Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

voiko maitoallerginen viedä synttäreille "oman" kakun?

Vierailija
16.05.2009 |

eli maitoallerginen lapsi kutsuttu synttäreille, ja tarjoilusta ei tietoa...

voinko antaa sankarin äidille kakun,jossa ei ole maitoa, ihan yleiseen jakoon?

vai onko se epäkohteliasta?

surku laittaa lasta syntymäpäiväkutsuille,jos käy sitten niin,että kaikissa tarjoiluissa on maitoa,eikä saa sitten yhtään mitään....

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
16.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

No hyviin tapoihin kuuluu kyllä ihan se, että soitat synttärisankarin vanhemmille ja kerrot, että teillä on maitoallerginen lapsi. Sovit sitten vanhempien kanssa miten hoidatte tarjoilun.

Isäntiä on todellakin hyvä varoittaa asiasta etukäteen, koska tarjoiluissa saattaa olla jotain muutakin mitä lapsesi ei saa syödä.

Mulla on itselläni keliakia ja välillä otan omat eväät mukaan jos ollaan niin sovittu.

Vierailija
2/23 |
16.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kysy suoraan ja selität tilanteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
16.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kutsutkin on kyllä jo huomenna.

tuli vasta nyt mieleen koko asia.

on lapsen ensimmäiset syntymäpäiväkutsut,niin ei ole kokemusta asiasta,ja juu,tiedän,että nyt olen myöhässä,ja korvaisin sen hakemalla maidottoman kakun yleiseen jakoon...

-ap

Vierailija
4/23 |
16.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäisestä lapsesta on siis kyse? Jos synttärisankarilla on esim ihana eläinkakku tms erikoiskakku niin tuskin hän halunnee että se korvataan teidän maidottomalla kakulla. Me olemme toimineet -juhlapaikan sopimuksen mukaan- esim siten, että meidän lapsella on palanen omasta kakusta mukana jonka sitten syö vieraissa. Tässä tapauksessa kakku menee sankarin äidille joka laittaa kakkupalan SAMANLAISELLE (tämä on tärkeää lapselle) lautaselle kuin muidenkin kakkupalat laitetaan. Joskus kakku korvataan esim maidottomalla leivoksella tai kerran synttärisankarilla olikin jääteläkakku ja sankarin äiti tarjoutui tekemään yhden meillekin sopivan kakun. Se oli mielestäni aivan ihanaa:)

Vierailija
5/23 |
16.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi on ilman vanhempia kylässä, niin on todellakin ensiarvoisen tärkeää opastaa isäntäväki siihen mitä lapsi saa syödä ja mitä ei.

Vierailija
6/23 |
16.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tämä on jo koettu monissa synttäreissä. Sipsit sun muut uppoo, muttei täytekakku.

Vierailija
7/23 |
16.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kysynyt mitä hän aikoo tarjota. Sitten olen vienyt synttäreille, samantyyppistä tarjottavaa lapselleni. En voi odottaa että "tavis" äiti osaisi loihtia niistä aineista mitkä lapselleni on sallittuja tarjottavaa tai lähtisi lapselleni ainesosia tarjottaviin hakemaan 100km päästä. Hyvin on mennyt, pienempänä ei kosketusreaktioita voitu täysin synttärihumussa vältää, mutta nyt kun ikää lapsella on enemmän synttäreiltä tullaan ehjän ihon kanssa kotiin. Itse olen toivonut että lapset pesisivät kätensä ruokailun jälkeen niin äreimmiltä reaktioilta vältyttäisiin. Lapset ovat olleet yllättävän yhteistyökykyisiä. Ja aikuiset myös. :o)

Äippä + pikkukakkonen 4v, jolla 16 ruokainetta ruokavaliossa

Vierailija
8/23 |
16.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että sankarin kakku korvataan meidän kakulla:DD

tarkoitin sen sankarin kakun LISÄKSI.....

-ap

Vierailija
9/23 |
16.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lasten kavereissa on niin maito- ja kananmuna-allergisia kuin yksi keliakiaa sairastava. kysyn aina vanhemmilta, onko lapsilla allergioita ja pyrin tekemään tarjoilut niin, että mahdollisimman moni sopisi kaikille. Erikseen sitten olen näiden allergisten lasten äitien kanssa sopinut, tuovatko jotain itse omalle lapselleen, jos en pysty kaikille sopivaa tekemään.

Vierailija
10/23 |
17.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pyydetään jo kutsussa ilmoittamaan erityisruokavaliot, mikä samalla tarkoittaa, että minä osaan ja haluan tehdä ruoat myös niille, joilla on erityisruokavalio. Itseäni ärsyttävät suunnattomasti vanhemmat, jotka eivät ilmoita erityisruokavaliosta ja kiikuttavat ipanalleen omat eväät (joita muutkin sitten tietenkin haluavat kun ovat erilaisia) tai jotka ilmoittavat, mutta tuovat eväät siitä huolimatta.

