verotus ja lapset
miten lapset vaikuttaa verotukseen? mulle sanottiin ettei mitenkään verotoimistosta.
voiko tuon veroehdotuksen korjauttaa netissä?
onko lainan korot yleensä oikeat? eli tuleeko tiedot pankista verotoimistoon?
Kommentit (9)
vaan kun toisessa ketjussa puhuttiin verotuksen lapsivähennyksistä. mikäs tuo alijäämähyvitys juttu mahtaa olla?
tuntuu että ollaan maksettu korkoja ihan hirveesti viime vuonna mut muistaisin kans et pankista menee tiedot verottajalle.
eli ei verottaja niitä arvaile, mutta minä ainakin tarkastan omani aina rivi riviltä. Virheitä on löytynyt aika useinkin eli olisin menettänyt useita satoja euroja jos näin olisin tehnyt.
Ja lapset ei tosiaan vaikuta verotukseen yhtikäs mitenkään.
Kyllä näistä asioista kannattaa ottaa selvää.
ajatellutkaan että ne siellä mitään keksisivät, ajattelin että käyttävät vaikka edellisen vuoden tietoja. mut joo, täytyy jaksaa huomenna tarkistaa ja korjata netin kautta jos jotain löytyy. alijäämähyvitystä en ymmärrä, toivottavasti ei muuttaisi verotustani.
8.1. Alijäämähyvityksen enimmäismäärän lapsikorotus
Alijäämähyvitys tarkoittaa yleensä korkovähennystä. Esimerkiksi pelkkiä ansiotuloja hankkivalla nelihenkisellä lapsiperheellä asuntolainan korkoja "mahtuu" täyteen alijäämähyvitykseen vuodessa lähes 13 000 euroa, jos vanhemmilla ei ole muita pääomatuloista tehtäviä vähennyksiä.
Jos verovelvollisella ei ole lainkaan pääomatuloja tai niistä tehtävät vähennykset ovat suuremmat kuin pääomatulo, muodostuu alijäämää. Pääomatuloista tehtäviä vähennyksiä ovat esimerkiksi pääomatuloihin kohdistuvat tulonhankkimiskulut (katso kohta 7.3) sekä asunto- ja tulonhankkimislainan korot. Jos vähennettävänä on vain korkoja, eikä verovelvollisella ole lainkaan pääomatuloja, alijäämä on koron suuruinen. Alijäämähyvitys on 28 prosenttia alijäämästä. Ensiasunnon ostajalla alijäämähyvitys on 30 prosenttia.
Alijäämähyvitys vähennetään ansiotulojen verosta.
Alijäämähyvityksen maksimimäärä on 1 400 euroa verovelvollista kohden. Enimmäismäärää korotetaan 400 eurolla yhdestä lapsesta ja 800 eurolla kahdesta tai sitä useammasta lapsesta.
Nelihenkinen perhe voi siis alijäämähyvityksenä vähentää veroistaan 3 600 euroa. Tällöin perheen alijäämän on pitänyt olla vähintään 12 857 euroa (28 prosenttia 12 857 eurosta on 3 600 euroa).
8.2. Alijäämähyvitys, jota ei voida vähentää veroistani
Puolisoiden verotuksessa alijäämähyvityksen enimmäismäärä on yhteinen siten, että toisen puolison enimmäismäärästä käyttämättä jäävä osa voidaan siirtää toiselle puolisolle, jos puolisolla ei ole itsellään ansiotuloista määrättäviä veroja tai verot eivät riitä kattamaan alijäämää (rasti kohtaan 8.2.).
Jos alijäämähyvitystä ei siirrä tehtäväksi puolison veroista, vahvistetaan pääomatulolajin tappio. Tappion vähentäminen edellyttää pääomatuloja seuraavan kymmenen vuoden aikana. Jollei niitä ole tiedossa, käyttämättä jäävä alijäämähyvitys kannattaa siirtää puolisolle.
Erityinen alijäämähyvitys
Alijäämähyvitykseen ei sovelleta edellä mainittuja enimmäismääriä verovuosina 2005-2009 siltä osin, kuin alijäämähyvitys on johtunut yrittäjäosakkaan osakkeiden hankintaan käytetyn velan koroista tai pääomatulona verotetun osakaslainan takaisinmaksuista.
kun laitoit tuon alijäämähyvitys viestin mut ei mee mun jakeluun silti.
mikä on pääomatulo? onko sellaista vanhempainpäiväraha, kotihoidontuki, palkka?
eli mulle tullut lähinnä kotihoidontukea ja mulle tulossa 2000e palautuksia vaikka veroprossa ollut 11.... pitäiskö olla vaan hiljaa.... ???
Sosiaalietuudet (kotihoidontuki jne) ovat ansiotuloja
kun laitoit tuon alijäämähyvitys viestin mut ei mee mun jakeluun silti.
mikä on pääomatulo? onko sellaista vanhempainpäiväraha, kotihoidontuki, palkka?
eli mulle tullut lähinnä kotihoidontukea ja mulle tulossa 2000e palautuksia vaikka veroprossa ollut 11.... pitäiskö olla vaan hiljaa.... ???
on verkkopankkitunnukset.
Lapsista ei saa mitään vähennyksiä.
Minä olen ainakin luottanut automaattisesti tulleisiin korko/lainatietoihin.