*--*--* Heinähatut vko 20*--*--*
28.6. tanni84_______84/84_1.__________LUS
28.6. Misti_________74/71_6.__________Tays
29.6. Aatuliina______25/33_2.(06)_______Porvoon sairaala
1.7. Emmi 75____________2.(04)
1.7. Frankie________32/42_3.(2xt05)____ Saksa
1.7. Nanni79_______79/79_2.(07)_______Kätilöopisto
1.7. Kamom1lla____ 28/26_1.__________SATKS
1.7. Lenni75_______ 75/78_2.__________Vaasan KS
1.7. Emmi69_______38/39_2.(07)
1.7. Taateliz________81/79_1.
1.7. Mirella_73___________2.
2.7. miina1980_____ 80/75_3.(t06,t07)___ TYKS
2.7. Miksuliinu______32/34_4__________ K-S KS
2.7. Äiti-76_________32/33_2.(1.yht)_____ SAS/TYKS
2.7. Palle72________72/65_3.__________Tays
3.7. Helga 07 ____________2.
3.7. amelia_82_____ 25/26_2.(05)
3.7. Helga07_______32/32_2.(07)_______SAS
3.7. liinu75________ 75/75_3.(p04,t05)___ PKKS
3.7. Amanda81 _____27/30_2.(t06)______ P-KKS
3.7. Pilvi-85 _____________1.__________K-S KS
4.7. anskur________ 84/82_3.(06, 08)____VAS
4.7. Puunukke______81/79_1.__________PHKS
4.7. tiituli08________ 26/28_3.__________SatKs
4.7. Milli76_________76/76_3.(98,03)____ tyks
4.7. Vatsansisäinen_ 79/78_1.__________ TYKS
4.7. tikru85________ 85/84_1.__________ LPKS
4.7. Jeevi _________ 77/74_2.__________Sas tai Tyks
5.7. Katja _________ 27/34_3.__________SatKs
5.7. Angie83_______ 25/25_1.__________Kätilöopisto
5.7. Suffeliisa____________4.(1.yht)
6.7. mp73_________73/72_3.(91,94) ____ K-PKS
7.7. La80ku _______ 80/83_1.__________ K-HKS
7.7. Mirable________79/75_1.__________ KYS
7-8.7. Jenniliini_____80/76_1.__________ KOKS
8.7. Linnea71______38/38_3.__________ TAYS
8.7. Emppu 74 __________ 3.
8.7. näppis84______84/82_4.(02,03,06)__ TAYS
8.7. NapNap_______27/26_2.(t06)_______Kos
8.7. Tatar_________ 29/28_1.__________ TAYS
8-9.7. Miiza76 ___________4.
9.7. Tai___________79/79_3.(01,02)_____Jorvi
9.7. empunmami ___26/32_2.(03)_______ HYKS
10.7. AW_83_______83/79_1.__________ NKL/kättäri
10.7. Ritu79 _______29/28_1.__________ TAYS
11.7. Lokamamma _______4.(p97,p99,p02)_Nkl
11.7. satu_________85/82_1.___________K-HKS
12.7. Munmuru_____78/78_3.__________ Kätilöopisto
12.7. Vivi81________83/84_2.__________ Ekks
12.7. vapsula ___________ 3.__________ NKL
13.7. merimus _____80/84_2.(t06)_______Pkks
14.7. Suzan73 _____ 73/75_1.__________ K-S KS
14.7. Hepeliini _____ 79/78_2.(07)_______KOS
14.7. e69 _________ 39/42_3.__________Tays
15.7. Isosmurffi_____83/81_1.__________Nkl
15.7. Agnetha ______27/26_2.(p07)______Lohjan sairaala
15.7. Niina ________74/71_3.(03,06)_____K-S KS
15.7. Athina _______ 81/80_3.(01, 03) ____NKL
16.7. Nennuski_____79/84_2.__________ LKS
16.7. Keiju07 ______76/72_2.__________ NKL
16.7. upuna _______33/32_3.__________ TAYS
16.7. Miinnu _______82/79_3.(t00,p02)___ TAYS
16.7. annukka-72 ___72/61_4.(p90,p95,p07)_TAYS
16.7. Evinia________27/28_1.__________ Kätilöopisto
17.7. Nasqu_______ 27/29_2.__________ Kätilöopisto
17.7. Anita_________33/35_2.(1.yht)_____ Raahe
18.7. Rosina_______36/31_3.(1.yht)_____ TYKS
18.7. Pulputtaja__________1.__________ PHKS
18.7. Weera85______24/24.1.__________ Oulaskankaan sairaala
19.7. armasäiti __________ 2.
19.7. Suska74 _____ 34/42_2.(07)_______ Tyks
19.7. mamu77_____ 31/31_2.(07)_______ Irlanti/Suomi
19.7. Jonsku85_____23/25_2.(t07) ______ Oys
19.7. pikkukakkonenko____ 2.(07)_______ NKL
19.7. murmelska
19.7. RituRanska___ 28/28_1.
19.7. Jurior09______ 26/26_1.__________ KOKS
20.7. Jempula______29/31_3.__________ Kätilöopisto
20.7. -Veruska83-___ 25/26_2.(07)_______ OYS
20.7. Piitu-Miina ____ 29/33_5.__________ Nkl tai Lohja
21.7. Bejpi ________ 86/85_2.__________ K-HKS
21.7. Mardu_____________ 2.
22.7. nimba_____________ 3.(t04,t05)
23.7. aurinko02
25.7. Elomasu _____ 76/63_3.(1.yht)
25.7. skriikka_______75/86_5.(1.yht)_____ Salon sairaala
25.7. Pixelina ______ 31/32_6.__________ Hyvinkää
25.7. vee-lan_______30/32_1.__________ Ruotsi
26.7. Pötkö ________81/78_2.(t05)_______Kätilöopisto
27.7. Rachella______35/34_2.(05)
27.7. riitu78________78/71_1.__________ OYS
27.7. Misti74_______ 74/74_2.(05)_______ NKL
28.7. Indifani_______ 77/77_2.
29.7. Ikonka________77/71_3.__________KYS
29.7. Mariia_09_____ 77/77_1.__________NKL/Kättäri
30.7. astaliini_______87/82_1.__________Seinäjoki
31.7. miranna ______89/86_1
Uuteen (tosin täällä ainakin harmaaseen) viikkoon!
