¤¤¤¤NELIAPILOIDEN TOUKOKUU¤¤¤¤
¤¤¤¤Neliapilat¤¤¤¤
Apilan löytäneet:
19.12.08 (41+5) Menninkäinen..........................TYTTÖ 4260g 51cm
13.01.09 (39+6) minnikki, p03, t04, p07...........TYTTÖ 4560g 52cm
18.01.09 (37+0) Katjalah, p97, p02, t05............POIKA 3100g 47cm
12.02.09 (39+5) Helmikukka75, t97,p00,p07..POIKA 4300g 51cm
12.02.09 (39+0) Oliviaana, p96, p98, t03.........TYTTÖ 3640g 51cm
05.03.09 (41+0) Zeldatar, p00, t02, t07.............POIKA 4326g 53cm
09.04.09 (40+3) Adelia, p00, t02, p04...............TYTTÖ 4252g 51cm
Pellossa pyörivät:
10.04.09.....-Mani-....................26v.....p02, p05, p07....................Pirkanmaa
23.05.09.....Korasa..................29v.....t10/00, t05/04, p07/07......K-S KS
30.05.09.....Heltsu-tytöt...........28v.....t 06/04, t 10/05, t 02/07....Päijät-Hämeen ks
01.06.09.....Tonttis...................31v.....t12/01, t06/04, t09/07.......K-S KS
06.06.09.....Pioni75..................33v....t98,p01,p06.......................Tays
18.06.09.....Helinä-78..............31v....p01, p03, t05......................Itä-Suomi
02.07.09.....Miksuliinu.............32v.... p10/00,t03/02, 08/t07.......K-S KS
18.07.09.....Joma_...................25v.....t02, p04, t07......................Oulun läänin etelä-osa/OAS
31.07.09.....Sani-74.................34v.....t01,t03, t07.........................Pohjanmaa/Seks
11.08.09.....Nelkku...................28v....p99, t01,p03.......................K-S KS
25.08.09.....Maalaisomppu....32v.....p99, p02, t04.....................K-S KS
25.08.09.....Maantiekiitäjä.......37v....p03, p04, t07 .....................K-S KS
XX.08.09.....mystic
24.09.09.....Amalia-joel............33v....p, t07/07, t08/08................Ruotsin rajalla
17.10.09.....Tarald.................... 32v....t02/02,t03/04,t11/07.........Jorvi
24.10.09.....Kipa-72..................37v....p03,p05,t07.......................
25.12.09.....Mammariini.......... 33v....p03, t04, p06.....................SatKS
Kommentit (30)
Mammariinille kovasti onnea hyvistä ultrakuulumisista! Ihanaa, että kaikki oli hyvin. :)
Pionille tsemppiä koitokseen, kun se aika koittaa! Itellä kaks vanhinta meni yli la:n, mutta kolmas päätti tulla kaks viikkoa aikasemmin. Toivottavasti teidänkin pikkuinen ois kiireinen ja tulis jo ennen la:ta ettei ehi mahottoman isoks kasvamaan. Mulla on mielikuva, että pieni kasvais noin 200g/viikko..
On voi ihan hyvin. Mitä nyt alapää vihoittelee, kun on jalkeilla vähänkin pitempään tai touhuilee enemmän, niin kuin tänään, kun on koko päivän siivoillu. Sokerirasitustestin tulokset oli ihan ok. Paasto 4,8, tunnin jälkeen 5,8 ja 2 tunnin jälkeen 6,6.
Nauttikaahan äidit huomisesta päivästä!
sani rv 28+2
Mihin tää aika menee, ko ei muka tänne kerkeä...Nyt kuiten otin oman aikani ja tulin naputteleen...Kärsin karmeasta flunssasta, haju- ja makuaisti on kadonnut, mutta eiköhän tämä tästä, ko joka ilta käyn saunassa, että röörit aukeaa ja saa höyryä.
*Nelkku* siellä myös sairastellut - joko parempana?
