Ihottumaa käsissä+kova kutina. mistä voisi johtua??
Olen huomannut että muutaman viikon joka paikkaa kutittanut ihan älyttömästi ja nyt on kämmenselkiin ilmestynyt kutisevaa ihottumaa joka näyttää siltä kuin olisin polttanut käteni. Olen raskaana mutta ei tämä varmaan siihen liity...vai?? kellään tietoa mitä voisi tuo ihottuma olla??
Kommentit (19)
Mulla ihottuma ranteissa ja kämmenissä oli ensimmäinen raskausoire ennen kun kuukautiset edes oli myöhässä. Mies oli ollut metsäretkellä ja syytin sitä jonkun syyhyn tuomisesta.. Tein positiivisen testin ja ihottuma lähti viikon sisään. Ja näin on käynyt kaikissa kolmessa raskaudessa.
aloin just miettiä että johtuisko pyykkipulverista koska vaihdoin Erisanista Bio luviliin(hajusteettomaan) just pari kuukautta sitten. ja selvästi huomaa että jalat kutittaa paljon enemmän kun on housut jalassa. täytyy varmaan ekana vaihtaa tota merkkiä.
Mulla ihottuma ranteissa ja kämmenissä oli ensimmäinen raskausoire ennen kun kuukautiset edes oli myöhässä. Mies oli ollut metsäretkellä ja syytin sitä jonkun syyhyn tuomisesta.. Tein positiivisen testin ja ihottuma lähti viikon sisään. Ja näin on käynyt kaikissa kolmessa raskaudessa.
melkein koko tämän raskauden ajan, eli koko talven. Kutiaa, eikä millään parane. Välillä punoittaa enemmän ja välillä vähemmän. Muuten iho on ihan normaali, kuiva kylläin muttei ihottumainen. Voikohan johtua raskaudesta vai mistä? Mulla kolmas raskaus viikolla 24, eikä koskaan aiemmin ole ollut tällaista raskausaikana. Lapsena oli kyllä taiveihottumaa.. Samalla pesuaineellakin olen pyykit pessyt.
vasta lapsen synnyttyä. Odotusaikana ei siis vielä ollut ihottumaa, mutta melko pian synnytyksen jälkeen tuli sellaisia kutiavia näppyjä käsien taivealueella ja toisen käden kämmenselkään. Ensin iho kutisi hirmusti noilta aluelta ja niissä oli kuin pienenpieniä vesikelloja, jotka rikkoutuivat raapiessa. Sen jälkeen iho muuttui sellaiseksi kuivaksi ja koppuraiseksi ihottuma-alueella. Ihottuma oli muutenkin sellaisissa "länteissä".
Lapsi on nyt 2-vuotias ja vaiva pysyy edelleen. Varsinkin talvisin on pahanakin toisinaan. Imetysaikana myös kesällä ihottuma oli tosi hurja :(
Minulla mysö ollut lapsena ruoka-aineallergioita. Mutta en ole huomannut, että tämä johtuisi mistään syömisistä/pesuaineista. Ennemminkin on sellaista atooppisen tyylistä iho-oireilua. Mä luulen, että ainakin mulle jäi tämä vaiva loppuelämäksi.. Ellei sit joskus mahdollinen toinen raskaus taas vie mennessään ;)
äitiyspolille.
Raskauden aikainen kutina saattaa nimittäin olla merkki raskauden aiheuttamasta maksatulehduksesta. Oireet ovat hyvin voimakkaat ja kutinaa esiintyy lähinnä sellaisissa paikoissa, joissa sitä ei yleensä ole, kuten kämmenissä ja jalkapohjissa.
