¤-¤-¤- JOULULAHJAT vko18 -¤-¤-¤
http://www.vauva.fi/keskustelut?p_p_id=forum_WAR_perhe&p_p_action=1&p_p…
Tulikohan nyt oikea viikkonumero... uusi viikko kumminkin alkoi, niin jatketaanpi juttua tähän.
On niin paljon tullut uutta porukka, ettei oikein pysy kärryillä, mut ehkäpä tämä tästä.
Täälläkin yhä on vessareissut jänniä. Ettei vaan oo tullut mitään outoa. Pientä rusehtavaa tuhrua on välillä ollut, mut sitäkään ei huomaa, ellei oo phs:aa. Mustat pikkarit on vähemmän stressaavat ;). Palelu jatkuu ja kohtujomotukset. Äklöoloakin on, mut ei onneks pahasti. Ja väsyttää!
nau rv7+5/8+1(ultran mukaan)
Kommentit (28)
Huomenta!
Ilmottaudun mukaan porukkaan juuri plussanneena :) Rv 6+5 ja la 22.12.09
Odotus on toinen. Tyttö on 4½v. Aika epäuskoiselta olo tuntuu kun lääkäreiden mukaan en olisi voinut tulla raskaaksi ensimmäiselläkään kerralla ilman heviä hormonikuuria ja nyt taas ihan luomuna alulle :) Olo on onnellinen :)
-jenuski-
Uskaltaudun viimein taustalta mukaan. Positiivinen testi on tehty jo 2.4, mutta aluksi ei asiaa voinut uskoa todeksi! Laskettu aika on 5.12. Ensimmäistä lasta odotetaan ja yritettiin tätä raskautta melkein vuosi. Ollaan miehen kanssa molemmat 28-vuotiaita.
Alkuraskauden ultrassa kävin 15.4, kun epäilivät vatsakramppien perusteella kohdun ulkopuolista raskautta. Ultrassa vauva näkyi kuitenkin olevan kohdussa ja siellä sykki jo pieni sydänkin!
Oireita on vaikka muille jakaa... Rinnat todella arat, palelee, päätä särkee, itkuherkkyyttä, hajuyliherkkyyttä, kurkun kuivumista, jatkuvaa vessassa ravaamista, huimausta, alavatsakipuja, kaameaa väsymystä ja ennen kaikkea etovaa oloa aamusta alkaen ja iltaa kohti paheten. Olo on huono, mutta onnellinen!
Vielä jännätään muutama viikko, ennenkuin ollaan voiton puolella. Tänään kävin eka kertaa neuvolassa ja siellä neuvolatäti kannusti kovasti ja sanoi, että oireiden perusteella on vahvasti ja turvallisesti raskaana.
aada-maria rv8+2
Mäkin hyppään mukaan uudelle viikolle:) Mä olen ollut melko oireeton, raskaus on hyvin alussa vasta, eikä oikeastaan mitään oireita ole kuukautisten loppumisen ja plussaa näyttäneen testin lisäksi ollut. Ruokahaluttomuutta oli hieman, mutta sekin alkaa väistyä, ainakin toistaiseksi. Neuvolaan vois soitella tässä viikon aikana.
rv 5+1.
Täällä pyörähti jo 8. viikko käyntiin, huih, nopiaan mennyt. Oksentelua kesti tällä erää onneksi vain 3 aamua. Mut edelleen sellaista lievää etovaa oloa aamusta iltaan. Ja tosi herkkä hajuille, jääkaapissa aina vaan haisee "jokin" joka saa yökkäilemään. Päivät menee välillä niin että hyvinkin pitkälti mehulinjalla, ja sitten taas toinen ääripää eilen, että meni mm. hesen kanahamppari, kanawrap ym.
Vanhemmilleni kerroin raskaudesta viime viikolla, oltiin heidän kanssa Levillä loppuviikko niin oli pakko paljastaa asia, kun olin silloin vielä aika pahoinvoiva. Ihan hyvin ottivat uutisen, jännitin sitä tosi paljon miten suhtautuu.
Väsymys,palelu, mahakipuilu, etova olo, hajut, aristavat rinnat, siinäpä noita oireita.
