Missä kulkee naapuriavun raja???
Naapurini, tuttava jonka kanssa löpistään niitä näitä päivittäin kun tavataan, toipuu polvioperaatiosta ja kysyi että voisinko tehdä heillä viikkosiivouksen tällä viikolla. Minkäänlaisesta korvauksesta ei ollut puhe. Viikkosiivoukseen hänen asunnossaan uskon menevän nelisen tuntia (imurointi, luuttuaminen,pölyjenpyyhintä ja wc) Perheemme elää hektistä elämää, käymme töissä ja olen ensi viikollakin kaksi iltaa iltavuorossa. Kolmesta illasta olisi siis käytettävä yksi heidän viikkosiivoukseen. Aika on perheeltäni pois ja muutenkin väsyttää työn ja kotitöiden yhdistäminen, ja sitten sielä pitäisi mennä luuttuamaan naapurinkin lattiat. Kehtaako siitä kieltäytyä?
Kommentit (33)
Uskon, että hän ymmärtää väsymyksen ja kai hänkin pystyy väliaikaisesti asumaan vaikka hieman sotkuisemmassakin kodissa :)
Tai jos haluat voit tarjoutua pikaisesti imuroimaan enimmät, sanot että aikaa on vaan puoli tuntia, sit on joku meno.
Eikös tällä naapurilla ole muuta perhettä??
saa kotitalousvähennyksenkin joten suosittele siivous firmaa.
Hankkikoon siivoojan ja tuskin miehen rannevamma imuroimista estää.Edes paras ystäväni ei pyytäisi minulta tuommoista.
Olet ap pirun itsekäs akka, jos et voi mennä auttamaan naapuriasi, jos tämä on oikein pyytänyt ja heillä molemmat ovat kipeitä.
Ei sitä aina maksua saa hyvistä töistä, onhan sa auttamisen ilokin jotakin.
Ajattelepa, jos olisit itse avun tarpeessa eikä kukaan auttaisi.
Pikaisesti isoimmat villakoirat pois jaloista kuleksimasta, sit kotiin oman perheen pariin.
Tai jos haluat voit tarjoutua pikaisesti imuroimaan enimmät, sanot että aikaa on vaan puoli tuntia, sit on joku meno.
Eikös tällä naapurilla ole muuta perhettä??
mutta koko viikkosiivous on vähän liikaa. PAITSI jos se viikkosiivous on teillä ja heillä ihan eri asia?? ;D
Itse sanoisin myös,et voin käydä pyhkäiseen pölyt ja imuroimassa mut enempään ei oo aikaa ja valittelisin kuinka kauheesti on sitä&tätä...
Ja tosiaan,kyllä mä oon käynyt naapurin mummolle kaupassa,asentamassa kattolampun,vaihtamassa jääkaaapin hyllyjen paikkaa yms koska mitä siitä tulee jos kukaan ei auta ketään??
Mitä jos itse olisit avun tarpeessa eikä sitä kuuluisaa "turvaverkkoa" olisi...
En itse IKINÄ kysyisi naapuriani (jota tuskin tunnen) enkä kyllä parempiakaan ystäviäni meille SIIVOAMAAN!!
Jos oltais miehen kanssa niin kipeitä, ettei pystyttäis, niin sit oltais kuukausi siivoamatta. Niin yksinkertaista. Ja siivotaan sit, kun ollaan kunnossa!
Kylläpä VIIKKOsiivous pitää olla maailman tärkein asia, jos se pitää saada suoritettua tapahtui mitä tahansa!!
Ei taida olla naapurillasi muuta elämää??
Jos kerran menet siivoamaan niin voit olla varma että seuraavalla viikolla naapuri pyytää taas tekemään viikkosiivousta. Ei se jalka ihan heti parane nimittäin.
Suosittele siivousfirman palkkaamista kuten muutkin ovat ehdottaneet. Itse en taatusti menisi toiselle siivoamaan, enkä kyllä viitsisi pyytää naapuria enkä edes ystäviäni jos en itse saisi siivottua.
Minun mielestäni sitä paitsi viikkosiivoukseen ei kuulu muuta kuin imurointi ja vessan siivous. Ja jos taloudessa asuu kaksi aikuista ihmistä, ei todellakaan ole välttämätöntä edes imuroida viikottain, eivät huku paskaan parissa viikossa.
toisten vessoja jynssäämään. Enkä hyvän päivän tutun kämppää imuroisi. Kaupassa voisin käydä ja roskat viedä, palttiarallaa. Siivousfirmat on tuollaista isoa siivousta varten!!!
Ymmärtäisin jos hän tarvitsisi apuasi esim. kaupassa käyntiin tai muilla asioilla, postissa tms. käyntiin.
Ehkä voisit imuroida, mutta muutoin sinun ei tarvitse kyllä mennä naapurille siivoamaan. Tai voit sanoa, että mielelläsi toimittelet kauppa-asiat,mutta siivouksessa sinusta ei taida olla juuri hyötyä.
Minä en kehtaisi pyytää naapurin apua siivoamiseen. Se ei ole ihan välttämätöntä ja kai miehensä sentään saa imuroitua.
oli ainakin ennenvanhaan. Eli jos pariskunta on liikuntakyvyttömiä, luulisi, että kunta tarjoaa heille jotain hätäapua. Ehdota kyselemään kunnasta.
Jos yhden ainoan kerran siellä siivoaisin, niin eipä perheeni siitä kovin kärsisi.
Meillä on ollut muutaman naapurin kanssa aivan mahtava auttamis-rinki. Eikä siinä kyllä ole koskaan tullut mieleenkään mitään korvauksia pyydellä! Puolin ja toisin.
Kun on auttanut toisia, on tohtinut itsekin pyytää reilusti apua. Ja sitä on totisesti tarvittu toisinaan. Ei usein, mutta silloin tällöin.
mutta vastaan silti:
kukaan ei kuole siihen että viikkosiivousta ei tehdä. Kaupassa voisin käydä tai hakea postit ym. pientä, piikomaan en alkaisi.
mutta päätit vouhkata täällä?
Ehkä sun seuraavalla kerralla kandee ensin kysyä mitä hän toivoisi tehtävän ja sitten vasta aloitat valittamaan.
Jos olisit vaikkapa vain imuroinut niin oisko paha?
Eihän siellä neljää tuntia tarvitse siivota, tunninkin rupeaman jälkeen paikat näyttää ihan toiselta. Minusta olisi ihanaa, jos naapuri pyytäisi noin reilusti apua, se olisi sellaista aitoa yhteisöllisyyttä mitä minä kaipaan. Ja sitten voisi itsekin joskus pyytää apua.
Pitääpä nyt muistaa sanoa naapurin mummolle, että me voimme häntä autolla kuskailla kauppaan yms. Olen monesti asiaa miettinyt, mutta en ole saanut sanottua.
Lady todella pyysi tekemään viikkosiivouksen, ihan "vaan" nopeasti imuroimaan ja luuttuamaan lattiat, ja jos pölyt pyyhkisi ja vessan siivoisi samalla. Että se vouhkaamisesta, 23.
Älä 23 ainakaan multa pyydä mitään. Koskaan.
ihme että naapuri on kehdannut pyytää moista.