Miten *Sanilla* meni rasitus? Täälläkin se ois toistamiseen edessä, ekassa normit tulokset, mutta katotaan mitä seuraava tuo tullessaan, ko oon syöny aivan hillittömästi suklaata. En voi sille mitään, ko himo on niin tuskallinen ;)
Huomasin, että *Miksuliinin* porukka rakentaa? Missä vaiheessa teillä on menossa se? Ja teettekö kokonaan ite vai onko teillä talopaketti?
*Kipalle* tsemppiä :) On varmasti rankkaa miettiä aina vaihtoehtoa, että meneekö lv-tutkimukseen vaiko ei?! Oot kuiten todella luottavaisiin mielin ja se on hienoa :) Ite en varmaan ehkä?! siihen menis km-riskin takia, mutta toisaalta taas ressais pähkiä päässänsä, että onko kaikki ok vaiko ei. Ois se vaan niin vaikea valinta. Ja oli puhetta noista seuloista. Ite oon synnyttänyt kaikki lapseni Suomen puolella ja aina on veriseulat otettu, jo esikon ootuksen aikoihin, 13 vee sitten. Jotenkin ne oon ottanut ihan automaattisesti, enkä osaa aatella, etten niitä verikokeita ottais. Sitten ois taas aivan toisenlainen juttu, jos riskiluku ois ollut joltain lapselta korkea. Tapauskohtaisesti siis, mutta toi lv-punktio ois sellanen, että ois iso mietinnän paikka just sen km-riskin takia.
*Mammariinille* peukutukset hyvin menneen alku-ultran johdosta! En oo muuten itekkään koskaan kuullut, että toi sokeritasapaino vois vaikuttaa km:n mahollisuuteen. Näin sitä oppii joka päivä jotain uutta. Miten muuten *Ompulla* meni siellä 4D:ssä?
*Pioni* Ite kans satuin kattomaan eilen sen imukuppi-synnytys/sektio jakson ja että mua ravisutti. Sanoin miehelleni, että en kyllä suostu siihen, jos sellanen tulis kohille. Oli se niin kamalan näköistä, ko lääkäri naama punasena yritti vetää lasta ulos, mutta ei auttanut :/ Ja tosta vauvan kasvusta loppuaikoina - muistelen, että voi kasvaa 200g (joskus jopa 500g) viikossa, mutta en oo ihan satavarma nyt...
Ai nii ja miehän kävin eilen rakenneultassa =) Rakenteet ok, ipana poikkiteloin yksiössään, istukka totaalisesti eessä (jonka takia en tunne edelleenkään liikkeitä), painoarvio oli 430g ja näytti nyt viikkoa isommalta, mutta la:a ei vaihdettu. Np-ultrassahan se vaihtu 2 viikkoa taaksepäin, mutta ipanapa oli päättänyt vähän kiriä. Ja ukkovalta näyttäis meillä vaan kasvavan ;)
Ei maar, ei kait se auta, ko iskeä pyykkikone jylläämään, ko ei noi vaatteet taija itekseen puhistua. Vointeja kaikille ja suuret pahoitteluni, etten useammin ole kirjotellut tänne....
Pakko oli "salanpäiten" kesken kiiruiden tänne juosta kurkkimaan... Esikoisen ekat tasakympit on huomenna ja loppuviikosta pitäis kestiä lapsia ja aikuisia. Näin se minun laiskuus sitten kostautuu, ja nyt tän kaaoksen raivaaminen on jo ihan silkkaa tuskaa... No onneks ne lapset eivät ole asian suhteen niin kriittisiä, mutta kun lauantaina tulee minun supertarkka vanhapiikatäti, niin aina on jotenkin kylmä rinki persreiän ympärillä, että tuleeko jotakin kommenttia :-) Ei tuollainen yksineläjä kun pysty ymmärtämään, että miten niin et vie joka viikko mattoja ja petivaatteita pihalle ja tomuta verhoja....huokaus!
