Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun oma terveys pettää...

Vierailija
14.05.2009 |

Mulle ilmeni ihmeellisiä niveloireita tossa vajaa kuukausi sitten. Tovin seuralin niitä ja menin sitten lääkärille. Lääkäri otti minut vakavasti ja aloitti hoidon heti ja pisti samalla labrakokeisiin asioiden varmistamiseksi. Labrat tulivat ja tulokset puolsivat lääkärin epäilyjä. Lääkekuurin jälkeen oireet kuitenkin palasivat ja lääkäri päätti ottaa kipeistä nivelistä rtg-kuvat ihan varmuuden vuoksi. Totesi kuitenkin, että tämän paremmaksi diagnoosi ei tule, koska varmistavaa testiä ei voida tehdä.

Kävin sitten työterveystarkastukseen liittyvissä labrakokeissa ja niistä kokeista ihan pikamenetelmällä löytyi uusia ja yllättäviä tulehduksen merkkejä. Toisaalta ko näytettä ei ollut annettu ko diagnoositarkoituksessa, joten oli mahdollista, että se oli myös saastunut. Siispä uusintanäytteeseen taas omalle terveysasemalle. Uusintanäyte vahvisti tänään tulehduksen, mutta koska se on oireeton hoitoa ei aloitettu välittömästi vaan odotetaan bakteeriviljelyn tuloksia maanantaihin.

Nyt sitten on aikaa viikonloppu googletella ja keksiä itselleen karmeita tauteja ja yhteyksiä noiden välillä. Järki sanoo, etten miä tähän nyt tällä istumalla kuole ja hoidon ehtii aloittaa myöhemminkin.

Millä ihmeellä miä saan pidettyä pääni kasassa maanantaihin saakka?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
18.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haa, vekkuleita tietoja virtsanäytteestä... Sieltä löytyi kyllä bakteereita ja melkoisesti vielä. Mutta ihan vääränlaisia. No jatketaan keskustelua lääkärin kanssa iltapäivällä.

Minä nyt oikeastaan haluaisin selvityksen tähän asiaan, jo ihan sen takia, että osaan sitten työterveyslääkärille sanoa, mistä tulokset johtuu, jos sitä hommaa ei saada selvitettyä. Toisaalta saapa sitten ainakin toisen lääkärin mielipiteen, jos siltä tuntuu...

Tässä tuntee itsensä aikasta luulosairaaksi, kun mitään sellaista oikeaa (=häiritsevää) vaivaa ei ole, mutta silti tervekään ei ole. Jotenkin sitä tuntee itsensä luulosairaaksi. Yllättävää kyllä terveydenhoitohenkilökunta on kiitettävästi ottanut minut tosissaan. Jopa enemmän tosissaan kuin minä itse...

ap

Vierailija
2/14 |
18.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

bakteereista, joita sinusta löytyi. Läheskään kaikki sairaudet eivät ole selviä diagnosoitavia. Esim kroonistunut borrelioosi, kehoon jäänyt klamydia, mykoplasma ym ym. Kaikki nivelvaivat eivä ole reumaa. Tärkeänä jäi vielä eri suolistotulehdusten aiheuttamat nivelvaivat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
18.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko sulla klamydia?

Vierailija
4/14 |
18.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on joku "nimetön" keuhkosairaus. Spirometria-arvot ovat todella huonot, mitään raskasta liikuntaa en jaksa. Tutkimukset eivät ole kuitenkaan tuoneet mitään selvyyttä asiaan. 2,5 vuoden aikana on jo tutkittu kaikki mahdollinen, on tähystetty, HRCT-kuvat otettu jne. Aluksi epäiltiin vaikeaa astmaa mutta mikään normaalisti astmaan auttava lääkitys ei vaikuttanut.

Nyt vaan seuraillaan ja odotetaan tieteen kehittymistä :/

Mun selvittelyt jatkuu sitten kunnolla kesäkuussa, sit pääsen viipalekuvaukseen. Haaveissa olis kyllä vaan, että olis ärhäkkä astma. Mut jotain tässä nyt häikkää, kun olen jo 8 viikkoa varmaan syönyt kortisonia eikä loppua näy. Ei saada laskettua annosta edes inhimilliseksi.

Vierailija
5/14 |
18.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli siis virtsasta ne löytyivät. No lääkäri toivottavasti on minua ja terveydenhoitajaa viisaampi. Toivoisin ainakin. Mun ei kuulukaan ymmärtää noita kokeiden tuloksia kovin syvällisesti... Klamydiaan en usko.

Mutta tosiaan nuo niveljutut voivat tosiaan johtua jostain ihan muista jutuista kuin kihdistä. Varsinkin kun kaikkialla sanotaan, että kihti on hyvin harvinainen nuorilla naisilla (ja lapsilla) ja ettei sitä voida vahvistaa kuin nivelnestenäytteellä... Mutta äsyttää kun ikinä ennen en ole ollut tälleen vähän sairas, vaan sitten olen ollut kunnolla kipeä, jos olen lekurin hoitoa tarvinnut...

Vierailija
6/14 |
14.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

... niin aika kuluu nopeammin.

Vierailija
7/14 |
14.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs sulla epäillään?

