Esikoinen PERÄTILASSA?!
Joku varmaan muistaakin, kun tätä eilen illalla kyselin ja olinkin saanut vastauksia. Kerkesin ne aamulla lukea, mutta nyt viestiketju onkin sitten hävinnyt.
Eli minulla varmaan edessä valinta, synnytänkö alakautta perätilassa olevan esikoisen vai haluanko sektion.
Joku kyseli, että mikä on lääkärin kanta. Olen siis käynyt vasta yksityisellä naistentautien ja synnytysten erikoislääkärillä, joka siis korvaa neuvolan viimeisen lääkärikäynnin. Onneksi kävin yksityisellä, jossa siis ultralaite, koska lääkäri arvioi käsikopelolla lapsen olevan oikein päin. Ultralla vasta vahvistui tämä perätila. Nyt sitten lähete synnytyssairaalaan ja katsotaan mitä en ovat siellä mieltä.
Kivoja vastauksia sain, sain vahvistusta ajatukselleni, että ehken halua synnyttää alakautta perätilassa olevaa, koska kyseessä esikoinen. Tuntuu, että olen jotenkin "mamari", jos vaadin sektiota, mutta aika moni oli kyllä edellisessä viestiketjussa sektion kannalla.
Vauva on siis pieni kokoinen, joten se liikkuu ihan hirveästi vielä ja kerkeää varmaan kääntyileen monet kerrat miten päin vain. :) Toivottavasti kääntyy oikein päin itsekseen. Mutta jos edelleen perätilassa, kun synnytyskäynnistyy, niin sitten haluan kyllä sektion, näin ajattelen nyt.
Kommentit (28)
Luin sen samantien - siellähän niitä oli vastauksia moneen kysymykseeni. T: se joka ei saanut "dataa"
hyvän ystäväni esikoinen menhetyi perätilasynnytksessä joitakin vuosia sitten. :(
Näitäkin tapahtuu, vaikka niistä ei kauheesti puhuta...varsinkaan lääkärit. lapsi juuttui synnytyskanavaan, äiti yritti hädissään huutaa leikkausta, mutta kätilöt tulkitsivat ensisynnyttäjän paniikiksi ja sit olikin jo liian myöhäistä...ja poika oli n. 3-kiloinen ja äiti urheilullinen, hyväkuntoinen...että aina ei voi tietää...
Jos ei niin tiedän toisenkin tapauksen. En ikinä uskaltaisi ottaa riskiä että juuri minulle sattuu se tilastollinen kupru. Miten voisi elää sen asian ja jossittelun kanssa? Ikäviä asioita aina tapahtuu, mutta pahimpia on tämmöiset turhat.
kuten joku jo sanoi niin suosittelen perätilasynnytystä. Jos vauva on odotetusti pienikokoinen, niin tuskin ongelmia tuottaa. jos povataan yli 3,6 kiloista niin onkin vaikeampi valinta. Sektion jälkeinen haavakipu oli hirveä. En suosittele sitä kenellekään jos ei ole pakko. Minun oli pakko ja seuraava (jos sitä tulee) sektio pelottaa.
kuten joku jo sanoi niin suosittelen perätilasynnytystä. Jos vauva on odotetusti pienikokoinen, niin tuskin ongelmia tuottaa. jos povataan yli 3,6 kiloista niin onkin vaikeampi valinta. Sektion jälkeinen haavakipu oli hirveä. En suosittele sitä kenellekään jos ei ole pakko. Minun oli pakko ja seuraava (jos sitä tulee) sektio pelottaa.
myöhässä, kun tämä ketju on toukokuulta... Siis ap:tä ajatellen. minäkin kyllä suosittelen alatien yrittämistä, mutta en osaa sanoa suositellaanko sitä ENSIsynnyttäjille ollenkaan Suomessa. Itse olen saanut kolmannen alakautta perätilassa.
Suosittelivat suoraan sektiota , koska oli kyseessä ensimmäinen synnytys ja toisekseen vauva oli pienikokoinen vartalon ympärykseltä, mutta pään ympärys normaali. Lääkäri selitti, että vauva voisi mittojensa takia juuttua päästään synnytyskanavaan. Ennen sektiota mitattiin magneettikuvassa lantio, josta pystyisi kuulema tulemaan oikeinpäin yli nelikiloinenkin vauva helposti.
Sektion jälkeen palauduin todella nopeasti. Toinne lapsi (n. 3,8 kg) syntyi alakautta kaksi vuotta sektion jälkeen.
Olen synnyttänyt kaksi lasta alateitse (raivotarjonnassa), mutta jos tämä kolmas olisi perätilassa, menisin mieluummin sektioon.
Sain sektiolla terveen pojan. Ja kätilön epävirallinen kanta oli, että tein oikean ratkaisun (vaikka lääkäri olisikin tahtonut minun synnyttävän alakautta). Riski vauvan vakavaan vammautumiseen on muistaakseni seitsenkertainen alatiessä sektioon verrattuna jos lapsi perätilassa.
Monissa sairaaloissa perätilassa tehdään aina automaattisesti sektio juuri tästä syystä.