Toki ymmärrän, että kaikki eivät osaa tai viitsi erityisruokavalioisille ruokaa tehdä ja siksipä itse kysynkin aina kutsujen järjestäjältä miten hän toivoo asian järjestettävän ja omat eväät viedään VAIN jos järjestäjä niin toivoo.

Vierailija
11/23 |
17.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta mua ihmetyttää, että miten täällä jatkuvasti sanotaan, ettei lapset syö täytekakkuja. Meillä ainakin uppoaa jokaiseen vieraaseen. Lapsille sopivia täytteitä kuten banaania ja mansikkaa yms. vaan väliin, ehkä jotain poikkeuksellista muotoilua ja karamelleilla yms. koristellaan hienoksi (meillä kakut muistuttaa aina vähän jotain hahmoa, lelua tms.). Mutta tosiaan sillä kakulla ja kakulla on aika paljon eroa. Liian hieno marmeladi/marenki/punssi -viritys pyöreässä tylsässä paketissa voi kyllä jäädä lapsilta syömättä

Vierailija
12/23 |
17.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

omat eväät viedään VAIN jos järjestäjä niin toivoo.

Itselläni ja lapsillani on useita ruoka-aineallegioita ja olemme tottuneet ottamaan omat eväät mukaan. Monen monta kertaa on meitä varten tehty erikoisruokia kovalla vaivalla ja ne ovat kuitenkin vääränlaisia. Harmittaa kun sitten pohtii että syökö vai eikö syö kun tietää siitä jonkinlaista vaivaa saavansa (meillä ei onneksi mitään hengenvaarallisia allergioita ole vaan esim. keliakia ja pienellä maitoallergia).

Minun on erittäin vaikeaa luottaa vieraiden (ja monien tuttujenkin) ruoanlaittotaitoihin. Esimerkiksi vehnäallegiselle lapselle on annettu kaurakeksejä (joissa on vehnää). Sama lapsi saa leivonnaisia joissa käytetty mannapuuroa (manna on vehnää), gluteenittoman kakun vuoka on päällystetty mannaryyneillä tai tavallisilla korppujauhoilla, salaatissa on tavallisia makaroneja jne. Maitoallergisen ruoka on tehty hyla-maitoon. Ravintoloissakin on virheitä käynyt ja joskus on oikein kokin kanssa väännetty kättä siitä käykö ohra keliaakikolle.

Vierailija
13/23 |
17.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska meillä ainakin kutsujen tulo loppuisi, jos sinnikkäästi vain epäilisit ruoanlaittotaitojamme, koska mielestäni se on yksinkertaisesti epäkohteliasta ja törkeää käytöstä.

Tiedän kyllä, etteivät kaikki eivätkä joka paikassa osaa laittaa oikeanlaista ruokaa, on ihan omakohtaista kokemusta, joten tiedän kyllä, mistä puhut. Silti emme vie omia eväitä jos emäntä tai isäntä on kertonut tarjoamukset tekevänsä, koska se on meistä epäkohteliasta. Jos sitten osoittautuu, että ruoka ei olekaan oikein tehtyä, niin siitä kerrotaan asiallisesti ja jätetään syömättä.

Meillä ei ole ikinä mennyt yksikään erityisruokavaio väärin eikä mene. Meillä on itsellä erityisruokavalioita ja tiedämme jo ammattiemme puolesta, mitä väärintekemisestä voi seurata, joten olemme erittäin huolellisia. Gluteeniton, maidoton, laktoositon ja erilaiset allergiat ovat piece of cake. Koscheriin tai halaliin pitäisi vähän perehtyä. Poikkeuksena ehkä joku hiivasyndroomaruokavalio, jota en edes ryhtyisi tekemään, koska en usko koko tautiin. Jos nyt jollekulle sattuisi sopimaan vain kengurunliha ja maniokki, niin ehkä nostaisin kädet ylös ja pyytäisin tuomaan omat eväät, mutta muuten kyllä loukkaannun omista sapuskoista.

t. 11

Vierailija
14/23 |
17.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on läjä ruoka-aineallergioita (samoin miehellä on muutama ja lapsella myös muutama).

Esim. käymme joka kesä Karjalaisilla kesäjuhlilla ja sinne pitää ilmoittaa allergiat hyvissä ajoin, MYÖS KEITTIÖÖN. Noh, vahingosta viisastuneena itse vien sinne omat eväät (tyyliin makaronilaatikko), jotka syön tarpeen vaatiessa. Esim. itse olen mm. mausteille allerginen enkä ole tainnut saada kuin parissa paikassa ruokaa, jossa ei ole kuin suolaa (tutut paikat on sitten asia erikseen). Miten se voikin olla niin hiton vaikea uskoa, että joillekkin ei vaan käy ne mausteet.. Tai sitten, jos kysyy, että mitäköhän tässä täytekakussa/munkissa/kääretortussa/ym. on sisällä? Noh, mansikkaahan tässä tai omenaa. Miten niin? Noh, katsos kun mä en voi syödä kumpaakaan, en edes hillona.

