Kuuluuko lapsella olla karkkipäivä?
Luin tuota ketjua tiukkapipovanhemmista ja moni reagoi karkkipäivä karkkien rajoittamiseen. Kuuluuko lapsilla välttämättä olla karkkipäivä? Meidän lapset (2,5, 5 ja 7) saavat karkkia silloin, kun sitä jossain on tarjolla (eskarissa ainakin vietetään vähän väliä jonkun synttäreitä tai vastaavaa karkkitarjoiluilla) tai muuten ihan satunnaisesti. Ei ole edes tullut mieleen, että käytännössämme olisi jotain vikaa.
Kommentit (8)
tuollaisen äkkisokerihumalan olevan lapselle paljon kamalampi kokemus karkkipäivinä. Ja tällaisilla lapsilla kasvaa kova himo karkkiin. Kielletty juttu houkuttelee enemmän.
Meillä on myös ihan epämääräiset karkkiherkkuhetket. Meillä voi olla jopa karkkia pöydällä syömäti muutaman päivän ilman että ollaan mitenkään kielletty ottamasta. Siinä on siis tarjolla. Lapset ovat 7v ja 10v.
Mulla kans kolme lasta 6v, 4v ja 1v. Meillä ei myöskään ole karkkipäiviä. Saavat, jos joku tuo tuliaisiksi tai jossain tarjotaan. Itse ostan karkkia lapsilleni vain heidän synttäreilleen tarjottavaksi. En koe tarpeelliseksi karkkipäiviä, koska noita herkuttelupäiviä on harvoin ja sitten taas muuta keksiä ja pullaa tulee syötyä, kun kahvitellaan ystävillä n. 1-2krt/vk.
En halua opettaa lapsille vielä tuon herkuttelun lisäksi "pakollista" karkkipäivää. Niin ja 1v.aamme ei saa vielä mitään makeata. Minusta karkkipäivän tarkoitus on se, että karkkia ei syödä usein, vaan se keskittyy yhdelle päivälle viikossa.
Myöhemmin (esim. kun esikoinen koululainen) ehtii perustamaan karkkipäivän kyllä. Olen vaan tyytyväinen kun eivät vielä osaa kerjätä karkkipäiviä:)
Kävin lastenkanssa suuhygienistilla ja kertoi, että on yleisesti ottaen tosi huolissaan perheiden ruokailutottumuksista. Koko ajan napostellaan, juodaan makeita mehuja ym ym. Eli happohyökkäys on koko ajan! Reikiä on kuulemma jo tosi pienillä.
karkin syönti kannattaisi yhdistää muihin aterioihin, jolloin napostelu jää pois.
t. 4:nen
jos karkkia muuten tulee syötyä monta kertaa viikossa.
Mutta jos muuten syödään vähemmän, ei sitä vanhempien pidä tuputtaa.
Mutta tuollainen mättö mistä jotkut puhuvat on minusta ihan sairasta. Kyllä pienelle lapselle riittää joku pieni rasia, ja meillä lapset ostavat omilla rahoillaan karkit, niin voivat valita säästävätkö rahat vai tuhlaavatko karkkiin.
Itse olen ylipainoinen täti, ja ostin kerran pitkästä aikaa kaupasta kahdella eurolla suklaata. Söin niitä pari päivää, ja olin koko ajan ihan ähkynä niistä. Niin että miten joku pikkulapsi voisi syödä parin euron karkkipussin noin vain. Itse ainakin oksentaisin jos söisin.
että mielummin karkkia / herkkuja silloin tällöin ruoan jälkeen kun että olisi yksi karkkipäivä.
Ei karkkipäivä kaikilla ole mitään koko päivän jatkuvaa mätystämistä.
että mielummin karkkia / herkkuja silloin tällöin ruoan jälkeen kun että olisi yksi karkkipäivä.
Jos eivät vaadi, niin helpommalla pääset ;-)