Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

irtisanoutuminen hoitovapaan aikana

Vierailija
26.04.2009 |

kunta-alalla olen ja nyt kiinnostaakin et milloin kannattaa irtisanoutua. Joutuuko maksamaan jotain lomarahoja/äitiysloman alussa maksettua 3kk palkkaa tai yms jos irtisanoudun hoitovapaan aikana.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
06.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

aamupäivä kulunut asioita selvitellessä. vaikuttaa siltä että niitä 3kk palkkoja ei tarvitse maksaa takaisin mutta lomaraha juttu vielä kesken. pitäkääs muuten hoitovapaalla olevat huoli että lomapäivät on oikein merkitty. minulta meinasi "hävitä" parin viikon lomat kokonaan, kun mukamasti niitä ei löytynytkään, onneksi tajusin soittaa seuraavaan paikkaan ja tallessa ovat. Kiusa näköjään jatkuu....ap

Vierailija
2/17 |
27.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sama asia,eli kuka tietää vastatkoon ;) Minulla loppuu äiitysloma kohta ja jään hoitovapaalle, voinko irtisanoutua hoitovapaan aikana ilman erityisiä seurauksia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
27.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannaattaa tehdä se viimeistään niin, että kolmen kuukauden karenssi ehtii kulua hoitovapaan aikana. Äitiyslomalla ei vielä kannata irtisanoutua, koska siitä ajasta kertyy lomat ja lomarahat.

Vierailija
4/17 |
27.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis kuluuko se 3kk karenssi hoitovapaankin aikana, vai pitääkö heti ilmoittautua työttömäksi?

Vierailija
5/17 |
27.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakin työnantajalla on oikeus vaatia se maksamansa 3 kk palkka takaisin jos ei palaa työhönsä äitiysloman / hoitovapaan jälkeen.

Vierailija
6/17 |
27.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mihinkä pitäis oikeen soittaa ja kysellä asiasta, palkanmaksuun vai liittoon vai mihin.....

Vierailija
7/17 |
27.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoitan heti äiitysloman päättymisestä pitäväni keryneitä vuosilomia kuukauden verran ja siihen perään jatkan hoitovapaallla, jonka ilmoitan kestävän puoli vuotta. Sitten kun hoitovapaalla olen ollut esim.kuukauden niin päätän irtisanoutua, mutta jos työnantaja on ottanut tilalleni sijaisen niin tuleeko siitä ongelmia minulle? He kun olisivat voineet palkata minulle pitemmäksi ajaksi jo sijaisen jos kerran irtisanoutuisin... Ja jos olen ilmottanut hoitovapan kestävän sen puoli vuotta, irtisanoudun sen aikana niin voinko ottaakin vastaan tuona aikana mahd.uuden työn? Jos irtisnoudun vaan siksi, että vaihdankin työpaikkaa lennosta ja aloitan uudessa työpaikassa ennen kuin edelliseen työpaikkaan ilmoittamani hoitovapaa päättyy? Vähän sekavasti selitetty, mutta jospa joku ymmärtää.. Ja kysyisin kyllä reilusti omalta esimieheltänikin tätä asiaa, mutta en tällä hetkellä voi kun hän ei ole töissä.

Vierailija
8/17 |
27.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

8 § Äitiysvapaan palkallisuus

1 mom. Viranhaltijalla/työntekijällä on oikeus saada varsinainen palkkansa

ajanjaksolta, johon sisältyy äitiysvapaan 72 ensimmäistä arkipäivää

seuraavin edellytyksin:

1 Viranhaltija/työntekijä on ollut ao. kunnan/kuntayhtymän

palvelussuhteessa välittömästi ennen äitiysvapaan alkamista

vähintään kaksi kuukautta ja

2 äitiysvapaata on haettu viimeistään kaksi kuukautta ennen

vapaan aiottua alkamista ja

3 työnantajalle esitetään lääkärin tai terveyskeskuksen antama

sairausvakuutuslaissa tarkoitettu todistus raskauden

kestosta ja lasketusta synnytysajasta.

Soveltamisohje

Palvelussuhteen päättyessä päättyy aina myös oikeus äitiysvapaan

palkkaetuihin.

2 mom. Äitiysvapaan palkkaan sovelletaan 2 §:n 6 momentin määräyksiä.

osaako joku suomentaa tästä et pitääkö palata työhön jottei joudu maksamaan takaisin 3kk palkkaa joka maksettu äitiysvapaan alussa

Vierailija
9/17 |
27.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tuo on kopioitu, mikä tuo lopussa mainittu soveltamisohje on, kopioi sekin tänne.

