Pitääkö lapsi laittaa syksyllä uskonnonopetukseen, ettei häntä kiusattaisi?
Sitäkö mieltä kaikki on? Että ET-tunneilla istuvaa lasta kiusataan ja siksi hänen tulisi mennä uskontoa oppimaan? Huh hei...
Kommentit (15)
Mun lapsi meni uskonnonopetukseen, koska mielestäni uskonnon ja Raamatun tyuntemus kuuluu yleissivistykseen. Koska asutaan luterilaisessa maassa ja uskonnon tuntemus auttaa ymmärtämään kulttuurihistorian lisäkis muutenki yhteiskuntaa. Ja lapsen mielstä asia on ok, varsinkin kuin uskoonopettaja on kuulemma tosi kiva:-). Tokaluokkalainen kyseessä.
ihan jo tuosta syystä en uskontotunnille laittaisi, ettei lapsesta tule samanlainen "kristitty".
meidän lapsi on luokallaan ainoa ET-tunnilla. ei häntä ole kiusattu. lähinnä jotkut tuntuvat olevan kateellisia siitä ettei lapsen tarvitse istua uskontotunneilla..eivät kuulemma edes ole mitään uskovia, mutta vanhemmat ovat vanhasta muistista pakottaneet lapsensa uskontotunneille.
Ei häntä minusta kiusattaisi. En tiedä ainuttakaan, kuka olisi joutunut järjestelmällisen kiusaamisen uhriksi ET-tuntien takia. Siksi perustelu tuntuu vähän hassulta.
Siis olen ap. Ai miksi ei kiusattaisi. Koska en oikeasti tunne ainuttakaan ihmistä, jota olisi kiusattu järjestelmällisesti koulussa ET-opetukseen osallistumisen takia. Tunnetko sinä?
Ei häntä minusta kiusattaisi. En tiedä ainuttakaan, kuka olisi joutunut järjestelmällisen kiusaamisen uhriksi ET-tuntien takia. Siksi perustelu tuntuu vähän hassulta.
arvioida kokonaistilanteen lapsen kannalta. Jos toivot, ettei lapsesi tarvitsisi saada sanottavammin tietoa kristinuskosta ja myöhemmin muistakaan uskonnoista, teet päätöksen sen mukaan. On tietysti totta, että mikä tahansa erilaisuus koulussa voi olla syynä kiusaamiseen. Eikä se, että on uskontotunneilla mukana, tee kenestäkään minkään uskonnon harjoittajaa.
Jos toivon, että lapsi saa tietoa kristinuskosta ja raamatusta, niin sitä saa myös ET-opetuksessa. Sitä voin tehdä myös kotona, eikö vain? Onko siis niin, että jos lapsi osallistuu ET-tunneille, hänestä tulee sivistymätön? Näin kärjistetysti sanottuna.
arvioida kokonaistilanteen lapsen kannalta. Jos toivot, ettei lapsesi tarvitsisi saada sanottavammin tietoa kristinuskosta ja myöhemmin muistakaan uskonnoista, teet päätöksen sen mukaan. On tietysti totta, että mikä tahansa erilaisuus koulussa voi olla syynä kiusaamiseen. Eikä se, että on uskontotunneilla mukana, tee kenestäkään minkään uskonnon harjoittajaa.
Meidän ekaluokkalainen on ainoa et-läinen luokallaan.
Ei todellakaan ole kiusattau sen vuoksi. Et on hieno oppiaine, kun siinä opetetaan kaikista uskonnosta. Sivuoireena et:n opiskelusta voi olla suvaitsevaisuus. :)
Minä ja lapseni olemme hyvin kiinnostuneita uskonnoista (ja monista muista asioista), ja luen raamatun tarinoita lapselle kotona silloin tällöin ja kerron muistakin uskonnoista. Lapsi saa vapaasti valita uskontonsa, me vanhemmat olemme agnostikkoja.
Mielestäni olisi hyvä, jos kaikille opetettaisiin koulussa et:tä, ja uskonnon opetus lakkautettaisiin. Usko ja uskonto tulee kotoa, ja siellä sitä pitäisikin opettaa, ja perheen mieltymysten mukaan myös pyhäkouluissa yms.
myös ET:n puolella, jos uskontotietoutta haluat lapsellesi. Mutta kysyit tuosta kiusaamisesta. En tiedä tapauksia, että juuri ET-opetuksessa olevaa olisi kiusattu. Mutta mitä erilaisimmista asioista kaivetaan kiusaamisen aihetta. Kysyisin koulusta tilannetta siellä.
7
Jos toivon, että lapsi saa tietoa kristinuskosta ja raamatusta, niin sitä saa myös ET-opetuksessa.
ja saman myös muista uskonnoista. Samoin kuin moraalista, etiikasta yms. arvomaailman perusteista.
Mun lapsi meni uskonnonopetukseen, koska mielestäni uskonnon ja Raamatun tyuntemus kuuluu yleissivistykseen. Koska asutaan luterilaisessa maassa ja uskonnon tuntemus auttaa ymmärtämään kulttuurihistorian lisäkis muutenki yhteiskuntaa. Ja lapsen mielstä asia on ok, varsinkin kuin uskoonopettaja on kuulemma tosi kiva:-). Tokaluokkalainen kyseessä.
No ainakaan täällä ei heti alettu povaamaan kiusaamista ja kidutusta. :D Ap
poika osallistuu uskonnonopetukseen ja saa sitten itse päättää, kun siirtyy yläasteelle, haluaako lukea uskontoa vai meneekö Et-tunneille. Tähän ratkaisuun päädyttiin siksi, että kun isommat lapset olivat Et-opetuksessa, ei siellä mitään opetusta ollut. Kuvittelin tosiaankin, että siellä käytäisiin kiihkottomasti läpi eri uskontoja jne. mutta kattia kanssa. Pääasiassa lapset piirtelivät ja katsoivat videoita et-tunneilla, kun mitään varsinaista opetusssuunnitelmaa ei ollut.
vaikka olin ET-tunneilla 80-luvulla, jolloin koko oppiaine oli ihan uusi. Omankin lapsen laitan ET-tunneille. Mun mielestä ET oli koko kouluajan paras aine ja antoi oikeasti eväitä ajatteluun.
Ainoa ongelma oli lähinnä se, että uskonnon tunneille osallistuvat olivat vähän kateellisia. Mutta ei sekään kiusaamista aiheuttanut.
Noh lyhyesti: ei kiusattu ainakaan minua, päinvastoin kateellisia oltiin meille, jotka sai osallistua ET-opetukseen 80-luvulla. Mun lempitunnit koulussa oli ET-tunnit ja sieltä sai oikeasti välineitä omaan ajatteluun. Omankin lapsen laitan ET-tunneille.