Miehellä on joku pakkomielle, että kaksoset ois mahassa, (no se lähti vitsailusta), mut nyt kokoajan kyselee, et miten mortti ja vertti voi, heh ja huoh. :D
Tv. ansku ja "joku" rv 7+2
Jaahas ja uudet hauskuudet iski, nimittäin ne päänsäryt... Nyt kaksi päivää ollut pää kipeä ja tietenkään en oo muistanut hakea Panadolia vaan kaikki särkylääkkeet mitä kaapista löytyy on sen luokan troppia etten uskalla niihin kajota... Ja tää särky kun ei ole mitään pientä jomotusta... huoh...
Tuhruilut loppui onneksi (ainakin toistaiseksi) ja vatsakipuja ollut viimeksi perjantaina! Äklö olo jatkuu, mutta onnekseni posliinin kanssa ei ole tarvinnut sen lähempää tuttavuutta tehdä!
Nyt alan jo luottaa toukan pärjäämiseen ja uskallan jo lasten kanssa jutella millaista se elämä sitten on kun vauva on syntynyt. Tähän asti olen kovasti lapsia toppuutellut ja muistutellut että kaikki vauvat eivät pysy masussa loppuun asti vaan osa muuttaa taivaaseen ja lapset ovat suhtautuneet asiaan hyvin luonnollisesti ja iloinneet "kun se on ainakin tähän asti pysynyt massussa."
Takaisin pihahommiin ennenkuin nuppi taas pahenee ja tie vie petin pohjille...
Täällä ollaan taas herätty ihan liian aikasin, tosin ei minun toimesta.. raggari lähti hasievana sängystään joten pakko oli menne pelistä ennen kun alkaa vaipan tonkimis operaatio.
Töihin pitäs mennä puol kasiin. Nippa nappa kerkesin eilen seittemään mut siirsin vähän tuota työvuoroon menoo eilen kun se meni niin hilkulle.
Posliinia oon halaillu nyt 2 kertaa. Lasten hampaitten pesu oli ensimmäisen kerran vikatikki. sit toisella kertaa ei mitään selkeetä syytä ollu, oli vaan kuvottanu jo monta tuntia aikasin.
Ou dääm, mää nukahan kohta pystyyn ja töitäkii pitäs tehä viel ne 8 tuntia, huoh..
Hauskaa päivää!
T: M_K ja tiinatoljanteri rv7
Olo on vaihdellen siedettävän ja huonon välillä..pari päivää on ollut tosi huono olo, mutta ei ole tarvinnut oksentaa kertaakaan.
aijemmissa raskauksissa oksentelu on kestänyt viikoille 20 ja 40 asti..joten toivon tän päästävän mut helpommalla..;).
Väsymys on ihan kauhee..vois vaan nukkua koko ajan =/, eikä mitään jaksa.
mutta iloisella mielellä, odotellaan reilun viikon päästä olevaa ultraa!
Tsemppiä kaikille! Ja voimia kestää pahanolon yli!
-äitskä + toukka rv9+0
Loputon nälkä tuntuu olevan ja väsymystä aika paljon ilmassa, viikko sitten alkanut kuvotukset ja saattaa ihan päivällä tai illallakin ilmestyä monta kertaa.
Vaaleanpunaista tuhrua tuli yks ilta hiukan, ja massuakaan ei ole sen yhden kerran jälkeen sattunut, ihan itku kurkussa vääntelehdin silloin.
Lapsille ajattelin kertoa tulevana viikonloppuna kun noita viikkoja on jo aika paljon ja ne ihmettelee jo että miks äiti halaa pönttöä aamuisin ahkerasti ja miks olen väsynyt kokoajan.
Pitäis kai sukulaisillekkin kertoa ja mietin tota miehen siskoa joka yrittää lasta myös, mutta ei ole tärpännyt ja on mustasukkainen jo tästä meidän tytöstäkin, että miten sen asian sille esitän..
Tandy 7+4
Sunnuntaina alkoi pieni vuoto, hieman vaaleanpunaista valkovuodon mukana, eilen vuoto voimistui ja niinhän siinä kävi että mun pikkuinen ei vielä ollut valmis saapumaan tähän suureen maailmaan...