Vierailija
10/17 |
27.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

8 § Äitiysvapaan palkallisuus

1 mom. Viranhaltijalla/työntekijällä on oikeus saada varsinainen palkkansa

ajanjaksolta, johon sisältyy äitiysvapaan 72 ensimmäistä arkipäivää

seuraavin edellytyksin:

1 Viranhaltija/työntekijä on ollut ao. kunnan/kuntayhtymän

palvelussuhteessa välittömästi ennen äitiysvapaan alkamista

vähintään kaksi kuukautta ja

2 äitiysvapaata on haettu viimeistään kaksi kuukautta ennen

vapaan aiottua alkamista ja

3 työnantajalle esitetään lääkärin tai terveyskeskuksen antama

sairausvakuutuslaissa tarkoitettu todistus raskauden

kestosta ja lasketusta synnytysajasta.

Soveltamisohje

Palvelussuhteen päättyessä päättyy aina myös oikeus äitiysvapaan

palkkaetuihin.

2 mom. Äitiysvapaan palkkaan sovelletaan 2 §:n 6 momentin määräyksiä.

Soveltamisohje

Työnantajan oikeudesta sairausvakuutuslain mukaiseen

päivä- ja äitiysrahaan on määräys 5 §:ssä.

3 mom. Sivuviranhaltijalla ei ole oikeutta palkalliseen äitiysvapaaseen.

tässä koko teksti, kun jäi viimeksi vajaaksi

Vierailija
11/17 |
27.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

työnantajalle ja työkaverille. Heidän Tessissä ei ainakaan mainita mitään tuosta että 3kk äitiysloman ajan palkka pitäisi maksaa takaisin jos päättää irtisanoutua äitiysloman aikana tai hoitovapaalla Tietty norm. irtisanomisaika on. Ja siis samalla alalla olen edelleen kuin entinen työpaikkani, joten samaa Tessiä noudatetaan. Kelahan maksaa sitten hoitovapaalla kotihoidon tukea, joten sinne on sitten ilmoitettava jos meinaa hoitovaan keskeyttää,kai? Sitä en tiedä miten se menee, jos haet kotihoido tukea vaikka puolelle vuodelle niin voiko sen sitten perua? Eiköhän.. Soitan vielä tänään palkanlaskijalle ja kysyn siltä vielä näitä juttuja. Jos jotain selviää niin ilmoitan tänne kyllä. Terv. 2 tai 3 jolla on aivan sama ongelma ;)

Vierailija
12/17 |
27.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

käsittääkseni ei minkään TESin mukaan pidä maksaa, tai ainakaan en ole sellaisesta kuullut (tunnen monta TESiä aika hyvin, olen henkilöstöalalla)

Vierailija
13/17 |
27.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

olenkin nyt miettinyt et irtisanoutuisin sen 1kk ennen hoitovapaan loppua, että sillä saisin sen irtisanomisajan menemään, kun kerran toista työpaikkaa syksystä etsin. aika monimutkasia juttuja nämäkin mietittäväksi.

Vierailija
14/17 |
27.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että jos joudut nostamaan ansiosidonnaista, karenssi kuluu alkuperäisen hoitovapaajakson aikana + irtisanoutumisaika. Itse irtisanouduin 4 kk ennen kuin oli tarkoitus aloittaa joko uudessa työssä (joka oli vielä epävarmaa) tai ilmoittautua työttömäksi ansiopäivärahan saadakseni. 4 kk siis sisälsi 1 kk irtisanoutumisajan + 3 kk karenssin, joka tulee mahdollisesta työttömyyspäivärahasta aina kun irtisanoutuu ilman ns. pätevää syytä.

Vierailija
15/17 |
27.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

olenkin nyt miettinyt et irtisanoutuisin sen 1kk ennen hoitovapaan loppua, että sillä saisin sen irtisanomisajan menemään, kun kerran toista työpaikkaa syksystä etsin. aika monimutkasia juttuja nämäkin mietittäväksi.

mulla ajatuksena se etten ilmoittautuisi työttömäksi kesän aikana, kun sitten pitäisi hakea lapsille hoitopaikat. toinen lähtee kouluun syksyllä ja käy nyt eskaria.

Vierailija
16/17 |
27.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sillä siinä on maininta, että äitiysvapaan 3 ensimmäistä kuukautta on palkallista, mikäli työntekijä palaa työhönsä äitiysloman/hoitovapaan jälkeen.

Vierailija
17/17 |
27.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ennen työsuhteen päättymistä. tämä siis liittyen kaupan alan TESiin. Näin siis tapauksissa, että on sovittu pidettäväksi vuosiloma pois ennen varsinaista työhön paluuta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme viisi