En ole koskaan oirehtinut kyllä siitepölystä millään tavalla. väsymyskin on aivan kamalaa. ja mietin mitä ihmettä tuommonen kupliminen mahassa... onko kellään ollu sellasta alkuraskaudessa tai raskaudessa yleensä?
voiko se kupliminen johtua kohdun kasvusta yms? sitten on ollut näköhäiriöitä ja huimausta. eilen illalla aloin nähdä yhtäkkiä mustia pilkkuja. :D ja huimasi kun nousin nopeasti ylös. oloni on kaikkea muutakuin normaali.
joka on erittäin yleistä raskauden alussa. itsellä ollut tämä oire kaikissa kolmessa raskaudessa. tee se testi, et sinä muuten saa varmuutta.
entä tuo kupliminen? Enää ei ehdi apteekkiin... :( maanantaina sitten. Olisi niin ihana jospa masussa kasvaisi pieni elämän alku :) niin kauan yritystä ollut.
yleensä vauvan ekat liikkeet tuntuu "kuplimisena" mutta tuskin sinun kohdallasi siitä kyse koska ensisynnyttäjä tuntee liikkeet yleensä viikon 20 paikkeilla. voi olla ihan siitä jos on ilmaa vatsassa( siis ilmavaivoja).
kun ei ne ole ilmavaivojakaan. siellä "kuplii" koko ajan. niinku siellä kasvais jotain. en tiedä mutta ei tämä normaalia nyt ainakaan ole.
Muut raskaudet menneet sen suhteen ok. Nyt yhtäkkiä käsissä kyynärpäihin asti kova kutina. Sujuvasti myös pikkuhiljaa olen alkanut raapia vähän sieltä sun täältä. Maksa- ja sappiarvot mitattu pariin kertaan, olleet ok.
Olemme mieheni kanssa yrittäneet lasta jo melkein kaksi vuotta. Nyt on viikon,reilu viikon verran ollut aivan älytön kutina ja yks päivä aamulla oksensin. Ihme ihottumaa josta luin että se on jotain vauva ihottumaa raskauden aikana. Tosin, en tiedä olenko raskaana. Voikohan tämä kutina olla raskauden merkki?
Voiko kutina alkuraskaudessa olla jostain raskaus myrkytyksestä tms? Aivan kamala kutina koko ajan käsissä ja naamaankin sitä on tullut. Finnejäkin yhtäkkiä alkanu tulemaan vaikkei oikeastaan koskaan aiemmin ole ollut. Olisin niin onnellinen jos nyt oisi tärpännyt. Yks lääkkeellinen keskeytys takana n. 3vuotta sitten ja olen pelännyt että se johtuisi siitä ettei lapsia ole kuulunut. Lisäksi ihme kupliva systeemi alamahassa ja tuntuu niinkuin alamaha painaisi aivan älyttömästi. Nyt koko ajan huono olo, raivokas olo, välillä kuuma ja vilunväreitä, nenä tukossa ja pärskin koko ajan. reilu viikon tätä on jatkunut. Mielikin jotenkin aivan ihmeellinen ja uni ei tule. Olen aivan muissa maailmoissa koko ajan ja pillahdan itkuun tuon tuosta. Voi voi....
ennen viikkoa 20. noi oireet kyllä sopivat raskauteen joten kannattaisi testi tehdä. paitsi tuo nenäntukkoisuus johtuu luultavasti ilmassa olevasta siitepölystä. :)
Hepatoosi sen sijaan aiheuttaa sitä kutinaa ainakin, yleensä ei kuitenkaan alkuraskaudessa. Ja toi taiveihottuma, raskaus voi laukaista sen. Itse pienenä kärsin tosi pahasta taiveihottumasta (atooppinen) ja raskaus laukaisi sen uudestaan. tosin onneksi lakkasi vaivaamasta lähes heti synnytyksen jälkeen. Ja kyllähän tuo nenän tukkoisuus voi liittyä raskauteenkin, limakalvot herkistyvät ja paisuvat usein raskausaikana. Itsellä näin, ja ihan alkuraskaudesta loppuun asti sama vaiva :)
Pesetkö astioita käsin? Yksi tuttuni saa ihottumaa Fairystä, muut tiskiaineet ok.