Tai sitten lapsi, joka on allerginen maidolle, munalle, kalalle, viljoille + parille hedelmälle ja tomaatille, mansikalle ja paprikalle. Lapselle on mm. yritetty tarjota Hyla-maitoon tehtyä ruokaa (mm. PÄIVÄKODISSA!, onneksi hoitaja oli älähtänyt ennen kuin sijainen oli antanut lapselle väärää ruokaa), koska kyllähän maitoallergiselle käy Hyla-maito, eiköstä juu :) Tai kyllähän lapselle voi antaa kauraa, koska sehän sopii kaikille keliatikoille, juupa juu. Itse asiassa, eipä tuo taida sopia edes heillekkään, saatikka sitten kaikille kotimaisille viljoille allergisille ihmiselle..

Eli lapsellekkin otetaan omat eväät mukaan, kun lähdetään Karjalaisille kesäjuhlille. Viis siitä, että lapsi on jo 3v eikä edes tarvitsisi purkkiruokia, mutta minkäs teet. Enää ei viitsitä kuunnella vatsaansa itkevän lapsen huutoa koko yötä niin kuin pari vuotta sitten..

Meidän harrastusporukassa on jo inside joke, jonka ainoastaan me ymmärretään ja se on se, että mun kannattaa raahata omat eväät mukaan. Ja tottahan se on.

Ja synttärijuhlille lapsi kyllä vie omat keksinsä tms. muut mukaan, jos emme tunne synttärisankarin vanhempia niin hyvin (lapsi on tänä keväänä mennyt ensimmäisiin synttärijuhliinsa yksin (lapsi täyttää syyskuussa 4). Jos kyläpaikka on tuttu ja pystymme luottamaan emäntään, niin no problem, lapsi menee ilman eväitä juhlimaan. Jos joku pahoittaa siitä mielensä, niin ei voi mitään. Lapsen terveys menee tässä asiassa edelle kuin se, että juhlien emäntä/isäntä vetää herneet nenään.

Vierailija
15/23 |
17.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

soitin,ja sankarin äiti sanoi,että tuo vaan omat eväät, kun siellä on mm. kermakakkuja.

ja sille,joka sanoi,että muutkin sitten kinuavat,kun on allergisella erilaista; juuri sen takia kävin ostamassa koko kakun, joka vietiin kokonaan mukaan,että saa muillekkin halukkaille antaa.

ei käynyt mielessäkään viedä vain meidän maitoallergiselle yksinään,vaan kaikille tottakai....

-ap

Vierailija
16/23 |
17.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun saatte kutsun soitat siihen numeroon joka kutsussa on. Kerrot ruokarajoitteesta ja tarjoudut toimittamaan lapsellesi sopivaa tarjottavaa

Vierailija
17/23 |
17.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tulisi mieleenkään loukkaantua siitä. Päinvastoin, on hyvin kohteliasta säästää isäntäväen vaivaa. Niitä erilaisia ruokavalioita kun isompiin kesteihin mahtu joskus useampiakin.

Ilmoittaisin kyllä etukäteen ruokavaliosta, niin isäntäväki tietää ottaa huomioon tarjottavan määrää arvioidessaan (ja voi halutessaan tarjoutua myös hoitamaan tarjottavat - tosin silloin tarvitaan selkeä kommunikaatiota, eli esim. missä kaikessa on soijaa, ja ettei esim. hyla kelpaa maitoallergikolle jne.).

Vierailija
18/23 |
17.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei ole koskaan asiasta loukkaantunut. Monelle vanhemmalle on ollut yllätys, miten monessa elintarvikkeessa pähkinääkin voi olla mukana.

Vierailija
19/23 |
17.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

pistäny hirveen shown pystyyn kun eivät saaneet just niitä ruokia. Seuraavalla kerralla emäntä oli sitten tehnyt koko porukalle maidottomia, munattomia ja vehnättömiä tarjoiluja koko porukalle.

Ihan loistavaa tietty meille, mutta ihmettelen silti, miten ei voi jo lapsille opettaa, että toiset ei voi syödä kaikkea. Ruoka-aineallergisiin, vegaaneihin, muslimeihin, hiduihin... eri tavalla/ -ruokia syöviin törmää kaikkialla elämässä, jossain vaiheessa siihen on vaan opittava/ totuttava.

Vierailija
20/23 |
17.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se johtuu siitä, että nämä teidän allergianne vaihtuvat niin tiuhaan. Kyläilystä sovittaessa ei käy kuin maidoton ja gluteeniton. Kyläilyn toteutuessa, kun kaikki ruuat on viikonlopuksi väännetty täysin maidottomana ja gluteenittomana koko porukalle, käyttekin hakemassa kioskilta paketin tavallista jäätelöä. "Se on isäntäväellekin helpompaa, ja kun se ei nyt aina ole niin tarkkaa... "

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kuusi