Toivottavasti saitte nauttia ihanasta äitienpäivästä!!! Minut herätettiin ihan umpiunesta ihanilla lahjoilla ja aamiaisella, ja sitten iltapäivästä lähdettiin koko porukka mukaanlukien minun veljet, äiti, iskä ja pari tuttua poitsua tuonne yhdelle laavulle. Tein mukaan salaatteja ja sit paistettiin makkaraa ja lihaa, pelattiin mölkkyä ja vaari poikien kanssa heitteli virveliä. Oli aivan ihana ilta, voitti mennen tullen kaikenmaailman ravintolasyömiset!
Amalia-Joel kyselit 4D:stä ja sen kanssa kävi sitten niin kivasti, että heillä oli tuntia aikaisempi aika ylhäällä kun meillä! Kyllä otti pattiin, varsinkin kun tiedän, että merkkasin sen takuulla oikein itelleni. Mut ei siinä sit käynyt kuinkaan, uusi aika sovittiin tulevalle torstaille, eikä tarvinnut maksaa mitään ylimääräistä. Joskus aina näinkin. Kyllä tuo nappula tuolla ainakin heiluskelee, että sikäli ihan ok-olo.
Mites muilla, oletteko huomanneet eroja liikkeissä tai yleensä raskaudessa, jos muistatte aiempia :-) ? Mun mielestä tämä tuorein tuntuu selvästi kaikista rauhallisimmalta. Pojat ainakin rytkytti jatkuvasti, kakkoselta ei meinannut välillä unta saada kun piti aina sellasta metakkaa, että mahanahka vaan paukku! Olisiko sittenkin rauhallinen neitsyt tulossa ennemmin kuin huomion keskipisteessä paistatteleva leijona? Minä uskon jollain lailla tähtimerkkeihin, enkä nyt puhu mistään päivälehtien viikkohoroskoopeista, vaan ihan laajemmista astrologisista luonteenkuvauksista. Itse olen todella tyypillinen skorppari ja kyllä noiden lasten luonteista löytyy todella paljon omille merkeilleen tyypillisiä ominaisuuksia (härkä, kalat ja jousimies). Mulla on sellanen tosi iso horoskooppikirja, missä on eriteltynä lapset, naiset ja miehet, ja välillä tuntuu, että turhan hyvin osuu kohdalleen ne siellä esitetyt asiat.
Siis todella toi mun eilinen viesti jäi kesken, mutta lähetin sen varuilta, ettei tule liian pitkäksi ja kirjotin samanlaisen pätkän vielä jatkoksi. No enhän mä saanu sitä mihinkään lähetettyä, enkä itse asiassa päässy koko koneella enää minnekään! Pikkasen meni hermot! Sit pitikin jo lähteä kiikuttamaan äitiä keskussairaalaan päivystykseen, ja mun tuurilla siellä oli oikein kunnon ryysis: olin kotona puol kolme viime yönä, eikä yhtään väsytä...
A-J:lle tsempit lenssun kanssa :-) Pitää oikein puuta koputtaa, että tää revohka on säästynyt tänä talvena mahatautia lukuunottamatta (joka ei siis tullu mulle) muista pöpöistä. Hirmu vähän meillä kyllä sairastellaan, kai ne on nuo kersat täällä bakteeripesässä siedättyneet niin hyvin, kun ei ole "steriilipuhdasta" ympäristöä :-D (ei edes sitä pelkkää puhdasta!) Sit sulla oli ihania r-ultrakuulumisia, mahtavaa! Ja pikkuinen ukkeli siellä kasvaa, ihan jännää katsoa millainen "sukupuolijakauma" neliapilapellossa vallitsee :-)
Pionillakin on viikkoja kasassa ihan huimasti! Kohta sullakin on jo nyytti kainalossa... No säästyt toivottavasti ainakin pahimmilta "helleturvotuksilta" :-)
Muillekin terkut ja tulkaahan kertomaan kuulumisia! Pakko lähtee valmistautumaan eskarilaisen kouluun tutustumiseen näiden mun uusien kavereiden, silmäpussien, kanssa...
