Joka päivä vähintään yksi jäätelö - onko liikaa lapselle?
Kommentit (40)
Ei mun ymmärtääkseni ole mehua kummoisempaa eikä ainakaan tuki verisuonia. Kesällä on jano, eikä hikoilun korvaavaksi juomaksi voi pelkkää vettäkään antaa.
Ja se joka miettii, että voiko kerran viikossa antaa lapselle jätksiä, niin voi kyllä hakeutua mielestäni hoitoon. Hullu mikä hullu....
joten en ole huolissani rasvasta ja sokerista.
Kesällä se on useimmiten jäätelö per päivä, talvella jotain muuta. Lapset laihoja ja hampaat loistavassa kunnossa.
Parempi joka päivä pieni nami kuin kerran viikossa jättisatsi, oppiipahan syömään kohtuudella! Se on minun mottoni.
Ei mun ymmärtääkseni ole mehua kummoisempaa eikä ainakaan tuki verisuonia. Kesällä on jano, eikä hikoilun korvaavaksi juomaksi voi pelkkää vettäkään antaa.
Ja se joka miettii, että voiko kerran viikossa antaa lapselle jätksiä, niin voi kyllä hakeutua mielestäni hoitoon. Hullu mikä hullu....
Eikä ole syötykään, herkkupäiviä ei ole. Lapsi on nelivuotias. Ei syödä myöskään maustettuja jugurtteja, mehua ja keksejä. Olen itse ollut pullea lapsi, enkä halua samoja kokemuksia eteenpäin. Syödään terveellisesti, mutta silti lapsen koko menee yläkäyrillä, onneksi kuitenkin tasaisesti pituus ja paino, molemmat.
lapset tulevat murrosikään ja pääsevät itse kioskille? Pelkona on että sitten se vasta repeää, kun kerrankin saa Dajm tuutteja, limua, hampurilaisia yms. On siihen mennessä niin kurkkua myöten täynnä terveelistä ruokaa, että lihoo 10 kiloa vuodessa....eikä ikinä koske puuroon kun saa itse päättää.
Ja okei 4-vuotiaan voi vielä pitää ruodussa, mutta entäs sitten jo kouluikäiset jotka saavat synttärikutsuja yms. Kyllä siinä tulee karkkia ja herkkuja monta kertaa viikossa ihan väkisin. Tietysti jos kieltää lapseltaa synttäritkin tai vie oma porkkanat mukaan, niin onnistuuhan se. Mutta....
Lapsilla lienee alhaisempi, sillä itse syön roskaruokaa enemmän.
Kokonaisuus ratkaisee, ei se, syökö jäätelön päivässä vai ei.
t. 30
Keskustelua lukiessa en ihmettele enää tutkimusta jossa todettiin suomalaislasten ruokavalion olevan parhaimmillaan 11 kk iässä ja yhtä retuperällä kuin aikuistenkin 2 v iästä eteenpäin. (ks. finfood).
Sydän ja verisuoni sairauksien kehittyminen alkaa jo lapsuudessa haluatko siis tukea tätä syöttämällä tyydyttynyttä rasvaa ja sokeria?
Ei jäätelö välttämättä lihavaksi tee, mutta kyllä sen veriarvoissa näkee...
Jäätelö yms herkut kuuluu juhlaan jolloin on turha nipottaa!
tai ainakin heidän elämänsä tuntuvat paaaljon pidemmiltä kuin elämästä nauttivien elämät.
syönyt murrosikäiseksi, se todennäköisesti maistuu myös myöhemmin. Jos syö terveellistä ruokaa, tekee mieli terveellistä ruokaa. Ei kai sitä ole kurkkua myöten täynnä.
lapset tulevat murrosikään ja pääsevät itse kioskille? Pelkona on että sitten se vasta repeää, kun kerrankin saa Dajm tuutteja, limua, hampurilaisia yms. On siihen mennessä niin kurkkua myöten täynnä terveelistä ruokaa, että lihoo 10 kiloa vuodessa....eikä ikinä koske puuroon kun saa itse päättää.
Ja okei 4-vuotiaan voi vielä pitää ruodussa, mutta entäs sitten jo kouluikäiset jotka saavat synttärikutsuja yms. Kyllä siinä tulee karkkia ja herkkuja monta kertaa viikossa ihan väkisin. Tietysti jos kieltää lapseltaa synttäritkin tai vie oma porkkanat mukaan, niin onnistuuhan se. Mutta....
tai sitten eskimo-puikko. Meillä on siis tapana, että lapsi saa aina päivällisruuan jälkeen jälkkärin. Helpoin ta tyypillisin jälkkäri on se jätski arkena, joskus sen tilalla on hedelmäsalaattia tai marjoja, mutta silloinkin lapsi saa yleensä kermavaahtoa tai vaniljakastiketta niiden päälle. Viikonloppuisin syödään sitten spesiaalimpaa jälkkäriä, kuten syödään spesiaalimpaa ruokaakin.
