Isä Mitron pappeus vaakalaudalla - ja hyvä niin
Isä Mitron pappeus vaakalaudalla
28.04.2009 18:27
Suomen ortodoksisen kirkon piispainkokous pitää pastori Mitro Revon EU-vaaliehdokkuutta ongelmallisena.
Piispainkokous totesi yksimielisesti, että papiston jäsen ei voi osallistua poliittiseen toimintaan.
Piispainkokous päätti, että se kuulee ennen päätöksentekoaan pastori Mitro Repoa.
Mitro Repo ei halua kommentoida piispojen päätöstä.
- Kunnioituksesta kirkkoani kohtaan, jota rakastan, pidättäydyn tässä vaiheessa millään tavoin kommentoimasta piispainkokouksen päätöstä, Isä Mitro totesi tiedotteessaan.
Sdp:n puoluesihteeri Ari Korhonen toteaa, että puolue tukee Isä Mitron kampanjaa.
- Olemme ylpeitä, että Mitro Repo on ehdokaslistallamme. Suomi saa Mitrosta hyvän europarlamentaarikon.
Isä Mitro kommentoi asiaa IS:lle asettuessaan ehdolle eurovaaleihin:
- Tiedän hyvin ainakin sen, että oma piispani, metropoliitta Ambrosius ei näe tässä ristiriitaa. Minulla on useita kollegoita, jotka ovat toimineet tai toimivat politiikassa, Mitro Repo sanoi tuolloin.
Sanna Ukkola
Kommentit (6)
Ilmeisesti väärä puolue sinusta?
Minulle on sama mitä puoluetta hän kannattaa, muttei papin sovi olla politiikassa mukana. Mielestäni Mitro on julkisuustyrkky ja on ollut sitä pitkään.
vaikka kuinka paljon. isä Mitro ei tod. ole ensimmäinen pappi. Luterilaiset eivät vaan kiellä papeiltaan pol. vaikuttamista kuten ortodoksit,
ja hän on semmoinen suuri persoona, että hänestä joko tykkää tai häntä ei voi sietää. Hänellä on omanlaisensa huumorintaju, mutta hän on erittäin rehellinen ja suora ihminen sekä pysyy sanomisiensa takana. Ehdottomasti mukaan politiikkaan. Itse en näe ristiriitaa vaikka onkin pappi.
http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1679599