Tää pph:n työ on kamalaa, mutta pakko tehdä rahan takia... =(
Nostan suuresti hattua niille, jotka jaksavat tätä vuositolkulla tehdä!!
Itse olen ollut määräaikaisena pph:na nyt tammikuusta lähtien ja alkaa olla mitta täynnä.... Omia lapsia mulla on 3, joista yksi on koulussa ja kaksi (1v sekä melkein 5v) kotona.. hoitolapset on 5v poika (oma samanikäinen on tyttö) ja juuri 2v tyttö.
Pienempi hoidokeista on kiltti ja hänen kanssaan pärjää ihan ok, mutta tämä vanhempi poika on ihan kauhea!! Ruuat ei kelpaa, ei tottele, tuhoaa kaikki paikat jne jne. esim ulkona hakkaa kepeillä kaikki puskat ja lelut, heittelee tahallaan hiekkalelut rikki johonkin kiveen.. ja nyt huomasin että taitaa olla autonkyljessäkin aikamoiset naarmut! =O Toki pienempikin saa aikaan tuhoa, esim puremalla kirjat rikki sekä kaikki pehmeät lelut mitä käsiinsä saa mutta ei silti vedä vertoja vanhemmalle!
Siihen vielä päälle oma tyttö, joka hänkin on aikamoisen vilkas ja menee sitten siihen tuhoon mukaan helposti! Oma pienempi ei vielä tajua tilanteita joten hänestä ei huolta. =)
Olinpa tyhmä, kun tähän työhön aloin (luulin, että helppoahan tämä on), en tajunnut ollenkaan millaista tuhoa kodissa hoitolapset voivat aiheuttaa (toki omatkin saattavat sitä tehdä)!!
Nyt tilanne on se, että en haluaisi jatkaa tätä... kesällä ei näitä hommia ole, mutta varmaankin syksystä taas olisi. Nyt on kaksi muuta minulle sopivaa työtä tarjolla, ja niitä olen nyt hakenut. Toivon hartaasti että jompi kumpi onnistuisi, muuten joudun pakon sanelemana jatkamaan hoitajana...
Juu-u, tiedän ettei ole pakko jos en itse halua, mutta täällä on niin vähän töitä että se raha on otettava sieltä mistä sen sattuu saamaan.... =(
Kiitos, että sain avautua!
Kommentit (11)
mun äiti ollut kohta 30v pph ja silläkin on ollut erittäinkin vaikeita lapsia hoidossa.
mutta, jokainen lapsi on oppinut talon tavoille. sä voit sii ihan kieltää noi lelujen rikkomiset yms. ja jos ei kielto mene perille, jäähyrangaistus käyttöön.
sä oot ihan oikeassa että pph:n työ on raskasta ja se kuluttaa kotia, mutta rajansa kaikella.
Itse aloitin kans vuoden alusta ja kyllä on pakko myöntää että yllättävän rankkaa on. Ja kun ei voi samalla tavalla tehdä kotitöitä kun hoitolapset on hoidossa kun jos on omien kanssa niin kyllä on koti kamalassa kunnossa, pihatyöt odottaa tekijäänsä jne. En kyllä myöskään aio jatkaa syksyllä enää. Kesästä ei vielä edes ole tietoa mutta melkein olisin mielummin pelkästään omien lasten kanssa ilman rahaakin kesän kotona.
Oman 2-vuotiaan mustasukkaisuus on myös yllättänyt. Lisäksi pienempi hoitolapsi 1v3kk, on jatkuvasti vähintään tosi räkäinen, eli ihan terveenä ei oo ollu hoidossa ku muutaman päivän.
Minä olin pph:na kaksi piiiiiiiitkäää vuotta, sitten onneksi löysin muuta hommaa. Rahan takia munkin oli sitä pakko tehdä. Mulla oli oman 3 v:n lisäksi 1 v, 2v ja 4 v, omat isommat oli jo koululaisia. Päivät oli pitkiä ja raskaita, pienin itkeskeli paljon ja oli usein sairaana eikä mikään ruoka maistanut. Kaksi oli vaipoissa, yritin 2-vuotiasta opettaa potalle, mutta kun kotona pidettiin aina vaippaa, niin eihän se onnistunut.
4-vuotias oli oikea tuholainen, rikkoi leluja, piirsi seinään, yritti koko ajan karata pihasta. Ja hänen äitinsä sanoi vaan, että "sellainen se on kotonakin" ja nauroi päälle. Ilmankos lapsen hoitopäivät tahtoivat venyä 10-tuntisiksi. Huh, huh. Ei ainakaan täällä voi kunnallinen pph valita hoitolapsiaan, ellei nyt sitten kyse ole jostain todella erityislapsesta.
Ja kun se palkkakin oli lähinnä vitsi, niin kiitti mulle riitti. Toivottavasti ap sinäkin saat muuta työtä!
Rangaistuksena meillä on jäähypenkki... tehoaa aina jonkun aikaa kyllä. En oikein muutakaan keksi, ettei mene sitten liian ankaraksi touhu?? Mitkä on rajat, mitä rangaistuksia saa olla?? (toki ei mitään fyysistä)
Ja olen todellakin kieltänyt, kieltänyt ja vielä kerran kieltänyt.... =/ Just sanoin tänä aamuna miehellekin, että musta tuntuu etten muuta enää osaa puhuakaan, kun jatkuvasti hoen että "älä tee sitä" ja "älä riko sitä" ja "älä tee tahallaan".
