Miksi lääkärin ammattia pidetään niin hienona?
Ymmärrän jos on joku aivokirurgi, mutta ihan tavallinen tk-lääkäri, siis yleislääkäri! Selittäkää mulle. Tuntuu että ne vaan nuokkuu siellä huoneissaan ja tahtovat päästä potilaasta mahd. nopeasti eroon tai lähettävät jonnekin jatkotutkimuksiin ilman selventävää vastausta. Ja näistäkin moni vielä ulkomaalainen, yleensä virolainen tai venäläinen...
Kommentit (42)
Sitä paitsi kokeilepa joskus yleislääkäreitä yksityisellä puolella, jos julkisen puolen palvelu tuntuu heikolta.
Ja mitä lääkärit osaavat tehdä sellaista mihin monikaan ei pystyisi?
ap
Joukossa on todellisia "helmiäkin" joukossa.
sillä esim. väärin määrätyllä lääkkeellä voi tappaa
samoin yleislääkärit tekevät päätöksiä jatkotutkimusten ja hoidon tarpeellisuudesta
Kaikista ihmisistä ei tosiaankaan ole leikkaamaan ihmisten sisäkaluja.
Siis jos verrataan muihin akateemisiin ammatteihin. Onhan joillain kirugeilla ihan eri luokkaa ammatin arvostus.
Mitä koulutukseen tulee, kaikki lääkärithän muuten valmistuvat lisensiaateiksi, joka on laajempi tutkinto kuin vaikkapa ekonomin tai maisterin.
oli pitkään meillä tk:ssa melkein itku pääsi kun lähti pois.. siis todellinen helmi!!!
http://www.suomenyritysrekisteri.fi/yritykset/laakari+jouni+eloranta/46…
lisäksi ihmiset ovat aina pitäneet poppamiehiä ja parantajia arvostettuina henkilöinä, joidan kanssa kannatti pitää hyvät välit. Entä jos lääkäri ei kirjoittaisikaan antibioottikuuria korvatulehdukseen, kun olet suututtanut sen edellisellä kerralla?
Kannattaa siis pitää hyvät välit omaan lääkäriin.
Etääntyneitä potilaita.
Aikoja ei saa tk-seen - sairaanhoitajat jumittaa tk-aikojen antamisessa ihan kamalasti ja utelee mikä vaiva ja vetävät johtopäätöksiään.
Muihinkin paikkoihin on vaikea päästä opiskelemaan ja opinnot kestää melkein yhtä kauan. Eikä muutkaan opiskelualat mitään helppoja ole. Esimerkiksi sairaaloissa sairaanhoitajia arvostan enemmän kuin lääkäreitä, koska niiden työ on rankempaa. Tekeehän lääkärit tärkeää työtä, mutta joskus tuntuu, että lääkäri on maailman valtias eikä niitä saisi kritisoida mistään. Etenkin vanhempi sukupolvi on tätä mieltä. Mun mieltä lääkärin ammatti on vain yksi muiden joukossa, ei erikoisempi kuin muut.
ps. mun mies on lääkäri, joten en ole puolueellinen ;)
Henkilö, joka osaa parantaa sairauksista ja vaivoista tai vaikka pelastaa hengen, on arvostettu.
Henkilö, joka osaa parantaa sairauksista ja vaivoista tai vaikka pelastaa hengen, on arvostettu.
menisin kyllä autiolle saarelle mieluummin lääkärin kuin henkilöstöjohtajan kanssa.
tullen auttaa, jos ei ole mitään välineitä, lääkkeitä etc. Henkilöstöjohtajalla saattaa olla taitoja, jota tarvitaan, esim. organisaatiotaito, tulentekotaidot, kalastustaidot ja elvytystaidotkin. Kaikki lääkärit eivät osaa edes elvyttää (olen tämän omakohtaisesti kuullut useamman lääkärin suusta).
tullen auttaa, jos ei ole mitään välineitä, lääkkeitä etc. Henkilöstöjohtajalla saattaa olla taitoja, jota tarvitaan, esim. organisaatiotaito, tulentekotaidot, kalastustaidot ja elvytystaidotkin. Kaikki lääkärit eivät osaa edes elvyttää (olen tämän omakohtaisesti kuullut useamman lääkärin suusta).
henkilöstöjohtaja. No ehkä autio saari on huono esimerkki, koska ei siellä kuitenkaan tule toimeen. Mutta sanotaan sitten, että jos maailmasta poistettaisiin kaikki henkilöstöjohtajat, niin se ei olisi lainkaan yhtä katastrofaalista, kuin jos lääkärit häviäisivät.
