G: Mikä on mielestäsi uusavuttomuutta?
Itselläni tulee mieleen:
-perunat ostetaan valmiiksi keitettyinä tai niitä ei "osata" kuoria.
-ei osata laittaa ruokaa tai neuloa esim.nappia kiinni.
-ei tiedetä mihin kohtaa kirjoitetaan osoite kirjekuoreen yms.
Lisää?
Kommentit (54)
Eräs nuorimies ei osannut kuoria banaania, koska äiti oli aina kuorinut sen valmiiksi. Sama pätee tietysti myös perunoihin.
Ja toinen ei ollut vaihtanut kalsareita päiväkausiin. En tiedä oliko syynä se ettei kukaan ollut käskenyt vai se, ettei ollut ymmärtänyt kysyä mistä saa puhtaita. Olipa syy kumpi tahansa, molemmissa tapauksissa kyse on pahemmanlaatuisesta uusavuttomuudesta.
Se on mielestäni kyvyttömyyttä huolehtia itsestään. Ja en tarkoita sitä että osaa ostaa kalapuikko Siwan pakastealtaasta, vaan että jos jäisi jumiin "autiolle saarelle" niin selvityisi siellä. Keinoja on erilaisia millä saa tulen syttymään, millaisen majan rakentaa, kehitteleekö ongen vai elääkö marjoilla, mistä löytää vettä jne.
Mutta em. tilanteessa uusavuton "kuolla kupsahtaa" muutamassa päivässä, kun tavallinen tyyppi selviää hienosti hengissä pelastajien tuloon saakka. Niin ja toki joku "eräkävijä" tai vastaava voi tehdä olonsa oikein mukavaksi ja elellä paljon mukavammassa majassa ja syödä monipuolisemmin jne. mutta minusta JOKAISEN tulisi ihan ok pärjätä.
Ja sama juttu kaupunki oloissa; sähköt voi mennä, liikenne ei kulje, kaupat ovat suljettuja jne. vaikkapa lumimyrskyn vuoksi tmv. ---> uusavuton ei selviä yhtä hyvin mitä ihmisen tulisi pärjätä.
Eli tavallaan uusavuttomuus on "kädettömyyttä" tietyissä asioissa, ja myös yleissivistyksen puutetta. (Eli ei vaikkapa tajua että maito tulee lehmästä ja makaroni ei kasva puissa jne.)
perään huutelijan niin, että on perheitä, joissa ei esim. lapsilla ole mitään säännöllistä ruokarytmia.
Se voi toisilla olla niin, että aamupala on klo 6 ja taas toiset ovat aamu-unisia ja syövät vasta klo 11. Ei kai se tarkoittanut, että kaikkien pitäisi syödä samaan aikaan :)
Tiedän vaan perheitä, joissa ei ole ruoka-aikoja, lapsille ei anneta lämmintä ruokaa, napostellaan jatkuvasti ja sitten ihmetellään, kun lapset ovat levottomia.
Jokainen oppii sen minkä haluaa oppia. Ja vaikka osaisikin niin kaikkea ei halua tehdä. Kaikki eivät halua elää normien mukaan.
Minusta esim. lapset eivät kaipaa säännöllistä ruokarytmiä. Joskus yritin pitää semmoista ja lapset olivat jatkuvasti tyytymättömiä ja ruokailut yhtä huutoa ja tappelua. Ihan sama fiilis kuin itselläni lapsena!
Nykyään meillä jokainen saa käydä kaapilla silloin kun lystää. Lämmin ruoka tehdään ehkä kerran päivässä jos jaksetaan ja siihen aikaan kun sattuu huvittamaan. Ja perhe-elämä on ihan toista kuin ennen. Kukaan ei ole levoton eikä tyytymätön.
Inhoan koko sanaa uusavuton. Jokainen oppii sen minkä haluaa oppia. Ja vaikka osaisikin niin kaikkea ei halua tehdä.
Tunnen pari ihmistä jotka eivät ole niitä penaalin terävimpiä kyniä. Eivät kertakaikkiaan osaa monta minun mielestäni yksinkertaista asiaa (esim perusruuanlaittoa). Selviävät kyllä elämästä itsenäisesti. Onko se uusavuttomuutta jos vaan on aika tyhmä, ei osaa yhtään soveltaa ja oppii kovin hitaasti?
Onko se uusavuttomuutta jos vaan on aika tyhmä, ei osaa yhtään soveltaa ja oppii kovin hitaasti?