Omaan masuun ei ihmeitä kuulu. Skloddi tuntuu hengailevan oikealla puolella masua ja siksi myös oikea kylki vihoittelee välillä, ja tietenkin alaselkäkin ilmoittelee toisinaan olemassa olostaan. Pieniä vaivoja verrattuna teihin joilla turvotuksia, närästystä ym. Tsemppiä kovasti teille!
Neuvolassa kävin viime viikon lopulla, kaikki kunnossa ja vauva pää alaspäin. Sainkin sitten jo kolme uutta aikaa, kaksi th ja yksi lääkäri.
Torstaina sitten pääsee vauvashoppailemaan! Anoppi- ja käly-kokelaiden kanssa mennään kehä kolmosta kiertämään, saas nähdä mitä jänskää tarttuu matkaan! :)
Toivottavasti aurinkoista viikon jatkoa! :)
Puunukke ja skloddi 32+2
Kommentit (40)
Heipat kaikille täältäkin!
Tänään oli taas neuvola ja kaikki suht ok. Verenpaineet 100/60 ja pissassa vain proteiini vähän plussalla. Painoa oli viime kerrasta tullut 260 g/vk ja yhteensä 12 kiloa.. Toivottavasti ei enää hirveästi tule painoa, kun olen pienikokoinen ja alkaa jo tuntua selässä ja jaloissa tuo painon nousu, toisaalta syön ihan tolkuttomasti ja varsinkin makeaa, että itsehän siihen voi vaikuttaa... Oon kauhulla miettiny, et millon laittavat miut sokerirasitukseen, mutta ihme kyllä ei tää koko aikainen mässääminen oo sit vaikuttanu, vielä.. onneks!
Fundus-mittakin oli 29,5 ei käyrällä mennään.. sykkeet ollu 130-150 ja tyttö pitäis tänne tulla vaik pienellä varauksella... :)
Hieman vaan hirvittää, kun Hb ei nouse sitten millään. Kattelin just et eka käynnillä on ollut 134 ja sen jälkeen jatkanut tasaista tippumista, vaikka oon syöny eka retaferia ja sit vaihdoin maltoferiin ja lisätty maksimiin annostus ni nyt oli 107. Käskettiinki kyl nyt sitten verikokeisiin, toivottavasti vaan selviää jotain ja sais jolloin ilveellä nousemaan, ku aika vetämätön olo on ja maha sekasin raudan syömisestä
Mitenkä muilla ollu närästystä? Miulla alkaa mennä hermo, ku ainoa mikä auttaa hiukan on se, ku koittaa olla jalkeilla ja kävellä, ei vaan öisin jaksaisi taaperrrella ympäriinsä. Joskus tulee sit oksenneltua, ku närästää niin ei ettei ruoka pysy sisällä ja tuntuu muutenki, ettei mahalaukulla ole enää kovin paljon tilaa.
No nii, sain hieman purettua mieltäni :)
Töitä ei olisi enää kuin 2 viikoa ja sit alkaa äippäloma. Harmittaa kyllä vähän jäädä töistä pois, kun siellä on niin ihana, kun saa olla ihmisten kanssa tekemisissä ja on puuhaa, vaikka mehut se vie kyllä täysin ja vapailla on fyysisesti paljon parempi olo.
Menis vaan aika nopeasti ja syntyis tää natiainen ni pääsis sitten äiti-vauva kerhoishin yms. ku alkaa aika yksinäinen olo olla, ku tosiaan tuli tuon opiskelun/työn vuoksi muutettua uuteen kaupunkiin, eikä täällä ole ennestään ketään tuttuja naamoja ole..
Mutta jaksamista ja aurinkoisia päiviä kaikille!!!
Pilvi rv 32+5
varsinkin näin iltaisin, mutta ei voi syyttää kuin itseään, ruokarajoituksilla minulla helpottaisi. Ainakin mehut ja suklaa pitäisi jättää... Gavisconilla saan kyllä sitten yön nukuttua ainakin närästyksen puolesta. Pilvi kirjoitti selvästi minusta muutenkin =) Minäkin pieni ja saman verran tullut painoa ja jaloissa ja selässä tuntuu. Keski-Suomessa mekin asutaan, mutta lapsi kyllä jo neljäs :)
Viikon vinkki: Perätilojen kanssa moni tuntuu tuskailevan. Meilläkin esikoinen aikanaan oli pitkään pyllyllään ja kun silloin selvittelin, että miten voisi auttaa, niin tällaisia ohjeita löysin. Iltaisin tai muulloin vauvan ollessa virkeä ja liikkeessä äidin pitäisi olla 15-30 min kontallaan pää peppua alempana, jolloin vauvalla on mahdollisimman paljon tilaa eikä ole syvällä lantiossa. Vauvaa voi silittää painaen pepusta päähän päin selkäpuolelta kuun muotoista kaarta (eli yleensä mahan toista sivua), mikä kannustaa kiepsahtamaan sen puoli kierrosta eteenpäin. Meillä poika kääntyi kuin kääntyikin näillä opeilla viikolla 36, seuraavassa neuvolassa olisi pistetty kääntöyritykseen.
Meillä vauvan sykkeet ovat olleet 130-140, eli matalat poikasykkeet ja niin pitäisi ollakin...
Sama kevätintous on iskenyt täälläkin, tosin liitoskivut alkavat olla niin järkkyjä varsinkin jos erehtyy kumartelemaan, ettei paljon mitään sitten oikeasti voi tehdä. Tuntuu, että raskaus raskaudelta luut löystyy enemmän ja aiemmin ja sen kyllä huomaa... Viime viikonloppuna vihloi yhden päivän kipeästi ja runsaasti tuonne alakertaan jonnekin kohdunsuun paikkeille, silloin kyllä huolestuin, mutta meni sitten yöllä ohi. Eikä liittynyt supistuksiinkaan. Täytyy mainita neuvolassa ens kerralla, joka on vasta parin viikon päästä, mutta tuskinpa ne mitään sanoo, varsinkin kun lääkäriajat on kiven alla.