Turha haukkua tk-lääkäreitä, jos ei ole tietoa siitä, miten valtavan tietomäärän he joutuvat hallitsemaan. Ennen kuin potilaat lähetetään eteenpäin, tarvitaan jo valtavasti tietoa, ennen kuin on diagnosoitu, että mitä epäillään ja kuinka kiireellistä hoitoa tarvitaan. Sairaaloissa toimivilla muiden alojen erikoislääkäreillä on usein paljon helpompaa. (Tk-lääkärithän ovat myös erikoislääkäreitä, siis yleislääketieteen erikoislääkäreitä.) He voivat keskittyä paljon suppeampiin asiakokonaisuuksiin, koska yleislääkärit ovat seuloneet potilaat ja tehneet jo alustavan diagnoosin.Tk-lääkärit saavat myös keskimäärin parempaa palkkaa kuin sairaaloiden lääkärit työnkuvan vaativuuden perusteella.
Täällä käytävä keskustelu kertoo enemmänkin siitä, kuinka vähän ihmiset ymmärtävät, mitä kaikkea tietoa lääkärin ja varsinkin tk-lääkärin tulee hallita. Mutta ei siinä mitään, ei sitä pidä olettaakaan, että asiaa oikeastaan muut kuin alalla toimivat ihmiset, myös hoitohenkilökunta, ymmärtävät. Näin on tietysti kaikissa muissakin ammateissa.
Ensinnäkin on ollut tapana pitää sellaista ammattia hienona, joka vaatii pitkän koulutuksen, johon on vaikea päästä. Ja sellaista, jossa on paljon vastuuta ja korkea palkka.
Toiseksikin se sinun halveksumasi terveyskeskuksen yleislääkärin työhän on todella vaativa. Pitäisi osata hoitaa ihmisiä laidasta laitaan, vauvasta vaariin. Tietenkin yleisimmät sairaudet ja vaivat ovat etualalla, mutta pitäisi seurata erityisalojakin niin, että tunnistaa jatkotutkimusten tarpeen. Ja sitten vielä osa asiakkaista on kaltaisiasi ennakkoluuloisia...
Meillä ainakin on huippuhyvä omalääkäri. Tiedän, koska vertailupohjaa on yksityiseltäkin hyvin. Valitettavasti on pian jäämässä eläkkeelle ja tekee nyt vajaata työviikkoa, joten hänen vastaanotolleen on vaikea päästä.
Kolmanneksi: lääkärin ja potilaan hoitosuhteessa on hyvin tärkeää se, että potilas uskoo sen lääkärin ammattitaitoihin. Jos ei usko, että on saanut oikeaa hoitoa ja että tulee paranemaan, ei ehkä paranekaan! Joten se lääkärin arvostaminen jo asemansa takia on oikeastaan hyvin tarkoituksenmukaista!
aivokirurgi vastaan yleislääkäri...
On paljon neurokirurgeja, jotka eivät pärjäisi tk.ssa viikkoakaan, vaan lähtisivät itkien karkuun. Itse en ole koskaan ymmärtänyt kirurgien suurta arvostusta, se on hyvin mekaanista hommaa, mitä he tekevät. Yleislääkärit ne vasta paljon joutuvat tietämään.
aivokirurgi vastaan yleislääkäri...
On paljon neurokirurgeja, jotka eivät pärjäisi tk.ssa viikkoakaan, vaan lähtisivät itkien karkuun. Itse en ole koskaan ymmärtänyt kirurgien suurta arvostusta, se on hyvin mekaanista hommaa, mitä he tekevät. Yleislääkärit ne vasta paljon joutuvat tietämään.
Ei varmaan kannata vertailla eri lääkärien ammattialoja, kussakin on omat vaativuutensa. Kyllä sen kirurgin pitää hallita hermonsa ja kätensä 100% ja osata toimia yllättävissä tilanteissa. En siis menisi sanomaan, että se on "mekaanista hommaa".
Ja potilaat ovat helpompia, kun kirurgi harvemmin joutuu hoitamaan umpihumalaisia MUTTA taas toisaalta joutuu kohtamaan hyvinkin hermostuneita potilaita ja esim. ilmoittamaan todella huonoja uutisia.
täytyy tunnustaa, että minä pidän minkä tahansa alan lääkäriä ns. hyvänä ihmisenä.
Ehkäpä siksi, että läpeensä paha ihminen ei käy lääkärin koulutusta läpi.
Samaan kategoriaan kuuluvat palomiehet, poliisit ja ensihoitajat. Siis minun mielestäni.
opinnot kestävät pitkään ja ovat vaativia, harva pystyy edes tekemään kaikkea, mitä lääkärin kuuluu osata.