Vaatiko uusavuttomuus sen, että pärjää jollain toisella elämän alueella hyvin? On esim. vaativassa työssä, mutta ei osaa kotihommia. Voiko kehitysvammainen olla uusavuton jos ei opi ruoanlaittoa?
että kuinka monella AV-palstalaisella on uusavuton mies?
Jotenkin täällä on tullut sellainen olo, että valtaosan miehet eivät osaa tehdä noita hommia!
tai on siis, jos semmoista käyttää jatkuvasti ihan "normaali" ihminen. Mutta se voi olla erinomainen apuväline ihmiselle jonka kädet ei toimi normaalisti. Esim vanhukset, paha reuma... jos jokainen työvaihe vaatii kohtuuttomasti aikaa ja kahvista suurin osa päätyy pöydälle niin tuo on oikeasti hyvä juttu.
Itse pidän avuttomuutena esim sitä, että ei osaa esim korjata vaatteista mitään. Jos lapsen haalarista lähtee jalkalenksun nappi, niin haalaria ei voi enää käyttää... Näitäkin näkee.
Mun ukki oli täysin uusavuton kun mummo kuoli. Ei osannut edes perunoita keittää ja nyt syö vain valmisruokia kun ei viitsi edes opetella.
Eipä ole koskaan pappan tarvinnut ruuanlaittoa opetella kun äidin lihapatojen äärestä suoraan vaimon pöytään.
Äijä kyllä nikkaroi vaikka leikkimökin käden käänteessä mutta ruokaa ei laita.
yksi intin käynyt naisihminen ja täytyy sanoa, että siellä näki näitä äityleiden paapomia "uusavuttomia". Perunankuorinta oli tosiaan vaikeeta, aamulla EI JAKSA nousta ylös, kirjoitustaidot osalla aika hukassa (myös koululaitos voi kortensa kekoon kantaa), ruoan laittaminen nyt oli hukassa ja pahoin. Suuri osa eineksillä ja pizzoilla elelivät, kun ei armeijan ruoka kelvannut, ja ei ollut äityli sitä ruokaa laittamassa. Mulle jäi aika surullinen kuva Suomen nuorisosta. Ja en nyt todellakaan yleistä, mutta kyllä sitä uusavuttomuutta on ja se kasvaa koko ajan.
jonnekin muualle hoidettavaksi, kuten päiväkotiin, vaikkei mitään tarvetta olisi oikeasti.
Kaikki oppii sen minkä haluaakin oppia. Minäkään en ole koskaan tehnyt simaa, mutta olen ihan varma että osaisin tehdä jos vaan googlettaisin jostain ohjeen. Uusavuttomuutta ei oikeastaan ole. On vaan ihmisiä jotka eivät viitsi opetella.
Minä en mitään kodinhoito-ohjeita saanut äidiltäni (esim. hän ei koskaan laittanut ruokaa, elettiin eineksillä, koti oli aina kamalassa kunnossa jne.), mutta niin vaan ne tuli opittua, siivoukset ja ruoanlaitot erehdyksien kautta, tyyliin: älä laita spagettia kylmään veteen, vaan veden pitää ensin kiehua, älä pese kaikenvärisiä vaatteita yhdessä yms ;).
ja se, että ei osata tiettyjä perusjuttuja. Sen sijaan jos ostaa jotain valmista tai puolivalmista tai uutta sen takia ettei pysty, ehdi tai jaksa tai se on muuten vain ajankäytöllisesti järkevää, niin se ei ole uusavuttomuutta.
Monet täällä mainitut asiat voivat olla uusavuttomuutta tai sitten ei, se riippuu siitä MIKSI henkilö kyseisiä asioita tekee ja käyttää. Jos köyhä ihminen, jolla on ylenmäärin aikaa ostaa uuden vaatteen kun ei osaa ommella nappua paikalleen tai käyttää jotain kalliita valmiita suodatinpusseja tai valmiiksi keitettyjä perunoita koska ei osaa tehdä asiaa muuten, niin se on uusavuttomuutta. Jos sen sijaan noita asioita hankitaan siksi, että, ei sairauden vuoksi pystytä ko töihin, ei ole hellaa käytössä tai ollaan niin kiireisiä, mutta rahaa on ylenmäärin, niin ei se silloin ole uusavuttomuutta vaan priorisointia.