Rauhallista ja kolotuksetonta yötä meille!
Miksu, huomenna tasan 33vk
Pilville: Kokeile obsidania. Niillä minä sain hg nousuun. Aikaisemmin otin maltoferiä suurimman annoksen jja silti hg laski 100, sitten vaihdoin obsidaniin, niin hg oli jo 116. Kannattaa myös välttää maitotuotteita ennen ja jälkeen raudan ottamista ja c vitamiinihn auttaa raudan imeytymisessä.
Mulla on myös sama ongelma, että en tunne täältä ketään. Muskarin jonotus listalle ilmoitin esikoisen jospa sitä kautta saisi joitain tuttuja... tää paikka missä mä asun oon vaan niin tosi tumppu kylä, ettei täällä järjestetä mitään. Lähimmät kerhot on auto matkan päässä ja mulla ei aina ole autoa käytössä, kun mies kulkee sillä töissä... huh.. hankalaa! Esikoista oottaessa oli sama homma, ja se ei todellakaan ollut herkkua. Siinä on baby bluessit ym. lähellä tulla. =(
En muista mainitsinko viimeksi, että täällä on käännytty takaisin perätilaan. Pari viikkoa "Iivarilla" ois aikaa heittä voltti, muuten on mahdollinen käännytys edessä. Tietääkö kukaan mitä riskejä siihen liittyy? Tuntuu, että niistä vaijetaan kuin muuri...
Laivalla käynnistä ja matkustelusta on ollut puhetta. Mä oon aika optimisti tässä asiassa. Kyllähän synnyttmään pääsee melkein mihin vaan, vaikka olisikin matkoilla jossakin. Esikoista odottaessa lähdin 500km päähän häihin kantokopat ym. matkassa kaiken varalta. Niin aijon nyttenkin toimia. Kahta viikkoa ennen laskettua aikaa ois miehen serkun häät 300km päässä. Kyllä me sinne mennään jos kaikki muut vaan on kunnossa. Kyllä mä sielläkin sitten pääsen synnyttämään jos tarve vaatii... Kukin tavallaan ;)
Nyt lähden laskemaan lampaita.
AatuLiina, "Iivari" rv34 ja tyttö-06
Kiitos kovasti kannustavista sanoista ton sf-mitan suhteen, kyllä mulla onkin nyt ollut ihan luottavainen ja hyvä fiilis että kaikki on kunnossa, mutta kyllä kai sitä silti vähän pelkää, että mitä jos vauvan kasvu on kokonaan pysähtynyt tai jotain muuta. No, maanantaina selviää lisää.
Miksuliina oli laittanut hyvän vinkin tohon vauvan kääntämiseen, täytyykin pitää mielessä, jos vauva vaikka sattusikin olemaan perätilassa. Välillä kyllä ihmettelen että millasella mutkalla vauva mahtaa olla, kun liikkeitä tuntuu ihan ihme paikoissa. Vähän jonkinlaista poikittaista asentoa veikkaisin. Mahtuukohan vauvat näillä viikoilla vielä kuinka hyvin liikkumaan ja pyörimään?
Mulla on menossa töissä viimeiset iltavuorot, eli tänään ja huomenna vielä iltavuoroon, loput onkin sitten ihan "normaalia" toimistoaikaa:) Reilut kaksi viikko vielä töitä jäljellä.
NapNap rv 32+1
Tulin just keskimmäisen lapsen kans eskariin tutustumis illasta....kyllähän toi on viel hyvin muistissa ku viimesyksynä meni vanhin muksu eskariin.Tuntuu hullulta et syksyllä sit toinen menee ekalle ja toinen eskariin,kotona on sit viel reilu 3 v poika ja sit vauva.
Vihdoin olen saanu itessäni siivousinnon päälle.Eilen tyhjensin vaatehuoneesta kaikki turhat tavarat pois ja mies vei ne varastoon.viel ku sais vaatehuoneeseen uuden hyllyjärjestyksen laitettua niin sit vauvan vaatteet mahtuis sinne.
Tänään nuorimmaisen kans koottiin vauvalle pinnasänky,ja kyl oli polleena tuleva isovelu ku sai vääntää sänkyyn ruuvit kiinni,ja vannotti kovasti ettei vauvan sänkyyn saa sitte nousta eikä laidoissa roikkua.Saa nyt sitte nähä et mitä se on parin kuukauden päästä,mut laitettiin kuiteen iha hyvissä ajoin sänky kasaan et poistu saa totutella siihen et uus ihminen on tulossa ihan oikeesti kuvioihin.
kaks vanhinta oottaa jo ihan malttamattomina et koska vauva syntyy ku ei millään jaksais odottaa viel pari kuukautta,mut jotenki musta tuntuu et tää loppu aika menee ku hurahtaen ohitte,ja hoksataan et äippä lähtee "vauvanhakuun"
Tää kevät on kyl menny kauheeta vauhtia ohitte ku enää pari viikkoa koulua ja sit alkaa kesäloma.
Eskariin menevä jo vinku ettei jaksa oottaa että tulee syksy.....PLAAHH....odottavan aika on NIIIIIIIN pitkä.
Supisteluja tulee tasaseen tahtiin...äitiki jo sano ettei taida pysyä loppuun asti vauva masussa....mut mä oon kyl taas varautunu siihen että nyt supistelee,mut sitte ku ollaan paremmilla viikoilla et vois syntryä niin sit muksu päättää pysyä omassa yksiössään yliajalle :D
Tiistaina ois neuvola,saa nähä laittaako taas ylimääräiseen lääkärintarkastukseen ku noit supisteluja,nipistelyjä ja painon tunnetta on niin mahottomasti.Mä ootan vaan et menee pari viikkoa eteen päin,ja sit saa kyl syntyä iha vapaasti jos kerran niin kovasti haluaa ulos....mut eipä ne enää parin viikon päästä lääkäritkään estele ja käske rauhottaa tahtia jos meinaa paikat aueta.