Suru on suuri, poistun joukostanne. Teille kaikille toivon iloisempaa kesää ja odotusta...
-Shali
Kamalaa lukea toisten keskenmenoista, olen pahoillani...
Vielä on itselläkin pelko siitä, ettei kaikki mene hyvin. En ole osannut vielä raskaudesta oikein iloita. Johtuu varmaan osaltaan siitä, ettei raskaaksi tuleminen ollut niin helppoa kuin olimme kuvitelleet...
Etova olo ja väsymys lisääntyvät koko ajan. 12 tunnin työpäivä tänään voi tuottaa tuskaa illasta... Onneksi tänään on kevään viimeinen jumpan ohjaus. On ollut viime viikkoina hieman vaikeuksia yrittää olla reipas ja iloinen ohjaaja kun on oksennus kurkussa sekä hirveä väsymys ja päänsärky. Onneksi olen saanut jumpassa vähän helpotusta vetoamalla selkäongelmiin, joita mulla on ollut aiemminkin. Vaikeaa on silti ollut. Mutta eiköhän tämä tästä, tällä viikolla onneksi enää kaksi työpäivää. Jokainen päivä on myös eteenpäin pikkuisen elämässä ja tässä piinaavassa pelossa.
...kun luulin, että kierto on niin toivottomasti sekaisin, ettei tule lasta ilman hormonikorjausta. Lääkkeetkin oli jo ostettuna!
Oireina lähinnä valikoivat menkkaoireet: rinnat turvoksissa, naama on pitsa.
Ja nyt on lisäksi pää aika sekaisin tästä NIIN odotetusta ja samalla jotenkin odottamattomasta uutisesta. Takana on muutama kuukausi aktiivista yrittämistä...
Ilmoittautuisinkohan minäkin mukaan. Mulla ois laskettuaika todennäköisesti 23.12 ja synnytyspaikkana KAKS. Toista odotellaan, ennestään 1,5v poika.
Tänään tuli rv 6 täyteen ja oireita ei vielä hirveästi oo. Rinnat on paisuneet ja nälkä koko ajan. Niin ja väsyttää. Esikoisen aikaan pahoinvointi alkoi vasta rv10, joten saa nähdä miten tässä käy. Ensimmäinen neuvola ois varattuna 11.5 ja varmaan siitä parin viikon päähän saan sit lääkäriajan ja ultran.
Olen voinut tosi pahoin jo 1½ viikkoa eli siitä asti kun vihdoin plussasin. MInäkinhän luulin että imetyksen takia kierto vielä superpitkä, testailinhan negaakin kun kiertopäiviä oli jo 37. Maanantaina kävin yksityisellä alkuraskauden ultrassa ja siellä se yksi sydän sykki. Ihanaa!! Toki joka kerta kun menee verssaan on sellainen pelonsekainen kunnioitus kun oottaa ettei vaan oo alkanut vuoto. Itselläkin kun on historiassa 2 keskenmenoa niin ei tuo pelkopeikko osaaa pysyä poissa....
Ultrassa viikot viikkoa pienemmät kuin kuukautisten alkamispäivän mukaan laskettuna mutta se täsmäisi hyvin tuon myöhässä tulleen plussan kanssa. Eli laskettu aika lienee jossain joulukuun puolivälin tienoilla. Varmistunee varmaan sitten np-ulrassa. Eilen sain soitettua neuvolaan ja varattua ajan.
Eli oksenneltu on joka päivä, useastikin ja loppuajan aikalailla etovaa ja karmivaa oloa....mukavaa kun pitäisi jaksaa hoitaa tuota vähän yli ½-vuotiasta ja tuo kesällä 6v:kin kaipaisi aina välillä pelikaveria...mutta äiti vaan voi pahoin. Kenellekään ei oo vielä kerrottu, eikä varmaan kerrotakaan ennen np-ultraa jos ei jostain syystä paljastu aiemmin. Moni lähipiirissä saa varmaan slaagin, koska monen mielestä neljäskin lapsi oli jo liikaa...entäs nyt tää viides sitten!
