Vaunuton elämä
Heippa!
Olen raskaana mutta ihan alussa vielä.
Olen ajatellut että haluisin liinailla lapsen kanssa mahdollisimman paljon ja jättää vaunut mahdollisimman vähäiselle käytölle.
Onko kellään täällä kokemusta vaunuttomasta elämästä eli käytetään vaan kantoliinaa eikä vaunuja ollenkaan?
Miten on sujunut ja uskaltaako ruuhka bussiin, metroon tai ratikkaan mennä pelkällä liinalla vai pitäiskö vältellä ruuhka-aikoja?
Niin ja miten muut ihmiset on asiaan suhtautunut?
Olisi kiva kuulla kokemuksia
Kommentit (9)
Meilläkin vaunut: niissä raahaa roinaa ja nukutan yhdet päiväunet niissä. Parhaiten lapset nukkuu meillä ulkona, meinaatko liinassa antaa nukkua 3 h ja olla itse ulkona, pitää ulkona kopassa vai miten toimit?
Minäkin ajattelin ostaa jonkinlaiset vaunut jos esim haluan tehdä vaunulenkkejä ja hätävaralle jos niitä sitten johonkin tarvitsee mutta pääasiassa ajattelin käyttää liinaa.
Mietin myös että jos liinailu meillä onnistuu niin kannattaako satsata paljon rahaa kalliisiin yhdistelmiin vai sitten kunnon rattaisiin?
Itse en ole koskaan juuri tykännyt painavista yhdistelmistä ja haaveilin omalle lapselle gesslein swing-yhdistelmiä ennen kuin heräsin tähän liinailuun.
Muutenkin ahdistaa aina lasten kanssa lähteä vaunuilla paikkoihin joissa on paljon ihmisiä kun tuntuu niin kömpelöltä, ahtaalta ja itseäni rupeaa ahdistamaan niin siksi ei aina joka paikkaan tule lähdettyäkään.
Liinasta ajattelin löytää tähänkin avun ja ei tarvitse miettiä mahtuuko esim bussiin.
Uskon lapsellekin olevan liinan parempi vaihtoehto jos vain siinä viihtyy, sitähän ei voi tietää ennen kuin lapsi syntyy mutta ajattelin jo synnärille ottaa sen liinan mukaan ja opetella alkuun siellä.
Miten teillä on liinailu talvisin sujunut?
Itseäni sekin mietityttää että jos liukastun tai kompastun ja sattuu jotain ikävää.
Meilläkin vaunut: niissä raahaa roinaa ja nukutan yhdet päiväunet niissä. Parhaiten lapset nukkuu meillä ulkona, meinaatko liinassa antaa nukkua 3 h ja olla itse ulkona, pitää ulkona kopassa vai miten toimit?
ihan omana itsenäni ilman taakkoja. NIinpä meillä ei liinoja käytetty, kun vauva viihtyi hienosti vaunuissa. Ja silti imetin esim. 1-vuotiaaksi, joten läheisyyttä kyllä tankattiin...
jolloin tuntui, että kun oikein reippaasti käveli, niin kunto tahtoi kantaessa loppua... Kyllä niitä lenkkejäkin tehtiin kantoliinalla.
Melkein kaikkialle muualle sitten mentiinkin liinan kanssa. Se oli vaan niin paljon kätevämpää, ei tarvinnut miettiä portaita, tungoksia ym. Vauva aina rauhallinen, joko nukkui tai katseli liinasta ympärilleen.
Talvella mulla oli kantotakki käytössä. Ihan järjettömän hyvä keksintö. Käytin takkia myös paljon ilman "kanto-osaa", koska se oli mielestäni ihan hyvännäköinen takki.
Miinuksena tosiaan se, että joutui maksamaan bussilipun, mutta se oli pientä matkustusmukavuudesta.
Meillä on yhdistelmät ja rattaat. Aika vähän niitä on tullut käytettyä (sain onneksi perintönä eikä tarvinnut ostaa). Yhdistelmät on lähinnä ollu parveke vaunuina. Rintareppu on mulla ollu tosi paljon käytössä. Kaupoissa en ole ikinä tykännyt vaunujen kanssa liikkua, varsinkaan isoissa kuppakeskuksissa. Julkisiin on kyllä oikeasti niin paljon helpompi mennä ilman rattaita. Meillä lapsi todella tykkää olla rintarepussa (mulla ei siis omakohtaista kokemusta liinasta) ja nukkuu siinä ihan kunnollisia unia jos ollaan reissun päällä. Tiedän lähipiiristä myös tapauksia ettei lapsi viihdy ollenkaan liinassa eikä repussa. Joten tapauskohtaista todellakin. Vaunuissa ei oikein päikkärit ole maistunu meillä. Huomattavasti paremmin on nukkunu omassa sängyssä tai sit repussa. Taukoja toki on välillä joutunut pitämään jottei pieni ole koko ajan samassa asennossa. Lisäksi tuo liina/reppu vie vähemmän tilaa autossa jos jossakin lähtee käymään. Minä itse näen todella paljon etuja tuossa kantovälineen käytössä. On kyllä varmasti ihan hyvä olla jokin rattaat olemassa jos tuleekin tilanne että niitä rattaita tarvitsee. Ehkä kannattaa mieluummin panostaa ihan rattaisiin jotka saa kunnolla makuuasentoon ja jalkaosan nostettua ja lukittua niin ettei vauva tipu rattaista. Yhdistelmät on tosiaan kalliit ja ehkä raskaammat työntää. Vaunuosa kuitenkin menee todella lyhyen aikaa. Toivottavasti sait tästä pitkästä (ja sekavasta) tekstistä edes jotakin irti... Onnea odotukseen!
