Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Seurakunnan kerhoissa ei osata suhtautua kastamattomiin lapsiin : /

Vierailija
14.05.2009 |

Olen ollut harjoittelemassa srk:n kerhoissa ja todella ihmetyttää, kun siellä oli lasten kanssa puhetta kasteesta, kummiudesta. Ja pari lasta oli jotka sanoivat, ettei heitä ole kastettu, eikä ole kummeja. siihen tädit näyttivät nyrpeää naamaa ja antoivat kuitenkin paperin, johon olisi pitänyt osata laittaa kummien nimet.

Eikö tuossakin tilanteessa olisi voinut sanoa, ettei kaikkia ihmisiä kasteta. Ja on eri uskontoja maan päällä. Nyt lapset jäivät epävarmoina ihmettelemään, miksei heitä ole kastettu ja eikö he kuulu Jumalan seurakuntaan. En osannut sitten "epäpätevänä" sanoa mitään.

Onko täällä ketään kerhotätiä, joka kertoisi, että miten koulutuksessa opetetaan ottamaan huomioon ei evl:set? Kuitenkin näitä kirkkoon kuulumattomia käy kerhoissa.

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
14.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitäisi poistaa uskonnollisuus

Vierailija
2/28 |
14.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä esim. äiti on kristitty ja isä muslimi ja lasta ei ole liitetty kumpaankaan uskontoon, mutta ei hänestä toivon mukaan ateistia tule tai ei ainakaan siihen kasvateta! Haluamme opettaa lapselle molempia uskontoja ja lapsi voi itse isompana valita, että kumman tuntee itselleen läheisemmäksi vai jonkun ihan muun uskonnon.

Mielestäni eri uskonnot ovat ihmisten keksintöä ja Jumala on sama kaikissa. Uskon Rakastavaan Jumalaan haluan lapsilleni antaa, uskonto on sivuseikka. Jumala on sama niin kristinuskossa kuin Islamissakin.

Haluan, että lapseni käy ala-asteella luterilaisessa uskonnon opetuksessa ja yläasteella Islamilaisella uskonnon tunnilla, joita meidän koulussa käy paikallinen imaami pitämässä. Haluan lasteni oppivan peruasiat molemmista uskonnoista. Olisin voinut laittaa lapseni joka ekaluokalta islamin ryhmään, mutta muut ryhmässä oli yläasteikäisiä ja ei ketään tuttuja ja kun koulun aloitus muutenkin kovasti jännittää niin parempi ensin aloittaa sillä normaalilla uskonnon opetuksella.

Lapseni eivät ole oleet srk:n kerhoissa, mutta olisin oikein hyvin voinut heidät sinnekin laittaa vaikkei heitä kastettu olekaan. Minä kuulun kirkkoon ja myös lapseni ovat oikeutettuja käymään srk:n kerhoissa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
14.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

oletko ollut sadoissa kerhoissa, joissa tuhannet tädit toimivat näin, vai oletko ollut yhdessä seurakunnassa, yhdessä päiväkerhossa, ja siellä tapahtui näin?

Vierailija
4/28 |
14.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja lapset saa muualta kerhotoimintaa. Minä olen niin surullinen, kun nämä hemmetin yhteisöverot ruokkivat kirkkoa. Kirkko heti IRTI valtiosta ja jokainen saakoon toimia oman ÄLYLLISEN mielensä mukaan. Ev. lut. kirkko on aivan liian vaikuttava "kasvattaja" tässä maassa. Onneksi ollaan menossa parempaan suuntaan. T. pieni buddha.

Vierailija
5/28 |
14.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kantaa vastuuta hyvän hengellisen ilmapiirin luomisesta vaan se saa voimansa ammentaessaan vastakkainasettelusta?

Mun mielestä kaikki uskonnot ovat rikkaus, enkä voi käsittää, millainen ihminen arvostelee vakaumuksellisia asioita. Ei suomi historiastaan irti pääse, suomi on ollut hyvin yksiuskontoinen maa ennen kristinuskoakin ja edelleen sen jälkeen. Nyt on jo toisin, mutta eihän muun uskonnon harjoittajan, tai ateismin aattella elävän tarvitse asettua kirkkoa vastaan. Se on minusta hirvittävän typerää ja jotenkin sivistymätöntä.

Mikäli haluamme moniarvoisen ja moniuskontoisen maan, meidän täytyy sallia se kaikille, myös kristityille siinä missä shintolaisillekin.

Vierailija
6/28 |
14.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

..jos tilalla olisi jotain muuta!! Uskokaa jo ettei yksikään ei-uskova vie lastaan huvikseen veisaamaan virsiä- vai veisitteko te uskovaiset oman lapsenne vapaaehtoisesti moskeijaan kerhoon??

