loppuun asti jne. Nyt oon toista viikkoa äippälomalla. Vaatteita peseskellyt mutta esim vauvan sänky on vielä täynnä niitä pestyjä vaatteita:)
Mun puolesta nää hellekelit ois saanut alkaa vaikka vasta siellä heinäkuulla, aika tukala olo tulee ja turvottaa enempi näin kuumalla. Liitokset on tooosi kipeinä viimeistään illalla. Ronja on vielä tällä ja ensi viikolla hoidossa osan päivistä, koska ei oo tästä mammasta juokseen puistossa toisen perässä:) Kipeitä suppareita ei oo tullut, mutta just jos Ronjaa paljon kanniskellut tms niin maha tulee kipeeks yms. Ja alaselkä jumittaa kans, mut ehkä se tästä:)
Tervetuloa Ope ja Hermione:)
Nyt pitää taas alkaa lähteen. Kaveri avaa uuden lastentarvikeliikkeen Treelle ja sit ois työpaikan jalkkisturnaus jota käyn kurkkaamassa.
Heippis:)
Tikru, Ronja 2v5kk ja "Birk"rv 37
Meillä lapsille ikäeroa on tulossa 3v 5kk eli suht sama kuin teilläkin. Ja D'han on syntynyt sen kk etuajassa eli voi tulla vähemmänkin (toivottavasti ei). Ite pidän hyvinä puolina sitä, et saattaa(?) päästä helpommalla, kun isompi on jo omatoiminen pukemisessa, vessassa käymisessä jne. Ja ehkä sillä isommalla ois jo vähän järkeäkin päässä eli asiat sais paremmin yli 3-vuotiaalle selitettyä kuin (esim.) 2-vuotiaalle..
Jenni
Hienoa että Fayn synnytys mennyt hyvin vaikka on ollutkin napanuora kaulan ympäri. :)
Ope, meillä ikäeroksi tulee 2v ja 6/7kk, riippuu milloin Poju päättää syntyä ja miten tarkkaan haluaa laskea. :)
Toivottavasti sun uus terkka on mukava. :)
Hyvä että Hermionen mahakipuihin löytyi muu syy kuin km. :)
Tikrulla jo paljon viikkoja kasassa!
Huomenna olis neuvola taas aamusta. Eipä siellä mitään erikoista ole kuitenkaan. Oma terkka jää lomalle, mut ehkä se ehtii vielä sit viimeisillä viikoilla tulla takaisin. Toisaalta ei tartteis ehtiä. ;)
Meillä on nyt pottatreenit menossa Even kanssa et jos ehtis edes päiväkuivaksi hyvissä ajoin ennen vauvaa. Ihan ok tuntuu menevän, tänään sanoi itse jo kerran että "kakka" ja meni tekee pissan pytylle. :)
Bejpi, Poju 33+0 ja Eve 2v5kk
Kävinpä sitten taas tänään yksityisellä ultrassa & tutkimuksissa, kun ne perhanan vuodot ei vaan ota loppuakseen :( Tässä ehkä about jo viikon verran oli sen verran "hiljaista" ko. rintamalla, että kuvittelin sen jo olevan ohi. Eilen illalla sitten yhtäkkiä pikkuhousut oli kunnolla veriset ihan yht´äkkiä ja vielä jotain "klönttejäkin" olin havaitsevinani vessareissulla. (tosi mielenkiintoisia varmaan nää mun analyysit...) Mitään muita tuntemuksia ei ollut, mutta pakko oli mielenrauhan takia heti varata lääkäri aamuksi. Vuotoa on tänäänkin ollut vähän aikasempaa enemmän, mutta siitä huolimatta aamulla ultrassa kaikki oli kunnossa! Toivottavasti kaveri on yhtä sinnikäs loppuun asti, eikä vähästä säikähdä ;) Mun hermot alkaa kyllä olla riekaleina, jos tätä vielä pitkään jatkuu... :/
Kommetteja: Even pottailu-urahan edistyy mainiosti! Meillähän Aino on "periaatteessa" ollut päiväkuiva alta 2-vuotiaasta, mutta edelleen vaatii paljon muistuttelua ja säännöllistä rytmiä, että pysyy kuivana. Mulla on kans urakkana kesän aikana kouluttaa tuo neiti siihen, että ei tarttis muistutella jatkuvasti vessakäynneistä, vaan oppisi itse sanomaan / menemään potalle kun on aika.