Entäs jos tämä jankutus ei vain mene perille? Entä jos lapset vaan kerta toisensa jälkeen rikkovat sääntöjä (esim sitä ettei sisällä juosta)? Entä jos vain kerran väsyn kieltämiseen ja romahdan....?
Tiedän, että oli hieman kärjistetysti ilmaistu mutta siltikin!
Meillä myös kohta 5v tyttö on tavallaan hieman mustasukkainen hoitolapsista... sen huomaa lähinnä käytöksestä.
Ja koululaista ärsyttää suunnattomasti se, että kun tulee koulusta niin heti on 5v poika perässä roikkumassa eikä juurikaan omaa aikaa saa, kun poika saattaa olla hoidossa sinne klo 18-20 astikin!
Pienemmällä hoitopäivät ns. normaaleja 8-16 ja isommalla suurin osa iltapäivä/iltapainotteisia. Sekin on tavallaan kiristänyt pinnaa jokaiselta, kun ei kotoa pääse välillä moneen päivään liikkumaan mihinkään eikä harrastuksiin pääse viemään, kun mieskin tekee suht pitkää päivää välillä... =(
Joo, kirjoituksesta todellakin huomaa ettei tämä ole mun juttu. Mutta paskankos teet, kun ei muuta työtä ole niin se reilu 500€ on vaan tästäkin otettava vastaan!
Kiitos, että sain vielä avautua hieman lisää! =D
ap
kannattaisko lähteä vaikka sanomalehtien jakamista.tuntuu sun auktoriteettisi ja ammattitaitosi olla hakusessa. jos osaisit hommasi et joutuisi valittelemaan täällä
Tee lapsesta päivähoidonohjaajalle suositus pk hoitoon ja kerro myös vanhemmille, että poika on liian vilkas kodinomaiseen hoitoon ja tarvitsee omanikäisiä kavereita. Johan se poika tylsistyy siksi kun ei ole kuin pikkulapsia hoitokaverit omaa tyttöäsi lukuunottamatta.
Olethan puhunut vanhempien kanssa pojan häiriökäyttäytymisestä? EI ole kyse vain siitä, että sinulta menee hermot ja teidän autoon tulee naarmuja, vaan myös siitä, että poika ehkä tarvitsee enemmän tukea tai terapiaa tms. Onko kotona jotain vialla jos pojalla on noin älyttömän pitkät päivät (vai tuleeko vasta keskipäivällä hoitoon)?
Puhu vanhemmille ja ota tarvittaessa yhteyttä sossuun tai neuvolaan. Saavat pojan tutkimuksiin. Ei normaali lapsi tuhoa paikkoja vaikka olisikin vähän turhautunut.
Mutta luulen myös, että kaikista ei ole perhepäivähoitajiksi. Minä en ainakaan itse siihen pystyisi missään tilanteessa. Minulla kaikki lapset olleet hoidossa pph:lla ja jokaisessa paikassa ollut talon säännöt, jotka lapset ovat oppineet hyvin nopeasti.
Ekassa paikassa, jossa tyttö oli, niin siellä oli todella tarkat säännöt ja rajat. Minusta se oli vain hyvä ja se loi selväti turvallisuutta lapsille. Esim. leluja sai ottaa lelukaapista, mutta kun edellisen leikin halusi lopettaa, nin ensiksi ne lelut korjattiin pois ja sitten vasta sai ottaa uudet lelut esille. Näin lapsi oppi korjaamaan omat jäljet. Tämä toimi tosin vain hoitopaikassa ja kotona ei vieläkään osaa millään korjata omia tavaroitaan vaikka on 13-v.
Muistan kun käytiin siellä kesäloman aikana (hoitaja pyysi). Ja ihan suu auki imettelin, että korjasi omat jälkensä. Siihen hoitaja sanoi, että heillä on sellainen sääntö=).
Laita vaikka ketju pystyyn, johon pph:t kirjaavat omia sääntöjään ja rutiinejaan. Sieltä voisit saada todella hyviä neuvoja ja vinkkejä. Toki hyviä vinkkejä saat vanhemmilta, joiden lapset ovat olleet pph:n hoidossa.
Voimia!
Minulle laitettiin uusi lapsi kunnallisena hoitajana. Ihmettelin jo tutustumiskäynnillä, kun 5-vuotias teki sellaisia asioita, etten olisi uskonut jonkun kylässä tekevän.
Ulkoillessa eräs pph sanoi sitten, että laittoivatkin sulle kun lasta ei voitu pitää päiväkodissa isossa ryhmässä. Minulle ei oltu kerrottu mitään lapsen vaikeuksista ja miksi siirrettiin perhehoitoon. Otti kyllä päähän, sillä olisi ohjaaja voinut kysäistä jaksanko jne. En sitten jaksanut minäkään yksin, päiväkodissa oli sentään tukena toiset hoitajat, isot tilat jne. Näköjään laittaa ne pois päiväkodista, kun eivät jaksa ja pärjää. Ei ole varmaa saako siirrettyä perhehoidosta isompaan ryhmään, koska ajatellaan että pph ehtii keskitymään lapsiin, pinempi ryhmä on hyväksi jne.
käytös on asiallista senikäisen käytöstä.
Tsemppiä!