Vierailija
7/28 |
14.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut harjoittelemassa srk:n kerhoissa ja todella ihmetyttää, kun siellä oli lasten kanssa puhetta kasteesta, kummiudesta. Ja pari lasta oli jotka sanoivat, ettei heitä ole kastettu, eikä ole kummeja. siihen tädit näyttivät nyrpeää naamaa ja antoivat kuitenkin paperin, johon olisi pitänyt osata laittaa kummien nimet.

Eikö tuossakin tilanteessa olisi voinut sanoa, ettei kaikkia ihmisiä kasteta. Ja on eri uskontoja maan päällä. Nyt lapset jäivät epävarmoina ihmettelemään, miksei heitä ole kastettu ja eikö he kuulu Jumalan seurakuntaan. En osannut sitten "epäpätevänä" sanoa mitään.

Onko täällä ketään kerhotätiä, joka kertoisi, että miten koulutuksessa opetetaan ottamaan huomioon ei evl:set? Kuitenkin näitä kirkkoon kuulumattomia käy kerhoissa.

Siis kysehän oli SEURAKUNNAN kerhosta, ei siellä tarvitse ottaa huomioon kastamattomia lapsia, eihän ne sinne kuulu!! Vanhemmille vaan viestiä että joko kaste tai muut kerhot.

Vierailija
8/28 |
14.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielstä pikkubuddha ihan oikeessa, ei siis eriarvoisteta ketaään/mitään uskontoa. Siis, ei kai kukaan historiastaan irti halua päästä, mutta uskonto ja historia kaksi täysin eri asiaa! Tottakai kristityt saavat saman vapauden omaan uskontoon kuin muslimit, hindut, ortodoksit, juutalaiset jne. Ja ne niin monet "uskonnot", joita me länkkärit emme halua miksikään tunnustaa. Olemme suorastaan kristinuskon nimissä menneet moniin maihin ja raiskanneet heidän omat "uskontonsa" ja kulttuurinsa.

Ei kiva, EI! Ja USKONTO; mitä se tarkoittaa ja mitä se on? Kertokaa se, muun kuin tämän väkivaltaisen kristinuskon kautta? Kiitos! Ja ei kiitos Jeesus-läppää, sen olen kuullut sen sata kertaa. T. onnellisissa, alkukantaisissa yhteisöissä vieraillut ja siten kristinuskosta vieraantunut. Sieltä löytyi se ihminen, armo ja anteeksianto, joka krisitnuskossa on täyttä kakkaa ja sanahelinää.

Vierailija
9/28 |
14.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli uskonnollinen tai filosofinen, anteeksianto ja armo olisi puhdasta ja vilpitöntä

Vierailija
10/28 |
14.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piste. Mitäs sitä valehtelemaan ko. asiasta. On vanhempien asia sitten selittää lapsilleen miksei heitä ole kastettu ja näin liitetty seurakuntaan. Vanhemmathan tämän päätöksen ovat tehneet ja vanhemmat ovat lapsensa laittaneet seurakunnan kerhoon ja voivat olettaa että näitä kaste- yms asioita siellä käydään läpi joten lapselle kannattaa kertoa näistä asioista jo etukäteen.

Vierailija
11/28 |
14.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

raamatun kertomuksia ja lasten virsiä :(

Vierailija
12/28 |
14.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

liittyvistä asioista??

Ihmettelisin, jos esim. opiston kerhossa puhutaan. Mutta jos seurakunnan kerhossa ei puhuta, niin sitten on kerhossa vika!!

Eli jos et halua, että lapsellesi opetataan seurakuntaan kuuluvia juttuja, älä vie häntä kerhoon.

Vierailija
13/28 |
14.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai seurakunnan kerho liittyy vahvasti kirkkoon ja sen toimintaan. Jos sitä ei siedä niin voi varmaan etsiä jotain muuta toimintaa lapsille.

Vierailija
14/28 |
14.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakaan meidän alueemme seurakunnan kerhossa ei ole tapahtunut pienintäkään "syyllistämistä" tai huonoa suhtautumista kastamattomia lapsia/heidän vanhempiaan kohtaan.

Päinvastoin, olemme todellakin pitäneet kerhotädeistämme paljon. Kolme lastamme ovat jo saaneet nauttia päiväkerhoista jo yli 6vuoden ajan ja hyvin on mennyt.

Mutta se nyt on aivan älytöntä jos kastamattomien lasten vanhemmat "valittavat" kerhossa olevista rukouksista yms. , ei tulisi mieleenkään. Miksi sitten laittaa lapsensa seurakunnankerhoon, jos ei kestä kristillistä meininkiä?