No, tää on varmuudella meidän viiminen ja minulle tehdään sektion yhteydessä sterilisaatio.
Mutta jaksuja kaikille!
tanni
joulun tähden odottaja esittäytyy!
Tajusin vasta viikolla 5, että säännöllinen rytmini ei jatkunutkaan ja eikun testailemaan. Haamuviivaa tuijotettiin yhdessä avokin kanssa ja mietittiin puolivakavissaan, voisko olla "vain vähän raskaana". Parin päivän päästä vielä varmistus ja sitten hypittiinkin jo kattoon...
Ei ollut meillekään mikään itsestäänselvyys, avokilla on selkärankareuma ja sen lääkitys vaikeuttaa siitoskykyä (no en nyt keksinyt ihmismäisempää sanaa ;) Eli yritetty on jo 5/08 alkaen. Oltaisiin itse asiassa saatu lähete tutkimuksiin ja hoitoihin toukokuun alussa, mutta sitten luonto hoitikin asian.
Raskaus on mulle ensimmäinen, joten paljon uutta ja ihmeellistä tulee koko ajan. Fyysisiä oireita on ollut tosi vähän, mitä nyt rinnat aristaa ja vatsa turvottaa.
Henkisesti tuntuu siltä, että kaikkea katsoo nyt aeR. (aika ennen Raskautta) ja ajR. (aika jälkeen Raskauden) ;) Noista alkuunpääsemisen vaikeuksista johtuen pelottaa, että menee kesken tai on jotain kehityshäiriöitä... Siksi työnimikin on ronski ja asenteemme "kattoos ny, miten käy". Ystäville ja perheillekin aiotaan kertoa vasta toukokuun puolivälin 1. neuvolakäynnin jälkeen...
Aurinkoista vappua kaikille!
Nyt olisi kasassa Rv nyt 6+0 ja sitä ultraa ihan mahdottoman paljon odotan... no muutama päivä enää. Vilu ja väsymys vaivaa sekä pieni etominen....rinnat on arat ja jatkuva nälkä :)
Pelko kasvaa hirmusti ennen ultraa, et onko kaikki niin ku pitääki, yritän koko ajan olla stressaamatta sillä itseäni....Silti niin huisin onnellinen olo :)
Mukavaa vappua kaikille!!
Mammariini rv6+0
Meillä odotellaan kolmatta lasta viikolla 6+4. Olen 33v ja lapset ovat melkein 6v ja 4 v. Vähän jännittää tämä oireiden vähyys, vain vähän palelua ja sitäkin vähemmän väsymystä.. ja huonoa oloa tuskin ollenkaan. No hyvähän se on tietysti näinkin, mutta toki mietityttää, kun kahden ekan lapsen kanssa olin huonovointinen puoleen väliin raskautta ja vuoden takainen oireeton raskaus päättyi keskenmenoon :P
No maanantaina menen taas loman jälkeen töihin, eiköhän se raskaus siellä selviä, kun on mahdollisuus ultralla kurkata :) Voi kun kaikki menisi nyt tällä kertaa hyvin!
Mutta mukavaa vappua vaan kaikille! Mä jumiutin selkäni pihaa laittaessani pari päivää sitten, joten vappu taitaa mennä sohvalla makaillessa - mutta sieltäkin voi hyvin vieraita viihdyttää ja pistää miehen hoitamaan grillailut :)
Mulla oli ailen aamupäivällä pyyhkiessä vaaleanpunaista valkovuotoa ja sen jälkeen on muuttunut ruskeammaksi ja nyt on edelleen ruskeaa. Miltäs tämä teistä kuulostaa? Mä olen lueskellut ja joillain on näin keskenmeno alkanut, mutta monella taas se on kuulunut raskauteen...kai se on niin tapauskohtaista.. Mitään kipuja ei onneksi ole ollut, muuten huolestuisin oikein kunnolla. Vuotoa ei ole paljon, siis yhtään sen enempää mitä mulla nyt on raskauden aikana valkovuotoa ollut, vain väri on vaihtunut. Tässä odottelen maanantaina, kun silloin pitäisi saada ultraan aika, jotta tiedän mennäkö yksityiseen varmistamaan, että onhan siellä se embrio alkanut kehittymään, jos eivät sitä muutamaan viikkoon anna. Mulla kun 7 vuotta sitten oli todennäköisesti tuulimuna raskaus, joka keskeytyi noin 7-8 vkolla, mutta koskaan en lääkärissä käynyt. Silloin ei tosin tullut varoitusta ollenkaan, vaan yhtäkkiä verinen klöntti vain tuli ulos ja siihen se sitten melkein loppuikin, ei kipuja eikä mitään.
