Johtuuko tämä päiväkodista vai mistä??
Nyt on pakko esittää kauan mieltä kaihertanut asia: Asumme isossa lähiössä, isossa kerrostalossa missä paljon lapsia. Olen talon ainoa kotiäiti, lapseni ovat alle kouluikäisiä. Olen opettanut lapsille hyviä käytöstapoja, mihin kuuluu toisten huomioonottaminen, eli kaikki otetaan mukaan leikkiin jne. Puutun välittömästi kiusaamiseen (olen siis lasten ulkoillessa pihalla "vahdissa" ainoana vanhempana tässä talossa). Kaikki talon muut lapset ovat hoidossa, ja hoitopäivän jälkeen ulkoilevat omin nokkinensa pihalla. Käytös on todella jyräävää, ilkeää (tämä tytöillä), ja myös väkivaltaista. Koko ajan on joku ketä kiusataan, tönitään, lyödään, ei oteta leikkiin jne. kiusattava vaihtelee päivittäin, syynä vaikkapa se että saapuu leikkiin viimeisenä, eli ei pääse enää mukaan. Omat lapseni siis joutuvat myös aina vuorostaan kiusatuiksi, ja olen niin kyllästynyt olemaan se pihapoliisi joka puuttuu kaikkien tekemisiin. Lasten vanhempia ei pihalla näy, työpäivän jälkeen ei enää sitten jakseta olla lasten kanssa? Kuitenkin pointti on se, että huomaan selvän eron omien kotihoidossa olevien lasteni ja päiväkotilasten välillä. Omieni ei tarvitse joka päivä elää "villin lännen" ehtojen mukaan isossa ryhmässä, vaan saavat tehdä kaikkea rauhassa ja se näkyy käytöksessä! Ja myös minun lapseni kiusaavat ja tappelevat, mutta siihen puututaan heti (koska olen aina paikalla). Tämä nyt on tätäpäivää, lapset voivat huonosti, joka viides alle kouluikäinen tarvitsisi kuulemma psykiatrin hoitoa, mistähän se johtuu????
Kommentit (41)
Itselläni ei ole mitään kokemusta päiväkodista, mutta tiedän että siellä on tavoitteena opettaa lapsille sosiaalisia taitoja. Olisin vain kiinnostunut tietämään (vaikka teiltä ketkä työskentelette päiväkodissa) että kuinka tämä lasten kasvatus siellä käytännössä hoidetaan? Puututaanko kaikkiin tilanteisiin ja sen myötä opetetaan mikä on hyvää käytöstä ja mikä huonoa, vai jääkö tämä puolitiehen?
ole päiväkodin syy. Katsoisin kotiin ensin. Oletko ap jutellut näiden lasten vanhempien kanssa? Oletko siis puuttunut asiaan aikuisten tasolla? Siis muuten, kun täällä laitat päiväkodin syyksi... Plääh.
Lapset eivät selvästikään saa omilta vanhemmiltaan tarpeeksi huomiota ja se purkautuu hoitopäivän jälkeen tai viikonloppuisin tälläisenä käytöksenä. Missä ovat lasten vanhemmat? Vain sinä olet ulkona lastesi kanssa. Ulkoile hetki toisessa puistossa tms. koska muuten sinusta tulee väkisin "pihapoliisi" ja kaikkien lasten leikkitäti, vaikket haluaisikaan! Muut vanhemmat alkaa laskeen sen varaan, että sinä hoidat hommat.
Ja itsestään selvää on, että ap:n kotona hoidetut lapset ovat täydellisiä mallilapsia jotka kärsivät päiväkotikasvatettujen lasten häiriökäyttäytymisestä.
Ja ap on ainut oikea äiti koko taloyhtiössä....
Niin
että vanhemmat käyvät (erityisesti äidit) käyvät työssä ja maksavat veroja, että ap:n kaltaiset lusmuilijat voisivat sitten tukehtua omaan erinomaisuuteensa.
vanhempien kanssa, vaan hammasta purren pitänyt omieni puolta pihalla. Näitä lapsia on siis paljon, ja ketään vanhemmista en tunne kuin ulkonäöltä, sen verran siis pihalla ulkoilevat lasten kanssa.. Yritän tässä vain herättää ajatuksia, toivottavasti joku tunnistaa itsensä tästä kirjoituksesta ja rupeaa oikeasti hoitamaan ja kasvattamaan niitä lapsia, luulen että monella iltaa vietetään enempi salkkareitten ja kauniidenjarohkeiden parissa, kuin niiden omien lasten, jotka tarvitsevat ohjausta!!
kun ei ne kerran vanhemmat ole siellä pihalla vahtimassa lastensa käytöstä, se on se syy, eli oikeasti syy on päiväkotilasten VANHEMMISSA, ei suinkaan päiväkodissa.
vain sen verran väsyneitä, että eivät enää osaa käyttäytyä kunnolla. Väsy ilmenee tinttailuna ja kiusaamisena, vaikka samat lapset osaisivatkin käyttäytyä aiemmin päivällä hyvin. Itse en siis syyttäisi välttämättä päiväkotia enkä vanhempia. Paitsi vanhempia ehkä siinä, että hoitopäivän jälkeen umpiväsynyt lapsi saattaisi viihtyä parhaiten VANHEMPIEN KANSSA, sisällä tai ulkona. Ainakin talossa pitäisi olla muitakin "leikin ohjaajia", jotka estäisivät jatkuvat konfliktit ja ohjaisivat hienovaraisesti väsynyttäkin lasta onnistuneeseen leikkiin.
