Laittaako muiden 3 vuotiaat vielä tavaraa suuhun?
Meillä tutkii vielä maailmaa maistelemalla. Ällöttävä TAPA.
Olin kuitenkin puulla päähän lyöty kun neuvolantäti pyysi juttelemaan asiasta psykologin kanssa.
Siis mitä helv.. Aktiivinen, omatoiminen, tyttö minkä käytöksessä kaikki muu on aivan tasan normaalia pitäisi viedä kallonkutistajalle!
Tyttö pukee itse, puhuu ja kommunikoi, syö itse, tuntee värejä, ajaa fillarilla ja kiusaa isosiskoaan.
Toki maistelu on vähenemään päin ja varmaan loppuu aikanaan. Vaikuttaa vaan pahalta tavalta. Uutta tuttavuutta pyöritellään hetki ja sitten maistetaan vielä kaupanpäällisiksi. Oli se sitten kivi tai kenkä.
Kommentit (11)
Meillä kaikki lapset on lopetteneet suulla tutkiskelun kahteen vuoteen mennessä. Tämä nuorin ei maistele enää, ikää on 1v6kk.
Tuo kallonkutistajalle vieminen ei varmasti kuitenkaan ole vielä tarpeen, taisi neuvolantäti vähän liioitella. Itse tunnet lapsesi parhaiten ja jos et ole tavasta huolissasi, niin unohda koko juttu.
T. suurperheen mutsi
eikä sanominen auta. Kaikki pitää järsiä ja maistella - likaisia leluja nuollaan jne. Syö lunta ja hiekkaa, vaikka tietää ettei saisi.
Ei tuo mielestäni nyt psykologin paikka ole :-)
mutta ei meillä kyllä kolmesta lapsesta kukaan ole enää 3v mitään maistellut. Luulisin että viimestään 2 vuoteen mennessä loppunut. Lunta nyt kyllä syövät vielä edelleenkin. Tuollanen 5v jyrsiminen on musta vähän eri asia.
jotka eivät ole juuri koskaan juuri mitään laittaneet suuhunsa vauvasta asit ovat olleet huonoja syömään..... Yksi niistä opetettiin sairaalassa syömään 2 vuotiaana!!!
On siis kehitysken kannalta tärkeää että vauva jo peienstä pitäen lkaittaa tavaroita suuhunsa! MEillä 2v10kk laittaa lattialta eilen tippuneita ruokia suuhunsa... TAi raflassa huomaamatta jotain pöydän alle tippunutta... OKSU mut terveitä noi on todellakin ;)
3-vuotiaana uudelleen pahempi kausi, jooloin laittoi tavaraa suuhun. Meni ohi ja jostain silloin (5v sitten) luin että joillain toisaan sellainen myöhemoi kausi tulee...
Tyttö syö kyllä kuin hevonen. Samoin siskonsa. Ikinä eivät ole ronklanneet mitään. Sisko lopetti tuon maistelun vauvaiän jälkeen.
Sanomattakin selvää, mutta tyttö on myös järkyttävän terve. Hyvä on vastustuskyky kun kaikkea sk''daa suuhunsa laittaa.
Kyllä vähän pistää ihmettelemään että jos lapsi ei mene juuri normien mukaan niin heti ollaan lähettämässä psykan juttusille.
Ap.
Pitää erikseen kieltää joka päivä monta kertaa jääpuikot, lumi, hiekka, kivet, turvavyö...
Mutta poika on terve, ei allergioita eikä juurikaan mahatauteja.
Että kai siitä hyötynsäkin on, vaikka ällöttääkin.
Kaverini on neuroottinen siivooja (mm. imuroi 3xpäivässä...) ja heillä niitä allergioita vasta riittääkin...
En siitä niin stressaa. Mutta sen tiedän että jos lapsi ei saa tarpeeksi aistimuksia tunnon kautta koskettelemalla, hän laittaa tavaroita silloin suuhunsa. Joskus kyse siis aistiongelmistakin.
Voi olla, että lapsen oraalimotoriikassa on jotain häikkää ja lapsi hakee sitten ärsytystä suun alueelle näiden suuhun laittamisten avulla.
Suosittelisin ennemmin puheterapeuttia kuin psykologia.
Tänään piti taistella et sai limsapullon korkin pois suusta.
Eikä todellakaan ole puheessa mitään vikaa, ärräkin tulee hienosti. Eikä oo tullu mieleenkään että mihkään psykologille pitäis viedä...oon vaan ajatellu että tää on taas joku vaihe...kunnes tulee seuraava vaihe, mikä se sitten lienee.
Ei nyt kylläkään samalla tavalla kuin joku 1v., mutta siis TOSI ärsyttävä TAPA, pureskelee leluja, kirjoja, hiusjuttuja, hihojaan, paidan reunoja, "mistävain" roikkuvia naruja, autossa turvavyötä... siis AIVAN kaikkea.
Olen sanonut tytölle, että kaikki mitä puree, menee roskiin. Kaikki lelut, hiusjutut, vaatteet yms. Osan olen ihan tosi heittänytkin, osan vain niin, että tyttö luulee, että olen heittänyt. En nyt tiedä, onko se auttanut, mutta näin kuitenkin ollaan menty...