Te, jotka teette kesälomareissun Suomessa monen lapsen kanssa:
Kuinka pitkän reissun teette? Sukulaisille vai hotelliin/mökille? Käyttekö useammassa paikassa? Minkälaisella aikataululla?
Minulla on joka vuosi sama ongelma; kesälomareissusta vie leijonanosan sukuloiminen, koska sekä mieheni että oma sukuni asuvat aivan eri puolella Suomea kuin me ja lisäksi usealla eri paikkakunnalla. Vähintään isäni ja miehen äidin luona on käytävä ja vietettävä mielellään useampi yö, lisäksi pitäisi käydä isäni kanssa kesämökillämme (hankalissa olosuhteissa). Jos tähän vielä lisätään se, että minä ja lapset haluaisimme viettää hotelli/huvipuisto-tyyppistä lomaa jossakin pari päivää (mies ei sitä välttämättä halua) ja sitten toisaalta se, että minä en jaksa reissata miljoonassa eri kohteessa neljän tenavan kanssa, niin siinä onkin ratkaistavaa....
Itse viihdyn parhaiten lomalla ihan kotona tai sitten haluaisin käydä jossakin "valmislomalla" lataamassa akkuja, en sukuloimassa paikoissa, joissa täytyy huolehtia kaikki syömishommat ja muut ja lisäksi vahtia tenavia. Koska nämä tietyt paikat on käytävä (täytyy huomioida kuitenkin muidenkin toiveet kuin minun), haluaisin, että ne tulee käytyä yhdellä kertaaa, jotta sitten muun osan lomasta saa olla kotona. Lisäksi budjetti sanelee suurelta osin lomanviettotapamme - ei ole varaa lähteä minnekään hotellilomille ulkomaille eikä edes useammaksi yöksi Suomessa, ja bensarahojen sääsätmiseksikin on fiksumpaa tehdä Suomen kiertoajelu yhdellä kerralla eikä lähteä kahta kertaa reissuun. Joka kesä kuitenkin pinnani kiristyy viimeistään siinä vaiheessa, kun pakataan autoa viimeiseen kohteseen menoa varten. Miten te muut Suomea (ja sukulaisia) kiertävät toimitte?
Kommentit (9)
powerparkis on kaiken ikäsille lapsille laitteita. Pienille tosi paljon
ettette ihan JOKA kesä tekisi tuota sukulaiskierrosta tai ainakin vuorovuosin ajelisitte..? Minusta tuo olisi kamalaa.. Voitteko kutsua vanhempianne kesän viettoon teille joskus?
ettette ihan JOKA kesä tekisi tuota sukulaiskierrosta tai ainakin vuorovuosin ajelisitte..? Minusta tuo olisi kamalaa.. Voitteko kutsua vanhempianne kesän viettoon teille joskus?
Ne kaksi paikkaa ovat pakollisia. Anoppi ei itse jaksa matkustaa ja lastenlasten näkeminen on hänelle hirmuisen tärkeää. Siellä käydään yhteensä muutama kerta vuoteen. Minun isäni luona käymme ainoastaan tuon kerran vuodessa ja kesällä se on kuitenkin mukavinta. Muulloin hän käy meidän luonamme, koska hänen on tietysti helpompi matkustaa yksin.
Muita sukulaisia sitten käväisee kesällä meillä.
ap
Ja teette sitten sillä tuon koko rundin, välissä voi pitää sukulaisvapaita päiviä vaikka sit huvipuiston liepeillä tms.. Ei sekään stressivapaa loma ole, mutta helpompi varmasti kuin henkilöautolla.
t: 4
Mutta se on valitettavasti ainakin tänä kesänä poissuljettu budjetin vuoksi; ei meinaan ole ihan halpaa vuokrata 6-henkiselle perheelle riittävän isoa asuntoautoa viikoksi-kahdeksi!
ap
Stressi tulee mielestäni siitä että paikkaa vaihdetaan pienin väliajoin - eli pitää pakata ja purkaa jatkuvasti. Me vietämme yleensä 1 viikon vuokratulla mökkilomalla suomessa, hintaa n. 400 eurosta ylöspäin ihan oman perheen kesken.
Sukulaisissa käymme sen mukaan miten jaksamme tai heille sopii. Tai sitten pyydämme niitä poikkeamaan. Miehen isällä on kesämökki ja siellä vierailemme yleensä n. 1 päivän (ei välttämättä yötä). Mökin ympäristö on täynnä vaaranpaikkoja pienemmille lapsille enkä itse viihdy siellä kauaa kun pitää jatkuvasti vahtia. Ruokailut on yleensä hoidossa heidän puoleltaan ja me viemme jotain pientä mukanamme.
