Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsella kaveri kylässä...

Vierailija
23.04.2009 |

Molemmat 5-vuotiaita...

Kävin pikasesti vessassa ja ihmetys suuri kun tulin. Lapsen kaveri oli itse ottanut kaapista lautasen ja muroja...

Tästä aiheesta on varmaan paljonkin puhuttu, mutta kyllä mun mielestä sen verran pitäisi lapselle opettaa, että vieraissa kysytään lupa!!! Hyvä, että lapsi oppii omatoimiseksi, mutta että...

Hämmästykseltäni en osannut lapselle muuta sanoa, että meillä kysytään lupa, silloin kun ei ole ruoka-aika...

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
23.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

...kun pidän tuota ei sallittavana asiana...

Vierailija
2/8 |
23.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ensimmäisenä kun tullaan kylään niin ollaan kinuamassa ruokaa, tai tosiaan mennään itse sinne jääkaapille ottamaan jotain ilman lupaa. Raivostuttavaa. Meidän lapsella on yksi kaveri joka on kyllä ihan huippu: joskus kun hän tulee meille, hän pyytää rahaa (!!!), että voi mennä kauppaan ostamaan jotain. Sitten kun kiellän, niin alkaa vänkäämään, että kyllä meidän äiti sanoi, että pitää syödä jotain ksylitol-pastilleja, kyllä mun pitää päästä nyt kauppaan. Siis oikeesti?? Pahinta on, että hän ei usko, vaikka kuinka sanoo. En haluaisi alkaa vieraalle lapselle meuhkaamaan, mutta kun ei usko, kun sanoo nätisti!! Sitten aina vaatii myös jotain jäätelöä kun on meillä, että kyllä hänen pitää nyt saada se jäätelö, "mä haluan jäätelön". Sitten kun sanoo ettei nyt saa jäätelöä niin mulkoilee. Ihan ihme lapsi, no, nyt on saanut meille porttikiellon vähäksi aikaa, vaikka onkin lapsen hyvä kaveri.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
23.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei toisten kaapeille saa mennä ilman lupaa, luulisi sen kuuluvan ihan perusjuttuihin.

Vierailija
4/8 |
23.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja yrittäisin taatusti saada lapseni etsimään tasokkaampaa seuraa jatkossa!

Siinäpä on taas tulos, kun on tehty niitä lapsia, mutta ei tajuta/kyetä/viitsitä yhtään niitä kasvattaa. Järkyttävän röyhkeitä.

Vierailija
5/8 |
23.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaapista koska sattuu ja mitä huvittaa. Aina kysytään, saako ottaa. Ja yleensä syödään tiettyinä aikoina eli välipaloja ei oteta miten sattuu.

Vierailija
6/8 |
23.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ongelmana on se, että ovat ekaluokkalaisia, ja ainoita jotka ei ole iltiksessä, ja sen takia ovat iltapäivisin niin paljon yhdessä. Mutta siis, erittäin ärsyttävää... 3

Vierailija
7/8 |
23.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei toisten kaapeille saa mennä ilman lupaa, luulisi sen kuuluvan ihan perusjuttuihin.

Mutta toisaalta viisivuotiaalle tuo ei ehkä olekaan perusjuttu: tuon ikäisellä ei voi olla paljon kokemusta kyläilystä - siitä että eri kodeissa on erilaiset säännöt. Ehkä tätä viiisivuotiasta on kehuttu kun hän osaa itse "laittaa" välipalaa ottamalla murot ja kulhon kaapista. Ja ehkä oli suuri ihmetys ja pettymys kun nyt suhtautuminen olikin toinen.

Viisivuotiaalle kyläily on oppimista. Olkaa lastenne kavereiden kanssa kärsivällisiä ja ottakaa nuo tilaisuutena opettaa ja toivokaa että muut vanhemmat jaksavat ohjata teidän lapsianne.

Olen nimittäin huomannut että vaikka miten yrittää selittää kyläilysysteemejä sun muuta, niin on todella vaikea selittää tuollaisia asioita niin että lapsi ne ymmärtäisi. Sosiaaliset taidot ja oman kulttuurin tuntemus kehittyvät harjoittelemalla.

Vierailija
8/8 |
23.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli tuossa iässä kyläily on sosiaalista oppimista. Ja kyläillessä harjoitellaan sosiaalisia taitoja ja sitä, että kaikissa kodeissa on omat juttunsa.

Mutta siitä olen kyllä eri mieltä, kyllä tuon ikäinen on jo sen verran kyläillyt, että jos kotona on yhtään opeteltu pelisääntöjä, eli että toisen omaa ei oteta ilman lupaa, niin kyllä sen tuossa iässä pitäisi olla jo selviä.

Ja nro3:lle, kuulostaa aivan karmealta! En ihmettele yhtään, että lapsi ei teille toivottu vieras ole... Mutta jotenkin kuulostaa aivan rajattomalta lapselta, taaskaan syy ei taida löytyä lapsesta, vaan siitä vanhemmasta, jolla on näköjään jäänyt työ tekemättä...