haluaisin jäädä kotiin hoitamaan lastani vanhempainvapaan jälkeen mutta ei
Mä aina ihmettelen näitä, ei ole varaa äitejä. Itse olen 9 vuotta ollut kotiäitinä, ja koskaan en ole miettinyt onko varaa. Pärjätty on aina. Miehen tulotkaan eivät päätä huimaa. Parhaimmillaan olleet 2500e/kk ja sillä on elätetty koko perhe, maksettu asuntolainaa, autolainaa ja maksettu kaikki muut laskut. Nyt olen äitiyslomalla, mies työttömänä. Tulot ovat yhteensä 1900e, ja nyttenkin pärjäämme viiden lapsen kanssa ja maksamme edelleen asuntolainaa. Miten ei muka voi olla varaa jäädä kotiin?
Kommentit (31)
Teidän kunnassako ei ole kuntalisää? Se pikkuisen helpottaisi. Esim. Helsingissä hoitorahaa (kuntalisällä) saa noin 525e/kk.
eli ei siinä ole miehen palkkaa, tai 1900e! Siis ilmeisesti ei ole miestä, tokihan tuo nyt kaksistaan onnistuis!
Mä aina ihmettelen näitä, ei ole varaa äitejä. Itse olen 9 vuotta ollut kotiäitinä, ja koskaan en ole miettinyt onko varaa. Pärjätty on aina. Miehen tulotkaan eivät päätä huimaa. Parhaimmillaan olleet 2500e/kk ja sillä on elätetty koko perhe, maksettu asuntolainaa, autolainaa ja maksettu kaikki muut laskut. Nyt olen äitiyslomalla, mies työttömänä. Tulot ovat yhteensä 1900e, ja nyttenkin pärjäämme viiden lapsen kanssa ja maksamme edelleen asuntolainaa. Miten ei muka voi olla varaa jäädä kotiin?
Mitä sinä sitten tekisit jos miehes ottais ja häippäsis kuvioista? Vieläkö makselisit asuntolainoja sillä 300e kuussa???
ja lapsilisän, + sen kodinhoidontuen mikä on minimissään verojen jälkeen .300-350e
Joset halua viedä pientädi hoitoon, et sitten vie. saat kyllä asumistukea, (elatusta?)
niin että kaiken järjen mukaan pitäisi pärjätä. ellei sitten ole jotain huimia asuntolainoja, mutta onko se pakko ottaa just siihen kohti et on sit vietävä vauva hoitoon?
.Ei taida olla vaihtoehtoja jos olet alunperin valinnut vääränlaisen miehen. :(
Ap, yritä venyttää hoitoon laittamista edes pari kuukautta, sillä on jo suuri merkitys noin pienelle lapselle. Kotihoidon tukeen saa myös hoitolisää (oliko oikea nimi?) jos on pienet tulot. Millä alalla olet, saisitko jotain keikkatöitä?
Onneksi mä jäin äitiyslomalla työttömäksi, joten saan ansiosidonnaista päivärahaa kh-tuen lisäksi. Teen kyllä sijaisuuksiakin, mutta ei ole mikään kiire vielä kokopäivätöihin. Ensi syksynä sitten... (lapsi nyt 1v3kk)
Kun mies tulee kotiin, niin sinä lähdet töihin muutaman kerran viikossa, tai sitten vain viikonloppuisin. Kaupan kassalle tai muita hommia tekemään. Pitää vähän joustaa, jos haluaa olla kotona lapsen kanssa ja rahat ei riitä.
Näin meillä on ratkaistu tämä asia. Käyn pari kertaa kuukaudessa tekemässä töitä vanhusten kotihoidossa ja silti jää aikaa perheelle.
eli daa, ilmeisesti sitä MIESTÄ EI OLE!
tarkoitin sitä että olet valinnut miehen joka on jostain syystä livistänyt kuvioista ja jättänyt ap:n selviämään yksin. Jos on kunnollinen mies niin se tekee töitä perheensä eteen vaikkei olisi minkäänlaisia varoja tai koulutusta niin rahaa tulee mistä tahansa työstä enemmän kuin 300e/kk. Sitä tarkoitin.
tarkoitin sitä että olet valinnut miehen joka on jostain syystä livistänyt kuvioista ja jättänyt ap:n selviämään yksin. Jos on kunnollinen mies niin se tekee töitä perheensä eteen vaikkei olisi minkäänlaisia varoja tai koulutusta niin rahaa tulee mistä tahansa työstä enemmän kuin 300e/kk. Sitä tarkoitin.
