sektiosta muutama kyssäri..
Minua mietityttää kovasti näinkin naurettava asia (varmasti monen mielestä)kuin pissakatetrin laitto ennen sektiota.Miksi sitä ei voida laittaa sitten kun paikat puudutettu?
Suunnitellussa sektiossa se käsittääkseni ja täältä lukemieni juttujen perusteella laitetaan alkuvalmisteluissa jo.Siskoni synnytys lähti käyntiin ensin normaalisti,mutta päättyi sektioon ja hänelle tuo katetri laitettiin vasta kun oltiin puudutettu paikat.
Olen kerran maannut sairaalassa seurannassa ja viereisessä sangyssä maanneelle naiselle tuo katetri laitettiin,en koskaan unohda sitä kärsivää huutoa joka naisesta lähti ja minulle on aivan kauhea kammo jäännyt siihen hommaan =(
tämän pitäisi varmaankin olla " pienin" huolistani mutta jotenkin se asia vaan " jäytää" minua?
Kommentit (19)
KIITOS kaikille vastanneille!yritän olla ajattelematta koko hommaa sen enempää ja keskittää ajatukset siihen " palkintoon" .mennessäni sairaalaan ajattelin kuitenkin viellä esittää toivomuksen että katetri laitettaisiin vasta kun paikat on puudutettu,
mutta jos ei onnaa sit on vaan kestettävä sekin...
Toivottavasti menee sutjakasti sisään ja oikeeseen osoitteeseen =)
Ihanaa loppukesää kaikille =)
Alkuperäiseen kysymykseen voin vastata että kummassakin sectiossani katetri on laitettu vasta puudutuksen/nukutuksen jälkeen, paikka oli Naistenklinikka.
Sitten kestokatetrin poistoon ja sen jälkeiseen elämään: kiinnittäkää huomiota siihen jos kestokatetroinnin jälkeen pissaaminen " tuntuu" tai kirvelee, viikkojakin section jälkeen. Itselleni tuli vakava virtsatie/munuaistulehdus viisi viikkoa section jälkeen, kun luulin kipuja jotenkin section jälkimaininkeihin kuuluviksi. Katetri voi päästää bakteereja " rööreihin" .
Itselleni on moinen temppu tehnyt eikä se ole sattunut, vähän se kirpasee ehkä muttei ollenkaan pahasti. Naisen virtsaputki on niin lyhyt mieheen verrattuna, ettei siinä kyllä kissaakaan ehdi sanoa. Miehillä se on vielä harmillisempi temppu (kerrankin siis joutuvat kärsimään jossain meitä enemmän ;) )
Olen itse töissä leikkurissa, joten voin kertoa miksi meillä se laitetaan etukäteen (paitsi hätäsectiot).
Se johtuu ihan siitä, että äiti puudutetaan oikealla kyljellä ja heti puudutuksen jälkeen käännetään selälleen ja kallistetaan voimakkaasti vasemmalle. Tämä johtuu ihan anatomisista seikoista, koska oikealla kyljellä kohtu painaa suurta laskimoa (vena cavaa) ja aiheuttaa mm. pahoinvointia, huonoa oloa ja jopa verenpaineen laskua. Kallistus on meillä 15 astetta, joten siinä asennossa ei oikein saa katetria laitettua eikä puudutuksen jälkeen jalkoja saisikaan enää liikuttaa, koska on tärkeää, että puudutusaine " kiinnittyy" . Puudutetut jalat ovat myös hervottomat, joten siihen liittyy myös turvallisuusnäkökohtia.
Hätäsectio on tietysti asia erikseen ja siinähän katetri, ainakin meillä, laitetaan ennen kuin äiti herätetään...
Tässä siis vähän perustelua asiaan mutta huom! tämä ainoastaan meidän käytäntö asiassa.
