Minä en jaksa juosta edes puolta kilometriä!!!
Kommentit (18)
Ja olin mielestäni ihan ok kunnossa, koska olen aina liikkunut (lähinnä pyöräillyt ja kävellyt).
Siitä vaan aloin pikku hiljaa pidentää hölkkäpätkiä kävelyn seassa. Hölkkäsin niin hiljaa kun pystyin ja kävelin suosiolla kun en enää jaksanut. Huono kunto hävetti sen verran, että pysyttelin syrjäisemmillä lenkkipoluilla, enkä ottanut juoksuaskeltakaan jos joku saattoi nähdä.
Tänä kesänä juoksen jo kymmenen kilometrin lenkkejä eikä muiden katseetkaan enää haittaa.
Tsemppiä!
mutta voin vetäistä 3 tunnin maraton-aerobicin kyllä. Kaikki on siis suhteellista..
Ja olen sen tehnyt kerran vuodessa. Pyöräilen kesällä töihin 30 km/pv, juoksen keväällä ja syksyllä, talvella hiihdän 3-5 krt/vko.
Kävin kuntotestissä ja kunto oli välttävä. Wtf? Tuntuu että kaikki on menetetty. Sen olen jo todennut, että liikunta ei laihduta, mutta että kuntokin on huono :´(
En ole kolmeen vuoteen urheillut enkä juossut, en kertakaikkiaan ottanut yhtäkään juoksuaskelta. Jumpassa kävin 2 tai 3 kertaa viime talvena. Nyt lähdin hetken mielijohteesta koiran kanssa pururadalle ja jaksoin juosta putkeen kokonaisen kilometrin! Aika yllättävää. Olen normaalipainoinen eli se varmaan auttoi asiaa.
0-kuntoiselle mitään 10-min juoksupätkiä!'
3x 5min kävelyä, 2min juoksua kolme kertaa viikossa on hyvä.
Sit pikkuhiljaa juoksua lisää ja pitempiä lenkkejä. Juoksunkin pitää olla sellaista ettei tunnu yhtään pahalta. Vauhti voi olla ihan hyvin niin hidas että sauvakävelijät menee ohi.
Tuntuu ehkä typerältä aluksi mutta muutamassa viikossa kunto on jo huomattavasti parempi.
Sellaisesta itsekin joskus aikoinaan aloitin kun silloinen kisaopettajani sanoi että pitää harrastaa muunlaistakin liikuntaa että pärjää kisoissa.
Ne on ihan hyviä ja tosiaan alkaa ihan nollakunnosta, ja vaikkei oliskan ihan nollakunto niin minä aloitin silti ihan alusta.
ja sykkeentaso 140... sipsuttelua aluksi on, mutta kunto kehittyy pikkuhiljaa! Ennen en minäkään pystynyt juoksemaan yhtään, mutta matalalla syketasolla saa juoksuharrastuksesta kipinän ja kunto kasvaa kohisten!
ekalla kerralla juostiin 1 min, käveltiin 1min ja tämä 10 X. Siinä olikin tekemistä että jaksoi juosta kokonaisen minuutin putkeen!
No, nyt (2kk myöhemmin) juoksen puoli tuntia.
ja ulospäin näytän hyväkuntoiselta, mitat kohdallaan
Huomasin tämän keväällä, kun aloitin tammikuussa käymään vatsa-pakara tehojumpassa kerran viikossa, ja pilateksessa kerran viikossa. Juoksukunto nousi aivan kohisten, ja yksi osasyy oli kyllä lihaskunnon parantuminen jumpassa.
Ma olen nyt tuossa aloitteluvaiheessa. Kun olen juossut (tai siis holkannyt hitaasti), niin mulla alkaa pistamaan tuossa vasemmalla kylkiluun alla. Mita ihmetta se voisi olla? Helpottaa vain, jos pysahtyy..
Mutta yritän silti reippaan kävelyn lomassa juosta niin pitkiä pätkiä kuin mahdollista, kyllä ne siitä vielä venyvät (ja ovat jo venyneet alun pikapyrähdyksistä) :)
Juokse vaikka näin: Eka 5min reipasta kävelyä, sitten 2min hölkkää, sitten kävelyä niin että henki tasaantuu, sitten 10min juoksua, 5min kävelyä ja taas 10 min juoksua. sitten kävelet kotiin.
Sitten ajan kanssa lisäät juoksun mittaa suhteessa kävelyyn. Jaksamista! Ja muista, että tulee helposti semmoisia "en jaksa enää" tunteita, mutta jos juoksee niistä huolimatta ne usein helpottaa.
Mä en normaalikunnossa ollessa pysty juoksemaan kuin ehkä 200 m, sitten pitää hiljentää, keuhkot vaan ei kestä (mulla on kylläkin astma...).
Itse asiassa jos olen yrittänyt juosta, käytän lenkkimatkaani enemmän aikaa kuin pelkästään kävelemällä, sillä jaksan ja pystyn kyllä kävelemään ripeästi.
jos haluat patantaa kuntoa aloita noilla intervalliharjoitteluilla pikku hiljaa... juokse hitaasti ja kohota kuntoa hitaasti.
Itse inhosin juoksua ja olin tosi huonokuntoinen -alle vuosi sitten aloitin juoksemisen ja nyt menee 10 kilsaa kepeasti... alhaisella sykkeella mut kuitenkin.
Tänään kipaisin Naisten kympillä ajan 1h 10 min hölkäten melkein koko matkan. Lenkkeilyä, pyöräilyä ja punttisalia on tuonut tulosta!
ehkä yläasteella jaksoin just ja just vetää coopperin testissä sen 1800 m/12 minuuttia. Kävelin kyllä osan. En ole ylipainoinen, liikun kyllä hyötyliikuntaa. Juoksemisesta ei vaan tule mitään. Eli surkeassa kunnossa kai sitten olen. Harmittaa, ja välillä kun ole koittanut harjoitella sitkeämmin, tuntuu ettei kunnossani tapahdu mitään kehitystä.
Kunto ei parane kotisohvalla, vaan liikkumalla. Aloita kävelyllä ja pidennä lenkkiä pikkuhiljaa. Sitten kun tuntuu, että jaksat kävellä n. tunnin lenkin pahemmin puuskuttamatta niin koita hölkätä välillä. Nuo 10min intervalliharjoitukset, joita joku ehdotti, ovat huonokuntoiselle aivan liian rankkoja! Ja tiedän tämän kokemuksesta. Eli ota intervallia kevyemmin: kävele reippaasti alkulämmittely, hölkkää väliin vaikka 1 valotolppien väli, kävele kunnes hengitys tasaantuu, hölkkäää taas 1 tolppien väli jne. Pikkuhiljaa matkaa voi pidentää: seuraavalla lenkillä voit kokeilla jaksatkö hölkätä 2 tolpanväliä. Muutaman viikon päästä tuo 10min intervalli jo sujuukin.