Hermionekin oli käynyt pikkukaveriaan kurkkaamassa, onneksi sielläkin kaikki oli kunnossa!
Jenni: meillä tuo ikäero, siis jos kaikki menee putkeen, tulis olemaan 3v 3kk. Mun veljen perheessä on muksuilla ikäeroa jotain 3v 9kk, ja veljen vaimo vaan viimeksi kertoi, kun nähtiin, että esikoiselle piti ainakin heillä selittää "juurta jaksain" miten ja mistä se vauva oikein sinne äidin mahaan on joutunut ;) Ja kuten yleensäkin, lapset tietty esittää näitä visaisia kysymyksiään just silloin, kun oot vähiten varautunut :DD Teillä on vissiin ollut jo D´n kanssa puhetta vauvasta? Onko tullut jo visaisia kysymyksiä ;)
Meillä on itseasiassa ihan sattumalta kirjastosta lainassa eräs Aino-kirja, missä seä äiti just kertoo sille Ainolle, että niille on tulossa vauva ;) Meidän Aino tykkää siitä kirjasta kauheesti, mutta ei olla vielä ihan vähään aikaan aikeissa "soveltaa" sitä meidän elämään =) Mua vaan aina huvittaa, kun tyttö lukee sitä kirjaa :)
Jahas, jospa taas viihdyttäis miestäkin hetken aikaa nyt illalla :) Jos vaikka tänään osattais olla stressaamatta vähän paremmin tuon pikkutyypin statuksesta... Hermot menee tälläsiin ihmeellisiin ylimääräsiin kommervenkkeihin!!!
t. Hermoheikki Ope rv 7+5 (tyyppi muuten vastasi täysin viikkoja) ja Aino 2v 7kk
Unohdin näköjään kirjautua, mutta ehkä te huomaatte allekirjoituksestakin, kuka täällä käy häröilemässä :)
t. Ope jälleen
Tänne näköjään pääsee kirjautumttakin. En edes yrittänyt kirjautua kun lähes kaikilla ollut ongelmia, eli varmasti olis ollut mullakin:(
Hermionella ja Opella ultrissa kaikki ok tuntemuksista huolimatta, hyvä niin! Kyllä mä luulen Hermione että sä voisit jo alkaa nauttia täysin rinnoin tästä odotustajasta, sen verran hyvät viikot jo!!:) Ihanaa et kaikki vihdoin ja viimein hyvin mennyt.
Kohta pitää mennä hakemaan poitsu saunasta, kun tärkeää et äiti aina hänet hakee pyyhkeeseen käärittynä, kn ovat isin kanssa saunoneet. Ilman mua ei tule siltä pois;)
Mutta tulin vain ilmoittamaan että kaikki kunnossa ja hengissä ollaan. Sateita taas luvattu seuraavat 4 pvää, joten mielenkiinnolla odotan tulevia "sisäpäiviä":(
Aurora rv20+0
Toivottavasti Open vuodot nyt loppuis kokonaan!
Neuvola kuulumisia:
rv: 33+1
painoa: +250g/viikko (ekaan nla painoon +3,2kg)
turvotus: -
RR: 123/84
pissa: puhdas
HB: 134
SF: 32
vauva rt:ssä
sykkeet: +
liikkeet: ++
Eli kaikki kunnossa. :) Kahden viikon päästä on sijainen, ja sit rv 37-38 on lääkäri käynti.
Eipä meille kummempaa, pottatreeni jatkuu. :)
Bejpi, Poju ja Eve
En saanut minäkään kirjauduttua sisään...
Ikäeroksi tulee 3v 4kk. Eli Open ja Jennin kanssa aika sama, kiva sitten vaihtaa kokemuksia että miten on mennyt.
Onnea Fay!!!
Voi vitsit noita Open vuotoja... mullahan oli vähän erikoinen alkuraskaus, mä en edes muistanut kun vasta äsken kun rupesin muistelemaan... eli mähän luulin että mulla oli ihan normaalit menkat, ja sit jostain syystä tein testin, kun oltiin reissuun lähdössä. Ja se näyttikin plussaa. Eli jos olisin vaikka viikkoa aikaisemmin tehnyt testin, ja sitten tuli ne menkat (tai mitkä ikinä ne nyt sitten olikaan???), niin olisin ollut ihan varma että kesken meni.
Mä olen tokaa päivää äitiyslomalla! Viisi viikkoa olisi laskettuun aikaan, apua! Vointi on edelleen ihan hyvä, tosin sitä väsyy nopeemmin kun ennen, ei tarvii kummosia puuhastella niin on illalla ihan tööt.
NapNap rv 35+0
Eilen ihan unohdin onnitella :S.
Hermionelle tsemppiä "panikointiin" ja Opelle vuotoihin. Mullao li silloin D'a odottaes joskus rv 10-11 yhtenä iltana aika paljon vuotoa (+parina seuraavana päivänä tiputtelua) ja nyt oon jotenki koko ajan kytännyt et jos toistuu.
Ope: D ei oo kovin visaisia kysellyt. Tänään tosin kysyi, et miksi sulla on vauva masussa. Hyväksy onneks vastaukseks, että sen pitää ensin kasvaa siellä ennen ku voi tulla ulos. Mä olinki unohtanut, et kirjastosta vois hakea jotain isoveljeksi/-siskoksi tulo kirjoja. Oli jossain vaihees kyl mielessä, mut yllättäen oon unohtanut..
Mä oon jo alkanut pohtia vaunuja, vaik aikaa täs ois vaikka kuinka paljon. Tällä kertaa haluan hyvät vaunut, joilla pärjää siihen asti, et voi ottaa Ponyt käyttöön. D'n vaunuja meillä ei siis oo säästössä, koska ne oli hirveän kapeat ja aika raskaat työntää. Nyt on onneks ihan eri tavalla rahaakin käytössä kuin silloin opiskeluaikana, joten voi valita vaunut muutenki kuin hinnan perusteella :).
Jenni 15+1
Eli huonolta vaikuttaa, tänään on taas iltapäivällä ollut melko runsastakin vuotoa :( Tosin mitään kipuja ei edelleenkään ole, tai sit mulla ei oo alavatsassa mitään tuntoa :/ Pientä kolotusta / nipistelyä ehkä on, mut siitäkin varmaan on puolet just kuviteltua, kun tietty yrittää koko ajan "tunnustella" jotain tuntoja. Rasittavaa tällänen epätietoisuus!! Jos tää nyt loppui tähän, niin päättäis jo!!! Tai olis voinut päättää samantien jo peri viikkoa sitten, ettei tarviis jahkailla. Kyllä sitä nyt on kuitenkin jo ehditty vähän "asennoitua" tonskaankin, niin jos tää menee kesken, niin pääsis sit uuteen yritykseen edes! Sikäli siis ei ole "maailmanloppu" ainakaan vielä, jos tämä raskaus loppuu tähän, kun meidän perheessä ei tuo raskautuminen ainakaan tähän mennessä ole onneksi vaatinut sen suurempaa "yritystä" :) Vaikka kyllähän sitä nyt mieleellään olis ja kattelis jo tyytyväisenä elämää tästä eteenpäin... Mutta tilanne on epäselvä edelleen :(
Että näin täällä tänään. Raporttia jälleen, kun on lisää raportoitavaa!
t. Ope
Voi kurja Open vuotoja, loppuisivat nyt!!
Nyt vasta tuli mieleen et onko Tikrulle, Viipulillle tai NapNapille puhuttu neuvolassa vauvan rota-rokotteesta?
