Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lääkäriä paikalla? (Rokotusasiaa, olen raskaana)

Vierailija
17.12.2008 |

Sain Twinrix Adult -rokotteen tiettävästi 5 päivää hedelmöittymisen jälkeen. Ensi viikolla on aika seuraavaan annokseen, mutta riittäisiköhän tuon ensimmäisen suoja jo sen verran, että uskaltaisin pelkästään sen turvin lähteä Etelä-Amerikkaan? Kun en enää haluaisi ottaa tuota toista piikkiä, nyt kun tiedän olevani raskaana.

Kommentit (21)

Vierailija
21/21 |
18.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut niin paniikissa asian kanssa, että olen soitellut koko kaupungin rokotuslääkärit läpi ja kysynyt mielipidettä. Kommentti siihen, että olen alunperin hakenut tietoa netistä ja varsinkin keskustelupalstoilta, oli että "Voi elämä, se on aina tommosta nuorten kanssa, kun ne menevät nettiin ja lukevat sieltä kaikkea ihmeellistä ja sitten luulevat sitä vielä todeksi!" :D

Raskaudenaikaisia rokotuksia ei tosiaan suositella, ellei niille ole erityistä syytä, koska niiden vaikutusta ei ole systemaattisesti tieteellisesti tutkittu. Mutta silti rokotusta kaikesta huolimatta suositellaan, jos matkustaa maihin, joissa ko. tautia on. Hepatiittirokotteista ei kuulemma ole kuitenkaan pystytty löytämään mitään, mikä saattais olla sikiölle sinällään vaarallista, koska kyse ei ole elävästä, virusta kantavasta rokotteesta.

Kysyin asiaa varmaan 10 rokotuslääkäriltä ja -hoitajalta, joista 1 oli sitä mieltä, että rokottaa voi, mutta jo ensimmäisen piikin suoja riittää a-hepatiitin osalta varmasti, ja b-hepatiittihan on muutenkin paljon epätodennäköisempi saada. Loput 9 oli sitä mieltä, että toinen pistos kannattaa vielä ottaa, jotta suojasta tulee hyvä. "Teoreettisiin riskeihin" kuuluu kuulemma mm. se, että saan rokotteesta jonkin allergisen reaktion, esim. korkean kuumeen, joka taasen se saattaakin jo vaikuttaa sikiöön. Mutta koska en ensimmäisestäkään pistoksesta mitään saanut, en kuulemma saa sitä toisestakaan, joten asia oli sillä selvä.

Yksi näistä yhdeksästä ehdotti myös, että mikäli asia todella minua kovasti vaivaa, niin voinhan ottaa 2-rokotuksena pelkästään a-hep.-rokotteen, jota laitetaan muutenkin raskauden aikana. Jos siis se b-rokote siinä minua häiritsee. Joten vaikka otin ensimmäisen rokotteen yhdistelmänä, toisen voin ottaa pelkästään a-hepatiittia vastaan.

Mutta katsoo nyt mitä teen, jonkun vahvistusrokotteen taidan ottaa joka tapauksessa, koska kukaan asiantuntija ei siitä minua varoitellutkaan. Kiitoksia paljon vastaajille! Nyt minulla on jo paljon helpottuneempi olo. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi neljä