Apua te, jotka olette käyttäneet jälkiehkäisypillereitä!
Kävi tällainen nolo tilanne tänään, että olisi syytä varmuuden vuoksi ottaa ns. katumuspillerit... Onko ne apteekissa esillä jossain mistä ne saa huomaamatta napattua, esim. jossain raskaustestien hyllyssä vai pitääkö pyytää erikseen? Tuliko teille jotain sivuvaikutuksia?
Ja en tarvitse saarnoja ehkäisystä...Kierukkaresepti on ja haen sen kyllä ensitilassa tämän jälkeen!
Kommentit (20)
Ne pitää pyytää sieltä mistä resepti-lääkkeetkin saa. Käytin ehkäsyä ja hain katumuspillerin ja silti olen raskaana. :)
Täytyy varmaan ajella lähimpään kaupunkiin ostoksille kun en kehtaa tän tuppukylän tutuilta tädeiltä pyytää... Kaikkeen sitä ihminen hetken huumassa ajautuukin!
ainakin meillä niin iso apteekki, että aina on joku asiakaspuolella auttamassa, etsimässä asiakkaalle lääkkeitä, rasvoja jne. Häneltä olen kysynyt ja saanutkin pillerit. Ei mitään sivuvaikutuksia ole ollut.
konomia joka hajosi vähäsen ja heti lähdin apteekkiin. Aikaa meni max 1,5h ja nyt olen silti onnellisesti raskaana ja tiedän 100% varmuudella, että hedelmöittyminen tapahtui juuri tuona kyseisenä päivänä. :)
Otin jälkiehkäisyn n. 12h yhdynnästä mutta silti huomasinkin olevani raskaana muutaman viikon kuluttua. Kävi kuitenkin niin, että raskaus meni kesken, vaikka kaikki lääkärit ja hoiturit vannoivat, ettei jälkiehkäisyllä ollut osuutta asiaan. Olen kyllä melko varma, että kyllä sillä hormoniannoksella oli osuutensa. No, tavallaan kävi, kuten olin toivonut. Ikävää oli, että olimme jo ehtineet totutella ajatukseen vielä yhdestä lapsesta, jota ei sitten tullutkaan.
ELi kannattaa tarkkailla kroppaansa tuon jälkiehkäisyn jälkeen. Aika paljon on tapauksia, ettei se toimikaan.
ku kondomi hajonnu. Ei tarvi tosiaa reseptiä. Saarnaa ei tullu, ohjeistus vaan. Ja myöhemmin ei edes sitä, ku sanoin, että oon aiemminkin joutunu käyttää.. Alle 10h päästä, eikä siis tullu mitään seurauksia, ei raskautta, ei pahoinvointia...
Oli vaan pakko olla oksentamatta...mutta yksilöllistähän tää...
ja hyvä kokemus onkin. 2-vuotias nukkuu sikeästi huoneessaan ;) Mulle ei pillereiden ottamisen jälkeen tullut minkäänlaista oireilua. Yksilöllistä tuokin..
liekö käytäntö muuttunut en tiedä. Tsemppiä vaan, ei se niille ole niin iso juttu ku sulle henkilökohtaisesti:)
Mitä ehkäisyä käytit ja kuinka kauan yhdynnän jälkeen otit jälkiehkäisyn?
olikohan kuuteen tuntiin. Kirjoittelin joskus tännekin, kun tuskilin parkuvan vauvan kanssa, ei huolinut pullosta.
tarvii reseptin.
liekö käytäntö muuttunut en tiedä. Tsemppiä vaan, ei se niille ole niin iso juttu ku sulle henkilökohtaisesti:)
Ainakin vielä muutama vuosi sitten piti pyytää.
Kuinka pitkän ajan kuluttua yhdynnästä ne otitte? Rajahan on 72h, mutta väheneekö teho kun alkaa tuo aikaraja tulla vastaan?
mutta kaksi pilleriä samaan aikaan piti ottaa. Toki teho varmasti heikkenee jos menee yli 72 tuntia, mutta itse otin pillerit alle 10 tuntia yhdynnästä. Eihän näissäkään 100% varmuus ole. Satuin vaan kuulumaan tähän marginaaliin.
koko ajan mitä pidempi aika pillerin ja yhdynnän välillä on ja sitten tuon 72h jälkeen ei enää kannata ottaa. Eli mahdollisimman nopeasti yhdynnän jälkeen pilleri.
Nykyään suositellaan että kotona pidettäisiin varalta jälkiehkäisyä, jos ei halua lapsia niin saa otettua heti jos esim. ehkäisyä pettää tai sattuu "unohtumaan" mitä tapahtuu ilmeisesti aika usein joillekin.
Että onnea vaan ja kiiresti sinne apteekkiin!
Mitä hävettävää siinä on että huolehtii ehkäisystä?
Käsittämätöntä nykypäivänä.
Ne neuvoo siellä käytöstä, en oo koskaan saanut mitään saarnoja, ja muutamaankin kertaan sinkkuvuosina tuli semmoisia kortsunhajoamistilanteita. En saanut sivuvaikutuksia, mutta toisille niitä kyllä tulee, pahoinvointia ja semmoista.