Mitkä ruoka-aineet altistaa/aiheuttaa migreenin?
Onko siis olemassa joku lista jossain mistä ruoka-aineista voi aiheutua migreeni vai onko se henkilökohtaista eli toisella toinen ja toisella toinen?
Kommentit (6)
Eli säännöllinen syöminen pitää olla
Itselläni en ole huomannut muiden seikkojen aiheuttavan kuin kirkas auringonvalo, tai voimakas ruoan käry.
Migreeniyhdistyksen sivulta kopioituna:
Biogeenisiä amiineja sisältävät ruoat tai ruoka-aineet ovat tavallisimmin syynä päänsärkyyn. Näitä ovat histamiini, fenyylietyyliamiini, tyramiini, tryptamiini ja serotoniini. Kovat juustot, erityisesti emmental, kestomakkarat, säilykeliha, erilaiset kalasäilykkeet, olut, viini, hapankaali, soijakastike, suklaa, sitrushedelmät, tomaatti, banaani ja ananas voivat sisältää näitä aineita. Useille näistä ruoista on ominaista, että valmistuksessa käytetään apuna mikrobeja, esim. maitohappobakteereja.
Listaan näyttää sisältyvän myös useita yleisesti allergisoivia aineita. Allergian ja migreenin välistä yhteyttä onkin tutkittu runsaasti. Niissä on ollut johtopäätelmänä, että migreeni on harvoin ruoka-allergian aiheuttama. Yksittäisissä tapauksissa tämä silti lienee mahdollista, sillä migreenipotilaat mainitsevat myös pähkinöiden, papujen, kananmunan ja viljatuotteiden olevan taudin puhkeamisen syynä.
Sitä oikeastaan pääasiassa mietin, että voiko natriumglutamaatti aiheuttaa migreenikohtauksia?
Minulla aiheuttaa kanssa se, jos en nuku tarpeeksi, on stressiä tai en muista syödä tarpeeksi usein niin noistakin saan migreenin. Erikseen on tietyt hajut jne.
Joillain voi olla vaikka jotkut punaviinit, juustot tai suklaa aiheuttaa migreeniä. Itselläni migreeni tulee hormonaalisista muutoksista, joten noilla ei ole mitään merkitystä. Mulla on esimerkiksi raskaana ollessa usein migreeni (esikoisen kanssa ensimmäiset 5 kk), mutta muuten aika harvoin. Jos verensokeri pääsee liian alhaiseksi, niin mulla voi tulla migreeni.