Influenssa rokotus vkot 35+5
Hei!
Oletteko ottaneet rokotusta!? Nythän suositus eri kuin aijemmin! Minulla astma, joten kuulun riskiryhmään ja olen aijemmin saanut rokotteen vaan nyt huomenna voisin sen ottaa!
Jotenkin vain pelottaa RASKAUS ja ROKOTE!
Kertokaa jos olette sen nyt saaneet! Tuliko mitään oireita tai miten teitä asiasta infottu! Tai mistä olette löytäneet tietoa!
Kommentit (5)
Minä sain työpaikan kautta rokotteen, oisko ollu jotain rv 26.. Th joka rokotteen pisti olis sitä mieltä ettei sitä pitäisi antaa jos on raskaana, minä itsepäisesti sen halusin (mielummin kuin mahdolliset influenssan jälkitaudit). Pistäessään rokotetta Th sanoi että se on sitten minun omalla vastuulla... Kysyin asiasta sitten jälkikäteen lääkäriltä joka naurahti ja sanoi, ettei rokotteelle ole mitään estettä jos on raskaana, että kaikkihan nykyään raskaana olevilta kielletään.
Eli saa rokottaa ja nykyaan tosiaan jopa suositellaan rokotusta raskaanaoleville (siis nyt puhun vain influenssarokotuksesta, jokaisesta rokotuksesta pitaa ottaa selvaa erikseen koska ne eivat kaikki suinkaan ole samanlaisia). Monet eivat kuitenkaan antaisi ekassa kolmaneksessa, mutta tokassa ja kolmanneksessa kylla. Itse otin viime raskaudessa tokassa kolmanneksessa. Vauvalle ei ollut mitaan seuraamuksia (nykyaan 2,5 v terve poika) rokotuksesta eika muuten myoskaan kahdesta eri verenpainelaakkeesta, neljasta eri supistuksia poistavasta laakkeesta, tai suurista annoksista kortisonia, jotka kaikki sain raskauden aikana. Eli kylla ne vauvat ovat aika kestavia, tietysti hoidossa pitaa aina punnita hyoty-haittasuhde ja noudattaa laakarin ohjeita. Itse naen sen niin etta ne ohjeet "ei laakkeita, ei rokotuksia tms. raskauden aikana" on tarkoitettu perusterveille ihmisille jotka ehka muuten ajattelemattomuuksissaan ottaisivat esim. kasikauppalaakkeita harmittomiin vaivoihin raskausaikanakin, ja koska ne on tarkoitettu hyvin laajalle yleisolle, niiden taytyy olla yksiselitteisen selkeita; ihmisen, jolla on oikea perussairaus joka vaatii hoitoa raskausaikana EI tarvitse tuntea syyllisyytta laakarin maaraamasta ja hyvaksymasta hoidosta raskausaikanakaan.
Mulla on myös astma ja esikoisen aikana viikkoja oli 34+3 kun rokote laitettiin. Ja silloin oli että ei ekalla kolmanneksella suositellla. Neiti on terve ihan kohta 2v.
Nyt tässä toisessa raskaudessa oli viikkoja 3+1, eli en tiennyt raskaudesta rokotusta ottaessani ja tietysti soitin terkalle asiasta plussattuani, joka sanoi että nykyään riskiryhmään kuuluvat (ainakin siis) voivat ottaa rokotteen mihin aikaan vaan raskautta. Eikä sitä kuitenkaan olisi enää voinut poiskaan ottaa. ;)
En viitsinyt jättää rokotetta ottamatta vain siksi että saattaisin tulla raskaaksi..
Bejpi rv 9+1
.. ja siksi otin rokotteen juuri tämän viikona alussa. Tuoreet tutkimukset puoltavat myös raskaana olevan rokottamista. Varsinkin loppuraskaudessa rokote hyödyttää myös vauvaa. Minulla oli rv 26+5 kun rokotteen sain.
Mulle laitettiin influenssarokote rv 32+4, neuvolassa ehdottivat että se voitaisiin laittaa jos haluan. Vauvallekin siitä on ainakin ekat 3kk suojaa vai oliko jopa 6kk.. Mutta suoja kuitenkin. Mitään oireita ei rokotteesta tullut =).
mehiz rv 35+3