Kun senhän pitäis tulla sykyllä rokotusohjelmaan ja se vaatii lääkäri käynnin eikä täällä ole 6vk:n lääkäri-neuvolaa niin terkka sano et sen reseptin sais synnärillä lääkäriltä. Tuon kun sit vielä muistais siellä.. :)
Bejpi
Np-ultrassa kaikki hyvin :)Turvotuskin oli vain 1.3mm, ja vauvan koko vastasi rv 11+5! Eli hyvin on pieni kasvanut. La silti pysyi samana. Oli niin vilkas vauva ettei tahdottu millään saada nt:ta mitattua kun piti koko ajan potkia ja nyrkkeillä niin kovasti. Lääkäri sanoi että kaikki on niin hyvin kuin olla ja voi, että ehkä tässä voi alkaa ihan oikeasti jo vähän löysäämään pipoa :D
Opelle jaksuja vuotojen kanssa. Tosi kurjaa kun ei tiedä mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Mutta se on kuitenkin loistava merkki että kipuja ei ole. Yleensä ne supistukset voisivat jo enteillä sitä km:a. Mutta vuodot voi yksistään olla ihan harmittomia.
Toivottavasti vuodot loppuu pian.
Kiitos tsemppauksista kaikille!
Hermione & B-J rv 11+0
Täälläkin käyty tänään np-ultrassa. Kaikki hyvin LA siirtyi aiemmaksi, eli on nyt 18.12. Kahdeksan päivää aiemmaksi siis siirtyi. Turvotusta oli 0,9mm ja selkeästi näkyi kaikki mitkä pitikin ja kuulemma sellaisiakin asioita joita pitäisi vasta rakenneultrassa näkyä. Minäkin siis voin huokaista helpotuksesta ja alkaa pikkuhiljaa nauttimaan raskaana olemisesta.
Hermione: Onnea! Sullakin oli tosi hyviä ultra kuulumisia. Jatkamme edelleen rinta rinnan odotusta.
Ope: Tsemppiä vuotoihin, toivottavasti nyt oikeasti loppuisivat. Tiedän tuon epävarmuuden tunteen ja se ei ole kiva...
Bejpi: Kyselit niistä leikkipuistoista. En ole velä hirveästi ehtinyt perehtyä niihin kun meille oikeestaan vielä riittää pelkkä keinu, ainakin hetken vielä. Keskustan tuntumassa taitaa olla yksi hyvä puisto, johon mä en taas tiedä haluanko mennä kun kuulin eilen illalla et toissapäivänä siellä joku hörhö oli ampunu jalkajousella keskellä kirkasta iltapäivää... Hohhoh. Alan epäileen vahvasti tän kylän turvallisuutta... Asiaan, vanhat leikkipuistot täällä unohdettu ja niistä pikemminkin otetaan vempeleitä pois kuin korjattaisiin tai uudistettaisiin. Kaupunki sen sijaan panostaa uusiin asuinalueisiin. Kaikki uudet paikat sijaitsee parin kolmen kilsan päästä keskustasta. Tällainen käsitys mulla.
Joku kyseli tulevsta ikäerosta. Taidan poiketa tästä joukosta jonkin verran. Meillä ikäeroa olisi tulossa n. 1v 8kk.
Ajatukset pätkii aika hyvin. En muista enää mitä muuta piti kirjoittaa... Ens viikolla ajttelin lähtee mökille joksikin aikaa. Kiirettä on siis nyt jo pitänyt ja kovasti suunnitelmia jo lähitulevaisuuteen. Voi siis olla etten tule kirjoittelemaan ennen ens perjantain lääkärineuvolaa. Hauskaa kesäkuuta joka tapauksessa kaikille! Viivioskari rv 11+6 (uuden La mukaan)
NapNap tässä, en jaksa kirjautua...
Mikäs on open tilanne?
Viivioskarilla ja Hermionella oli hyviä ultrakuulumisia, hieno homma!
Tänne ei mitään ihmeellistä, torstaina on lääkäri ja sitä odottelen, toivottavasti sais jotain kokoarviota vauvasta. Täytyykin neuvolasta kysellä tota beijpin mainitsemaa rokotetta, en ollut asiasta edes kuullut.
NapNap rv 35+5
Täällä hetkellä näyttää so fa so good. Neuvola on huomenna heti aamulla, kun kukko laulaa, vaikka luultavasti klo 8 vielä kukotkin nukkuu ;) Viime viikolla vuotoja oli jonkinverran ma-illasta ke-iltaan, ei onneksi yöllä eikä aamulla heti, ja sen koommin ei taas oo mitään ollut. Koko ajan on kyllä pieni paniikki, koska taas alkaa :/ Kai se kaveri tuolla sit sinnittelee vaan kaikesta huolimatta, ainakin rinnat on taas uudelleen kipeytyneet "siihen malliin" ja iltasin housut välillä puristaa mun makkaroita eri tavalla kuin normaalisti. Ehkä mä viisastun huomenna jälleen?!... Muuten olo on edelleen aivan normaali, luulisin ;)
t.Ope rv 8+5
En pystynyt kirjautumaan, joten kirjoittelenpa "vieraana":)
Tänään oli neuvola (rv 36+1) ja kaikki vaikutti olevan hyvin:) Sf-mitta oli 30 cm (keskikäyrän ja alakäyrän välissä), painoa mulle tullut 400 g/vko, Hipun sydän sykki 145kertaa/min, pissa puhdas, verenpaine hyvä, Hippu rt:ssä (ei kiinnittynyt), hemppa 138... Seuraava neuvola olisikin sitten tasan kahden viikon päästä. Oma olo on hyvä, vaikkakin malttamaton!
Bejpi kyselit siitä rotarokotteesta. Meille neuvolassa siitä mitään puhuttu ja tänään en muistanut kyselläkään:/ Itse luin jokin aika siitä jonkin pienen esitteen ja siinä sanottiin, että 1.7.2009 jälkeen syntyneet sen siis kai saa ilmaiseksi... Muuta en siitä juuri tiedä. Pitäisi muistaa vielä kysellä siitä seuraavalla käynnillä:)
Tänään sain myös esitietolomakkeen. Siinähän kysellään esim. noita synnytykseen liittyviä juttuja ja nimiä. Ootteko muut jo miettineet, mitä kipulääkettä mahdollisesti haluaisitte käyttää tonskan synnytyksessä? Mä haluaisin ehdottomasti (jos vaan vauvan ja oma vointi sen sallii) joko epiduraalin tai spinaalipuudutuksen. Ensimmäisessä synnytyksessä mulla oli tuo epiduraali ja toimi loistavasti!
Entäs nimiä, joko olette alustavasti niitä miettineet? Meillä olisi tytölle etunimi jo aikas varmaksi päätetty (toiset nimet myös suht' varmoja), mutta pojalle ei kyllä ole varmaa nimivaihtoehtoa. Tyttöähän meille on on kahdessa ultrassa povailtu, mutta saas nyt nähdä, kumpi sieltä lopulta putkahtaa:)
En tiiä, olenko muistanut onnitella uusia plussanneita! Joten ONNEA kaikille
Katotaan miten linkin lisäys nyt onnistuu kun puuttuu se lisää linkki-systeemi..
http://www.vauva.fi/keskustelut/alue/6/viestiketju/989588/_tonskien_tou…
Vielä Faylle onnittelut tähänkin pinoon! :) Käynnistettiinki synnytys verenpaineiden takia?
Juu, ehkä tähän uudistukseen tottuu taas. :)
( . ) ei taaskaan uutta. Keskiviikkona neuvola kun ens viikko ollaan mökillä. Eipä sielläkään mitään erikoista varmaan tule..
En muista yhtään Even odotuksesta, et mites se oli uimisen suhteen, milloin pitäis jättää pois? Lääkäri ollu viimeks 27+1 ja silloin oli paikat kiinni ja kiinteä. Omasta mielestä ei ole edes supistuksia tullu.. Kun me ollaan ens viikolla menossa Visulahteen käymään enkä mielellään päästäis Eveä ukin ja mummon kanssa uimaan, jos nyt siis vesi edes on tarpeeksi lämmintä..
Mut kai sitä pitäis lähteä ulos kun on niin ihana keli, huomenna jo sitten vissiin paljon kylmempää! Tänään alkaa meillä sitten kunnollinen potta treeni! :)
Tulkaas muutkin kertoo kuulumisia! Tigger myös. :)
Bejpi, Poju 32+6 ja Eveliina 2v5kk