Näiden asioiden lisäksi liittäisin uusavuttomuuden kastiin sellaisen ylenmääräisen luottamusten virkamiesten valvontaan, pakkausmerkintöihin, ammattilaisten ohjeisiin ym., että ei enää osata käyttää omaa järkeä ja arviointikykyä vaan vaaditaan, että joka asia pitää olla kerrottu jossain ja jonkun ammattilaisen pitää ottaa siihen kantaa. Eli että esimerkiksi kahvimukissa pitää erikseen lukea, että kahvi voi olla kuumaa ym. Asuntoon ei uskalleta tehdä pienintäkään remonttia, laittaa koukkua seinälle tai maalata seinää ilman että palkataan ammattilainen. Lääkäriin mennään "ihan vain varmistamaan, että kaikki on kunnossa" eikä osata hoitaa pientäkään flunssaa itse. Liikuntaakaan ei kertakaikkiaan voi harrastaa ilman että on erikseen itselle henkilökohtaisesti tehty ohjelma, johon ammattilainen on määrännyt liikkeet. Ei edes tiedetä, että auton renkaat tai pyyhkijänsulat on mahdollista vaihtaa itse. Uusavuton ei myöskään luota siihen, että tietää, milloin kananmuna on pilaantunut ja milloin kelvollinen, vaan lukee pakkausmerkintöjä, heittää maidon viemäriin viimeisenä käyttöpäivänä vaikka se olisi ihan kunnollista, eikä uskalla käyttää pakastettua lihaa 3 kuukauden jälkeen.
Ja tosiaankin noissa ketjun alkupään jutuissa korostuvat kovasti nämä vanhanajan kotirouvataidot, taitaa kovin monen AV-palstalaisen mies olla uusavuton ;) Mitähän tulisi vastaukseksi kun samaa kysyttäisiin miehiltä?
Tässä joitakin juttuja jotka luultavasti kaikki osaavat (paitsi minä).
Pullan/sämpylöiden leivonta
Nakkikeiton teko tai edes perunoiden keittäminen
Leipääkään en osaa kunnolla leikata
Kaikenkaikkiaan ruuanlaitto ei ole vahvimpia puoliani, joten jätän sen ihan suosiolla muille ;-)
Pyykkiä osaan pestä ja kuoria banaanin. Myös auton huolto käy kätevästi (johtunee ammatista...)
Remonttiakin olen tehnyt talossamme.
Jospa kyse onkin siitä että kaikki eivät osaa kaikkea ;-)
se, kun aikuiset, työssä käyvät ihmiset ottaa vanhemmiltaan rahaa ja tavaraa vastaan.
Näitä piisaa täällä av:llakin ihan järkyttävät määrät.
Tuossa ei oo mitään vikaa, ellei kyse sitten ole siitä, että "lapset" eivät osaa itse hoitaa omia raha-asioitaan, vaikka rahaa siis periaatteessa olisikin ihan riittävästi ja sen takia kerjäävät rahaa vanhemmiltaan.
se, kun aikuiset, työssä käyvät ihmiset ottaa vanhemmiltaan rahaa ja tavaraa vastaan.
Ja monet pitää sitä täysin normaalina, eihän itse nyt tartte niin hirveesti tehdä, kun perintö on tulossa tai vanhemmat maksaa. Se on TODELLISTA uusavuttomuutta!
kun taas vedettiin jo tähänkin keskusteluun lasten vuorokausirytmi ja perinnönodottelu / lahjojen saaminen. HOhhoijjaa, aika kauas meni uusavuttomuudesta - tai ehkäpä se uusavuttomuuden määritelmä on vaan niin hämärä ja typerä.
Todellista uusavuttomuutta on, jos ei ymmärrä lukemaansa eikä osaa keskustella; tämä on kuitenkin informaatioyhteiskunta.
ekaluokkalainen (tai vanhempi), joka ei osaa
a.) tehdä itselleen voileipää
b.) sitoa kengännauhoja
Näitäkin näkee...
tuolle Normi Normaalille, jonka pieneen maailmaan ei mahdu se, että kaikki eivät syö päivällistä klo 17.00...
Uusavuttomuutta on mielestäni juuri tuo ruuanlaittotaidottomuus (ei osata keittää perunoita tai paistaa pihviä noin esimerkkinä) tai se ettei osata siivota. Siis todella osata tehdä jotain asiaa, eikä osata opetella sitä. Mutta kyllä minäkin osaan moppia heilutella, mutta silti minulla käy viikkosiivooja :-)