Jos sinua kovasti asia pelottaa, kannattaa mainita asiasta. Katetrinlaiton yhteydessä kyllä yleensä aina laitetaan puudutusgeeliä (xylocain), joka toimii myös liukasteena. Se auttaa jonkun verran, joillain se vie jopa tunnon kokonaan.
Joku tossa totesi, että pissatessa kirvelee kun katateri otetaan pois, se on totta mutta ei mulla kylläkään se kestänyt kun sen päivän. Infektio tietenkin on aina mahdollinen, koska katetrihan on vieras esine...siihen auttaa kun yrittää juoda runsaasti, jotta rakko " huuteluvuntuu" seuraavina päivinä.
Tsemppiä sulle paljon! Hyvin se menee :)
katarina 31+6
Jos oikein muistan, niin eikös kertakatetreissa ole jo puudutusainetta?
Kiitos oikein paljon,että selvensit asiaa noin hyvin ja perusteellisesti.
Minua on kovasti todellakin ihmetyttänyt se,että miksi sairaaloissa toimitaan eri tavoin jonkun tälläisen toimenpiteen suhteen.
En myöskään ymmärrä miksi juuri tämä on minulle niiiin kauhia ajatus..
en jotenkin jännitä muuten ollenkaan koko sektiota,enemmän ehkä sitä,että minkänäköinen kaveri sieltä tulla tupsahtaa ja että kaikki menisi pikku kaverilla hyvin,ettei tulisi mitään liian dramaattista ulostuloa..
noin 55 tuntia viellä...käääk;)
ei vaan liukastetta. Katetri kastellaan st.vedellä tms. ja pinta liukastuu. Kertakatetrihan on muutenkin ohuempi kuin kestokatetri.
Tsemppiä sulle sectioon ja laitahhan viestiä miten meni ;)
katarina tasan 32
että katetroidessa käytetään geeliä joka samalla liukastaa mutta myös puuduttaa. Xylocain on tämä nimeltään. Sitä voidaan jopa tursottaa siihen virtsaputken suulle, niin näkyy paremmin mihin se putki on tarkoitus työntää.
No sitten on varmaan eri tapoja/katetreja, koska meidän keskussairaalan kertakatetreissa, kun ne kostutetaan, on pinnassa liukastetta...toki voi laittaa myös xylocainia, jos haluaa lisäksi mutta sitä ei tarvitse välttämättä. Kestokatetreissa sitä ei ole.
Ja tämä on aivan varma tieto ja ihan urologin ohjeiden mukainen :)
Sectioissa toki käytössä juurikin kestokatetri ja siinä lisänä em. puudutusgeeli.
Katarina
joten en alkanut erittelemään eri tapoja katetroida, vaan keskityin tapaan jota leikkurissa käytetään kestokatetroinnissa nimenomaan. Toki on muitakin tapoja, puudutusgeelilla ja ilman.
Huono otsikko tuli koska ei tuossa nyt oikeastaan ole kuin ehkä yksi kysymys ja loput " ääneen ajattelemista" =)
Mäkin on ihan kauhuissani lukenu noita katetrin laittojuttuja.. Naistenklinikalla mulle on ainakin laitettu kahdessa sektiossa (' 04 ja ' 07) katetri leikkaussalissa vasta puudutuksen jälkeen muiden valmistelujen edetessä. Alkuvalmisteluihin osastolla kuului vaan vaatteiden vaihto, käyrän ottaminen ja se kamala mahalääke ;)
Molemmat siis suunniteltuja sektioita.
Voisko siis todella olla kiinni sairaalasta ja sen toimintatavoista?
marie
katetrin laitto sattunut muistaakseni ollenkaan, laitettiin siis ilmeisesti vasta puudutuksen jälkeen. Itsekin olin pelännyt ja jännittänyt tuota katetrijuttua ihan turhaan, ei se ollutkaan paha. Mutta ehkä voit soittaa etukäteen jo siihen synnytyssairaalaan ja kysyä heidän käytännöistään - tai jopa toivoa katetria vasta puudutuksen jälkeen - että saat olla rauhallisella mielellä tuon asian suhteen.
