Tehdäänkö lista hankalista keskustelukumppaneista...
Kommentit (29)
Kyllähän vaikeista asioista kärsivää ihmistä kriisin keskellä herkästi loukkaa. Ap, jos sulla olisi joku hankaluus, ihan vaikka niin tavallinen asia kuin läheisen kuolema, saattaisi joku hyvää tarkoittava sanoa jotain joka sinua loukkaisi. Ei siinä ole mitään ihmeellistä: herkissä asioissa ihmiset loukkaantuvat helposti.
Tuskin siitä nyt voi mitään ihmisryhmä-määritelmää vetää.
Kyllähän vaikeista asioista kärsivää ihmistä kriisin keskellä herkästi loukkaa. Ap, jos sulla olisi joku hankaluus, ihan vaikka niin tavallinen asia kuin läheisen kuolema, saattaisi joku hyvää tarkoittava sanoa jotain joka sinua loukkaisi. Ei siinä ole mitään ihmeellistä: herkissä asioissa ihmiset loukkaantuvat helposti.
Tuskin siitä nyt voi mitään ihmisryhmä-määritelmää vetää.
Oot ihan oikeessa. Mä vaan oon niin usein törmännyt siihen että lapsettomat loukkaantuu ihan kaikesta, että sen perusteella jonkinlaisen yleistyksen teen. Mutta aina on poikkeuksia.
Jo pelkkä mun olemassa oloni loukkaa häntä.
Anoppi Jo pelkkä mun olemassa oloni loukkaa häntä.
XD Tiedän ihmistyypin! Mullakin on semmoinen anoppi.
imettävät - vastiketta antavat
nämä ovat molemmat keskusteluja joissa ei ole mitään tolkkua. kaikilla on oma tilanteensa ja ei se tee ketään yhtään sen huonommaksi äidiksi vaikka olisi saanut lapsen sektiolla ja antaisi vastiketta verrattuna imettävään alatiesynnyttäjä-äitiin.
Onpas rasistinen aloitus, me kaikki ollaan yksilöitä, ihan IHMISIÄ!
Anoppi Jo pelkkä mun olemassa oloni loukkaa häntä.
XD Tiedän ihmistyypin! Mullakin on semmoinen anoppi.
mulla on mukava anoppi, mutta mulla on tuollainen äiti!
sektiolla lapsen saaneet - synnyttäneet
imettävät - vastiketta antavat
Joo! Nämä on klassikoita! :D
Lisäisin listaan
kertavaippoja käyttävät - kestovaippoja käyttävät :D
Meillä meni pari vuotta tämän mahalapsen tekemisessä, ja ehdin kyllä jo lapsettomuutta pelätä kunnolla. Siihen liittyviä kommentteja en oikein saanutkaan enkä lasten tuloon liittyvistä kysymyksistä loukkaantunut. Keskenmenon jälkeen jotkut kommentit satuttivat, ja kyllä jostain loukkaannuin, mutta en verisesti enkä loputtomasti.
Mutta voin kuvitella, että vuosia jatkuvana tilanne olisi voinut kärjistyä ja olisin voinut alkaa loukkaantua pienemmistäkin asioista pitemmäksi aikaa.
Onhan se tietenkin hankalaa läheisille, jos joku on niin vahvassa kriisissä että mikä tahansa sana loukkaa. Ja ymmärrystä tarvittaisiin puoleen ja toiseen. Mietin vaan tätä aloitusta, enkä ole varma mikä järki siinä on.
Tuumin semmoista, että jos nyt jollain ystävälläni olisi kriisi, ja onnistuisin häntä loukkamaan tahtomattani, niin ehkä koittaisin häntä ymmärtää. Jos loukkaantuminen olisi niin syvää, että minuakin alettaisiin sitten loukkaamaan takaisin tai pistämään välejä poikki, niin täytyisi siinä sitten itseä toki puolustaa.. mutta senkin keskellä toivoisin, että ymmärtäisin ystäväni käytöksen takana olevan surun. Että sanoisin jotain kuin "olen pahoillani loukattuani sinua, en sitä tarkoittanut, mutta olet nyt liian vihainen ja kohteesi on väärä". En tiiä, mietin vain.
en muista numeroa.
Hyi ap! Onpas rasistinen aloitus, me kaikki ollaan yksilöitä, ihan IHMISIÄ!
No hei, älä nyt niin vakavasti ota! :) Melkein kaikki me kuulutaan johonkin kategoriaan ja ollaan herkkiä jonkun asian suhteen, niin se vaan menee.
Kauheeta yleistystä, YÄK. Me kaikki ollaan tosiaan yksilöitä...