Mutta väsymistä syytän minä siis.
tuhlaa sen verran kun kahdesta lapsesta lapsilisiä maksetaan, ja eikös sen saa kaikki lapselliset : ) Ja kyllä vain, tunnen olevani hyvä äiti ja lapset ovat todella ihania ja reippaita, käyttäytyvät hyvin ja voivat hyvin. Ja todellakin nämä huonostikasvatetut lapset häiritsevät meidän elämää, toivon että vanhemmat rupeisivat ottamaan oikeasti vastuuta lapsistaan.
Laita sinäkin ap lapsesi päiväkotiin.
Herätys viitenä aamuna esim, klo 6.45 ja siihen päiväkodin sutinat päälle. Voi olla, että lapset tämän jälkeen ovat vähän pinna kireällä illalla hiekkiksella ;)
ettei lasten koskaan, ikinä anneta itse tarkoa erimielisyyksiään sillä muuten he voivat osata aikuisina toimia esim. työympäristössä hyvin. Aina on hyvä puuttua lasten erimielisyyksiin, pienimpiinkin ja paras on jos joukossa on päiväkotilapsi jonka vanhemmat voidaan syyllistää yksissä tuumin.
Ja missään nimessä ei kannata päästää niitä itsekseen ulos ennen kuin ovat rippikoulun käynyt sillä itsenäisesti toimiva ihminen on jotain kamalaa!!!
Verorahoja tämä ap tuhlaa sen verran kun kahdesta lapsesta lapsilisiä maksetaan, ja eikös sen saa kaikki lapselliset : ) Ja kyllä vain, tunnen olevani hyvä äiti ja lapset ovat todella ihania ja reippaita, käyttäytyvät hyvin ja voivat hyvin. Ja todellakin nämä huonostikasvatetut lapset häiritsevät meidän elämää, toivon että vanhemmat rupeisivat ottamaan oikeasti vastuuta lapsistaan.
Minäminäminäminä
minunihanatlapsetminunihanatlapsetminunihanatlapset
muuteiosaaminävaan :D
Seleevä!
jotka kyylää... Joo verorahoillamme porskuttavat. Mä ole sitä mieltä, että kaikki lapsilisät, kotihoidontuet jne. pitäisi poistaa. Ja ap, puhu niille vanhemmille, ei ole todellakaan vaikea heitä löytää ja asioista puhua. Lopeta täällä morkkaaminen! Syy ei ole päiväkodissa. Ota SINÄ vastuuta, äläkä täällä ruikuta...
..jolloin olin töiden takia pois lapseni luota epäsäännöllisesti. AINA kun olin ollut päivänkin poissa, poika vain kiukutteli ja rääkyi. Kun tulin kotiin ja huomioin häntä, lapsi muuttui takaisin nauravaiseksi ja kiltiksi :/.
ap joskus päästää lapsesi ulos itsekseen ja tarkkailet tilannetta vaikka ikkunasta. Luultavasti jyräävät ihan samalla tavalla kuin muutkin :) Lapset käyttäytyvät niin kovi eri tavalla, kun ei äidin silmä ole siinä vahtimassa.
tuhlaa sen verran kun kahdesta lapsesta lapsilisiä maksetaan, ja eikös sen saa kaikki lapselliset : ) Ja kyllä vain, tunnen olevani hyvä äiti ja lapset ovat todella ihania ja reippaita, käyttäytyvät hyvin ja voivat hyvin. Ja todellakin nämä huonostikasvatetut lapset häiritsevät meidän elämää, toivon että vanhemmat rupeisivat ottamaan oikeasti vastuuta lapsistaan.
ettei lasten koskaan, ikinä anneta itse tarkoa erimielisyyksiään sillä muuten he voivat osata aikuisina toimia esim. työympäristössä hyvin. Aina on hyvä puuttua lasten erimielisyyksiin, pienimpiinkin ja paras on jos joukossa on päiväkotilapsi jonka vanhemmat voidaan syyllistää yksissä tuumin.
Ja missään nimessä ei kannata päästää niitä itsekseen ulos ennen kuin ovat rippikoulun käynyt sillä itsenäisesti toimiva ihminen on jotain kamalaa!!!
jotka kyylää... Joo verorahoillamme porskuttavat. Mä ole sitä mieltä, että kaikki lapsilisät, kotihoidontuet jne. pitäisi poistaa. Ja ap, puhu niille vanhemmille, ei ole todellakaan vaikea heitä löytää ja asioista puhua. Lopeta täällä morkkaaminen! Syy ei ole päiväkodissa. Ota SINÄ vastuuta, äläkä täällä ruikuta...
Vanhemmat eivät välitä, eivät anna huomiota. Syy tuskin on päiväkodin, jossa yleensä on tapana opettaa hyvää käytöstä, toisten huomioimista jne.