Minä en ole ap. Bruttotuloni yli 4000, joilla olen elättänyt kolmihenkistä (nyt ´nelihenkinen) perhettäni viimeiset puoli vuotta yksin. Mies on yrittäjä, jonka firma kaatui laman vuoksi. Olenko siis valinnut vääränlaisen miehen? Kyllä minäkin äitiysloman jälkeen haluaisin jäädä vielä kotiin, mutta perheemme ei pärjää edes äitiyslomarahoillani, ellei mies saa hommaa taas pyörimään.
En voi sietää tuollaisia kommentteja, siksi oli pakko ottaa kantaa.
eikä ole korkeasti koulutettu mutta ei kyllä ikinä jättäis pientä lastaan ja minua selviämään yksin, että siis oikeanlainen mies. :)
t. Se joka ei esittänyt ekassa viestissään asiaansa kyllin selkeästi. :)
Minä en ole ap. Bruttotuloni yli 4000, joilla olen elättänyt kolmihenkistä (nyt ´nelihenkinen) perhettäni viimeiset puoli vuotta yksin. Mies on yrittäjä, jonka firma kaatui laman vuoksi. Olenko siis valinnut vääränlaisen miehen? Kyllä minäkin äitiysloman jälkeen haluaisin jäädä vielä kotiin, mutta perheemme ei pärjää edes äitiyslomarahoillani, ellei mies saa hommaa taas pyörimään.
En voi sietää tuollaisia kommentteja, siksi oli pakko ottaa kantaa.
Katsos kun tekevälle töitä löytyy. jos ei saa firmaa pyörimään niin sitten sitä jaetaan vaikka lehtiä tai siivotaan yöllä vessoja jos ei muuten tulla toimeen. Vastuullinen mies hakee sen työn mistä sitä sattuu saamaan, jos huonosti menee että äiti saa olla pienen ihmisenalun kanssa kotona.
Olen meinaa itse saanut joskus pari kommenttia, että mitäs valitsit väärän miehen/köyhän luuserin, kun olen maininnut hänen pienistä tuloistaan...
Jos hänellä ei kerran joka tapauksessa ole töitä, niin miksi sinä et voi mennä töihin ihan hyvällä omallatunnolla, kun lapsi on kotona isän kanssa?
ei ne suuret tulot ,vaan ne pienet menot... mikä on elämässäsi tärkeintä?
lisäksi lapsilisän, ja mahdollisesti myös kuntalisän. Onko miestä? Tuloista riippuen saanette asumistukea vuokra-asuntoon. Ette kai ole asuntolainaa menneet ottamaan? Se tarkoittaa valintaa "lapsen kanssa" vai "omistusasunto aikaisin". Asunnon voi myydä ja keskittyä siihen minkä pitäisi olla tärkeintä - oma lapsi ja perheen hyvinvointi.
Ei ne suuret tulot vaan pienet menot.
Suomessa jokaisella on oikeus minimitoimeentuloon, ota yhteyttä sosiaalitoimistoon jos toimeentulorajat eivät täyty. Tampereen ja Espoon sivuilta löytyy toimeentulotukilaskuri.
Aina sitä jotenkin pärjää.
Terveisin Kotiäiti joka huolehtii kuusihenkisestä perheestä jonka käteenjäävät tulot ovat 2200e kuussa.
Mene ilta- ja viikonlopputöihin ja isä hoitaa silloin.
ja on siinä kiinni täyspäiväisesti. Vie luonnollisesti aikansa, ennenkuin tuottoa alkaa tulemaan. Ei hän kotona lorvi.
Jos hänellä ei kerran joka tapauksessa ole töitä, niin miksi sinä et voi mennä töihin ihan hyvällä omallatunnolla, kun lapsi on kotona isän kanssa?
Aina ei ole pakko saada kaikkea materiaa...
taida olla varaa. Tuntuu hirveältä laittaa niin pieni hoitoon vieraaseen paikkaan. Miten pitäisi muka pärjätä reilulla 300 eurolla kuussa? Haluaisin olla kotona ainakin siihen saakka että poika oppii kävelemään yms. Mitä tässä oikein tekisi..?