Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapset, lapsettomuus ja työpaikan saaminen, antakaas kommenttia!

Vierailija
03.05.2009 |

Kumpana minun olisi helpompaa saada töitä (tai pitäisi varmaan sanoa vähemmän vaikeaa): lapsettomana, kuten nyt, vai pienten lasten äitinä. Ikää 30 ja aika selvästi tulee pientä vinkkiä, ettei työnteko voi tässä iässä olla mulle ykkösjuttu, koska jään kohta vauvanhoitoon.

Eli voisinko parin lapsen äitinä saada 35-vuotiaana paremmin töitä kuin nyt 30-vuotiaana lapsettomana. Voiko todella olla näin?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
03.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että moni työantaja laskee että:

35 v + pari lasta = todennäköisesti lapset jo tehty

30 v ei lapsia = lasten teko tulee ehkä pian ajankohtaiseksi

Näin se usein menee, ikävä kyllä :(

Vierailija
2/7 |
03.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kyllä kuullut, ettei pienten lasten äiditkään ole kovin suosittuja rekrytoitavia, koska "ne ovat aina hoitamassa sairaita lapsia" ja "niiden pitää aina päästä lähtemään just tiettyyn kellon aikaan hakemaan lapsia". Mutta kahdesta "pahasta" jos pitää mielipide sanoa, niin luulen, että kyllä uudehkon työntekijän äitiysloma on työnantajalle suurempi pelote kuin lasten sairastelut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
03.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

30v ilman lapsia = lapsia on tulossa tai sitten ei...joka tapauksessa työntekijä ei ole jäämässä samantien hoitamaan kotiin sairasta lasta tai halua 6kk kuluttua tekemään lyhennettyä työaikaa

35v ja kaksi lasta = lapset ehkä tehty tai sitten ei, nykyisin kolme lastakin on aika tavallista, sen varaan ei voi siis laskea, sen sijaan työntekijä hyvinkin saattaa olla alusta asti poissa töistä paljon hoitamassa sairaita lapsia ja saattaapi haluta myös tekemään lyhennettyä työaikaa kunhan 6kk "karenssiaika" tulee täyteen.

Tiedän kokemuksesta että ainakin meidän yrityksessämme (iso yli 1000 hengen työnantaja) otetaan mieluummin se lapseton työntekijä. Vaara äitiyslomasta sitten joskus on pienempi riski kuin varmuus siitä että sairauspoissaoloja tulee alusta asti enemmän tai vähemmän koska pienet lapset nyt vaan sairastavat paljon.

Vierailija
4/7 |
03.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän kokemuksesta että ainakin meidän yrityksessämme (iso yli 1000 hengen työnantaja) otetaan mieluummin se lapseton työntekijä. Vaara äitiyslomasta sitten joskus on pienempi riski kuin varmuus siitä että sairauspoissaoloja tulee alusta asti enemmän tai vähemmän koska pienet lapset nyt vaan sairastavat paljon.

Minäkin siis hoidan rekrytointeja. Äitiyslomasijainen on helpohko saada koska kyseessä on kuitenkin pitkä pätkä johon löytyy kiinnostuneita sijaisia. Sen sijaan työt kasautuvat todella ikävästi toisille jos työntekijä on usein poissa töistä päivä silloin kolme tällöin hoitamassa sairaita lapsia. Siihen kun ei oteta ulkopuolista sijaista.

Vierailija
5/7 |
03.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole kunnolla (eli olet vasta valmistunut vähän aikaa sitten) niin sinun olisi ehdottoman tärkeää saada kunnolla työkokemusta ennen kuin jäät kotiin lasten kanssa. Olet auttamatta nuorempien vastavalmistuneiden jaloissa jos 35v ikäisenä lähes kokemattomana haet niitä paikkoja joita muutkin vastavalmistuneet hakevat.

Työnantajilla on (reilua ja järkevää tai ei) takaraivossaan malli siitä "missä" minkäkin ikäisen tulisi työelämässä olla. Ei 40v ikäistä voi esim ottaa samanlaisiin avustaviin assaritehtäviin kuin 25v ikäistä. Jne jne. Joten ensisijaisen tärkeää olisi että sinulla on jo sen verran työkokemusta jäädessäsi kotiin lasten kanssa että sinä voit hakea hieman parempia kuin ihan aloitustason paikkoja kun pyrit takaisin työmarkkinoille.

Vierailija
6/7 |
03.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

MInulla on työkokemusta 3 vuotta, josta melkein kaksi koulutusta vastaavassa tehtävässä, joka oli vastuultaan ainakin keskivertoa. Vuosi on opintoaikaista kesätyökokemusta, joka on omalta alalta, mutta tehtävät avustavia ja toimistorutiineja (mielestäni kuitenkin silloin opiskeluvaihe huomioiden ihan hyviä tehtäviä ja oman alan keskeisillä työnantajilla).

Ikävää tässä on se, että minä haluaisin tehdä töitä, mutta työnantajat eivät sitä usko. Työnantajien mielikuva on varmaan ylläkerrotun tavoin olemassa, mutta niin on täällä päin mielikuva siitäkin, että kaikki haluavat lapsia 2-4 kappaletta ikävuosin 20-35 välissä. Eli joko olen lapsia haluava eli huono valinta tai sitten jos en edes halua lapsia, olen luonnehäiriöinen ja työyhteisöön sopimaton.

Minä en kelpaa siis minnekään.

Vierailija
7/7 |
03.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että meillä mies jäisi sairaan lapsen kanssa kotiin ja myös hoitovapaalle ym täällä ihan ennen kuulumatonta. Älkää vaan kysykö, missä päin tällaista on, mutta on kuitenkin. Eli työnantaja tietää vuorenvarmasti, että jään heti äitiyslomalle ja olen 3 vuotta hoitovapaalla ja toistan tämän 3 kertaa eli olen 9 vuotta kotona ja sen jälkeen siirryn tekemään sairaiden lasten takia 3 päiväistä työviikkoa.