Noniin,ja tääl alko tyttöjen välinen tappelu...hakataan huilulla toista päähän,ja toinen muuten vaan siin ärsyttää,et pitää lähtee selvittään heidän välit ennen ku "ruumiita tulee"!!!
hyvää loppuviikkoa meille kaikille...
-Johanna & lottaeinari 32+1-
eipä ole aikoihin tullut kirjoiteltua.
Neuvola oli maanantaina, kaikki oli ok. Hb oli noussut 125, kun se huonoimmillaan oli muutama kuukausi sitten vain reilu 100.
Painoa tullut nyt yhteensä 10kg ja vauva kasvaa käyrillä :) painosta en jaksa hirveästi stressata, viimeeksi tuli 14kg ja kaikki ylimääräinen lähti parissa kuukaudessa.
Vauvan pää on jo tosi alhaalla, tunnen sen nyt itsekkin kun neuvolan täti näytti missä se on. Kyllä välillä tuntuu epämukavalle ja vessassa saa ravata jatkuvasti. Lisäksi välillä "viiltelee" ikävästi alapäätä
Liitoskipuja tulee, jos touhuilee paljon, samoin supistuksia, mutta ei onneksi kipeitä.
Välillä pitäisi varmaan ottaa rauhallisemmin, mutta kun on tottunut touhuamaan kaikkea. Viikonloppuna oli esikoisen 5v synttärit ja niitä varten piti tietysti siivota ja leipoa. Kyllä tuntuikin jaloissa ja selässä... nyt tämän viikon olen koittanut levätä enemmän.
Äitiysloma alkaa virallisesti 6.6, mutta koska olen opiskelija niin kesäloma alkaa jo kahden viikon päästä. Vauvalle on jo hankittu kaikki tarpeellinen. Vaatteita meillä jo oli ja sain kaverilta lähes käyttämättömiä, joten en viitsi edes vaatekauppaan lähteä ,tulee kuitenkin ostettua jotain :D sitten vasta kun varmasti näkee kumpi sieltä tuli....
Harsoliinoja pitäisi vielä hankkia ja vaunujen pyörät käydä täyttämässä. Onhan tässä vielä aikaa....
Esikoinen meni viikon yli, saa nähdä miten tämän kanssa käy :D
Hyvää tulevaa viikonloppua kaikille!
Vivi rv 31+4
Kävin tänään ostamassa kantopussin, (Rokcin baby pouch). Lähdin rengasliinaa ostamaan, mut sit kun testailin ja mietin ja vertailin päädyin tuohon pussiin. Kätevän oloinen on. Mulla ennestään trikoinen pitkä liina ja sitä käytin paljon esikoisen vauva-aikana. Nyt aattelin, et tuollainen "pikaliina" olis hyvä täs kotiympyröissä. Sit olis enää se lipaston hankinta ja tavarat kasassa. Vaatteita minäkin aattelin ostaa sitten lisää, kun selviää kumpi sieltä tulee.
Äiti76 ja Nasqu olivat riteilylle lähdössä. Mukavaa ja rentouttavaa matkaa. Muokin niin himottais lähtee vähän jossain käymään. Miestä yritin kans houkutellä ruotsin ristelylle, mut ei tuo oikein innostu. Meillä mökillekin niin pitkä ajomatka, ettei varmaan tänä kesänä lähdetä sinne köröttelemään. Yksinkertaisesti siksi, etten jaksa istua koko matkaa, vaikk kuin pysähdeltäis matkalla.
Mitenkäs Helga teillä meni koiran eläinlääkäri käynti? Toivottavasti tuli vähemmän pahoja uutisia. Jaksuja myös vatsataudin kanssa. Sympatiat on ihan tytön puolella. Mä kans inhoon oksentamista yli kaiken...=(
Tikrulla oli proteiinit heikolla plussalla. Sehän pääasiassa mittaa, et tuleeko proteiini munuaisista läpi. Jos siis runsaasti plussalla, voi olla kyse esim alkavasta raskausmyrkytyksestä. Mutta siis heikko plussa voi olla merkki virtsatieinfektiosta tai vielä todennäköisemmin valkovuodosta virtsanäytteessä. Monesti sit otetaan ihan oikee puhtaasti tehty virtsanäyte, joka kiikutetaan labraan ja voidaan tarkemmin tutkia esim tuo tulehdus ja siinä näkyy myös sit onko proteiinia näytteessä ilman tulehdustakin.... Oisko tuosta sepustuksesta apua näin ensihätään. Tuskin siis syytä huoleen, jos th ei ollu huolissaan.
Pilville ja muille närästyksen kanssa painiville tsemiä vaivan kanssa. Mulla kans tytöstä aivan järkyttävä närästys! Nyt ei mitään....näin ne voi raskaudetkin olla erilaisia.
NapNapille viel vauvan kääntymisestä. Kysyin itse samaa lääkäriltä tiistaina polikäynnin yhteydessä. Sanoi, et hyvä jos täs vaiheessa on jo rt:ssa. Mutta aktiivisesti mahtuu kääntymään viel n viikolla 36 ihan miten päin haluaa. Sanoi, et ei oo tavatonta, et viel synnytyksen aikana on käännöksiä tapahtunut ;) Toisin sanoen, ota nyt tuostakin selvää =D Mut siis toivoa on, et viel oikein päin mahtuu kääntymään.
Kohta tarttee lähteä iltapuuhiin. Kuulemisiin.
Hepe ja möttönen rv 31+2
Tänne ei mitään uutta. Närästystä iltaisin,voisi jopa sanoa et joka ilta siinä seitsemän jälkeen alkaa korventamaan. Niinpä iltaisin ennen nukkumaan menoa nappaan Rennien,joka helpottaa oloa sen verran että pystyy nukkumaan. Ja pään alla kaksi tyynyä,jotka varmaan kans hiukan helpottaa oloa. Yöllisten vessareissujen aikataulu on muuttunut. Ennen juostiin vessassa siinä puol kolme,mutta nykyään puoli kaksitoista. Ja aina suht samaan aikaan,aika jännää.
