Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä mieltä olette mammografiasta entä ultrasta?

Vierailija
28.05.2009 |

Siis näistä rintojentutkimusmenetelmistä? Kumpaanko kannattaa nelikymppisen mennä? Tarkastukseen. Eräällä tutullani on juuri löydetty rintasyöpä ja hirvittää... Kuinka usein mammografiassa voi käydä, ja entä se säteily? Onko ultrasta haittaa?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
28.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehkä se mammo on parempi vaikka onkin ikävämpi kokemus.

Vierailija
2/18 |
28.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko muita mahdollisuuksia tutkia rintoja?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
28.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielipiteitä! Kiitos!

Vierailija
4/18 |
28.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ultran kautta pääsee joka paikkaan, kun mammografiassa ei.

Tosin minulla on sillä hetkellä todella paha rintatulehdus ja ei olisi kivun vuoksi edes voinut harkita mammografiaa.

Ultra sopii paremmin pienirintaisillekin.

Vierailija
5/18 |
28.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

varmaan molemmat. Eikä se mammografia mikään ikävä kokemus ole.

Minä käyn parin vuoden välein sukurasitteen vuoksi.

Vierailija
6/18 |
28.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkäikäinen olet? Missä käyt mammossa ja ultrassa? Onko ollut lääkäreiden kanssa puhetta säteilystä? Millainen sukurasite sinulla on?

Kiitos, jos viitsit vastata!

Vierailija
7/18 |
28.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkäikäinen olet? Missä käyt mammossa ja ultrassa? Onko ollut lääkäreiden kanssa puhetta säteilystä? Millainen sukurasite sinulla on?

Äidilläni ja hänen molemmilla siskoillaan on ollut rintasyöpä keski-iässä. Kaikki ovat kyllä parantuneet.

Käyn yksityisellä lääkäriasemalla (Syöpäyhdistyksen poliklinikka). Säteilystä ei muuten ole juuri ollut puhetta kuin että mammografiassa säteet ovat "pehmeitä" ja vähemmän haitallisia kuin tavallisessa röntgenissä. Kuvauksen hyöty on minulle suurempi kuin haitat.

En ole tuosta säteilystä ollenkaan huolissani. Pikemmin tuntuu hyvältä käydä säännöllisesti tarkistuttamassa rinnat, jotta mahdollinen syöpä saadaan kiinni hyvissä ajoin. Enkä kyllä itse syöpääkään juuri pelkää, rintasyöpä on kuitenkin yleensä hyvin hoidettavissa.

Vierailija
8/18 |
28.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytkö Helsingin vai Tampereen syöpäyhdistyksen polilla? Kuinka nuoresta lähtien olet käynyt?

Minkä ikäisenä tarkalleen ottaen sukulaisillasi on syöpä ollut?

Vierailija
9/18 |
28.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota yhteyttä kaupunkisi syöpäyhdistyksen polille ja kysy lisää.

Vierailija
10/18 |
28.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelin vain, että missä mahtaa olla paras rintatutkimus Suomessa? Eikös nämä syöpäpoliklinikat ole yksityisiä? Ainakin tämä Suomen syöpäyhdistyksen poli HelsingissÄ?

Vierailija
11/18 |
28.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

lääkäri lähetti kun oli tuntevinaan että jotain on, muttei onneksi ollutkaan.

Eka kerrat kävin kun kuului työterveyshuoltoon ja oli ilmaista.

Ultra on jees ja mammokin, ei se niin kivaa ole, sattuikin kerran mutta eihän kestä kuin muutaman sekunnin.

Vierailija
12/18 |
28.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirvittääkö se säteily? Miksi olet mennyt mammoon, vai onko sukurasitetta?

Vierailija
13/18 |
28.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

se kuului työterveyshuollon piiriin joten tottakai käytin kaikki edut hyväkseni. Olen 39v.

Säteily ei hirvitä. Lääkäri totesi että voisi olla paikallaan koska oli tuntevinaan kyhmyn, jota ei ollut enää toisella tarkastuskerralla.

Sukurasitetta ei ole.

Vierailija
14/18 |
28.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mammografia on tarkempi, ja siitä saatava säteilyannos ei mm. puristuksen ansiosta ole mitenkään suuri.

Ultraäänitutkimuksessa ei käytetä ionisoivaa säteilyä, mutta sitäkään ei voida täysin vaarattomaksi väittää. Emme vielä tiedä, miten ultraäänitutkimukset ihmiskehoon vaikuttavat. Ultrassa jää usein pienet muutokset näkemättä, ja mitä pienempänä solumuutokset havaitaan, sen parempi on rintasyövän paranemisennuste.

Sinuna menisin siis mammografiaan.

Vierailija
15/18 |
28.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

välein pitäisi käydä mammografiassa & ultraäänessä, mikäli suvussa ei ole ollut rintasyöpää. Mammografia & ultra on kuulemma selvästi tehokkaampi kuin pelkkä mammografia, joka saattaa antaa terveen paperit, vaikka osa muutoksista ei tietysti pelkällä mammogragialla näy.

Vierailija
16/18 |
28.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä hintaisa mammografia ja ultra ovat yksityisellä?

Tehdäänkö niitä julkisella alle 50-vuotiaille ilman kyhmy epäilyä?

Vierailija
17/18 |
28.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri itse suositteli minullle alle 30v mieluummin ultraa koska mammossa ei nähtäisi pieniä muutoksia niin herkästi kuin ultrassa. Nuoremmilla rintarauhaskudos on erilainen kuin ikääntyneemmillä ja nuorempien rinrauhaskudoksen takia heille sopii ultra paremmin. Ja kyseessä siis ihan radiologi. Sama herra myös sanoi että jos olisi sukurasitetta silloin tulisi käydä molemmilla parin vuoden välein alk. 25 vuotiaasta.

Olen itsekin kätilö ja osaan rintani tutkia. Se on mielestäni todella tärkeää vaikka kävisikin säännöllisesti tutkimuksissa.

Vierailija
18/18 |
23.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

välein pitäisi käydä mammografiassa & ultraäänessä, mikäli suvussa ei ole ollut rintasyöpää. Mammografia & ultra on kuulemma selvästi tehokkaampi kuin pelkkä mammografia, joka saattaa antaa terveen paperit, vaikka osa muutoksista ei tietysti pelkällä mammogragialla näy.

Nostan vanhan jutun, koska itse aion mennä yksityiselle ultraan. Mitähän se maksaa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kolme