Saako päiväkodin hoitaja "paiskata" lapsen pään tyynyyn?
Päiväunille menosta kyse, ja lapsi oli nostellut päätään tyynystä, omien sanojensa mukaan ollut ihan hiljaa, mutta nostanut päätään tyynystä. 4 v lapsi kyseessä. Hoitaja oli käynyt paiskaamassa lapsen pään tyynyyn. Lapsi itkeskeli tätä illalla kotona.
Tuntuu aika pahalta, ja uskomattomalta, että ammattikasvattajalla ei ole muuta keinoa kunnallisessa päivähoidossa 4 v kanssa kuin käydä käsiksi.
Mitä mieltä olette?
Kommentit (24)
Sitten on tietenkin se vaihtoehto, että 4vuotias on kertonut hiukan muunnellun version tapahtumasta.
En välttämättä purematta nielisi.
Lapsi ei tähän mennessä ole pahemmin satuillut, että sen takia otin aika vakavasti. Pyysin lasta vielä näyttämään, mitä hoitaja oli tehnyt, ja todellakin paiskasi minun pääni tyynyyn. Lapsi siis 4 v, joten satuilutaidot ei todellakaan ole muutenkaan 6 v tasoa... - ap -
Omani suussa ainakin asiat kääntyvät melkoisen "väärin" päin. Kannattaa keskustella lapsen ja hoitajan ollessa paikalla tilanteesta. Syytöksille ei kyllä ole tilaa, ennen kuin asiat on keskusteltu.
oliko eilisessä nukutustilanteessa jotain erityistä.
havainnut pinnan olevan kireellä monta kertaa. Jos kyseessä olisi kuka tahansa muu hoitaja, en uskoisi lasta ehkä lainkaan, mutta kun kysessä on juuri tuo hoitaja jolla silminnähden on pinna kireällä jonka olen huomannut useassa tilanteessa, jotenkin rupesin uskomaan lasta. - ap -
oli luultavasti tapahtunut pidempiaikaista häirintää. Vaikea uskoa, että rauhalliselle lapselle tulistuttaisiin tuolla tavalla. Vaikka eihän sekään oikeuta kovakouraisuutta
Meidän päiväkodissa on tapahtunut niin paljon kaikenlaista, että uskon nykyään mitä tahansa.
Kysy sieltä.
ovat kyllä oikeasti aika lahjakkaita satuilemaan. Eivätkö todellakaan edes tarkoita valehdella vaan tuon ikäisen mielikuvitus maailma vaan on niin elävä. Et uskoisi mitä kertomuksia hoitajat kuulevat kodista... Jos ne kaikki uskottaisiin niin aikamoista olisi elämä hoitolasten kotona.
päiväkotiin ja kysyt asiaa! Ja kerrot myös, että olet itsekkin havainnut tässä kyseisessä hoitajassa kiereyttä ja lyhyttä pinnaa!
ja tulet sitten tänne meille tietenkin kertomaan, että mitä siellä sanoivat! :)
Muut huomaamme kyllä, että lapsi puhuu usein puuta heinää (syyttää toisia lapsia aiheetta jne), tuttavani ei vain usko tätä.
Itse olen muiden kannalla, eli todennäköisin vaihtoehto on se, että lapsisi liioittelee tai valehtelee.
Siellä saadaan laadukasta ja yksilöllistä varhaiskasvatusta, ja siksi jokaisen kotona vauvan kanssa olevan äidinkin kannattaa viedä vanhemmat lapset päiväkotiin.
en ihan uskoisi, että kokonaan valehtelee.
Hoitajasta vaan huokuu sellainen fiilis, että hän jos joku tekee tuollaista.
Sitä paitsi kaikenlainen käsiksi käyminen lapseen kunnallisessa päivähoidossa ja muuallakin ei ole sallittua. Puheella pitää 4 v lapsen kanssa selvitä, niin teemme kotonakin. - ap -
että lapsesi on satuillut sen kohdan jossa kertoi olevansa ihan hiljaa.... voisinpa uskoa tuon paiskauksen (harvemmin lapset ihan itkua vääntää kun satuja kertoilee). Otat nyt heti puheeksi tuo asia, millään perusteella tuo "paiskaus" ei ainakaan ole hyväksyttävä, vaikka lapsesi olsii seisonnt päällään petissä.
jos lapsi siitä itkien kertoo..
Toki lapset osaavat "värittää" juttuja.
Ottaisin asian puheeksi päiväkodissa.
Näin ei saa tapahtua missään hoitopaikassa (pph, päiväkoti, yksityinen päiväkoti). Meillä ei ole tällaista mutta kaikkea muuta esim. syömään pakottamista, uhkailua, jos et syö et pääse ulos. Ja lapsi 3v. Ei satuile, sillä sanoi vielä, että ja mä pääsin kuitenkin ulos, vaikka en maistanut. Usko lastasi, vaikka värittäisi juttua, niin jotain on tapahtunut kuitenkin, koska lapsi asian sinulle kertoi! Soita suoraan pk johtajalle.
Itse olen Lto
Tämä ainakin meidän neuvolassa kerrotaan ja 4v. satuilee paljon enemmän, kuin 6v. Draamaa draamaa tulee meidän 4v. pojan suusta. Asiat totuuden mukaisia joskus, mutta aika paljon höystettyjä.
Mikä motiivi lapsella olisi oikein itkeskellä asiaa, jos se olisi täysin keksitty?
Kyllä meillä on jo 3-vuotiaat osanneet sanoa, että äiti lyö... eikä äiti tosiaankaan lyö. Just sanoi meidän 3-vuotias, että tiedätkö miksi tykkään vaarista ja mmummista? Koska ne ei lyö minua.
En tosiaan tiedä mikä juttu toi nyt on, mutta en mä ihan purematta nielisi. Varsinkin kun tapahtumat pienen päässä voi oikeasti muuttua ilman tahallisuuttakin. Ehkä lapsi on kokenut, että hoitaja on ollut hänelle vihainen, ja siihen on tullut vielä tuollainen pieni lisä?
Toki voi olla tottakin, mutta mä en silti lähtisi suin päin uskomaan.
jos on oikeasti paiskannut, niin ei kyllä ole hyväksyttävää