Ja nyt miehen kanssa puuhastelut täytyy varmaan jättää vähemmälle,kun eilenkin alkoi oikein kipeästi supistamaan ja supistuksia tuli muutaman tunnin ajan ihan säännöllisesti. Esikosta ei tällaista ollut ollenkaan. Ja ei nyt ihan näillä viikoilla tarvitsisi vielä syntyä.
Kolme päivää enää töitä ensi viikolla,otin sitten sen perjantainkin vapaaksi. Keskiviikkona pitäisi miehen vanhempien ja siskon perheineen saapua vierailulle. On sitten minustakin hiukan seuraa. Sinällään stressi nousee,kun tiedän että anoppi kuitenkin haluaisi hiukan siivoilla meillä. En tykkää että edes oma äitini tuppautuisi meille siivoamaan saatikka siten anopin. Toivottavasti kaikki menee hyvin. Onhan minulla tässä sitten aikaa siivoilla,vaikka olenkin buukkaillut kyläreissuja kavereiden luo,joissa harvemmin vierailen. Nyt kun pääsee vielä hieman helpommin.
Että sellaista
Marika ja toukka 33+1
ja mitään ei pääse pihalle tekemään..... Kyllä korpee.... No ehkä tylsistyn ennemmin kuin otan megalomaaniset liitoskivut riesaksi!
Koiralle tuli hyviä ja huonoja uutisia, tietenkin yllätyksenä. Niinhän siinä vaan sit kävi, että tää kesä on koiralle viimeinen. Nyt raskaana ollessa musta ei oo sitä viemään viimeselle matkalle ja onneks sen asian kanssa ei ole sillai mitään hengenhätää, kun ei joudu mistään kivuista kärsimään.
Silmistä löytyi (luomista) 3 kasvainta, mikä on liikaa... Vaihtoehtoina leikkaus,joka auttaisi hetkeksi, mutta nuo kasvaimet on sellaisia et ne tulee joka tapauksessa takaisin.
Joten jos olisin itsekäs, ottaisin riskin ja laittaisin vanhuksen vielä nukutettavaksi ja leikkauttaisin ne kasvaimet pois...=/ Mutta ainoa joka siitä hyötyisi olisin minä itse, koiralle se toisi vain ehkä 6kk-2v lisää elinaikaa.
Vielä ei pysty sisäistämään koko asiaa. oon työntäny sen jonnekkin pään syvimpään sopukkaan ja käsittelen sen vasta sitten kun on pakko. =(
Viikko on muutenkin mennyt matalalentoa, mieskin on jo kipeänä ja pyykkiä riittää...
Oon ihan loppu jatkuvasta passauksesta/viihdyttämisestä/pyykin pesusta yms!
Onneks molemmat alkaa pikku hiljaa osoittaa toipumisen merkkejä ja tauti on jättänyt mut edelleen rauhaan. *koputan puuta*
Perätila jutuista:
olen kuullut saman jutun, et mekka asennossa pyllisteleminen auttaa vauvaa kääntymään... Pah, ei auttanu esikoisessa vaikka kuinka moista harrastin muutamia kertoja päivässä!
Tosin eipä sitä saanut lääkärikään käännettyä, et tiukassa oli. =/
Käännösyrityksestä:
Suurin riskihän siinä on muistaakseni synnytyksen käynnistyminen? Mulle unohdettiin antaa supistuksen estolääkitys, ennen kääntämisen yrittämistä, joka siis epäonnistui surkeasti ja sattui aivan peevelisti.
Seuraavan viikon verran kärsin supistuksista ja sain käskyn harrastaa ehdotonta lepoa ja popsin jälkijunassa estolääkitystä, joka sai olon aivan karmeaksi.
(kukaanhan ei sano, et se on verenpaineeseen vaikuttavaa lääkettä, joka saa normi paineet omistavan ihmisen tosi huonovointiseksi.)
Joten jos se alatiesynnytys ei ole aivan pakollinen kokea ja sektio ei pelota tai perätila synnytys olisi ok, niin kannattaa miettiä lähteekö siihen ruljanssiin mukaan vai ei.
Nyt oon ihan rauhallisilla mielin, enkä aio suostua käännös yrityksiin vaikka kuinka maanittelisivat.
Ilmeisesti meillä suvussa kulkee tää perätila ongelma...
Äitini on syntynyt pylly edellä, minut on käännetty viime tipassa, mutta myös peffa edellä olin tulossa sitkeästi...
Niinpä se ei mitenkään yllätys ollut, että oma esikoinen päätti yrittää maailmaan pylly edellä myös! =D ( mitä äiti edellä, sitä lapsi perässä...)
Nyt sohvalle, koko talo on hiljentynyt joten päikkärit here i come!
Helga rv 32+4
Äske tajusin et oon ainoo kuka tääl kirjottelee viel ni alle rv30. No tänää on tasan rv29 eli 30 viikko alkaa :)
Huomenna olis synttäritki, kauheelta tuntuu ku 20 täyttyy, ihan hullun vanhalta! :D Enpähä oo teiniäiti sitte ;)
Eile oli neuvola ja neuvolalääkäri. Kaikki oli ok, sf-mitta oli sen 26cm eikä meinannu uskoo kun viimeks viikol 24 se oli jo sen 24cm. Eli nyt mennää keskikäyrillä.
Painosta se mua huomautti ja se kyl jäi vaivaa jotenki nyt. Oli tullu sen 589/vko nyt, mut viimeks oonki ollu punnittavana sillo rv24. Sillon oli tullu sen 4kg yht äkkiä, nyt puolet siitä nii käski alkaa kattoo mitä syön. Eli nyt painan 71,5kg lähtöpainosta tullu siis 11.5kg.
Kuitenki syön normaalisti, aamupalan ja päiväl ruoan ja siin väleis banaania ym hedelmiä... Ni en sit tiiä kai sit täytyy alkaa käyttää rasvattomia tuotteita sitten...
