Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kelan/sossun tuista.

Vierailija
09.05.2009 |

Miten on, olisikohan meillä mahdollista saada sossusta toimeentulotukea? Entä Kelasta jotain ylimääräistä tukea? Tilanne on tämä, että lapsia on 6+vanhemmat, eli 8 hlöä. Mieheni on maansiirtoalan yrittäjä ja nyt oli kolme kk todella hiljaista töissä. Puoleentoista kuukauteen ei tullut juuri mitään tuloa. Nyt on työt vähän lisääntyneet, mutta esim tässä kuussa miehellä ei ole varaa nostaa palkkaa kuin nettona n. 1200e. (Kokonaan veronalaista.) Itse jäin 3kk sitten kotihoidontuelle, jota minulla jää kuukaudessa n.280e käteen. Lisäksi lapsilisät n.870e.

Asumistukea haimme Kelasta jo 3kk sitten, mutta päätöstä ei ole vieläkään tullut monista kyselyistä huolimatta.

Talolainan lyhennykset ovat noin 1000e/kk + sähkö 140e/kk + vesilasku 70e/kk. Lisäksi esim tässä kuussa oli puhelinlasku 50e, H&M osamaksu lasku 21e. Onneksi mitään vakuutusmaksuja ei ollut tässä kuussa, mutta ensi kuussa voipi taas tullakkin. Kituuttamista tämä on tässä jonkun kuukauden vielä eteenpäinkin, ellei saada mitään ylimääräistä tukea mistään. Miehellä ei ole varaa nostella muutamaan seuraavaan kuukauteen enempää palkkaa, sillä muutaman kuukauden työttömyys on pelkkää menoa yrittäjälle. Mistään ei tullut rahaa, mutta pakolliset kulut oli maksettava.

Ruokaan menee noin 600e/kk, kun ei mitään kalliita ruokia laita.

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
09.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tästä mun tapauksesta, mutta kerran olen saanut toimentulotukea, eikä todellakaan kysytty mitään omaisuudesta.

Oli sellainen tilanne, että mieheni oli hoitovapaalla (3 lasta) ja minä tein keikkaa hoitoalalla. Sopimus tehtiin aina vain niihin päiviin, kun tein töitä, eli minulla ei ollut voimassaolevaa työsopimusta.

Sitten jouduin, tai oikeastaan pääsin nielurisaleikkaukseen pitkän aikaa jonotettuani. Sairauslomaa oli 2 viikkoa. Kyselin kelasta miten haen sairauspäivärahaa, mutta yllätys yllätys, en ollut siihen oikeutettu, kun en ollut työssä enkä työtön. Jess! Olivat vielä (niin kuin kelan virkailijat aina) hyvin tympeitä ja epäkohteliaita. Lopuksi täti sanoi, että mene sossuun. Silloin ajattelin, että menen.

Soitin ja sain aika nopeasti ajan. Siellä katsottiin sen kuukauden tulot, jota asiani koski. Eli mies sai n.300 kotihoidontukea ja minä muutaman päivän palkkatulot, ehkä jotain 300, ja lapsilisä n.340. Sossun täti laski, ettei tällä voi elää, saatiin muutama satanen ja avoin piikki apteekkiin sen kuukauden loppuun.

Seuraavassa kuussa pääsin taas normaalisti töihin ja miehen hoitovapaakin päättyi aikanaan. Mutta siitä avusta oli silloin kyllä paljon apua. Hae sinäkin!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
09.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja muistaakseni omistusasunnon menoiksikin katsotaan vain korot.

Vierailija
24/27 |
09.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

omistusasuntoon ei myönnetä toimeentulotuessa euroakaan, jos sen edes kertaluontoisesti (harkinnanvaraisesta toimeentulotuesta) myönnetään

ja muistaakseni omistusasunnon menoiksikin katsotaan vain korot.

Vierailija
25/27 |
09.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menoiksi lasketaana suntolainen korot, sähkö ja vesi ja esim. lääkekulut. Muuta katsotaan menevän tavalliseen kulutukseen. Autoa tai asuntao ei tarvitse myydä jos on kyse tilapäisestä toimeentulotuen tarpeesta, kuten teillä ilmeisesti on. Kuitenkin jo tilanne jatkuu kuukausia niin sinua kehoitetaan hakemaan töitä ja samalla miettimään voisitteko saada jotain muuta realisoitua.

Vierailija
26/27 |
09.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menoiksi lasketaana suntolainen korot, sähkö ja vesi ja esim. lääkekulut. Muuta katsotaan menevän tavalliseen kulutukseen. Autoa tai asuntao ei tarvitse myydä jos on kyse tilapäisestä toimeentulotuen tarpeesta, kuten teillä ilmeisesti on.

Terkuin se numero 11

Vierailija
27/27 |
09.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta tässä FAKTA tietoa:

Sossu ei ala tukemaan kenenkään kannattamatonsa yritystä, mutta VÄLIAIKAISTA tukea sieltä kyllä saa. Eli jos nyt syystä tai toisesta firmalla menee 2-3kk huonommin, niin sossusta saa kyllä tukea. Sen jälkeen aletaan sitten miettiä että pitäisikö firma lopettaa kokonaan TAI alkaa myymään omaisuutta.

Eli VÄLIAIKAISTA tukea kyllä saa, mutta maksimissaan muutamaksi kuukaudeksi. Ja sinänsä tuo ihan fiksua, sillä eihän sossu voi loputtomiin sponsoroida kannattamatomman firman toimintaa + se vääristäisi kilpailua jos toinen tekee hjommat halvalla ja hakee sossusta voita leivän päälle toisen hinnoitellessa työt sen mukaan että niillä elää...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kolme