Liiallisen karkinsyönnin seuraamukset!!!!!!
14-vuotiaalla pojallamme särki päätä usein. Kouluterkkari laittoi lähetteen verikokeisiin jossa selvisi että jotkut arvot (triglyseridit?) oli koholla. Myöhemmin puhui korkeasta kolesterolista. Sama vai eri asia? Poika ei syö mäkkiaterioita tai rasvaista ruokaa on 14 prosenttia alipainoinen. Mutta karkkia ja limsaa hän syö päivittäin, ei minun luvallani tosin. Terveydenhoitaja kehotti alipainoisen poikani (vuosi sitten alipaino oli 8 prosenttia, nyt 14..) välttämään kaloreita(!!!!!) Poika alkoi puhumaan tästä että pitää syödä vähemmän ruokaa ja kevyttuotteita. Olen karpannut ja tiedän tasan tarkkaan mitä nuo kevytpaskat ovat enkä niitä aio lapselleni syöttää. Meillä syödään ihan normaalia ruokaa, kenelläkään ei ole ylipainoa kuten terveydenhoitajan olettamalla ruokavaliolla olisi..
Tällä kirjoituksella oli kaksi pointtia:
1) miettikää vanhemmat etenkin te joilla syödään päivittäin makeaa: sillä voi olla jo seurauksia lastenne terveyteen vaikka ei näykään vielä kuin verikokeissa!!
2) lääkärit ja sairaan-/terveydenhoitajat: mitä nuo triglyseridit ovat, terkkari sanoi että arvot voivat johtua vain alkoholista tai sokerista? Terkkarilla oli aika pojalle jossa puhui ravitsemusasioista mutta olikin puhunut vain kaloreista ja kevyttuotteista ja kolesterolista. Liittyykö tuo kolesteroli nyt tuohon jotenkin? Ja onko korrektia neuvoa alipainoista poikaa välttämään kaloreita!!!?? Itse olen syönyt järjettömät määrät makeaa raskauksien aikana ja kolesteroliarvoni ovat olleet todella hyvät. Mitä seuraamuksia voi olla sillä jos noita arvoja ei saada normaaleiksi? Poika on karkkilakossa nyt, toivotaan että se auttaa asiaan.
Kommentit (7)
Että varmastikin sen nousu johtuu karkista, ehkä valkoisesta vehnästäkin yms? Toivottavasti saatte arvot kuriin ja pojan syömään järkevämmin.
Terkkari ei kyllä oikein ollut asiallinen kaloreista puhuessaan...
Keinotekoisetmakeutusaineet aiheuttaa ihan tutkitusti päänsärkyä.
Lähes joka karkissa on esim. ennen suomessa kielettyä väriainetta. Eu myötä tätä ei voitu enää kieltää ja nykyään ei montaa karkkialaatua ole jossa sitä ei ole.
Light cocis ja energiajuomat on pahimpia ja niitä ei kyllä kenenkään lapsen tai nuoren pitäisi juoda.
aika oli sitä varten että terkkari puhuu ravitsemusasioista pojan kanssa, ei minun kanssani. Sitäpaitsi käyn päivisin töissä kuten kaikki normaalit ihmiset.
Minustakin on hyvin erikoista, etenkin kun tiedän ettei pojalla ole ollut mitään suuria summia karkkiostoksiinsa käyttää. En ole nähnyt hänen mitään järjettömiä määriä karkkia koskaan syövän vaikka pussi tai limsapullo tai molemmat päivässä onkin mielestäni aivan liikaa. Erikoista tai ei, näin asia kuitenkin on.
kun tunnut noin paljon ravitsemusasioista tietävän? Olisit vähän voinut opettaa tyhmää terveydenhoitajaa.
Musta on aika erikoista, että 14-vuotias pystyy syömään niin paljon karkkia ja limsaa, että veriarvoissa näkyy...
Energiajuomat on meidän perheessä lapsilta kielletty, tiedän ettei ole juonut niitä kun ei edes tykkää. Light-limsaan on siirrytty nyt kun yritetty sokeria välttää. Mutta ei sitäkään juo litratolkulla, kysyy aina että voiko ostaa. Noita värjättyjä karkkeja poika on kyllä syönyt ja liikaa.
Keinotekoisetmakeutusaineet aiheuttaa ihan tutkitusti päänsärkyä.
Lähes joka karkissa on esim. ennen suomessa kielettyä väriainetta. Eu myötä tätä ei voitu enää kieltää ja nykyään ei montaa karkkialaatua ole jossa sitä ei ole.
Light cocis ja energiajuomat on pahimpia ja niitä ei kyllä kenenkään lapsen tai nuoren pitäisi juoda.
SINULLE lapsesi ehkä esittää kilttiä jne. mutta totuutson se, että kaikella todennäköisyydellä on juonut energiajuomia TAI vielä suuremmalla todennäköisyydellä viinaa.
Nuoret osaavat huijata; jos äiti/isä antaa maistaa kotona teelusikallisen kaljaa niin tottakai se on pahaa, mutta kaveriporukan kanssa sitä "pahaa" kaljaa juo sikspäkin.
Ja kyllä; lapsellasi voi olla todella huonot geenit ja siksi huonot arvot, mutta 99% syy ei ole geeneissä vaan siinä että teiltä salaa juo alkoholia. Välttämättä ei edes ole "juoppo", vaan ei ole ymmärtänyt että perjanatin känni näkyy maanantain verikokeissa...
Miksi et mennyt sinne itse mukaan. Varaa uusi aika jonne menette pojan kanssa yhdessä.
kun tunnut noin paljon ravitsemusasioista tietävän? Olisit vähän voinut opettaa tyhmää terveydenhoitajaa.
Musta on aika erikoista, että 14-vuotias pystyy syömään niin paljon karkkia ja limsaa, että veriarvoissa näkyy...