Kivittäkää minut, mutta en ymmärrä, miksi lapseni (9v.) ei saisi tätä jäätelöään ruuan kanssa ottaa. Lapsi on erittäin hyvä syömään. Siis syö todella reilusti "oikeaa ruokaa" kaikilla aterioilla. (Olen aina miettinyt, mihin ihmeeseen se kaikki energia meneekin, kun lapsi syö selkeästi enemmän päivässä kuin minä). Päivän aikana syödään aina aamiainen, lounas, välipala, päivällinen ja iltapala. Ja siis tällä päivällisellä eli päivän toisella lämpimällä aterialla lapsi saa sitten sen jälkkärijätskin. Lapsi syö kaikkea ruokaympyrästä säännöllisesti, ja yleensä pyytää aina ruokaa lisää. Hän siis syö äärimmäisen hyvällä ruokahalulla kalat, kasvikset ja maidot lämpimän ruuan kanssa ja sitten sen jälkeen tuon jälkkärin. Ikinä ei tarvitse edes "kiristää", että jos ei syö ruokaa, ei tule jälkkäriä, sillä lapsi ei ole juuri koskaan nirsoillut tai kieltäytynyt ruuasta.
Hampaat lapsella ovat kunnossa, huolehdimme niiden hygieniasta hyvin, eikä yhtään reikää tai reiänalkua ole ollut koskaan. Lapsi on aina mennyt painokäyrien alarajoilla, jopa alipainon puolella, ei koskaan edes normaalipainon ylärajoissa. Hän on terve ja liikunnallinen, ja kuten sanottu, syö KAIKKEA.
Itse asiassa koko tuttavapiiri ihmettelee kilpaa, kun hän on aina syönyt "kuin aikuinen", kasviksia, eksoottisia maustettujakin ruokia, puuroja, hedelmiä, kalaa jne. hyvällä halulla. Hyvä ja terveellinen ruoka siis maittaa päivittäin.
Kertokaa nyt, miksi hyvähampainen, alipainon puolelle helposti lipsahtava terve lapsi, joka syö kaiken mitä pitääkin, ei saisi syödä sitä jälkkärijätskiä! Siis ihan oikeasti haluan tietää, jos sillä jätskillä jotenkin pilaan lapseni terveyden.
Ps. perheemme on hoikkaa, terveruokavalioista ja urheilullista porukkaa. Itse esim. painan 32-vuotiaana 50 kg. Emme todellakaan ole "mässäilijöitä", vaikka kulinaristeja olemmekin.
Hei,
Sinulla oli asiallinen viesti.
Toisten ravintoneuvojien mukaan varmaan ei ole liikaa jäätelö per päivä.
Mutta on niitäkin, jotka varoittavat kaikesta valkoisesta jauhosta ja sokerista.
Ks. esim. Paula Heinonen.
Ja luulen, että joka päivä sokeria ei ole hyvä. Toki, jos teillä ei syödä valkoista leipää, valkoista pastaa eikä makujugurtteja, niin jäätelöstä ei ole haittaa.
Hampaista ei näe sitä, mitä pitkäaikaisvaikutuksia sokerilla on. Eikä myöskään siitä onko laiha vai lihava.
MItä nuorempana aloittaa sokerin syönnin, sitä tiukemmin siihen kai jää kiinni.
tai sit
Kertokaa nyt, miksi hyvähampainen, alipainon puolelle helposti lipsahtava terve lapsi, joka syö kaiken mitä pitääkin, ei saisi syödä sitä jälkkärijätskiä! Siis ihan oikeasti haluan tietää, jos sillä jätskillä jotenkin pilaan lapseni terveyden.
Siis että joku on oikeasti huolissaan siitä onko yksi jäätelö lapselle vaarallista... Täytyy olla iloinen ettei tuon pahempia murheita ole tullut vastaan. Meidän perheessä on myös mieluummin alipainoa eikä hampaissakaan mitään vikaa, eikä ikinä olla sokereita tai rasvoja laskettu, joten tuskinpa ne hirveän vaarallisia ovat.
Minä en ainakaan tiedä, miten muuten voisin kontrolloida lapsen painoa, kuin herkkuja välttämällä. Meidän lapset tosiaan ovat isokokoisia, vaikka ruoka on terveellistä ja elämme askeettisesti herkkujen suhteen. Normaalia ruokaa syödään normaaleja määriä, herkkuja ei muuta kuin erikoistapauksissa kuten kylässä tai juhlissa. Ulkoilua ja liikuntaa on päivittäin.