Itsekin olen vähän tiedottomassa tilassa, että missä mennään. Sairastan astmaa tosi pahasti, mutta ilmaan on heitetty myös, että voiko olla kyse jo jostain muustakin. Lääkäri otti ilman mulle kertomista musta jo anca-vasta-aineet eli ilmeisesti epäili jo vaskuliittia. Siinä kohdassa suljin googlen, kun pääsin kohtaan että 5kk on mediaanielinaika. Siinä vaiheessa totesin, et äh, kerran täällä vaan elellään ja ollaan nyt keskitytty ihan muuhun. Ollaan mietiskelty, et mitä tässä elämässä haluaa tehdä ja katseltu meille kesäautoa ;-)

Itsellä tutkimukset jatkuu kunnolla ensi viikolla ja sitten kesäkuussa lisää.

Vierailija
8/14 |
14.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kihtiä ja reumaa tuo lääkäri ajatteli, reumatekijät olivat puhtaan, mutta kihtiarvot jonkin verran koholla. Kihtidiagnoosi nyt olisi ihan ok, mutta kun ottaa huomioon, että se on erittäin harvinainen nuorilla naisilla ja lisäksi se saattaa johtua siitä, etteivät munaiset hoida hommiaan riittävän tehokkaasti...

Sitten ihan sattumalta löytyi oireeton virtsatietulehdus, josta puolestaan löysin netistä tiedon, että usein oireeton tulehdus ei ole rakossa vaan ylempänä. Siispä olen pienessä päässäni täysin varma, että tulehdus on munuaisissa ja aiheuttaa uraatin kertymisen elimistöön, joka sitten kiteytyy niveliin...

Netti pitäisi kieltää...

Ja sitten tuo mies vielä keljuilee mulle, että oikeesti olen vaan luulosairas :(

Vierailija
9/14 |
14.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi elää ja sitä hoidetaan kortisonilla.

Vierailija
10/14 |
14.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko siis antibiootti. Onko sulla ollut selkä kipeä?

Vierailija
11/14 |
14.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

nivelet tosi kipeet ......äkkiä kunnon lekuriin jos munuasialtaantulehdusta epäilet.....

Mulla ei tienny terveyskeskuslääkäri sitä.....menin työterveyteen ja heti lääkäri keksi mikä on samoista koetuloksista.Arvauskeskus on arvauskeskus....

Vierailija
12/14 |
15.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

...toisin taitaa olla sama lääkäri sieläkin omalääkärinä ja toisaan maanantaina saan tuloksia ja jos siltä näyttää, voin sitten lähteä niiden kanssa kiertolaiseksi, jos en saa diagnoosia täältä (uskon kyllä vahvasti että saan ainakin lähetteen jatkohoitoon, jos aihetta on).

Lääkekuuri oli ihan kipulääkekuuri. Ei kihdin aiheuttamaan niveltulehdukseen mitkään antibiootit auta, kun tulehdusta ei aiheuta mikään bakteeri. Käytännössä akuutin kohtauksen hoito lienee kipulääke ja mahdollisesti kortisonipistokset ja pidemmällä aika välillä ruokavalio ja mahdollisesti vaikeissa tapauksissa lääkehoito... Tältä osin olen lääkärin kanssa samaa mieltä. Tosin siis munuaisten toimintakokeet olisin halunnut ja myös todennäköisesti saanut, jos olisin käynyt vaan pyytämässä, en vaan ehtinyt.

No jos se on munuaisaltaantulehdus, saan siihen lääkkeet maanantaina. Koska sitä voidaan pitää oireettomana, todettiin terveyden hoitajan kanssa, että menen lääkärille sitten kun minulla on myös bakteeriviljelyn tulokset. (tokihan nyt epäilyn aikaan löytyy 101 oiretta, mutta kuinka moni niistä on todellisia. Ja joku yleinen väsymys menee helposti niin monen muunkin asian piikkiin. Alaselkä on vähän kipeä, mut se nyt on kipeä aina sillon tällön, joten sitäkään en osaa yhdistää virtsateiden vaivoihin ennen muualta tullutta epäilyä)

Tuntuis vaan, että jonkin sortin munuaistulehdus selittäisi kaikki mun oireet ja oikeestaan se olisi tietyllä tapaa kiva selitys. Tai siis kohtuu helposti hoidettavissa oleva.

ap

Vierailija
13/14 |
15.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun anca-vasta-aineet oli tulleet ja ei ole niitä eli ei ole onneksi vaskuliittia. Se mitä mulla oltais epäilty, niin siinä kai elinennuste kortisonin kanssakaan ei olis ollut kuin 12kk, joten pistäähän se vähän miettimän. No mut mulla on ainakin asenne, että elämästä ei voi koskaan tietää. Mulla on läheiset sairastuneet jo MS:ään ja munuaisten vajaatoimintaan ja se opettaa elämässä nöyräksi sen asian suhteen, että elämää voi elää vaikkei täysin terve olisikaan.

Mun selvittelyt jatkuu sitten kunnolla kesäkuussa, sit pääsen viipalekuvaukseen. Haaveissa olis kyllä vaan, että olis ärhäkkä astma. Mut jotain tässä nyt häikkää, kun olen jo 8 viikkoa varmaan syönyt kortisonia eikä loppua näy. Ei saada laskettua annosta edes inhimilliseksi.

Vierailija
14/14 |
15.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanoisin, että kaikkeen tottuu. Se on lievää kauhun kanssa tasapainoilua koko ajan, mutta en jaksa murehtia jatkuvasti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan seitsemän