Nyt pikkumies on raivotarjonnassa ja kyl helpottaa ettei tartte tehä niit äkkinäisiä vessareissuja enää :D Kyllähä se viel voi kääntyykin mut nyt se on ainaki pysyny pää alespäi.
Miranna 29+0
Jota laiskasti vietellään telkkua katsellen..... mukavaa ois ulkoilla, mutta puutarhahommat saa kyllä toistaiseksi unohtaa ja aika hidastahtinen kävelykin on aika hankalaa ..... viime raskaudessa ahdisti henkeä ja närästi, nyt sitten supistelee ja noi alakerran kivut on kyllä epämiellyttäviä......
On kieltämättä aika toistaitoinen olo !
Ens ja seuraavalla viikolla kuskailen sitten esikoista uimakoulureissuun joka päivä, ihan kiva - saa hetken omaa aikaa iltapäivisin ;-) kampaajaa jo varailin, jalkahoitoon harkitsin ja pari kertaa epäterveellisesti solkussa vois olla ja ihan kiva ;-)
Niin ja koirankin pitäisi synnyttää loppuviikosta ...... toivottavasti se menee hyvin.
Synnytys alkaa jo mielessä pyöriä aika-ajoin enenevästi ja oikeastaan jännittää enemmän kuin eka kerralla - tietää mitä on tulossa ja kai se eka kerta sitten kuitenkin oli aika hyvä kokemus kun lähinnä mietin meneekö nyt yhtä "hyvin"
Silloin siis käynnisteltiin oksitosiinitipalla - ei edistystä koko päivänä. Juuri kun lääkäri oli tulossa puhkaisemaan kalvoja, meni vedet itsestään ja supistukset alko tulemaan vähän turhan rytinällä. Supistuksista huolimatta ei meinannut aueta ja niinpä sitten jossain vaiheessa laitettiin epiduraali, jonka jälkeen 3 tunnissa paikat aukesi. Ponnistusvaiheen pituudeksi on merkitty 45 min. En kyllä mitenkään muista että siinä olis menny niin kauan. Vuotoa oli jonkin verran liikaa noin 1000 ml joka selvisi kyllä mulle vasta seuraavana päivänä. Loppuyö meni ihmetellessä mitä tuli tehtyä ja muistan jotenkin sen raukean, vähän kipeän, onnellisen mutta silti energisen olon !
Nyt sitten jännittää josko tämä tälläkertaa lähtis tulemaan ajoissa itsekseen - uusi kokemushan se olis mulle !
Mirella rv 33 ja jotain päiviä päälle !
Tänään oli terveydenhoitaja neuvola käynti. Painoa tullut parissa viikossa lähes pari kiloa. Sf-mitta 26cm. On kuulemma ihan ok vaikka vähän alakäyrän alapuolella meneekin. (ultrassa kuitenkin tarkistettu vauvan koko pari viikkoa sitten). Vauva on edelleen kuulemma raivotarjonnassa ja aika syvällä lantiossakin, että neuvolassa meinasi et todennäköisesti ei sieltä enää kääntymään lähde. Toivottavasti tosiaan olisi näin että loppuun asti pysyisi siellä pää alaspäin. Nyt on tuosta asiasta helpottunut olo, kun jotenkin olin ajatellut että tämäkin perätilaan jää niinkuin esikoinenkin. Mutta eihän sitä vielä tiedä, kerkiihän siellä viellä kääntyilemäänkin, mut toivossa on hyvä elää.
Seuraava neuvolakäynti on sitten taas tasan kahden viikon kuluttua jo.
Perätilassa tosin monella vauva tuntuu vielä olevan, mutta toivottavasti kaikilla vielä kääntyy raivotarjontaan, onhan tässä vielä aikaa.
Oma kokemus käännösyrityksestä vuonna 2006: Kokeiltiin vauva silloin kääntää rvk 35-36 ensimmäistä kertaa. Sain sitä ennen supistuksen esto lääkitystä. Otettiin vauvasta käyrää siinä odottaessa että lääke alkaa vaikuttamaan ja että lääkäri saapuu. Ultrattiin ja sitten lääkäri yritti irrottaa vauvaa lantiosta ja yritti sitä saada kääntymään, mutta meidänpä poika oli silloin jo jääräpää eikä liikahtanut mihinkään. Kovin kauaa käännöstä ei edes yritetty koska mihinkään ei vauva liikkunut joten sen jälkeen otettiin taas käyrää jonka jälkeen pääsin kotiin ja seuraavan ajan viikon päähän johon en koskaan mennyt koska poika päätti tulla sitä ennen maailmaan.
Itellä ei ole mitään huonoa sanottavaa tuosta käännösyrityksestä. Mutta en sitten tiedä sattuisiko siinä vaiheessa jos vauva lähtisi kääntymään.
Mutta vinkkinä jos joku siihen jossaan vaiheessa joutuu menemään (toivottavasti ei kuitenkaan) niin kannattaa ottaa jotain nopeesti haukattavaa syötävää mukaan (banaani, suklaapatukka...) koska ite kun en saanut syödä aamulla mitään niin olo oli kotiin lähtiessä tuon syömättömyyden takia heikko. Meni kyllä heti ohi kun kotona sai aamupalan.
Helga07: sulla oli sitten huonompi kokemus tuosta käännöksestä. Tehtiinkö sulla se Sas:ssa? Mulla tehtiin siellä. Esikoisen niinkuin myös tämänkin vauvan kanssa ultrat sunmuut on juuri Sas:ssa.
Kohta on jo kaksi viikkoa lomaa takana ja aika menee niin nopeesti.
Tänään olen urakalla siivonnut kotia. Imuroinut, pessyt lattiat yms. ja nyt on siitä sitten vähän alaselkä kipeenä. Onneksi ei pahasti kuitenkaan. Muuten olo on ihan hyvä kun saa aloittaa viikonlopun puhtaassa kodissa :)
Hyvää viikonloppua kaikille!
