Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tämä toimi minulla

12.05.2009 |

Olin itse polttanut 14 vuotiaasta (eli n. 11 vuotta) aina silloin tällöin, käytännösä noin muutaman kerran vuodessa. Täysipäiväisesti olin polttanut 6 vuotta 10-20 röökiä päivässä. Kun tulin raskaaksi, lopetin kuin seinään. Se oli yllättävän helppoa vaikka toki monesti teki mieli kovastikin! Näitä asioita kuitenkin kelailin:

1) Minulla ei ole oikeutta päättä lapseni puolesta "poltaako" hän tupakkaa vai ei. Ei varsinkaan raskauden aikana milloin hänen koko elimistönsä kehittyy. Ehkä hän ei halua tupakan leimaavan alkuvaiheen kehitystään. Voihan olla että hän haluaa urheilijaksi ja myöhemmin olisi minulle todella kiukkuinen tupakoinnista. Mahdollinen tupakointi olkoon hänen valintansa ei minun.

2) Siskoni poltti raskausaikanaan, sillä hän oli todella pitkään tietämätön raskaudestaan (pitkä tarina =D ). Lapsi on aivan terve, mutta hänellä on pienoisia oppimisvaikeuksia. Olen lukenut että nämä SAATTAVAT johtua tupakoinnista. Niin tai näin, en halua ottaa riskiä.

3) En ole koskaan pitänyt omasta riippuvuudestani tupakkaan. Niinpä en halua, että lapseni yhdistää tupakantuoksun äitiinsä tai isäänsä eli turvallisuuden tunteeseen, rauhaan ja rakkauteen. Mikäli tupakan tuoksu rauhoittaa lapseni ja hän yhdistää tuoksun turvallisuuteen eikö ole todennäköisempää, että hän alkaa vanhempana polttaa. Olisi ikävää nähdä oman lapseni sairastuvan esim. keuhkosyöpään.

Toisinsanoen, lopetin pelkästä halusta lopettaa. Sekään ei ollut täysin vaivatonta, mutta näitä asioita miettiessä oli helppo päästä mieliteon yli aina kun se yllätti. Niin sanotusti tupakka kerrallaan. Luulisin, että samaa vaatisi alkoholismista toipuminen. Täytyy olla täysi oma halu ja vakaa päätös ja sen jälkeen taistella sekunti, minuutti ja tunti kerrallaan. En koskaan ajatellut etten koskaan enää polta. Ajattelin aina, että nyt en polta. En tätä tupakkaa. Onneksi oireet helpottavat melko nopeasti.

Tsemppiä kaikille tuleville äideille ja onnea niille jota yrittävät lopettaa.

Kommentit (2)

1/2 |
14.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poltin kahden ensimmaisen raskauden aika hillitysti ja vahennettyna. Paatimme yrittaa kolmatta ja jatin nyt pillerit pois, toivonkin nyt todella, etta pystyn lopettamaan ennen paukahtamista!!! Olen yrittanyt sanoa itselleni ja sanon, etta jos lapsen tahot niin lopetat..muuten et saa :D itsekiristysta ja onneksi mieheni joka myos polttaa on luvannut lopettaa kanssani niin tupakoinnin kuin juomisenkin "tsemppi mielessa" :) han ei halua, etta joudun yksin "karsimaan" taman kaiken,heh...todella ihanaa :) joten nyt...14\4\2010 klo 10.15am menen ja poltan viimeisen tupakkani.

Kiipeilen varmasti tapeteilla enka ole kenellekkaan helppo, mutta yritan....ja jos tulee sortumisen riski niin nakkaan suuhuni imeskelytabletin. jos rupee vituttamaan niin otan pyyhkeen mukaan ja menen salille purkamaan paineita (alakerrassa). jospa se tasta

2/2 |
15.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

toinen paiva kolahtaa kohta lasiin :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla