Onko kellään tietoa tai kokemusta fibromyalgiasta?
Minulle sanoi tässä muutama päivä aikaisemmin eräs puolituttu, että kuulostaapa tutulta, kun valittelin, että jalkoja särkee, kun on viileää ja kosteaa. Hänen jollain tutullaan on todettu kyseinen sairaus ja tämä hänen tuttunsa on sanonut, että jalkojen särystä aina tietää, jos on alkamassa sade.
Ensimmäisen kerran jalkoja särki joskus 15 vuotta sitten, muista hyvin sen kerran. Jalkojen särky oli aivan kamalaa aina, kun täytyi pysähtyä ja olin paikassa, jossa täytyi odotella paikoillaan. Liikkeessä särkyä ei tunnu. Sen jälkeen minulla on aika ajoin ollut samanlaista särkyä.
Kun googletin, huomasin, että oireeni sopisivat monin osin fibromyalgiaan, mutta toisaalta eriäviäkin kohtia on monia.
Jos joku tietää taudinkuvasta enemmänkin, niin kertoilkaa.
Kommentit (9)
pahimmat oireet stressatessa ja juuri ennen kuukautisia. E-pillerit pahensivat oireita. Ja särky tosiaan hyppii. Joskus särkee ranne, joskus polvi, toisinaan lonkat. Ruokavalio kaiketi aika keskeisessä roolissa. Ei missään nimessä lisäaineita ja light-tuotteita!! Ainakin itse huomaan lisäaineet heti särkyinä. Googlaten löysin paljon tietoa.
seuraavana päivänä olen niin kipeä jos oon syöny nautaa tai sikaa.
eikä tulehduskipulääkkeet auta mitään panadol hiukan.
kun googlatessakin löysin tiedon, että särkylääkkeistä ei juurikaan apua ja minusta kuitenkin tuntuu, että burana auttaa. Eli sen perusteella voisi päätellä, että jostain muusta kyse.
Tiedän, että lääkärissä voisi asia johonkin suuntaan selvitä, mutta tuntuu hullulta varate edes aikaa tällaisiin epämääräisiin jalkasärkyihin. Nehän ei näy mitenkään ulospäin. Tulee tunne, kuin haluaisin vain käydä hakemassa saikkua. Myös se on hieman ongelmallista, että jos tänään särkee ja varaan ajan, voi olla, että parin päivän päästä lääkärissä ei ole enää mitään särkyjä. Jotainhan on kuitenkin pakko olla, kun nämä säryt ovat olleet olemassa jo niin kauan.
Jos nyt olisi oireet sopineet, vaikka fibromyalgiaan, niin olisi jotenkin helpompi mennä lääkärille.
on kipuiltava jotta annetaan kyseinen diagnoosi. Pelkkä jalkoihin kohdistuva särky, vaikka olisi kovakin, ei siis riitä.
sillä olen jo muutaman vuoden kärsinyt erityisesti sormien nivelsärystä,sormet ovat öisin turvoksissa ja jäykät,ja muutamassa sormessa on nivelessä nestettä,ranteet särkee töissä ja lonkat öisin.joskus myös varpaat turvoksissa. Kävin vuosi sitten reumatologilla ja reumafaktori? näytti negatiivista,neste näkyi ultrassa. Häneltä en saanut mitään diagnoosia,mutta oireet jatkuvat edelleen ja ovat pahentuneet,myös oiken lapaluun ja selkärangan yläasan välissä on jatkuva kipu! Te joilla diagnoosi,kertokaa miten oireilitte ja kuinka pitkään ja miten diagnosoitiin?
siinä oli mainittu, että testattaessa kipupisteitä, saattaa löytyä sellaisia kipukohtia, joita ei ole aiemmin havainnut. Eli toisin sanoen ymmärsin sen niin, ettei kipupisteiden tarvitse aktiivisesti kipuilla, vaan ne todetaan painelemalla. Ymmärsinköhän oikein. Itse noita kipupisteitä on hankala tutkia. Kyllähän mikä tahansa kohta on kipeä, jos tarpeeksi kovaa painelee!
Minulla kyllä myös jatkuva väsymys ja alavireisyyskin ovat totta, mutta epäilen niiden liittyvän liian vähäiseen yöuneen ja melko koviin opiskelu- että työpaineisiin. Muistissakin on ajoittain ongelmaa, mutta kelläpä ei olisi, jos muistettavia asioita on todella paljon. Toisaalta fibromyalgiaan liittyvää uusien tilainteiden kohtaamisen ongelmaa minulla ei ole eikä oppimisvaikeuksia..
ikinä ennen en ole noista oppimishäiriöistä tms kuullut!!
Fibromyalgia on monivivahteinen sairaus, jonka toteamiseen on monta vaihetta. Aluksi poissuljetaan muut sairaudet, kipuja on oltava kehon oikeassa JA vasemmassa, ylä- JA alaosassa yli 3kk ajan, kipupisteitä löydyttävä 11/18. Pisteet tutkii lääkäri painelemalla ja se todellakin on erilaista kipua kuin "tavallinen"! Hetkellinen kipupaikka voi vaihdella hetkessä, mutta pahimpia paikkoja voi särkeä kokoajankin. Kipu on voimakasta ja pieni painalluskin saattaa tuntua todella kovana hermokipuna pitkään! Vaatteiden saumat voivat painaa kipeästi ym. Liikunta auttaa, tavalliset tulehduskipulääkkeet eivät. Esim. triptyl on suosittu ja kuulemani mukaan monille toimiva lääke. Monilla ei ole kaikkia fm-oireita, mutta mikäli tuntuu lukemasi mukaan että kyseessä voisi olla fm, pyydä lääkäriä tutkimaan. Kovin helposti eivät välttämättä kuitenkaan tällaiseen mukaan lähde, onhan tutkimukset pitkät, koska muut sairaudet on poissuljettava ja eri kipulääkkeitä koitettava. Jotkut lääkärit valitettavasti eivät tunnusta fm sairaudeksi ja saattavat helpostikin kirjoittaa diagnoosin, vaikka ei olisi tutkittukaan kunnolla! Ole siis tarkkana ja jämynä! Fm-diagnoosi on toisaalta "helppokin" kirjoittaa, koska jotkut pitävät sitä "jämäsairautena", johon on helppo turvautua jos muuta ei keksitä / jakseta etsiä. Googlaamalla tosiaan löytyy hyvin tietoa ja muista, älä ota diagnoosia vastaan jos vähänkään tuntuu ettei se ole oikein - siihen on valitettavan helppoa jätkossa kaikkien viitata, toisin sanoen, "pistetään fibromyalgian piikkiin". Voimia ja toivottavasti oikea syy löytyy!
PS: luepa myös levottomista jaloista, ne on monilla fm:koilla, mutta on kuitenkin eri sairaus. :) Niin ja univaikeudet ovat yksi erittäin tärkeä oire fm:ssä. Vaikka nukkuisi kuinka paljon, ei ole virkeä, koska REM-unen vaihde puuttuu, siihen ei pääse.
ettei aina samoissa paikoissa. Googlesta lisää