Miten paljon autatte vanhempianne?
Oma äitini (asuu yksin) syyllistää meitä lapsia tuon tuostakin, ettemme tarpeeksi auta häntä. Emme käy siivoamassa yms. Ja olemme siis tavattoman itsekkäitä ja ilkeitä. Äitini on vähän yli 60v ja mielestäni suhteellisen hyvässä kunnossa. Käyttekö te siivoamassa venhempienne luona vai onko äitini ainoa joka sellaista vaatii?
Kommentit (14)
50-kymppisiä ja lähinnä auttavat mua lasten kanssa. Autan tottakai heitä vuorollani kunhan tuosta parikymmentä vuotta vanhenevat. Tai sitten omat lapseni auttavat silloin :)
(nyt jo kuolleet) lähinnä esim. lääkärissä käynneissä, toimimalla siis satunnaisesti autokuskina. Ja joskus jotian painavampaa kuljettamalla.
Tiedät ja ymmärrät itsekin, ettei ole äidiltäsi oikein vaatia siivousapua (toki joskus voi olla poikkeustilanne), älä anna hänen manipuloida teitä.
hän kyllä mua sinne siivoamaan haluaisikaan päin vastoin, mutta kyllä vien äitiä kaupaan ja autan muissa aisoissa niin kuin autan myös äidin ätiä... meillä on suvussa tapana jeesailla kaikkia ihan tarpeen mukaan. Ei joka päivä mutta kerran viikkoon ainakin :)
Itse olen tuota syyttelyä laiskuudestani ja siitä, etten auta, kuullut jo 20 v. Koen, että minulla on oikeus omaan elämään. Ehkä en osannut tuon ongelman pointtia oikein selvittää.
kyllä minäkin tarpeen tullen autan. Kävin juuri pesemässä ikkunat esim. Mutta joskus suututtaa tuo alinomainen syyttely, että kun ette yhtään auta häntä jne. Mattoakaan ette tule kantamaan pihalle -tyyliin. Taustalla siis kaiketi joku halu manipuloida. On myös olettanut, että meidän olisi pitänyt tukea häntä vaikeasta parisuhteesta irti pääsemiseen. Se meni yli ymmärrukseni.
Ei äiti sellaiseen suostuisikaan. Sen sijaan saatan auttaa jossain tietokonepulmissa tms, jossa oikeasti vanhemmat tarvitsevat apua.
Vanhempani taas auttavat meitä erityisesti lasten hoidossa, sekä satunnaisesti vaikkapa muutossa, juhlien järjestämisessä jne.
Yrittää purkaa pahaa oloaan teidän niskoille.
Siis ikkunanpesussa, kevätsiivouksessa, muutoissa. En tavallisessa viikkosiivouksessa, koska asun kaukana. Äitini on kyllä hyväkuntoinen, eikä erityisesti tarvitsisi tai pyydä apua, mutta aika usein vähän yhteisen puuhastelun merkeissä tehdään jotain tuollaista silloin, kun käymme hänen luonaan.
Äitini on myös auttanut muutoissa ja satunnaisesti lastenhoidossa sekä juuri juhlien järjestämisessä, ym.
enemmänkin he auttavat jatkuvasti meitä lastenhoidossa ja esim omakotitalon korjaamiseen liittyvissä seikoissa. Minun on vaikea kuvitella ttä he pyytäisivät esim siivousapua! Mielelläni kyllä auttaisin, mutta varmasti olisi jokin poikkeustilanne, jos he sellaisia pyytäisivät. Luulen että enemmän he tällä hetkellä ajattelevat meidän auttamistamme, koska he ovat molemmat oikein hyväkuntoisia ja meilä taas on pienet lapset ja "ruuhkavuodet" muutenkin. Mutta jossain vaiheessa tilanne kääntyy, ja aion heitä sitten ajallaan auttaa parhaiden kykyjeni mukaan.
Mieheni hoitaa äitinsä auton (korjaa, huoltaa, katsastaa, vaihtaa renkaat). Autamme anoppia talon hoidossa, korjauksissa jne. Pari kertaa olemme auttaneet siivouksissa kun anoppi on ollut sairaana. Olemme tarpeen ja mahdollisuuksien mukaan kuljettaneet anoppia syöpähoidoissa ym. lääkärikäynneillä, mutta valitettavasti aina ei pystytä auttamaan mutta anoppi on mennyt silloin mukisematta taksilla tai junalla. Syöpähoitojen aikaan veimme ruuat kaupasta ja osin päivittäin itse tekemämme ruuat anopille.
Minun vanhempiani olemme auttaneet esim. metsänistutus talkoissa.
Toisaalta vanhempamme leipovat meille (allergisille lapsille omat leivät jne). Hoitavat lapsiamme kun ovat kunnossa. Vanhemmat ovat olleet auttamassa talon rakentamisessa, metsätöissä jne. jokainen taitojensa, kuntonsa ja muiden mahdollisuuksien mukaan.
Oletettavasti tulevaisuudessa käyn tekemässä siivoukset silloin tällöin molempien vanhemmille kun EIVÄT ENÄÄ ITSE SIIHEN KYKENE. Mutta vasta sitten. Siivous on hyvää liikuntaa ja mielenpiristystä niin kauan kun pystyvät siihen.
Jos äitisi on kunnossa niin toki hän joutaa itse siivoamaan. Siinä tapauksessa kitinä ja syylilistäminen on turhaa. Ottaisin vähän etäisyyttä tai sitten löisin leikiksi esim. joo sopii jos sinä käyt ensin haravoimassa meidän pihan.
Vuoroin vieraissa ja tarpeen mukaan, ei siinä minun mielestäni sen ihmeepää ole.
En todellakaan kävisi heidän huusholliaan siivoamassa, mutta heillä käykin siivooja. Eikä äitini edes pyytäisi minulta moista kun tietää että on omassakin tekemistä! Erityistapauksissa tietty autetaan, esim. mökillä laiturinnosto, muutot, juhlat yms. Varmaan toinen tilanne sitten kun heillä ikää enemmän, mutta tiedän että ovat varautuneet maksamaan ulkoistetusta kotiavusta.
yksinäisyyttä yms. Purkaa todellakin pahaa oloaan meihin lapsiin. Kaikin tavoin.
ap
eikä ole koskaan mitään apua meiltä pyytänyt. Tietenkin autamme, heti kun tarve vaatii, mutta luulen, että loukkaantuisi aika lailla, jos tarjoutuisin siivoamaan heidän kotiaan.
Tietysti kuusikymppinen voi olla sairas ja apua oikeasti vailla, mutta terve tuon ikäinen pärjää kyllä.
Että oma vanhempi syyllistää lapsiaan koko ajan..? Ja olettaa, että heidän tehtävänsä on tehdä hänet onnelliseksi.
ap