Huvipuistolomat ovat myös 1 päivän reissuja ilman yöpymistä jolloin pakkaaminen jää minimiiin. Ehkä evästä, rattaat pienimmälle ja sitten ruokailu hoidetaan jossain lapsiystävällisessä paikassa.
Teillä kun on sukulaiset kaukana niin voisiko sovittaa huvipuistokäynnin samaan kuin sukulaisvierailu, jolloin ehkä ajomatka olisi lyhyempi eikä erillistä yöpymistä tarvittaisi. Lisäksi vielä huvipuistosta.... en tiedä lapsiesi ikää mutta suosittelisin omasta kokemuksesta puuhamaan tapaista paikkaa. En lähtisi meidän lasten kanssa särkänniemeen enkä linnanmäelle. Ovat liian pieniä niihin paikkoihin ja toisaalta ehkä liian eri ikäisiäkin.
Tänä(kin) kesänä teemme varmaan niin, että ajamme ensin satoja kilometrejä yhteen paikkaan, missä olemme muutama yön, sieltä sitten toiseen taas muutama sata kilometri ja olemme siellä niinikään muutaman yön. Yritämme tehdä siinä välissä yhden huvipuistokeikan, mutta se vaatinee matkojen vuoksi yöpymisen jossakin hotellissa. Power Park tänä kesänä harkinnassa, sieltä varmaan löytyisi meidän ikähaarukan lapsille (3-12) jokaiselle jotakin. Eli meillä ei onnistu mikään meitä kiinnostava huvipuistoreissu ihan päiväseltään mistään käsin, ei kotoa, ei sukulaisista. Se olisi ihanteellista. Joka tapauksessa, yritämme tehdä reissusta mahdollisimman selkeän ja mutkattoman, mutta siitä huolimatta koen sen stressaavaksi. Kukaan muu perheessä ei, joten tämä lienee vain minun oma ongelmani!
Yleensä olemme parin yön hotellilomilla Suomessa. Meillä on kolme lasta.
Anoppi asuu toisella puolella suomea ja mielellämme kävisimme siellä, varsinkin mieheni haluaisi viettää aikaa kesällä kotimaisemissa, mutta anoppi ei jaksa lasten hulinaa katsella paria yötä enempää. Niinpä olemme tänäkesänä vuokranneet mökin viikoksi sieltäpäin. Käydään anopilla päivävierailulla ja yöksi menemme mökille.
Parissa huvipuistossa käymme kesässä.
Niinpä olemme tänäkesänä vuokranneet mökin viikoksi sieltäpäin. Käydään anopilla päivävierailulla ja yöksi menemme mökille.
Sinä haluaisit viettää aikaa anoppilassa, mutta joudutte yöpymään mökillä. Minä olisin mieluummin mökillä sukulaisten lähellä ja tapaisin päiväseltään heitä... Esimerkiksi oman isäni kanssa en jaksaisi kahta yötä pidempään olla, mutta on vähän pakko, juuri tuon pitkän matkan ja kaiken "pakollisen" tekemisen vuoksi.
Kai sitä pitäisi vain olla tyytyväinen siihen mitä on ja olemassa olevien puitteiden mukaan suunnitella kesäreissut.... =)
t. ap
Stressi tulee mielestäni siitä että paikkaa vaihdetaan pienin väliajoin - eli pitää pakata ja purkaa jatkuvasti. Me vietämme yleensä 1 viikon vuokratulla mökkilomalla suomessa, hintaa n. 400 eurosta ylöspäin ihan oman perheen kesken.
Sukulaisissa käymme sen mukaan miten jaksamme tai heille sopii. Tai sitten pyydämme niitä poikkeamaan. Miehen isällä on kesämökki ja siellä vierailemme yleensä n. 1 päivän (ei välttämättä yötä). Mökin ympäristö on täynnä vaaranpaikkoja pienemmille lapsille enkä itse viihdy siellä kauaa kun pitää jatkuvasti vahtia. Ruokailut on yleensä hoidossa heidän puoleltaan ja me viemme jotain pientä mukanamme.
Huvipuistolomat ovat myös 1 päivän reissuja ilman yöpymistä jolloin pakkaaminen jää minimiiin. Ehkä evästä, rattaat pienimmälle ja sitten ruokailu hoidetaan jossain lapsiystävällisessä paikassa.
Teillä kun on sukulaiset kaukana niin voisiko sovittaa huvipuistokäynnin samaan kuin sukulaisvierailu, jolloin ehkä ajomatka olisi lyhyempi eikä erillistä yöpymistä tarvittaisi. Lisäksi vielä huvipuistosta.... en tiedä lapsiesi ikää mutta suosittelisin omasta kokemuksesta puuhamaan tapaista paikkaa. En lähtisi meidän lasten kanssa särkänniemeen enkä linnanmäelle. Ovat liian pieniä niihin paikkoihin ja toisaalta ehkä liian eri ikäisiäkin.