Miten vauvan ATOPIA alkaa? Millainen on atooppisen vauvan iho?
Näitä pohdin, kun itselläni on nyt 2 kuukauden ikäinen vauva. Olen itse pahasti atoopikko ja tuota pientä posliiniposkea katsoessani kovasti toivon, että hän säästyisi tältä vaivalta. Atopiahan ei kuulemma ole sairaus vain vain taipumus. Mun mielestä se kyllä haittaa siinä määrin elämää, että ainakin suuri riesa se on.
Miten vauvan atopia siis alkaa?
Millainen on tyypillinen atooppisen vauvan iho?
Onko mitään, mitä voin tehdä ehkäistäkseni atopiataipumuksen puhkeamista? (Tällä hetkellä annan Rela-tipoja eli maitohappobakteereja lapselleni. Myöskään vauvauintiin emme mene, koska kloorivesihän tunnetusti altistaa atopialle.)
Kommentit (6)
Tuli ensin sitä punaista, hieman kohollaan olevaa laikkua iholle niskaan, sitten muihinkin taipeisiin ja reisiin. Kun kortisoni ei tehonnut niin saatiin lähete allergialääkärille ja selvisi, että lapseni on allerginen mm. maidolle (oli siis allergiasta johtuvaa atopiaa). Nyt iho ihan normaali kun allergian aiheuttajat on pois.
Atopia tosiaan kutisi öisin niin hirveesti, että aamulla oli niska ja kaula verellä ja sain rasvata pitkin öitä noita kriittisiä alueita. Kylvetin vauvan Avenen trixera "saippualla" (saippuaton saippua) ja minuutin, pari annoin olla veden kanssa tekemisissä, sillä se kuivatti ihoa ennestään. Tsemppiä!
mä olen itse atoopikko. Mulla 2 lasta eivät ole atooppisia, mutta yksi on!
Heti synnytyssalissa sanoivat hoitajat, että tää vauva on atoopikko! Joten se oli sillä selvä. Imetin vauvaa jne, ja silti on kaikista lapsista sairain, korvakierteisin, allergisin ja atooppinen. ELi se on määräytynyt hänelle jo ennen syntymää.
Nämä kaksi tervettä tulevat aina olemaan hyvä ihoisia. EN usko että voit mitään tehdä. JOs vauvallasi on hyvä iho, nauti siitä. Ehkä kloorivettä jne on hyvä välttää, mutta jos ei allergioita ole, niin turha välttää esim mitää ruoka-aineita.
On ruoka-aineallergikko. Alkoi jo aikaisemmin vatsaoireilla mutta kun maito aloitettiin niin alkoi ekat ihottumat tulemaan 10kk ikäisenä. Muuten iho oli aina hyvä mutta sitten oli ne kuivat läntit rinnassa, selässä jne. Kesä on ollut meillä aina ihon kannalta parempi aika, talvi huonompi. Kesällä ei ole tarvinnut säännöllistä rasvausta, talvella taas on rasvattu joka päivä vähintään iltaisin. Nyt ruoka-aineallergiat ovat helpottaneet ( vaikka ikää vasta 2,5v)ja oireilee jostain hetkellisillä punoituksilla ja kutinoilla jotka menevät kuitenkin pian ohi. Iho on melko kuiva mutta ei mitenkään häiritsevästi eikä kuivia länttejä nyt ole.
Me ollaan kyllä käyty uimahallissakin enkä ole huomannut että se tekisi mitenkään pahaa iholle. Kun vaan rasvaa jälkeenpäin. Silloin kun ihottumat olivat kovin pahana niin ei kyllä käyty kun raapi muutenkin jatkuvasti ihoa.
Meillä toiselle tytölle puhkesi atopia 3 kk: ikäisenä, kuiva iho ja sitten tuli märkärupi. Allergioita oli myös paljon ja iho oireili paljon. Nyt ollaan sitten nykylinjan mukaan siedätetty häntä melkein kaikille allergeeneille. Iho edelleen oireilee, protopic oli käytössä keväällä.
toinen tyttö oli persikkaposki pari vuotiaaksi, sitten alkoi iho kuivaa ja tuli märkärupi. Nyt tilanne suht hyvä, perushoidolla pärjää.
ME ollaan koko ajan käyty uimahalleissa. Ei kloori ole mikään mörkö, kun huolehtii hyvästä rasvauksesta ja antaa vaikka antihistamiinia alle.
Söin itse gefilusta ennen synnytystä ja alkuun, kun aloin imettää. Lisäksi annoin sitä vauvalle. Nyt jälkikäteen ajattelen, että olisi pitänyt syödä koko raskauden ajan ja koko imetyksen ajan. Lapseni (nyt 8 v ja 6 v) eivät ole kovin pahasti atoopikkoja, mutta siis ihotumaan taipuvaisia.
En antanut koskaan korviketta emmekä käyneet uimahalleissa. Esikoiselle ihottuma puhkesi sen jälkeen, kun aloin 10 kk:n iässä antaa vehnää. Hän osoittautui vilja-allergiseksi, mutta sitä ennen ei ollut ihottuman plänttiä. Vaikka hän sai viljasta ihottuman, oli iho todella pehmeä muualta kuin ihottumakohdalta.
Tänä päivänä hän on se vaikeammin atooppinen.
Kuopuksen muistan vieneeni allergologille 6 kk iässä. Hänellä oli silloin karhea iho. Minä ja vauva jouduimme dieetille, mutta ihottuma ei parantunut. Hänelle ihottuma tuli joskus 5 kk:n kohdalla, pikkuhiljaa ja hiipimällä. Ei löytynyt allergioita vauvana, mutta myöhemmin huomasin hänen olevan raa'alle kananmunalle allerginen. Se sittemmin parani.
Tänä päivänä hänellä on karheat jalat, mutta muuten atopia ei oireile.
Oliko vielä muilla kokemuksia?