Mieheni ei ymmärrä että lapset tarvivat ruokaa
En tiedä enää mitä tehdä. Ihan liian usein kun töiden jälkeen menen jonnekin muualle kun kotiin (ruokakauppaan, kaupunkiin jotain lahjaa/vaatetta ostamaan jne), ei mies tee lapsille ruokaa. Korkeintaan antaa jugurtin.
Sitten kun tulen kuuden seitsemän jälkeen kotiin ja kysyn onko syöty, sanoo mies että joo. Ja lapset huutaa ei. Ja mies sanoo että söittehän te kolmelta jugurttia!
Lapset ovat iältään 5v ja 9v ja syövät edellisen kerran koulussa/tarhassa klo 11. Ja miehen mielestä riittää kun syövät yhden jugurtin ennen iltapalaa.
Olen puhunut asiasta asiallisesti, nätisti, huumorilla, vihaisesti jne... Mutta mikään ei tehoa. Vaikka kaapissa olisi valmiina ruokaa esim vain lämmitettävä saarioisten lihaperunasoselaatikko, ei sitäkään saa tehtyä. Ja kehtaa vielä loukkaantua kun sanon hänelle asiasta. Pilaan kuulema illan taas turhalla nalkuttamisella. Ja että ei lapsilla ole ollut nälkä:(
Tilanne vituttaa jo niin paljon että tekisi mieli kuristaa koko typerys!
Kommentit (24)
muistanut sanoa, että jääkaapissa on perunasoselaatikkoa, lämmitä siitä mikrossa lapsille kello viisi?
Miehet - ainakin osa heistä - on just niin hajamielisiä toopeja, että jos heille ei anna selvää ohjetta, mitään ei tapahdu.
Ja juu: yleisohjeistus (lapsille on annettava lämmin ilta-ateria) riitä, jos miehesi ei tiedä, mitä siellä jääkaapissa on ruuaksi.
PS: lapset eivät onneksi mene rikki siitä, jos joutuvat odottamaan tunnin tai pari iltaruokaansa. Eivät ainakaan noin isot lapset!
tai no, jos ruoka on valmiina osaa kyllä lämmittää mutta se tekeminen ei onnistu sitten millään vaikka osaa kyllä. ja tuo lämmittäminen onnistuu silloin kun kerron että siellä on sitten sitä ja sitä jääkaapissa lämmitettävänä.
Minä olen äiti enkä minäkään tajua että lapset tarvitsisivat sitä ruokaa niin kamalasti. Yksi lämmin ateria (koulussa, tarhassa) riittää ihan hyvin. Kotonaolopäivinäkin varsinainen ruoka syödään yleensä nukkumaanmenoaikaan. Muuten jogurttia ja sen sellaista.
Noin siis ihan konkreettisesti. Näännyttämälläkö? Ja eikö hän muka itse syö mitään yhdentoista jälkeen? Jugurttipurkissa kun ei paljon kaloreita ole, jolla pieni kasvaisi.
Onhan tuo omituista, mutta siihen on kaksi ratkaisua.
1) Liimaa jääkaapin oveen/ruokapöytään lappu, että syötä lapsille saarioisen laatikkoa
2) Kerro esikoiselle, että muistuttaa isää ruoasta.
ne lapset on ihan pakko opettaa tähän "napostelukulttuuriin", että kahden tunnin välein on kerta kaikkiaan PAKKO SYÖDÄ tai muuten ei tuu mistään mitään???!!
ne lapset on ihan pakko opettaa tähän "napostelukulttuuriin", että kahden tunnin välein on kerta kaikkiaan PAKKO SYÖDÄ tai muuten ei tuu mistään mitään???!!
kertoisitko jotain perusteluja? Miksi neljän tunnin syömättömyys on niin kovin pahasta??
Se vetoaa kylläkin usein siihen että kun se on töissä ja minä kotiäitinä niin se ei yhtään tiedä mihin aikaan ja mitä lapset päivisin täällä syövät. Välillä jos siis olen vaikka puoli päivää poissa niin ei se ole tajunnut antaa niille mitään ruokaa sillä välin. Joskus se ruokkii isommat kun ne tajuavat pyytää muttei yksivuotiasta!
Mä olen kanssa huomannut että pitää antaa tosi selvät ohjeet, melkeinpä rautalangasta. Siis moneen kertaan sanottava ja joskus jopa paperille laitettava että klo 12 lämmität niille jääkaapista ruokaa.
Meillä ei mies tuntunut muistavan sanallisia ohjeita kun esikoinen oli vauva. Laitoin jääkaappiin ruoka-aikataulut ja ateriasisällöt suurinpiirtein. Tämä oli sellaista aikaa kun olin kotiäitinä. Oli vaan niin tylsää kun mies ei osannut osallistua oma-aloitteisesti iltapuuhiin ja jos vihjaisi niin suuttui.
Kun lapsia on tullut lisää ja ruokajutut muuttuneet niin mieskin on osannut ottaa vastuuta enemmän ja osaa paremmin. Vielä kun ymmärtäisi kasvispuolta laittaa. Itse ei siitä niin tykkää eikä muista että lapset syö ainakin vähän kun kasviksia on tarjolla.
Eli alusta lähtien perehdytystä miehelle lapsen hoitoon;)
taas on ihan ok syödä päivällinen vasta silloin klo 19 (meillä tehdään näin), mutta toki mies voisi tehdä sen omalla vuorollaan
kertoisitko jotain perusteluja? Miksi neljän tunnin syömättömyys on niin kovin pahasta??
ainakin tarvitsee kunnollista energiaa. Toiset ei syö kouluruokaa kuin nimeksi. Nykyään kun ei ole pakko. Etkö saisi miestäsi ymmärtämään kun näyttäisit jotain suositusta tms.? Meille ainakin on opastettu neuvolasta, päiväkodista, koulusta ja ties mistä oikeanlaisesta ravinnosta ja sen tärkeydestä.
jonka itsestäänselväti pitää viidellä eri tavalla kertoa miehelle mitä tämän pitää tehdä. Sehän on se nainen joka varmistaa että kaapissa on jotain mitä pikku hellanlettasukkeli voi lapsille antaa jos vaan viitsii/kykenee/muistaa. Sehän on se nainen jonka kommunikoinnissa ja vastuuntunnossa on vaurioita jos mies ei saa lapsille ruokaa nenän eteen. sehän on nainen jonka harteilla, vastuulla ja syynä on kaikki mahdollinen ja mahdoton:((((( OIkeesti on olemassa AIKUISIA, miehiä ja naisia ja sukupuolesta riippumatta AIKUINEN on kykenevä kantamaan vastuuta, olemaan oma-aloitteinen, ennakointikykyinen. Jos ei ole jotain on pahasti vikana!!! Eikä se ole naisen vika. Suurin osa tässäkin ketjussa vastanneista on sovinisteja, ihan sikoja naisen elämän suhteen. Joskus ammoisina aikoina agraarikulttuurissa oli miesten ja naisten työt- ja tuollainen työnjako- se agraarikulttuurimuoto on loppunut ajat sitten. Äitiensä poispilaamia ääliöitä tuollaiset miehet yleensä on.
Ja hämmästelen sitä että naisen pitäis muka tietää, vaistota, ymmärtää ja paapoa kaikki, mutta sitten kirjoittajat itse eivät osaa tuntea mitään myötätuntoa ap,tä kohtaan- ymmärrän hyvin että ap,ta ottaa pannuun se ettei mies kanna OSUUTTAAN, vaan sujuvasti siirtää rutiinien pyörittämisen yksin naisen vastuulle. Kun mies tarjoaa pelkkää jugurttia, niin kukahan keittelee ne seuraavat ruuat? Vai onko ok että äitikin tarjoilee jugurttia silloin tällöin- ja silläpä lapset sitten pärjää?????
Noin ison luulisi myös osaavan ottaa itsekin jääkaapista ruokaa ja tarjota pienemmillekin. Jos voileipien teko ei suju, niin niitä voi tehdä valmiiksi jääkaappiin. Mutta miehesi kyky ajatella asiota muiden kannalta vaikuttaa olemattomalta, kestääkö noin empatiakyvytöntä miestä.
taas on ihan ok syödä päivällinen vasta silloin klo 19 (meillä tehdään näin), mutta toki mies voisi tehdä sen omalla vuorollaan
Niin ei todellakaan ole ok syödä seuraavaa lämmintä ateriaa klo 19.
Silloin on jo iltapalan aika.
En yhtään ihmettele syömis- ja käytöshäiriöitä, jos jo tuon ikäisillä lapsilla on jopa 8 tunnin väli lämpimässä ruoassa.
Itse teen sitten iltapalan sijaan lämpimän ruuan niin saavat syödäkseen.
yksi aikuisen ihmisen määritelmistä on se että kykenee huolehtimaan jälkikasvustaan. Mun käsittääkseni laset tarvitsevat rutiineja ja jotain muutakin ruokaa kuin jugurttia.
siis aikuinen mies?
palkkaa lastenhoitaja lapsille ja miehelle, ainakaan mieleltään ei mies aikuseksi ole koskaan kasvanut