-maalaisomppelo ja pieni-sieni 25+0-
Taas ihana rauha kirjotella, kun isommat on kerhossa ja rinsessa päiväunilla. Päänsärky tosin alko eilenillalla, ja siitän saan kärsiä vieläkin, koko yö meni heräillessä vähän väliä kipuun. Pitäis varmaan mennä iltaisin vähän aikasemmin nukkumaan, muttei millään raaski, kun tällaisen lauman kanssa ei jää kuin pari tuntia valveillaoloaikaa, ja sekin menee talonsiivoomiseen ja iltapalansyöntiin siinä sivussa....
Maalaisomppu, kyllä noita omia mukuloita katsellessa on tullut siihen johtopäätökseen, että vaikken horoskooppien ennustuksiin uskokkaan, niin luonnekuvaukset osuvat kyllä nappiin. Keskimmäinen, siis poika, on neitsyt, ja tosi rakastettava ja muut huomioon ottava luonteeltaan; Ensimmäinen, poika, on rapu, ja jo mahassa varsinainen takaperinkulkija; neiti nuorimmainen on jousimies, mutta siitä horoskooppimerkistä en paljoa tiedäkkään, mutta rinsessa on jo nyt kovin periksiantamaton ja äänekäs.... Itse olen oinas, äijä sanoo aina , että varsinainen jököpää pilkunviilaaja... ja herra itse on kaksonen, luova ja varsin suurpiirteinen.
Oman navan ympäriltä ei mitään uutta, pieniä liikkeitä oon kuullostellut, mutta taitaa vaan olla oman mahan plutinaa...
Äitienpävä meni käydessä mummulassa, Pelle Hermannin puistossa Porissa sekä mummilassa, mikä tiesi sekä ruokaa että kakkukahveja kaksin kappalein, eli olo oli suht tukeva illalla. Hyvä niin, ei tarvinnut ite kerrankaan kokata aamu- ja iltapaloja lukuunottamatta koko päivänä!
Kipa-72 ja papuusi rv. n.16?
eka kerta nyt sitten, kaikki siellä ok. Ekaa kertaa meinaan nyt sitten mennä niska poimu uä:hän ja siitä sain nipun lukemista. Terkka varmisti et tiedän mitä on edessä. Nauroi epäuskoisuuttani ekan ultran jälkeen, kun sanoin et pitää varmistaa et siel on jotain.... sanoin et olo helpottaa varmaan 16rv jälkeen, kun se edellinen kerran päätyi km rv15+
Olo on ihan jees mitä nyt pientä yökötystä tekee tappavan tasaseen tahtiin jos unohtaa syödä välipalan. Väsy painaa ja rinnat edelleen kipuilee. Täönään pitäs viettää siivouspäivää ja pyykkien viikkausta olis edessä. Jahka vaan saan itsestäni irti!!
Mammariini rv7+6
johan tossa muutamia viikkoja menikin oksu ja ripulis ja sit tyttöön tuli vielä heti seuraavalla viikolla 39 asteen kuume ja kova kurkkukipu,mut onnkesi meni ohi yhtä nopeeta kun tulikin.
mammariini:kiva että kaikki oli ultrassa hienosti=)toivotaan että kaikki menee nyt hyvin.
kipa: noi on kyllä tosi vaikeita juttuja,en osais ittekään päättää mitä tekisin,mutta toisaalta odotus olisi varmasti helpompaa jos tietäisi mitä on tulossa.