Jeevi 32+6
Siellä kaikki ok. Vauva oli nyt kääntynyt raivotarjontaan. Toivottavasti pysyykin nyt niin. Mulla paino edelleen vaan laskee nyt tippunut jo yli 11 kg. Vauvan sykkeet nyt ihan ok. Ensi viikolla menen kahtena päivänä neuvolaan ja kerran äitipolille. Vauvalla nyt kova jumppa mahassa käynnissä. Yrittää vissiin tulla sieltä läpi.
Niina rv 31+2
Tänään tuli sitten päätökset postissa. Ihan kiva yllätys se indeksikorotuskin oli, et tuli vähän parempi raha kuin silloin 07 esikosta. Pakkauksen päätös tuli samala ja nyt vaan odottamaan, koska saa postista hakea.
Mirannalle synttärionnittelut jo näin etukäteen, jos en huomenna ehdi koneelle.
Mirellalla oli jo synnytys alkanut pyöriä mielessä. Sama täällä, oon nähny useana yönä unta tulevasta synnytyksestä. Kaks kertaa oon saanu pojan, muilla kerroilla sukupuoli on jäänyt epäselväksi ;) Mua kans jänskättää enemmän kuin ekalla kerralla, kai se on just se, et tietää vähän mitä sielt on tulossa. Se kipu on jotenkin unohtunut, et ei saa enää mieleen miltä se tarkalleen tuntu. Mut sen muistan, et helv....in kovaa se sattu. Silti mäkin mietin, et toivottavasti menee yhtä "hyvin" kuin ekalla kerralla. kesto silloin n 9h, epiduraalin sain ja ilokaasu oli pelastus =) Niihin siis luottaen!
Eipä tässä nyt muuta, illan jatkoja..
Hepeliini ja möttönen rv 31+3
Niinhän sitä kävi et yön pimeinä tunteina meikä sairastui muita perhettä riivanneeseen mahatautiin ja aloin antaumuksella tyhjentää molempia päitä puoli neljän aikaan.
7 jälkeen heräsin (lue=lopetin sängyssä/sohvalla pyörimisen) ja tajusin, et mulla tulee suppareita, ihan sellasia kivuliaita 10-20minsa välein.
1,5h niitä kattelin ja soitin sit synnäril et mitä tehdään ja käskettiin tulla käymään siellä, et otetaan käyrä ainakin ja katotaan vehkeitten tilanne.
Käyrällä ollessa ei tullu enää suppareita, joko supistuksen estolääke vaikutti tosi äkkiä tai tilanne rauhoittui muuten vain, kun ei tullu tilapäisesti enää vessajuoksuakaan.
Mutta lääkäri teki sisätutkimuksen ja kappas, siellä onkin paikat pehmenny ja kanava lyhentynyt! ja pisteenä iin päälle....Vauva on kääntynyt RT-tarjontaan ja oli jo pää kanavassa, tuntui kuulemma käteen.
Voi perkele.
Vauvahan on ns. valmis syntymään, mut jos tää lähtee tulemaan ennen rv35 joudun TYKSiin synnyttämään, enkä pääse lähisairalaan. =/
Ja plus tuo pää alaspäin olo tuli todella puskista..... Viimeks eilen illalla vauva kyl istua nöpötti nätisti ja potki alaspäin vimmatusti. Sain eilen kärsiä niistä sukkapuikko pistoksista ihan kunnolla... Joten ehkäpä se ylenmääräinen mekka asennossa vietetty aika yöllä sai vauvan kääntymään, tiedä häntä?
Nyt on sit ohjeina vaan lepoa, lepoa ja estolääkitys (otan tarvittaessa, jos nyt alkaa uudelleen supisteleen) ja ehdoton ei ei seksille.
Tuli hieman kiire alkaa pesemään vauvalle vaatetta, jos tässä lähiaikoina tuleekin lähtö synnärille! Kummasti mieskin kaivoi kellarista laatikoita mulle esille ja pesi mun valitsemat vaatteet vauvalle mutisematta. =D
Jännittäviä fiiliksiä siis täällä.
T helga rv32+5 & Plikka 1v 9kk
P.s olihan tuo myös kamala shokki tajuta et mitä ilmeisemmin tulevaisuudessa taitaa edessä olla sittenkin normi synnytys....
Piknikillä tuli sitten oltua ja muutama muukin isomahainen oli laivalle eksynyt. ja kuinka ollakaan,ruoka ei maistunut ja mmutenkin oli jotenkin raskas olo. Onneksi oli hytti varattu takaisintulomatkalle. Otettiin miehen kanssa päikkärit ennen ruokailua ja naureskeltiin,että on meistäkin tullut vanhoja kun mennään laivalle nukkumaan =)
Ja eiän siellä laivalla oikein muuta tekemistä ole kuin se viinanotto,aika kävi aika pitkäksi. Onneksi mieskin otti ihan rauhallisesti niin ei itseäkään vit.....ut niin paljon.
Helgalle parempaa oloa. Kirjoituksestasi päätellen Salossa ei hoideta keskosia. Sanoivatko,millä viikolla pitävät Salossa? Toivottavasti muksu päätää nyt pysyä vielä muutaman viikon masussa niin ei joudu Tyksiin lähtemään.
Marika ja toukka 33+2
Joo neuvolassa on unohdettu sanoa, että SASsiin otetaan synnyttämään vain rv35 lähtien!
Lääkäri kummasteli moista, ettenkö oikeasti sitä tiennyt ja että neuvolassa sekä valmennuksissa se olisi pitänyt kuulemma kertoa jo aikaa sitten...
Eikä tää asia kyllä tullut esille myöskään esikoista odottaessa!
Nyt yön jälkeen olo on hyvä. Voimia ei juurikaan ole tehdä mitään, mut ei särje lonkka, eikä liitokset eikä mitkään, hyvä niin!