Kuten aiemmilla vastaajillakin, niin minullakin laitettiin katetri vasta puudutuksen jälkeen. Itse jännitin sitä myös hullun lailla, koska ajattelin, että jos se laitetaan ilman puudusta, sen täytyy olla kamalaa... Mutta en tosiaan tiedä onko sairaalakohtaisia eroja, kuten joku jo epäili. Jännitin myös katetrin poisottoa seuraavana päivänä ja sitä, onko kuinka kipeää pissiä itse, mutta se taas ei tuntunut miltään.
En ole sektiossa itse ollut mutta toimenpiteen muutamassa eri sairaalassa nähneenä voin sanoa, että on yllättävän paikkakohtaista! Yhdessä paikassa laitettiin jo osastolla toisaalla taas vasta leikkurissa puudutettuna.
Minut kuitenkin jouduttiin katetroimaan alatiesynnytyksen jälkeen ja pelkäsin sitä ihan hirvittävästi! Inhoan toimenpiteitä vaikka olen itse hoitoalalla ja katetroinut toisia useasti. Kätilö katetroi ilman puudutegeelejä (itse aina käytän sellaista ko. toimenpiteessä) ja meinasin jo pinkoa sängyltä pakoon tämän huomatessani. ;) Katetrointi ei kuitenkaan sattunut tipan tippaa! Olipa tosi hölmö olo kun olin sitä pelännyt kuin ruttoa eikä se tuntunut missään! Paikkojen pesu ennen toimitusta tuntui enemmän. Veikkaisin että kätilöt ovat tässäkin asiassa sen verran mestareita ettei " huteja" satu jolloin katetrointikaan ei tunnu missään oikein tehtynä.
Ei ole mitenkään tyhmä kysymys. ainahan voi kysyä asioista jotka jännittää.
Mulla ei tuntunut ollenkaan. Ensimmäinen katetri meni emättimeen mutta toinen oikeaan osoitteeseen. laitettiin ennen puudutusta jo odotus huoneessa. Laittoi liukastus ainetta siihen. siinä on myös jo valmiiksi liukastuainetta mukanakin. Ainakin niissä mitkä minä olen laittanut on ollut. Ainoastaan poistaminen hiukan kirveli ja sen jälkeen sitten pissaminen seuraavana päivänä kirveli.
Vaikka et näistä kysynytkään niin lisään vielä: Katetrin laittaminen hiukan sattui. itse puudutteen laittaminen selkään ei tuntunut kuin nipistyksenä.
minulla on sektion vuoksi katetroitu 2krt, eri sairaaloissa, eli eri käytännöt.
Ensimmäisellä kerralla katetri laitettiin vasta kun minä oli leikkaussalissa, koko alaruumis puudutettuna, enkä siis tuntenut mitään. Ja silloin hoitsu jätti ilmeisesti liukasteen laittamatta, kun ajatteli että en tunne mitää joka tapauksessa. Katetrin poisottamissa en muista mitään erikoisempaa kipua olleen. Mutta sen jälkeen reilun puolivuotta kärsin virtsaamiskivuista. Esim aina jos rakko oli päässyt täyteen asti ja menin pissalle niin kipu oli aivan valtava eli pissaaminen sattui rakkoon ja siihen putkeen jota pitkin se tulee. Enkä pystynyt pissaamaan kerralla vaan pikkuisen kerrallaan kivun vuoksi. Kävin lääkärilläkin sen takia. Mutta muuta syytä kipuun ei lääkäri keksinyt, kuin että katetri on vaurioittanut virtsaputkea kun se on laitettu minulle puudutuksessa huonosti. No kipu onneksi katosi ajan myötä. Mutta palasi seuraavan raskauden myötä noin puolen vuoden päästä, kun vauva painoi rakkoa.
