Rintatulehduksen syitä?
Kesä tulossa ja imetän. Uskaltaako mennä järveen uimaan, vai pitääkö paikkansa, että kylmä altistaa rintatulehdukselle?
Kommentit (7)
luulosta, rintatulehdus hyvin harvoin johtuu kylmästä tai viimasta vaan bakteerista joka pääsee rintaan.
niinhän se flunssakin johtuu viruksesta tai bakteerista, mutta silti kylmällä ja kylmälle altistumisella on osuutensa siihen, kuinka altis tulehdukselle potilas on.
luulosta, rintatulehdus hyvin harvoin johtuu kylmästä tai viimasta vaan bakteerista joka pääsee rintaan.
No, itse olen imettänyt kaksi lasta ja molempia yli vuoden ja vaikka en ole joutunut hakemaan koskaan lääkekuuria rintatulehdukseen, niin monta kertaa on ollut "vähältäpiti" tilanteita.
No, tulee kyllä helposti etenkin talvella ja varsinkin imetyksen alussa, kun maitomäärä ei vielä ole tasaantunut lapselle sopivaksi. Yli talvella kannattaa ihan kietoa vaikka kaulaliina rintojen ympärille ja laittaa toppatakkia päälle, kun ulos lähtee. Oven rakoon ei todellakaan kannata jäädä keikkumaan ja juttelemaan...tuuli voi myös tehdä tepposet näin kevätaikaan.
Olisin kyllä myös varovainen uimisen kanssa. Jos pääsee saunaan heti perään, niin hyvä olisi. Ja kun menet uimaan, niin syötä lapsi ensin, sillä rintatulehdus tulee helpoiten, kun maitoa on rinnoissa paljon. Eli silloin tulee kovia kipeitä pahkuroita rintoihin ja se on TUSKALLISTA! Rintatulehduksessa kuume nousee nopeasti, joten kannattaa aloittaa heti sen torjunta, jos yhtään tuntuu:
- anna lapsen syödä rintasi tyhjäksi ja hiero samalla kipeitä kohtia...rauhanen pääsee tyhjentymään
- haudo lämpöisellä
- särkylääke?
- imetä lisää...
Yleensä vaara menee ohi, kun lapsi kunnolla vaan tyhjentää rinnan. Imetyksen aluksi on siis se ongelma, että lapsi ei syö niin paljon, kun rinnat tuottaisivat maitoa, joten maito pakkaantuu ja rintatulehduksen vaara on suurin.
Lisäksi voi tulla ongelma, jos olet poissa lapsen luota etkä pääse imettämään ruoka-aikaan. Jos siis tiedät, että näin käy, niin suosittelen rintapumppua. Tyhjennä rintasi samaan aikaan, kuin normaalisti imettäisit. Minulla tuli usein ongelmia myös, jos olin yön pois lasten luota, koska pumppu ei tyhjentänyt rintaa samalla tavalla, kuin lapsi sen tekisi. Oli siis tosi kiire takaisin kotiin imettämään.
Mutta iloa imettämiseen! Se on aivan ihanaa ja ainutlaatuista! Vaatii vähän tai paljonkin kärsivällisyyttä alussa, mutta sitten se lähtee sujumaan.
Mökillä haluaisin päästä uimaan ja siellä on aina niin vauva kuin lämmin saunakin. Eli kokeilen tuota imettämistä ennen uimista ja saunaan heti perään.
ap
Neuvolasta täti kysyi onko ollut rintatulehduksia ja sanoin että kerran nousi kuume korkeelle yhdeksi yöksi ja rinta oli täysi, koitin suihkuttaa ja tyhjentää. Meni ohi seuraavana päivänä. Hän sanoi ettei se ole tulehdus vaan tiehyet meni vaan tukkoon.
Tulehdus kuulemma on pöpö joka pääsee rintaan. Siihen tarttee lääkekuurin.
vastaaja. totta, yleensä rintatulehdus nostaa todella kovan kuumeen joihin ei lääkkeet auta paits antibiootit.
mulla oli 42 astetta kuumetta monta päivää ennen kuin alkoi antibiootit auttaa. kuumelääkkeet ei todellakaan laske kuumetta jos on noin raju tauti kuin oikea rintatulehdus.
kylmä ja varsinkin veto altistaa rintatulehdukselle. Mutta hyvin voi pulahtaa vähäksi aikaa uimaan kunhan heti sen jälkeen kuivaa itsensä ja laittaa kuivaa päälleen. Eli missään tapauksessa imettävän ei pitäisi jäädä "ottamaan aurinkoa" märässä uimapuvussa.