tarald: onnea uuteen kotiin!=)
Maalaisomppu:otat vaan nyt rennosti saikulla,vaikka helppohan se on sanoa kun muksuja on jo ne 3 kipaletta. kerrohan sit mitä 4 d sanottiin=)
Amalia-joel: onnittelut ukkovallan lisääntymisestä=)
oma napa: neuvolassa kävin tänään ja kaikki oli ihan hyvin sf mitta kasvanut 7cm,mutta onhan edellisestä käynnistäkin jo useita viikkoja. sokerirasituskokeen tulokset ok. tuntuu että tässä pari viikkoa oli sellanen virtapiikki et jaksoi mitä vaan,mutta nyt siitä virrasta ei oo tietookaan=(väsyttää pirusti välillä..ja pojan 10 vee synttärit ois sunnuntaina järjestettävä..huhu ja porukkaa tulee ihan kiitettävästi vaikka vaan lähimmät pyytää. Ihanaa kun tuo piha alkaa olla kunnossa ja kylvänyt olen jo porkkanaa,sipulia, retiisiä ja salaattia. paprikan ja tomaatin taimet olen vielä pitänyt sisällä kasvamassa. niin ja mansikkamaatakin piti uusia kun myyrät oli tykännyt jyllätä siellä. tulispa jo ne mekko kelit jo ihan kunnolla kun kaikki housut niin ahdistaa..kappahlista ostin synttäreille tosi kivan kesämekon,ihan normi siis ei mikään äitiys. malli oli sellainen että massu sopii kivasti siihen. onkos muilla kesälomasuunnitelmia? meillä ainut toistaiseksi on särkänniemeen suunniteltu,kun ei sitä kovin viimesillään jaksa autossa istua paljoa. no palailen kunhan taas ehdin/jaksan..
nelkku rv 27+1
Pakko oli tulla nyt kertoilemaan niitä 4D-kuulumisia, kun nyt oltiin oikeena päivänä oikeeseen aikaan liikenteessä. Yksi virkeä lapsi löytyi runsasvetisestä ympäristöstä :-) Kaikki näytti olevan ok, painoarvio oli 725g ja lääkäri piti aikamoisena ihmeenä, jos sieltä jotain "ulokkeellista" ilmaantuisi eli tytöltä hyvin vahvasti kuulemma näyttää. Asennot oli jälleen melkoisen akrobaattisia, kuten rakenneultrassakin, mutta saatiin ihan hyvää kasvokuvaakin näkyville. Samanlainen suppusuu kuin siskollaankin ja isin "hyppyrinenä", käsi kauniisti poskella neiti oli ja vähän väliä suu aukesi ammolleen, lääkäri sanoi, että osittain varmaan refleksinomaista lihasten harjoittelua, mutta myös haukottelua. Isännän mukaan peli on pelattu ja tulossa on yhtä äänekäs yksilö kuin äitinsä ja siskonsa... Kutale!
Nyt tällästä tosi omanapaista, mutta pakko laittaa vielä paikkoja reilaan, huomenna tulee talo puolilleen mukuloita esikon synttäribileisiin... Palailen sitten myöhemmin langoille :-)
-maalaisomppu ja pieni-sieni 25+2-
Hyi minua, kun itse olen ollut mukamas kiireinen, enkä ole ehtinyt kirjoittamaan. Tuntuu että pakollisia sähköposteja ja muita on niin, ettei enää meinaa alkuyöstä ylimääräistä juttua irrota. On kilpailutettu viikon sisällä ikkunat, saatu osa tontista kylvettyä nurmelle ja talokin edistyy kiitettävästi. Tai siis isäntähän melkein kaiken tekee, minä käyn vain pari tuntia päivässä siivoamassa tai tekemässä jotain muuta kevyttä ja pyöritän kodin ja lasten päiväohjelmat. Ja nukun joka päivä pikkuneidin kanssa päiväunet, auttaa kummasti kolotuksiin :) Nyt on isot lapset mummun luona, mies vielä raksalla ja kuopus juuri sammui, joten hetki on aikaa.
Taraldille onnea uuteen kotiin ja onnea pikkuruisen liikkeistä! Tuollainen liukuva muuttoaikataulu on kyllä helpotus. Uuteen kotiin on aina kiva päästä, vaikka se aikalailla työtä tettääkin. Meillä edellinen muutto kun oli muutaman sata kilometriä, niin meinasi hymy hyytyä, kun kaikkien loppukamojen piti mahtua rekkaan kerralla. Onneks oli osa kuskattu jo aikaisemmin peräkärryllä, tosi vaikea arvioida paljonko tilaa tavarat vaatii.
