Lähtisittekö KUUKAUDEKSI mökille 2v;n ja 4v:n kanssa? Jos olisit raskaana?
Olen raskaana, raskausviikkoja on nyt 36. Miehen vanhemmat pyysivät meitä kuukaudeksi mökille, kun miehen kahden kuukauden loma alkaa kahden viikon päästä. Meidän lapset ovat 2v ja 4v, kuopus on vielä vaipoissa, vaikka ollaan päästy jo pottailun alkuun. Mökillä ei ole sisävessaa, mutta sähköt löytyy.
Ranta on lähellä, kiven heiton päässä. Mieheni ja appivanhemmat eivät ole "viinaan meneviä", mieheni ei juo ollenkaan, appi juo siiderin silloin tällöin.
Kommentit (18)
en todellakaan, mutta viikkoa voisin harkita.
antaisi miehenkään lähteä lasten kanssa
Eiköhän tuo ole täysin henk.koht. asia. En lähtisi, vaikka ei olisi yhtään lapsia enkä olisi raskaana:) Olisiko appivanhemmista apua lasten hoidossa. Koetko että mökkijärjestely helpottaa vai vaikeuttaa tämän hetken tilannettanne. Siitähän se kai on kiinni.
onkimaan, uimaan (uimahalliin siis). Talvella vei esikoista luistelemaan ja kävi kuopuksen kanssa muskarissa (appi on palomies, kuten miehenikin, joten hänellä riittää tuota vapaa-aikaa).
Anoppi puolestaan, noh. Me tullaan kyllä toimeen, ei siinä mitään. Anoppi on vaan oma persoona.
enkä ilman sähkösaunaa
mies mukaan ja ruuat ostamaan ja tavaroita kantelemaan
ja sinulle on mukava sänky. Synnytyksen jälkeen jäisin kyllä vauvan kanssa kotiin ja antaisin muiden jatkaa mökkeilyä.
pari vuotta sitten olin 2- ja 3-vuotiaiden kanssa mökillä, joka ihan järven rannassa. En ollut raskaana, mutta aika tuskainen viikko oli. KOKO ajan piti olla silmät selässä lasten kanssa. Ei hetken rauhaa.
Ei tuo sisävessattomuus tai muu, mutta tuo huoli, että koska ovat veden varassa, olisi kauheinta.
Ehkä yhdeksi viikoksi siinä heti loman alussa.
Varsinkin jos mökiltä on matkaa "sivistyksen pariin"? Vauvahan voi syntyä ihan milloin vain noilla viikoilla.
Ja pienten lasten vahtiminen mökillä on ihan eri asia kuin kotioloissa, minun mielestäni. Se voi olla aika uuvuttavaa..
Ja esim. vanhemmat ihmiset eivät välttämättä ole tarpeeksi nopeita reaktioissaan eikä tarpeeksi tarkkaavaisia lasten vahteja, vaikka kovin sitä haluaisivat ollakin (meillä ainakin tällaista kokemusta..).
Mutta jos mieli tekee mennä, ja sairaala tosiaan lähellä, ja apureita riittää jne. niin miksei voisi mennäkin. Riippuu tilanteesta paljon, itse mökistä ja sijainnistakin.. eli esim. jyrkkä ranta, syvä vesi ym. lisäävät vielä sitä mahdollista stressiä..
mennä synnytykseen saakka. Vauvan kanssa tulisin takaisin mökille vain jos olisi sisävessa. Ulkohuussissa et pysty suihkuttamaan alapäätä vessassa käydessä, ja tämähän on tärkeää synnytyksen jälkeen! Etenkin jos on tikkejä, ja vaikka ei olisikaan, niin mietipä sitä pöpöjen määrää siellä huussissa.
meillä lapset 3,5 ja 1,5 ja kolmas tulossa rv 35+2.
ollaan lähdössä mökille jossa ei ole edes sähköjä. Ranta on melkein heti mökin vieressä
Vanhempani varmasti ottaa muutaman juoman. Samoin appivanhemmat.
myöhäisillä raskausviikoilla, kiinnostaa tietää onko mökki sellaisessa paikassa että sieltä pääsee nopeasti sairaalaan? Ei tarvitse ajaa jotain kuoppaista lehmipolkua pitkin monta kilometriä?
Ymmärrän, jos mökki on lyhyen ajomatkan päässä sairaalasta, muuten en ...
missään tilassa enkä millään kokoonpanolla. Mutta nämä on tietysti makuasioita..
Ja millä rv:llä aiemmat ovat syntyneet + kauanko synnytykset ovat kestäneet?
Jonnekin saareen 4h sairaalamatkan taakse en lähtisi, 20-40km päähän sairaalasta voisin hyvin lähteä.
olen ollut itsekin isäni kanssa vauvasta asti mökillä ja mikäs on ihanampaa lapsillekkin kun se rauha ja saa touhuta koko päivän pihalla ja saunoa PUUSAUNASSA joka on tuhat kertaa parempi ku sähkösauna...lepposta yhdessä oloa :) lähtisin ehdottomasti...
Itse haluaisin orientoitua vauvan tuloon kotona aivan viimeiset viikot. Appivanhemmat ovat varmasti orientoituneet tuohon lasten vahtimiseen veden äärellä, ottaen huomioon appesi ammatinkin. Tarpeen tullen saattaisi synnytyskin luonnistua? Vai lienevätkö appi ja miehesi evy:n merkeissä olleet synnytyksissä? Ja onko miehesi ollut synnytyksissänne mukana?
Ratkaisevaa olisi minunkin mielestä matka synnytyssairaalaan ja se että itse haluaisin viettää loppuviikot kotosalla. Jos mökki ei ole kaukana, voiko siellä käydä päivän/yön reissuja myöhemmillä viikoilla?
Toisekseen kaikki lapset syntyneet vähän ennen laskettua aikaa, keskimmäinen 37+6, eli ei olisi edes onnistunut et olis viettänyt kuukauden mökillä. Ja meillä mökiltä synnärille matkaa n.3 tuntia, siis jos omaan sairaalaan haluaa synnyttämään...
En siis lähtisi. Joko sinulle tulee tuskaisa kuukausi kun loppuraskaudessa pitäisi hoitaa pieniä lapsia ilman perusylellisyyksiä tai sitten vauva syntyy kun muut ovat mökillä. En haluaisi noin pienten lasten olevan pitkään poissa vauvan synnyttyä vaan vaikka se onkin raskaampaa, haluaisin heidät heti näkemään sisaruksen ja mukaan vauva-arkeen. Luulisin että tuon ikäisille pikku-sisaruksen syntymä olisi vaikea käsittää vain sillä perusteella että isi sanoo vauvan syntyneen ja sitä sitten käytäisiin sairaalassa katsomassa ja palattaisiin takaisin mökille.
Viho viimeinen vaihtoehto olisi että koko perhe keskeyttää lomailunsa vauvan syntymän takia. Ei varmaan auta sisarkateuden välttämisessä jos kiva rantaloma isovanhempien kanssa peruuntuu sen vanhempien ajan ja voimien vievän itkevän patukan vuoksi...
Miksei? Jos vaan mökiltä järkevä matka synnyttämään.