Mutta kovasti toivon, että täällä teidän kaikkien kanssa voin jatkaa jouluun asti :)
Katja rv 6+1
Hurrasin jo kuinka tiputteluvuodot oli loppuneet ja kuinka uskallan iloita jo ja luottaa tähän raskauteen... No, tänään sitten taas veristä vuotoa ja hyytymiä... (pyyhkiessä) En tiedä onko enää toivoa.
Ajattelin että odottelen massiivista vuotoa ja jos sitä ei kuulu, hankin itseni johonkin maanantaina ultrattavaksi että saisi sen varman tiedon.
Kovasti minäkin olisin halunnut ja haluaisin edelleen täällä joulukuuhun asti olla, mutta eipä tuo omissa käsissä ole.
Katja83, samat vaaleanpunaiset ja rusehtavat vuodotkin tulleet jo tutuksi ennen veristä vuotoa... Toivotaan ettei sinulla mene siihen. Lisää vaan pelkoa. Voihan olla että ovat merkki esim. tulehduksesta?
Koitan vielä itseäni ja muita tsempata, että onhan noita läpi raskautensa vuotaneita jotka ovat terveen lapsen saaneet maailmaan! (hyytymät vaan itsellä se isoin huolenaihe... :( ...)
Mutta kaikesta huolimatta Hauskaa Vappua kaikille, onnellinen ja entistä kiitollisempi osaa kyllä lapsistaan taas olla! Ja ihanasta Miehestä joka seisoo rinnalla ja jakaa tämänkin episodin kaikkine tunnekirjoineen.
Minttulotta rv 7+0
Moi kaikille ja onnea plussista ja pahoittelut keskenmenoista.
Kirjoittelen ensimmäistä kertaa joulukuisten pinoon kun en kerennyt kuumeilemaan ollenkaan. Pikkuinen päätti ilmoittaa tulostaan ennenaikoja, kierukka petti. Elikkä kolmatta lasta odotellaan n. 7 rvk:lla ja la 19.12.2009. "vanhemmat" lapset ovat syntyneet 9/06 ja 9/08. Itse täytän kohta 25 ja mies on 36 vuotta. Asustamme Päijät-Hämeessä.
Sitten omaan vointiin. Pientä pahoinvointia on mutta onnekesi ei ole vielä tarvinut käydä oksentamassa. Ultrassa olen jo käynyt koska piti varmistaa missä raskaus on ja onko kierukka vielä paikalla. No kierukkaa ei näkynyt missään ja raskauskin oli oikealla paikalla kun näkyi sikiöpussi ja ruskuaispussi itse sikiötä ei vielä näkynyt vähäisten raskausviikkojen takia. Mutta nyt huolet on kaikki poissa kun sain varmuuden että kaikki on ihan ok. Tämä vauva on tervetullut ja rakas vaikka onkin yllätys vauva.
Aurinkoista Vappua kaikille!
T: pirpana1984 ja pikku 7+0 tai jotain
ja kiitti Naulle viikon päivittämisestä...
Samoilla tuntemuksilla naun kanssa mennään. Palelee varsinkin iltaisin, kohtu kipuilee ja sitten pelkoa joka vessakäynnillä, vaikkakaan mulla ei ole mitään vuotoja ollut. Pientä ällötystäkin on alkanut olla, johon sitten napsin salmiakkia. Myös jano on edelleen kova ja tuntuu juominenkin hieman ällötystä poistavan. Pahaolo ei ole kuin lievää, niin että välillä havahtuu että onpas äklöolo.
Neuvolaaikaakaan en ole vielä ehtinyt varata, mutta tuumasta toimeen!
Pimienta rv 5+6