Pioniltahan saa alkaa kohta odottelemaan vauvauutisia! Etpä ole kovin helpolla synnytyksissä tosiaan päässyt, toivotaan että nyt kaikki menee helpommin, kun on jo monta venytystä alla =) Minä olen kanssa nue edelliset tehnyt Taysissa ja olen kyllä ollut tosi tyytyväinen hoitoon. Vastaanotossa on ollut pari kertaa tympeä tyyppi, mutta salin kätilöt ovat olleet tosi hyviä ja mukavia. Nyt vähän jännittää uuden sairaalan touhut, mutta en ajatellut olla silti "vahingossa" Tampereella synnyttämässä...
Amalia-Joelille onnittelut ultra uutisista ja pikkupojasta! Meillä rakennetaan tosiaan, taitavat olla jututkin yksipuolisia, kun elämä pyörii aika lailla tuon projektin ympärillä, mutta en anna sen häiritä! Meille tulee kivitalo kokonaan itse tehden, aikataulukin on pitkä, viime kesän lopulla aloiteltiin ja ehkä puolentoista vuoden päästä muutetaan. Nyt on autokatos-varasto valmis ja talon eka kerros lähestyy loppuaan (talosta tulee 1,5-kerroksinen). Vielä on intoa, vaikkei isäntää paljon kotona näykään, saa nähdä mikä on tilanne vuoden päästä.
Jokos Omppu on ultrasta kotiutunut? Kyllä minun masukeilla on ollut liikkeissä eroja, joku on ollut potkunyrkkeilijä, joku venytellyt ja istukan paikat on vaikuttanut tosi paljon. Kovin rauhallisia ei ole tainnut joukkoon osua, eipähän ole tarvinnut kovasti huolestua liikkumattomuudesta. Minä olen kanssa horoskooppi-hörhö! Eikä siis päivä- vaan luonnehoroskooppi, niitä tulee aika ajoin pyöriteltyä enemmänkin. Minä ole takaperoinen, kotona viihtyvä rapu, mies aikaansaava ja ihailusta pitävä leijona, ykkönen rauhallinen ja sovitteleva vaaka, kakkonen rohkea ja itsepäinen oinas, kuopus aurinkoinen mutta jääräpäinen neisyt. Vauvasta pitäisi tulla toinen rapu taloon.
Mukavaa, että nelkuilla ja muillakin alkaa taudit olla voitettuna! Nyt puuttuu enää lämmin kevät ilman näitä kaameita tuulia, niin kaikille mammukoille maailma hymyilee. Mies kotiutui juuri pitsojen kanssa, joten pikaheippa!
Miksu 33 tasan
Enpä olekaan vähään aikaan käynyt kirjoittelemassa, lukemassa kylläkin. Ei muka jaksa, ja olen nyt innostunut pesemään niitä vauvan kamppeita, tai en tuosta innostuksesta tiedä mutta pakkohan se on tehdä jos sattuu pian lähtö vaikka tulemaan :) Mitä epäilen, koska aikaisemmatkin on kyllä menneet yli...
Nyt alkaa jo ajatukset pikkuhiljaa jo siirtymään tulevaan koitokseen, ja alkaa hieman "paniikkikin" iskeä, varsinkin kun kävin viimeisessä lääkärissä torstaina ja lääkäri sai painoarvioksi sillä hetkellä ensin 3,8 kg ja mittasi uudelleen niin sai 3,6 kg eli jos täysiaikaiseksi menee niin väh. 4 kg olisi tulossa?! Muistaako joku kuinka paljon vauva kasvaa viikossa näin loppuajasta?
Olen nimittäin itse pienikokoinen ja takana on kolme synnytystä, joista eka sektio ja kaksi imukuppia. Kyllä sitä miettii että mihinkä sitä jälleen on päänsä pistänyt :)
Niin ja satuin vielä katsomaan tänään uusintana sairaala ohjelman jakson, jossa oli karsee imukuppisynnytys... No, täytyy vain lohduttautua sillä että kaippa ne siellä taysissa osaa asiansa ja jotenkin se vauva kuitenkin ulos saadaan...
Ja hyvää huomista ÄITIENPÄIVÄÄ kaikille apiloille:)
Pioni75 + Helmi 36 tasan