Miten opettaa 8-v ajamaan pyörällä?
Lapsi ei ole koskaan ollut innostunut pyörällä ajosta, toki apupyörien kanssa homma jotenkin onnistui. Viime kesänä kasvoi ulos pyörästä ja ostimme uuden, ilman apupyöriä, nyt ei suostu edes harjoittelemaan. Eli mitä tehdä, ottaako vanha, liian pieni pyörä uudelleen käyttöön ja laittaa apupyörät siihen takaisin? Vinkeistä kiitollinen!
Kommentit (15)
Itse ostin myöskin potkupyörän www.pukysuomi.fi verkkokaupasta. En voi muuta kuin suositella, jämäkkää tekoa tuntuu olevan, ja meidän vajaa 2v. on ihan innoissaan siitä ja potkuttelee sillä kovasti. Uskon, että opettaa tasapainoa ja helpottaa pyöräilemään oppismista.
Kaikki vaan ei opi kaikkea samanikäisinä. Huomauttaisin vielä että pyöräilty on taaperosta asti, ei vaan ole koskaan siitä kovin tykännyt, kolmipyöräisellä ja appareilla kyllä osasi mutta ei jaksanut kauaa.
Onko lukihäiriötä? Uusimpien tutkimusten mukaan lukihäiriö ja pyörälläajo liittyvät voimakkaasti yhteen, samoin tuo konttaus. Eli konttaamattomuus saattaa joissakin tapauksissa ennustaa lukihäiriötä. Kannattaa siis kiinnittää huomiota myös siihen.
Ei lukihäiriöitä, poika oppi lukemaan sujuvasti 4 vuotiaana, R-vikaa oli mut se on nyt ekaluokalla (kiitos puheopettajan) korjaantunut sekin asia.
.ei kovin innokas konttaaja ollu, ryömimistä (eka takaperin) ja sit pystyyn, tuetta käveli vasta 1 v 2 kk. Piti vielä kertomani, että ei se ihan ongelmitta suju se pyörän potkuttelukaan, eilen onnistui kaatumaan (talutti pyörää mäkeen ja kompastui jotenkin) jolloin pyörä lens jorpakkoon ja poika sisään ja ikinä en enää pyöräile ja lenkkarit lens päin seiniä. Josko huomenna sit...
Meillä poika opetteli pienellä 12 tuuman pyörällään jo 2-vuotiaana ja alle 4-vuotiaana pyöräili 6km:n lenkkejä ilman appareita. Aika noloa jos ei (normaali?) 8v osaa pyöräillä.
Kyllä minäkin voisin sanoa, että meidän tyttö ajoi juuri 5v täytettyään 6+6km matkoja serkun luo ja takaisin - ja aloitti pyöräilyn tasan samana keväänä. Apupyörillä ei hakunnut ajaa ollenkaan - siis ennemmin ei ajanut. No, mutta se ei kuulu asiaan.
Itse olen aikanaan oppinut ajamaan 2. lk:lla koulussa, kun minulle annettiin veljen vanha poni käyttöön. Ennen en saanut edes kokeilla.
No, ap:lle sanoisin, että kannattaa aloittaa pienellä pyörällä, josta jalat ulettuu maahan. EI kuitenkaan sellaisella, jolla polvelt yltää leukaan.
Toisella lapsella meillä pyöräily lähti vauhtiin yhdne päivän innokkaan potkulautailun jatkoksi: lautailijoita oli 4, mutta potkulautoja oli 2, joten omalle piti keksiä jotain muuta, kun tuli ruuhkaa. Ja niin se vaan lähti.
pienellä 16" pyörällä, loivaa mäkeä alas. Kannustusta vaan tarvittiin kovasti, sillä en olisi viitsinyt harjoitella ja pelkäisin kaatumista. Mutta pakko oli, kun en kehdannut kouluun apurattaiden kanssa mennä.
Kaikessa muussa olin koulussa hyvä paitsi liikunnassa, eikä siinäkään mitään erityisvaikeutta ollut.
Tuttava tytöllä kävi juuri noin eikä tänäpäivänä osaa pyöräillä (14v) Hänellä karkeamotoriikassa ongelmia.
Kaikki vaan ei opi .
poika ei meinannut millään uskaltaa harjoitella ilman appareita. Harjoiteltiin nurmikolla jotta kaatuminen ei sattuisi niin paljoa kun asfaltilla ja pienellä pyörällä jossa jalat osuu hyvin maahan. Eipä siinnä auta muuta kun kehua ja kannustaa. Meillä oli pakko siirtyä viime kesänä pois appareista kun poika oli niin painava että väänsi kahdet apurenkaat kieroiksi painollaan. Loppukesästä poika ajoi nurmikolla ilman appareita mutta ei uskaltanut asfaltille kun ei osannut jarruttaa ja hidastaa niin että tasapaino säilyy. Tänä keväänä harjoiteltiin asfaltilla toppapuvussa ja nyt poika pyöräilee niin hyvin että olen että voimme siirtyä pian kokoa isompaan pyörään.
ja ilman appareita.
Parasta olis harjoitella hiukan alas viettävällä kadulla jossa lapsi voi itse antaa jaloillaan vauhtia, mutta samalla pyörä hiukan liikkuu itsekseen.
Pikkuhiljaa pyydä lasta nostamaan jalat kyytiin...
Näin meillä opittiin hetkessä!
Edellisenä kesänä minulla oli aivan väärät opetusyritykset, kun työnsin hänelle vauhtia tasaisella nurmikolla, ei siitä mitään tullut!
Sillä tavalla oppii nopeasti. Tarkista että jalat osuvat maahan. Anna potkia aikansa niin oppii tasapainoilun.
Meidän 5 vuotias oppi juuri polkemaan ilman appareita. Ostettiin FirstBike potkupyörä, katso emmituote.fi tai käy Stockmannilla.
kun ostettiin potkupyörä.
Sen kanssa on pakko oppia säilyttämään tasapaino hitaassa vauhdissa kun ei sillä kovin lujaa edes pääse -- paitsi alamäkeen :)
Potkupyörästä kun siirryttiin tavalliseen niin ajaminen liikkeellelähtöineen ja pysähtymisineen onnistuivat helposti.
Me kaivettiin esiin se vanha, pienempi pyörä, satula on ihan alhaalla. Poika ei ollu ideasta innostunut mutta kun kokeili niin halus uudestaan ja uudestaan. Eli tuossa asfalttitiellä on pieni alamäki, niin siinä hän potkuttelee, yrittää pitää jalkoja ilmassa mahdollisimman kauan. Kohta täytyy nostaa vähän satulaa, jotta pystyy polkemaan jos huomaa että saattais uskaltaa... Mut kuitenkin niin että edes varpaat ylttää maahan. Oikeesti paljon kiitoksia vastauksistanne, mulla on kans tainnu olla iha väärä ote tuohon opettamiseen, Ei sitä osaa ymmärtää että kaikki ei vaan osaa kaikkee tosta noin. Ja motoriikasta, pojalla on ollut hienoisia ongelmia just karkeamotoriikassa, vartalon hallinta yms. Tosin se on niin pientä että oikeestaan tuntuu että ei ole mitään ongelmaa, tulee esiin vaan tietyissä tilanteissa.