Eipä toi bussilipun maksaminen haittaa kohan matkustaminen on kätevää.
Itseäni tosiaan ahdistaa vaunuilla/rattailla lähteä ruuhka busseihin, metroihin kun aina ei edes mahdu sisään ja muutenkin tuntuu että koko ajan joku on tiellä tai on itse jonkun tiellä.
Sen takia nykyään kävelenkin paljon koska en käytä julkisia jos on vaunut tai rattaat mukana vaan kävelen paikasta a paikkaan b.
Vaunuilla tykkään käydä pitkillä lenkeillä mutta muuten en niitä halua.
Onko kellään kokemusta noista kantopusseista ne näytti todella kauniilta ja kivoilta toisin kuin osa liinoista?
Oma vinkki on, että ei kannata kovin paljoa lyödä suunnitelmia lukkoon etukäteen, vaan mennä sen mukaan mikä on kätevää omassa elämäntilanteessa.
Mä olen käyttänyt paljon liinaa, mutta lähinnä sisällä. Omani nukkuneet liinassa päiväunia vauvoina. Jos sattuu kovasti kasvava lapsi, niin liinalla pitkien matkojen kanto voi olla rankkaa kymmenkiloisen kanssa. Toki se riippuu omasta kunnostakin.
Vaunuja ja rattaita on monenlaisia. Ihan matkarattaissakin on malleja, joissa lapsen saa täysin makuuasentoon, jolloin niihin voi laittaa vastasyntyneenkin. Joten aluksi voi pärjätä tosiaan liinalla tai kantorepulla, mutta taaperon kanssa rattaat ovat kätevät.
Meillä vaunujen paras puoli on se, että kaupassa käynti onnistuu helposti ja tavaraa saa paljon tuotua. Liinan kanssa ei viitsi kovin isoja kauppakasseja kanniskella. Toki voisi olla vaikka sellainen mummojen vetokärry.
Liinan kanssa on hankala tehdä omasta mielestäni pitkiä reissuja sylivauvaa isomman lapsen kanssa, koska väistämättä tarvitsee vaihtovaippaa ja ruokaa sille lapselle. Pelkällä rintamaidolla elävän kanssa voi tehdäkin, mutta äkkiä se max 6 kk menee, jolloin pelkällä maidolla pärjää koko päivän.
Harva 2-vuotias kävelee vielä kovin pitkiä matkoja, joten rattaat ovat kätevät vähän vauvaa isomman lapsen kanssa. Ja 13-kiloista voi olla raskasta kantaa, jos on tarve liikkua päivittäin ja usein.
Mä olen käyttänyt kestovaippoja, joten ne likaisetkin pitää tietty kantaa takaisin. OMasta mielestäni oli kiva laittaa ne rattaiden alakoriin eikä laukkuun tai reppuun, mutta se on tietty tottumuskysymys.
Jos taas kulkee autolla paljon, niin sitten taas pelkällä liinalla/kantorepulla pärjää isompienkin lasten kanssa. Jos taas kulkee julkisilla ja pysäkki ei ole ihan ikkunan alla, niin rattaat ovat ehdottomat.
Omani ovat nukkuneet päiväunet rattaissa/vaunuissa vielä 2-vuotiaanakin. Omasta mielestäni se on ollut kätevää, koska ei tarvitse olla kotona päiväuniaikaan. Toki voi se taaperokin nukkua päiväunet liinassa tai repussa, mutta itse en jaksaisi pitää taaperoa koko päiväunia liinassa/repussa. Mutta monethan nukuttaa lapset vauvasta asti sisällä sängyssä ja se on ihan hyvä jos ei ole tarvetta kulkea asioilla.
koska käydään usein ruokakaupassa kävellen ja niissä saa ison perheen ostokset aika kätevästi kuljetettua. Mutta muuten siis olen käyttänyt oikeastaan pelkästään liinaa nyt neljännellä lapsella. Busseihin jne on just paljon kätevämpää mennä liinan kanssa kuin vaunujen. Muiden suhtautumisesta en paljon tiedä, muutaman positiivisen kommentin olen kuullut kaupan kassalta tms.