P.s suosittelen kaikille epämääräisiin jomotuksiin ja vihlontoihin tulikuumaa kauratyynyä.... Ah mikä autuus siitä seuraakaan! =D
T Helga rv 33 ( vaihdetaan nyt tuo viikkojen vaihtuminen sunnuntaiks kun sairaalassa sitä käyttävät, itse olen pitänyt maanantaita vaihtopäivänä)
onpas helgalla ollu jo tillanteet päällä.. muutaman viikon jos tosiaan saisit vaavin viel pysyy sisällä ni ois hyvä.. sais vähä vielä kasvaa..
joo toi kauratyyny on ihana, mul on niitä kaks ja kun on tullu niit kivuliait supistuksia nii toinen on ollu mahan päällä toinen ristiselässä. pitää kysyä et onks niit naistenklinikalla ku menee synnyttää vai pitääks ottaa omat mukaa..
musta tuntuu et vaava heiluu vieläkin mite päin sattuu ku välillä on iha selkeesti pää alaspäin mut nyt taas aamulla tuntuu et olis poikittai ku kummastaki kyljestä tuli joku ruuminosa läpi ku hän venytteli. kyllä mäkin alan pyllistelee pia vaik ihan huvin vuoks. tää neuvo oli muuten tossa suuressa äitiyskirjassa joten kyl sitä varmaa lääkäritki suosittelee.
mitenkä toi vaavan vaatteitten pesu ketkä ootte pessy.. pitääkö ostaa eri pesuaine (siis joku herkkäihoisten ja hajusteeton) vai käykö ihan tavallinen ja miks pitää pestä erikseen omista vaatteista??
synnytyksestä sen verran et mä haluaisin ammeen ja sen tuolin ja en haluais ottaa kivunlievityksiä.. ehkä sitä ilokaasua kokeilla. riippuu tietty siit kestosta mut kivun luulen kestäväni ihan siitä syystä et mul on ollu tosi paha hermosärky joka kesti vuosia. synnytys nyt kuitenki kestää vaa enimmillää 24 h tai sinne päin.
menenpä ottaa ny aurinkoo.. huomasin et iho on paljo herkempi ny ja laitan suosiolla rasvaa. vimme viikonloppun poltin naaman ja se jo kuoriutu.
ainii ja pe kävin lääkäris ja joudun tosiaan olee vikat kolme viikkoo saikulla supistusten takii.
hyviä vointeja!
is ja papunen 31+4
En minäkään ole aiemmin kuullut,että Salosta lähettävät Tyksiin jos rv alle 35.No,siihen on puolitoista viikkoa aikaa. Jospa tämä pysyisi sisällä sen aikaa. Täytyy antaa kyllä palautetta neuvolaan,et voisivat alkaa tästäkin mainitsemaan,ettei tule yllätyksenä.
Vatsa on ollut tosi kipeä koko päivän. Kovin suunnittelin siivouspäivää,mut pakko välillä tulla sohvalle huilailemaan. Kauheaa kun koko vatsa särkee,onneksi ensi viikolla ne kolme työpäivää. Jään kyllä ilolla äitiyslomalle,jos saisin sit tehty jotain,kun voi huilata kun huvittaa.
No,jos jatkais hommia välillä,ettei ihan homehdu tähän sohvan nurkkaan
Marika ja toukka 33+3
Nyt on hetki aikaa jotain kirjoittaakin kun poika nukahti "päikkäreille" hetkeksi tuohon sohvalle. Lopetti päiväkodin tämän kuun alussa kun mulla alkoi loma joten päivät menee niin nopeesti pojan kanssa touhutessa ettei kerkii kirjoittamaan. Teidän kuulumiset olen kyllä lukemassa käynyt.
Eipä tänne mitään ihmeellistä kuulu. Neuvola on taas jo tämän viikon perjantaina ja yhtään en tiedä miten päin vauva tällä hetkellä on. Ultrassa oli viime viikolla pää alaspäin, mut kovin vielä tuntuu siellä liikkuvan ja varmaan jo asentoakin kerinnyt vaihtamaan. Mut josko neuvolassa osais kokeilla miten päin siellä sitten viihtyy.
Esikoisen jäljiltä jääneet vauvan vaatteet hain jo varastosta ja vähän tutkailin mitä sieltä löytyy. Pitäis saada aikaseks pestä ne ja laittaa kaappiin valmiiksi.
Muutama vauvan vaate on tullut ostettuakin, mut kauheesti en niitä etukäteen viitti lähtee ostelemaan vaikka sukupuoli onkin selvillä, koska esikoisen vaatteita löytyy kyllä ihan käyttökelpoisia.
Mulla on vauvan sykkeet ollut 148 - 160 välillä (tyttösykkeet?) ja poika on kuitenkin tulossa 4d ultran ja myös viimeviikkoisen ultran mukaan :) et kaksi lääkäriä jo pojaksi todennut :) Mut on sen verran liikkuvaista sorttia ollut noissa sykkeen mittauksissa että myös sen takia varmaan korkeat.
NapNap kyseli myös tuota sf-mittaa mistä jo ollut täällä muutenkin puhetta. Itellä oli rvk 30+4 24cm ja 31+3 26cm et aika alhainen kanssa. Ultrassa kuitenkin vauva ihan vastasi viikkoja ja oli ihan hyvän kokoinen 1600g (31+3). Hyvä että kuitenkin pääset ultraan ja kaikki siellä varmasti hyvin niin sitten ei tarvitsisi sun siitä murehtia. Ymmärrän kyllä hyvin että sitä mietit siihen asti koska itellä oli ihan sama tilanne vaikka kuinka yritti muuta ajatella. Josko tuo ultra tois helpotusta sitten sullekin koska eihän tuo sf-mitta ole mitenkään verrannollinen vauvan kokoon.
Nyt on myös itelle tullut kauhean makean himo...jäätelöö, lettui yms. tekee hirveesti mieli ja söis vaikka kuinka. Täytyy kuitenkin vähän yrittää hillitä ja syödä jotain terveellistäkin.
Mut nyt pitää herätellä poju tuolta sohvalta ja kaupassakin pitäis jaksaa käydä hakemassa ruokaa kaappiin.
Jaksamisia ja hyviä vointeja kaikille! :)
Jeevi 32+4