jos vau syntyy jo vkolla 36, joutuuko vielä keskolaan?
Kommentit (16)
koska pienikokoinen ja hengitysvaikeuksia. Mutta luulisin, että jos on yli 2.5 kiloa eikä mitään ongelmia, niin ei mene.
36 viikko taitaa olla se ensimmäinen viikko, joilloin lapsi on niin sanotusti normaaliviikkoinen. Eli siitä syystä ei vauva ainakaan erityishoitoon joudu. Toki jostain muista syistä voi aina joutua myös normaliaikainenkin.
Monesti sokerien, keltaisuuden tai lämmönsätelyn kanssa häikkää tai ei jaksa syödä ja silloin tehohoitoon parista päivästä viikoiksi. Ja joillain on isompia ongelmia hengityksen kanssa tms. Jotkut on täysin "valmiita" jo tuossa vaiheessa, toiset ei.
Meidän poika oli 2,2 kg ja hieman kellastui (ei tarvinnut valohoitoa).
36 viikko taitaa olla se ensimmäinen viikko, joilloin lapsi on niin sanotusti normaaliviikkoinen. Eli siitä syystä ei vauva ainakaan erityishoitoon joudu. Toki jostain muista syistä voi aina joutua myös normaliaikainenkin.
mielestäni se on rv37, mutta rv 36 on jo niin lähellä että tapauskohtaisesti katsotaan. jos pienikooinen, niin herkemmin, myös sokeriongelmia usein seuratsaan
syntyi 36 tasan. Painoa oli 2600g. Riippuu tietysti ihan vauvan voinnista. Osastolla oli pulmia hapetuksen kanssa ja verikokeita piti ottaa useamman kerran mutta ei joutunut lastenosastolle. Rinnan imeminen ensikertalaisen tissistä vain oli liian kovaa puuhaa pikkuiselle ja silloin aina sinisteli. Kertaalleen kävi myös sinivalossa. Kotiin 6 päivän ikäisenä. Nyt telmii 5 vuotiaana poitsuna. =)
mutta ei kuitenkaan keskonen, jos painokriteeri menee yli. Täysiaikainen on silloin, kun 38 viikkoa on täynnä.
T. 9
Jos on hyväpainoinen, ei hengitysongelmia, terve, syö hyvin jne. niin ei syytä joutua keskolaan pitkäksi aikaa ainakaan.
Monesti kuulen että esim. rv 33-34 syntyneet ovat pääseet muutaman viikon kulutta kotiin, kun taas oma niillä viikoilla syntynyt oli yli 3kk sairaalassa. Eli viikkojen perusteella ei vielä kovin paljoa voi sairaala-aikaa ennustaa.
minun tyttö syntyi 36+4 ja pääsi heti viereeni, oli hyvän kokoinen ja hyvä vointinen vauva...riippuu ihan vauvan kunnosta...me päästiin sit kolmantena päivänä kotiin...
valvonta yksikössä ja suurin syy siihen oli se että olin itse todella huonossa kunnossa, en vauvaa olisi pystynyt mitenkään hoitamaan. Tosin olin saanut kortisonit aiemmin, niin voi olla, että silläkin oli tekemistä vauvan hyvän voinnin kanssa.
syntyi 36+6 illalla klo 22.30, ja sai keskosdiagnoosin. Oli painoltaan yli 2,5 kiloa, hyvävointinen, ja koko ajan vierihoidossa. Mutta ne rajat on rajoja, ja lääkärikin sanoi, että vaikka vauva on hyväkuntoinen ja ponteva, on se keskosdiagnoosi silti annettava.
Eli se raja on rv 37+0, josta lähtien lapsi on täysiaikainen. Ja painossa se on 2,5kg, jonka alle olevat lasketaan myös keskosiksi.
" Keskosen määritelmät
Keskoseksi kutsutaan arkkiatri Ylpön mukaan vastasyntynyttä, jonka syntymäpaino on alle 2 500 g (pienipainoinen, "low birth weight"; 4,6 % vastasyntyneistä eli noin 2 500 lasta/v.). Jos lapsi on syntynyt ennen 37 raskausviikkoa, hän on ennenaikainen ("preterm"; 6,1 % vastasyntyneistä eli noin 3 500 lasta/v.). Keskosten osuus Suomen perinataalimortaliteetista on 68 % (alle 2 500 g) - 78 % (alle 37 raskausviikkoa). "
Eli keskosen määritelmä edellyttää, että paino on alle 2500g. Muussa tapauksessa vauva on "vain" ennenaikaisesti syntynyt. Näin menee virallisesti mutta jostain syystä joistain synnytyssairaaloista dg:n keskonen, ovat saaneet myös yli 2500g painoiset.
2425g painanut tyttöni keskonen? Ei ollut tullut mieleenkään, kun kuitenkin melkein laskettuna aikana syntyi. Mutta painon mukaan ilmeisesti oli? Hassua... Pituutta oli 47 cm.
Itse olen 156 cm pituinen ja mieheni 172 cm joten en edes ymmärrä miten vauvamme voisivat olla kovin isoja (toinen tyttö / kuopuksemme syntyi pari vuotta myöhemmin ja mitat pikkusiskolla olivat 47 cm ja 2890g eli selkeästi "pulleampi" vaikka hento ja pieni hänkin).
puhutaan pienipainoisesta täysiaikaisesta vauvasta. Riippuen pienipainoisuuden syystä, voi olla lisämääreitä esim SGA-lapsi.
Pari tuntia kaapissa seurannassa, sitten normaalisti vierihoitoon. Kotiin 4 päivän ikäisenä.