voiko maitoallerginen viedä synttäreille "oman" kakun?
eli maitoallerginen lapsi kutsuttu synttäreille, ja tarjoilusta ei tietoa...
voinko antaa sankarin äidille kakun,jossa ei ole maitoa, ihan yleiseen jakoon?
vai onko se epäkohteliasta?
surku laittaa lasta syntymäpäiväkutsuille,jos käy sitten niin,että kaikissa tarjoiluissa on maitoa,eikä saa sitten yhtään mitään....
Kommentit (23)
koko ajan, mutta jos aikuisilla allergiat vaihtelee mielialan mukaan, niin vaikuttaa se äkkiä käsityksiin koko allergioista ja allergisista ihmisistä. Eikä noita aikuisia ole yks vaan aika monta
Juu, itse olen hyvä esimerkki näistä aikuisista, jolla vuodenaika (lue: koivun ja lepän kukinta) vaikuttaa allergioihin.
Niin, mutta totta tuo on, että monilla ne allergiat ovat ihan henkistä sorttia. Kirjoitinkin tuonne toiseen ketjuun, että tiedän "kala-allergisia" jotka voivat samaa kalaa syödä jos on vaan eri muodossa - kalakeitto ei kelpaa, mutta kalapuikot samasta kalasta käy. Kyse ei siis varmaan allergiasta, jollei henkisestä. Sekin tietty aika rasittavaa.
Haluan muistuttaa edellistä sen verran, että osa allergioista vaihtelee. Itse olen hyvä esimerkki siitä. Voin syödä noin 9kk vuodesta porkkanaa, omenaa ja mantelia, mutta jos nyt vetäisisin moisia, niin luultavasti saisin vetää Epipen kynästä päälle ja lähteä samantein sairaalaan.
Tietysti tuo mainitsemasi esimerkki on juuri sellainen, joka ei varmaan vaihtele, mutta muistuttaisin, että on myös allergikkoja, jotka eri tilanteissa voivat käyttäytyä eri tavoin. Itse syön iloisesti omenoita talvella, mut nyt jos haukkaisin palankin, niin muurautuisi kurkku umpeen.
Minä ymmärrän kyllä kotitarjoilijoita oikein hyvin, mutta ammattikeittiöiden kanssa meinaa mennä tämän tästä hermo. Viimeiksikin yritin kysyä kahvilassa, että onko kuivakakussa pähkinää, niin ne tiiraili siitä kakun rakenteesta kaksi kahvilan pitäjää, että ei meistä näytä siltä. Huoh.
Ei sillä, että sitä itsekään olisi täydellinen - mies toi kotiin tippaleipiä eikä tullut mieleenkään katsoa, että onko niissä pähkinää, kunnes jotenkin onneksi välähti mieleen muutaman haukun jälkeen ja Fazerin tippaleivät oli paistettu maapähkinäöljyssä. Onneksi ei epätäydellisyys johtanut kuolemaan.