Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko sairausloma pakko pitää? Lääkäri määräsi minulle 3 vkoa saraslomaa

Vierailija
13.05.2009 |

.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
13.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt varmasti jotkut kirjoittavat, että jos menet töihin, vakuutukset eivät ole voimassa. Mutta tuo on ihan urbaanilegenda, niin ei todellakana ole! Jostain syystä jotkut ihan tosissaan noin väittävät mutta vastakin oli asiantuntijan artikkeli lehdessä aiheesta.

Vierailija
2/7 |
13.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja minusta se oli rankasti yliammuttu! Kirjoittisen selkäsärystä...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
13.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä pitää haluamansa määrä? Onko kakkosella varmaa tietoa?

En nyt ihan epäilekkään ammattitaitoa, mutta jos särky vaikka helpottaa aiemmin. Itse ajattelin levätä pari päivää...

Vierailija
4/7 |
13.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

oikeasti tarvitset. Itse olen nyt flunssassa ja sain koko viikon saikkua, mutta menen huomenna ja perjantaina kun olo on ihan ok.

Ja niinkuin joku kirjoitti ne vakuutusjutut on ihan skeidaa.

Vierailija
5/7 |
13.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minulla kävi tällä viikolla niin, että lääkäri kirjoitti 4 pv saikkua, meinasin silti mennä töihin, mut pomo sanoi juurikin vakuutusten puuttumisen syyksi sille, ettei kande tulla. joten saikulla ollaan, teen nyt sit kotona kotihommia; pesen ikkunoita, jne.

Vierailija
6/7 |
13.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

saikulta saa tulla töihin, jos on itse sitä mieltä, että pystyy taas olemaan töissä. Epävarmassa tapauksessa voi aina soittaa lääkärille ja kysyä, voiko jo mennä töihin, vaikka saikku on edelleen kesken. Joka tapauksessa, menee takaisin omalla tai lääkärin luvalla, niin aina töissä ollessa vakuutukset on voimassa. Ainoa tapaus, jossa ei kannata mennä kesken saikun töihin on, jos on tarttuva tauti, josta ei ole varma, kauan sitä voi tartuttaa, jotkut pöpöt tarttuvat yllättävän pitkään. Selkäsäryn takia saadun saikun voi kyllä keskeyttää, jos tuntee itse selän olevan jo siinä kunnossa, että se kestää työnteon.

Vierailija
7/7 |
13.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.terveysportti.fi/ltk/ltk.naytaartikkeli?p_artikkeli=ttl00259…

Saako sairausloman aikana tulla työhön ja olla työssä?

Ajoittain esitetään vahvastikin, että sairauslomatodistuksen osoittamana aikana ei saisi palata työhön tai olla työssä ja että sairausloma-aikana työssä olevan sosiaaliturva ei tapaturmakorvausten osalta olisi voimassa. Tämä ei pidä paikkaansa. Työpaikoilla ilmenee ajoittain tilanteita, joissa henkilö itse haluaisi tulla töihin tai työnantaja haluaisi työntekijän työhön sairauslomatodistuksesta huolimatta.

Henkilö haluaa tulla työhön hänelle kirjoitetun sairausloman aikana

Jos henkilö katsoo selviytyvänsä tehtävistään ja työnantaja on samaa mieltä, työnantaja voi antaa luvan töihin tulemiseen.

Jos asia vähäisestikin epäilyttää, työnantaja voi pyytää työntekijältä allekirjoitetun lausunnon, jossa hän katsoo sairauden vaarantumatta ja vaarantamatta selviytyvänsä töistään.

Jos työnantaja on epävarma asiasta, hän voi pyytää työntekijää tuomaan lääkärin todistuksen työkyvystä tai sen palautumisesta (pääsääntöisesti työterveyshuollosta). Merkittävä asia työnantajan kannalta on saada riittävän luotettava käsitys siitä, ettei työnteon sallimisella sairaus pahene siten, että asiaa voitaisiin pitää tuottamuksellisena ja työturvallisuusrikkomuksena.

"Korvaava työ", työnantajan osoittama ja edellyttämä työnteko sairauslomatodistuksesta huolimatta.

Tilanteissa, joissa sairauden merkitys työkykyyn on rajallinen ja henkilö selvästi ja sairautta pahentamatta voi selviytyä muunlaisesta työstä, omaa varsinaista työtä lukuun ottamatta, työnantajalla on periaatteellinen oikeus edellyttää työntekijän työpaikalle tulemista ja sellaisten lähinnä työsopimuksen mukaisten tehtävien tekemistä, jotka em. viitaten ovat mahdollisia ja turvallisia.

Tällaisissa tilanteissa työntekijälle maksettavan palkan on yleensä oltava sama kuin mitä henkilö saisi oman työnsä tekemisestä.

Vaikeasti arvioitavissa tilanteissa työnantajilla on sama oikeus, kuin epäluotettaviksi katsomissa työkyvyttömyystodistamis- tilanteissa, eli lähettää henkilö työterveyslääkärin tai muun työnantajan kustantaman lääkäri tutkimukseen osittaisin työkyvyttömyyden rajoitusten selvittämiseksi. Tällöin työnantajan on syytä etukäteen ilmoittaa tutkivalle lääkärille perusteet, miksi hän tarvitsee kuvauksen rajoituksista ja toimintakyvyn mahdollisuuksista. Yksityiskohtaisia sairaustietoja ei tarvita, eikä ole oikeus saadakaan.

Sairausajan etuuden maksamiseen ehdot ovat seuraavat

Sairauden vaikutus toimintakykyyn on niin merkittävä, ettei henkilö selviydy työstään

Sairaus pahenisi työssä olemalla

Sairauden hoito ei onnistu tai merkittävästi hidastuisi työssä olemalla

Infektioiden levittäminen normaalissa kanssakäynnissä

On syytä muistaa, että vaikka lääkärin kirjoittama sairauslomatodistus on lähes aina riittävä palkanmaksun peruste, päätöksen etuuden maksamisesta tekee joko työnantaja tai vakuutusjärjestelmä.

Kari Kaukinen

ylilääkäri

Elinkeinoelämän keskusliitto EK

kari.kaukinen@ek.fi

Itse olen vielä ollut ko. lääkäriin yhteydessä asiasta ja varmistaut vielä kertaalleen että asia on tosiaan noin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi seitsemän