Meillä se ainakin enemminkin vain hymyilyttää kun kolme vuotias lauleskelee kotona virsiä, joita me vanhemmat emme ole ikinä edes kuulleet. Suloistahan se vain on:)

Vierailija
15/28 |
14.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kun syksyllä aloitti eskarin, niin "joutui" yhtenä päivänä viikossa käymään srk:n kerhossa. Esikoulu järjestetään koulussa ja ilmeisesti säästävät opettajan kuluissa, kun yhtenä päivänä ovat kaikki eskarilaiset kerhossa. Ei kysytty vanhempien mielipidettä asiaan, olishan sitä voinut kieltäytyä, mutta ajateltiin, että tulee koululle vaikeuksia järjestää yhdelle lapselle siksi aikaa toimintaa. Samoin ei varmaan vaadita et-opetusta, koska pieni koulu ja vähän kirkkoon kuulumattomia.

Sitä vaan, ettei kaikki vanhemmat raahaa "väkisin" lasta kerhoon, vaan muita vaihtoehtoja on niin vähän.

Vierailija
16/28 |
14.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

liittyvistä asioista??

Ihmettelisin, jos esim. opiston kerhossa puhutaan. Mutta jos seurakunnan kerhossa ei puhuta, niin sitten on kerhossa vika!!

Eli jos et halua, että lapsellesi opetataan seurakuntaan kuuluvia juttuja, älä vie häntä kerhoon.

Nostan hattua kirkolle että vielä pitävät yllä kerhoja. Siksi maksan kirkollisveroa oikein mielelläni. Valtio ei kyllä pitäis yllä yhtään mitään jos se ei tuota jotain. Se on kyllä niin että jos se uskonnollisuus tökkii niin ei pidä sinne lastaan viedä. Itse olen käynyt pyhäkoulut ja kaikki kuten kunnon tapakristitty, mutta ajatusmaailmaan ne jutut ei vaan koskaan uponneet vaan... vapaa-ajattelu voitti,

Yhteiskunnassa kirkolla on aina vaan tärkeämpi asema kun valtio irtisanoutuu ihmisten auttamisesta ja etenkin lasten kasvun tukemisessa. Oma jälkikasvuni on oikeassa paikassa seurakunnan kerhossa ja saavat sitten itse kehittyä ajattelemaan omalla tavallaan. Aivopesuahan se on, mutta suomalainen ei kyllä ihan niin vaan taivu.

Vierailija
17/28 |
14.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et voi vaatia seurakunnan kerhotädeiltä neutraalia suhtautumista sillä olet itse vienyt lapsesi Ev.lut. seurakunnan kerhoon joissa on tapana kastaa lapset!

Vierailija
18/28 |
14.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kerran kerhoon hyväksytään seurakuntaan kuulumattomia, niin kyllä pitää silloin ohjaajien pystyä ottamaan moinen huomioon. Srk:n kerhoihin kuuluu raamatun tarinat ja virret, se nyt selvää, mutta lasta ei pidä asettaa ikävään välikäteen. Kyseessä on kuitenkin lapsi, joka ei itse ole valinnut mitään ja eikös se Jeesus ole sanonut, että 'antakaa lasten tulla..' Kastamattomia lapsia olisi voinut pyytää listaamaan vaikka itselleen tärkeitä aikuisia. Minusta muuten aika outoa, että on käsketty lasten paperille kirjata kumminsa. Piirtävätkö lapset ne vai pitikö osata kirjoittaa? Toisekseen minun lapset on kyllä kastettu ja niillä on kummit, joiden kanssa ovat vielä tekemisissäkin, mutta tuskin kumpikaan osaa pyydettäessä sanomaan kaikki kumminsa. KOtona on kyllä myös puhuttu, että kuka on kenenkin kummi, mutta silti eivät muista. Ei kai ole heille väliä. Että yhtä ymmällään olisivat meillä olleet molemmat.

Vierailija
19/28 |
14.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempien pitäisi tämä tietää.

Kiva, että on kerhoja.Ja niissä opetetaan suvaitsevaisuutta. Oppimista opiskelijalle.

Vierailija
20/28 |
14.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta omien kokemusteni perusteella en omaa lastani sellaiseen veisi mistään hinnasta. Minä näin painajaisia piruista ja 'kadotuksesta' vielä kouluiässäkin, kiitos tunnustavien kerhonvetäjien ja ala-asteen opettajan. Hirveätä sakkia. Ei ihme, että erosin kirkosta heti kun se tuli mahdolliseksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi neljä