Niin, lapsettomuus osaa olla kyllä tosi vaikea paikka niille jotka siitä kärsii. Meillä meni pari vuotta tämän mahalapsen tekemisessä, ja ehdin kyllä jo lapsettomuutta pelätä kunnolla. Siihen liittyviä kommentteja en oikein saanutkaan enkä lasten tuloon liittyvistä kysymyksistä loukkaantunut. Keskenmenon jälkeen jotkut kommentit satuttivat, ja kyllä jostain loukkaannuin, mutta en verisesti enkä loputtomasti.
Mutta voin kuvitella, että vuosia jatkuvana tilanne olisi voinut kärjistyä ja olisin voinut alkaa loukkaantua pienemmistäkin asioista pitemmäksi aikaa.
Onhan se tietenkin hankalaa läheisille, jos joku on niin vahvassa kriisissä että mikä tahansa sana loukkaa. Ja ymmärrystä tarvittaisiin puoleen ja toiseen. Mietin vaan tätä aloitusta, enkä ole varma mikä järki siinä on.
Tuumin semmoista, että jos nyt jollain ystävälläni olisi kriisi, ja onnistuisin häntä loukkamaan tahtomattani, niin ehkä koittaisin häntä ymmärtää. Jos loukkaantuminen olisi niin syvää, että minuakin alettaisiin sitten loukkaamaan takaisin tai pistämään välejä poikki, niin täytyisi siinä sitten itseä toki puolustaa.. mutta senkin keskellä toivoisin, että ymmärtäisin ystäväni käytöksen takana olevan surun. Että sanoisin jotain kuin "olen pahoillani loukattuani sinua, en sitä tarkoittanut, mutta olet nyt liian vihainen ja kohteesi on väärä". En tiiä, mietin vain.
en muista numeroa.
No en tehnyt aloitusta kovin vakavassa mielessä tarkoituksenani loukata ketään. Itsekin kuulun tiettyihin "luokkiin" ja varmasti loukkaannun joissain asioissa helpommin kuin toisissa. Jokaisella on ne omat kipupisteensä.
Mietin sitä että äitiys ja _kaikki_ siihen liittyvät asiat on monelle tosi tulenarkoja. Ajatellaan että vain se oma tapa on ainoa oikea jne. Jos joku tekee toisin, niin mennään heti puolustuskannalle.
Elkäähän nyt hernettä vetäkö nenään mun aloituksesta kanssaäidit! :)
Heh, en vetässyt hernettä ollenkaan, tuumin vain. :)
Tuntuu vaan, että täällä jotenkin ristiinnaulitaan semmoiset ihan tavalliset tunteenpurkaukset, jotka kuuluu kaikille. Niin jäin sitä tuossa pohtimaan. :) En arvellu ollenkaan, että ap ottaisin asian kovin vakavasti, oikeasti.
Niin, siis tämähän on mitä parhain foorumi tunteiden tuuletukselle. Tosi usein täältä saa tukea, mutta lähes aina tuen lisäksi joku tulee haukkumaan pataluhaksi. Tyyliin "Sinä et tiedä mistään mitään, blaa blaa." Joillain kirjoittajilla on empatia aivan kateissa, saavat kai jotain siitä että lyttäävät muita.
Pähkäilee :)
Kerro, miten loukkaat tahattomasti.
Tahattomasti loukkaamisella tarkoitan sitä, että puhuu jollekin ihan normaalisti, mutta tämä vastapuoli ylitulkitsee toisen sanomisia ja hakee loukkauksia kaikesta, oikein hakemalla.
Klassinen esimerkki tahattomasta loukkaamisesta suoraan av:ltä:
-lapsikuvalla varustetut joulukortit lapsettomille
tuumin vain. :)
Tuntuu vaan, että täällä jotenkin ristiinnaulitaan semmoiset ihan tavalliset tunteenpurkaukset, jotka kuuluu kaikille. Niin jäin sitä tuossa pohtimaan. :) En arvellu ollenkaan, että ap ottaisin asian kovin vakavasti, oikeasti.
Kerro, miten loukkaat tahattomasti.
ihmiset on myös tosi vaikeita keskustelukumppaneita jotka kuvittelevat aina olevansa oikeassa. ja usein myös näiden ihmisten mielestä muut ihmiset ovat idiootteja vain koska ovat eri mieltä jostain asiasta.
Ei tuo ole mielestäni "tahatonta" loukkaamista, jos lähettää lapsikuvallisen joulukortin lapsettomalle. Hmm. Miten ne sun loukatut kaverit on reagoineet ap, kerro enemmän. Siis mistä huomaat, että olet loukannut jotakuta. Jotenkin tuntuu, että av:n porukoilla on vähän "outo" tuttava/ystäväpiiri.
Tämän palstan keskusteluja seuranneena tuli mieleen tehdä lista keskustelukumppaneista, joita on lähes mahdoton olla loukkaamatta tahattomasti.
Poikkeukset tietenkin vahvistavat säännön.
-lapsettomat
-erityislasten äidit
Mitäs muita vastaavia ihmisryhmiä on...