Toisessa sektiossa, ja toisessa sairaalassa, anelin että minulle ei laiteta katetria vielä valmistelu tilanteessa, koska pelkäsi sitä kauheasti, mutta he eivät suostuneet pyyntööni. Salissa ei tässä sairaalassa laiteta katetria. Kerroin edellisellä kerralla vaurioituneesta virtsaputkesta ja lupasivat laittaa sitten minulle sitä geeliä paljon kun pyysin. Mutta katetrin laittaja ei ollut ammattilainen vaan oikea hoitsu katsoi vierestä kun 2opiskelijaa laittoivat sen minulle. Vaikka kielsin ja sanoin että onko pakko niiden opiskelijoiden! Tuli pikkuisen alistettu olo siinä kun ei pystynyt itse yhtään valitsemaan edes kuka laittaa ja yleisönä on 3silmäparia. Pelkäsin tajuttomasti tilanteessa. Onneksi kaikki meni kuitenkin hyvin. Sitä liukastavaa puudutegeeliä oli niin paljon että en tuntenut mitään kipua ja homma sujui sekunneissa. Sektion jälkeen ei ole ollut mitään kipuja virtsaputkessa. Aion olla tarkkana seuraavalla kerrallakin että geeliä laitettaan kunnolla:)
Eli pyytäkää ihmeessä reilusti geeliä, että hoitsu ei laiskuuttaan tökkää katetria kuiviltaan ja vaurioita samalla putkianne katetrilla raapimalla, esim silloin jos olette jo leikkauspöydällä puudutetuna.
Moikka
Sain pyydettyä katetrin laiton vasta kun olin puudutuksessa.
Eli en tuntenut mitään..jesh!!
Samoin pois ottaminen ei sattunut yhtään.
Mutta minulla on nyt ilmennyt samanlaista vaivaa kun sinä kuvailit tuossa viestissä.Pissaaminen sattuu ja ei tule sellaista kunnon suihkua vaan vähän niinkuin tiputtelee.Ja jos varsinkin yön jälkeen virtsarakko on täynnä ja aamulla tyhjentää niin on todella epämielyttävän tuntuista.
Toivottavasti vaiva poistuu ajan kanssa.
Muuten kaikki meni hyvin ja nopeasti.kaikki ne asiat joita jännitin olikin ihan " pala kakkua" mutta muutama sellainen ikävä asia johon en osannut varautua yllätti sitten kyllä...mutta ei siitä sen enempää,henkiin jäätiin ja vauva on terve ja valtavan ihana.
Mitä sitä ei äiti lastensa eteen tekisi ja kärsisi ;)
PALJOOON ONNEA!! Hienoa, että kaikki meni hyvin ja paljon onnea. Itsellänikin edessä saattaa olla sectio, sillä meillä kaveri poikkitilassa edelleen....ja kyllä, jännittää minuakin vaikka olen " ammattilainen" ja sectiot kovin tuttuja... :) Joten se lienee varsin inhimillistä!
Katarina
Mulle on kaks kertaa laitettu (molemmat kiireellisiä sektioita) katetri, ekalla kertaa laitettiin jo osastolla(kun en kerinnyt edes synnytyssaliin asti ennen ku jouduin sektioon) ja sillon kätilö laittoi ensin puudutuspiikin ja vasta sitten katetrin. Mulla meni kanssa ensin se emättimeen ja vasta leikkurissa huomasivat, et on väärässä röörissä :D
Tokassa kun päädyttiin taas kiireelliseen, ni mulla oli jo valmiina epiduraali, joten ei tarvinnut puuduttaa.
Eikä mulla kyllä ole sattunut se poistokaan, ne käskee vaan henkästä pitkään ulos ja sillon ne vetää sen pois. Ihan hiukan saattaa tuntua epämukavalta, mutta ei sitä kivuksi voi sanoa.