Olen sitten kai "hullu", mutta mulla ei ole vara syöttää lapselle joka päivä jätskiä. Tuntuu kurjalta, kun joutuu tämän kieltämään.
mutta useamman kerran viikossa. Minua on kasvatettu samalla tavalla, ja tulos on tämä:
-en syö karkkia oikeastaan koskaan (kylässä saatan ottaa)
-en juo limsaa oikeastaan koskaan (etenkään ruuan kanssa :O en tajunnut sitä limsan kittausta edes lapsena, vaikka siankin limua saunan jälkeen)
-syön suklaata, mutta esim. 1-2 palaa kpäivässä (ei joka päivä) riittää
-jäätelöä syön kesäisin pari kertaa kuussa.
-minulle ei ole mikään ongelma lopettaa kakun, keksien ym. makean syöntiä pienen annoksen jälkeen
ja lapsenakaan en ollut mikään sokerihirmu. Sain makeaa muutaman kerran viikossa kohtuullisina annoksina, ei tarvinnut kouluiässä murkkuna vetää kassikaupalla limsaa ja karkkeja, olla karkkilakossa jne.
Ja kenellä lapsella on synttäri ym kutsuja monta kertaa viikossa :O
Ravintoarvot nolla mutta samat kuin puolikkaalla lasillisella mehua.
Mitä papereita minä tarvitsen siihen, että esitän oman mielipiteeni ???? Minun mielestäni tuollainen ihminen on vinsahtanut sekopää ja that´s it.
Jos lapsesi on lihava vaikka teillä ei herkutella, niin teillä on perusruokavalio perseellään.
Se onkin jo pahempi vika kuin päivittäinen jäätelön syönti, sillä sen korjaaminen ottaa aikaa ja vaivaa.
Toivottavasti olet tästä tietoinen, että ihmettele lapsesi kokoa tekemättä asialle mitään?!
Minä en ainakaan tiedä, miten muuten voisin kontrolloida lapsen painoa, kuin herkkuja välttämällä. Meidän lapset tosiaan ovat isokokoisia, vaikka ruoka on terveellistä ja elämme askeettisesti herkkujen suhteen. Normaalia ruokaa syödään normaaleja määriä, herkkuja ei muuta kuin erikoistapauksissa kuten kylässä tai juhlissa. Ulkoilua ja liikuntaa on päivittäin.
Olen sitten kai "hullu", mutta mulla ei ole vara syöttää lapselle joka päivä jätskiä. Tuntuu kurjalta, kun joutuu tämän kieltämään.
vinkki: ostakaa kotijäätelöautolta haamumix-mehujäitä, ne on ihan pikkuisia, mutta lapselle tulee kuitenkin se fiilis että saa jäätelön. Ne on ihan siis sellaisia peukalon kokoisia, niitä meillä kyllä syödään ihan joka päivä kesäisin. Mutta mitään mars-jäätelöitä tai tuutteja ei.
mutta useamman kerran viikossa. Minua on kasvatettu samalla tavalla, ja tulos on tämä:
-en syö karkkia oikeastaan koskaan (kylässä saatan ottaa)
-en juo limsaa oikeastaan koskaan (etenkään ruuan kanssa :O en tajunnut sitä limsan kittausta edes lapsena, vaikka siankin limua saunan jälkeen)
-syön suklaata, mutta esim. 1-2 palaa kpäivässä (ei joka päivä) riittää
-jäätelöä syön kesäisin pari kertaa kuussa.
-minulle ei ole mikään ongelma lopettaa kakun, keksien ym. makean syöntiä pienen annoksen jälkeenja lapsenakaan en ollut mikään sokerihirmu. Sain makeaa muutaman kerran viikossa kohtuullisina annoksina, ei tarvinnut kouluiässä murkkuna vetää kassikaupalla limsaa ja karkkeja, olla karkkilakossa jne.
Ja kenellä lapsella on synttäri ym kutsuja monta kertaa viikossa :O
Eli sinun suhtautumisesi makeaan on aikusenakin normaali. Ja ei synttäreitä ole kenelläkään monta kertaa viikossa, mutta tulee helposti tilanteita, että makeaa on tarjolla monta kertaa viikossa, mm. synttäreillä yms.
Muitakin herkkuja syödään päivittäin.
Olemme kaikki tosi hoikkia ja liikunnallisia, joten paino-ongelmia ei ole.
Keskustelua lukiessa en ihmettele enää tutkimusta jossa todettiin suomalaislasten ruokavalion olevan parhaimmillaan 11 kk iässä ja yhtä retuperällä kuin aikuistenkin 2 v iästä eteenpäin. (ks. finfood).
Sydän ja verisuoni sairauksien kehittyminen alkaa jo lapsuudessa haluatko siis tukea tätä syöttämällä tyydyttynyttä rasvaa ja sokeria?
Ei jäätelö välttämättä lihavaksi tee, mutta kyllä sen veriarvoissa näkee...
Jäätelö yms herkut kuuluu juhlaan jolloin on turha nipottaa!