Gluteeniherkkyys
Onko palstalla ketään jolla on todettu gluteeniherkkyys ilman että on keliakia?
Millä tavalla se selvisi? Oma analyysi vai lääkärin tekemä?
Mitä oireita oli ja kuinka kauan piti syödä gluteenitonta että oireet hävisivät?
Kysyy Keliaakikon isä.
Kommentit (39)
Otatin laajan igG-paneelin, josta löytyi yliherkkyys gluteenille (sekä mm. maidolle, munalle ja hiivalle)
Antioksidanttiklinikka / funktionaalinen puoli osaa auttaa. Tai ota yhteys mdd.fi. Kotitestejä löytyy googlesta, hae: gluteeniyliherkkyys testi.
Mulla tulee gluteenista väsymystä, turvotusta, palelua, nivelsärkyä ja ihokutinaa. Pahimmillaan nivelet 2vk tosi kipeät, kun söin 2 tavallista runebergin torttua.
Julkisella puolella ei apua tähän vaivaan saa tai yliherkkyyksiin muutenkaan.
Oli vuosia epämääräisiä vatsaoireita, keliakia- ja laktoositestit olivat negatiiviset. Se, mikä sopii ja mikä ei, on vuosien kokeilujen tulos. Yhtenä päivänä voi syödä pullapalan ja se menee ok, toisena päivänä taas ei. Sipuli sopii vain jos laitan sen ensin pilkottuna pakastimeen. Omenat ja kaikki kivelliset hedelmät käyvät myös soseutus- ja pakastusvaiheen läpi. Mitkään pähkinät eivät sovi.Keljuttaa, kun monia leipiä mainostetaan kauraleipinä, mutta kauraa on vain 13% jauhoista. Melkein kaikki gluteenittomat leivät ovat nopeasti kuivuvia ja pilaantuvia sekä törkeän kalliita. Tavallisesta leipähyllystä käy Vaasan 100% kaura, toisinaan se on loppu. Esim. mökkipaikkakunnalla gluteenittomia leipiä ei ole ollenkaan leipähyllyssä, vaan ne ovat saatavilla vain pakasteina. Omat tuntemukset ovat paras ohje suht normaaliin foodmap-elämään.
Vierailija kirjoitti:
Itse saan hieman apua GlutenGo-kapseleista.
Lisäksi käytän entsyymivalmisteita. Kalliiksi kyllä tulee, mutta aina ei pysty valikoida ruokaansa tarkasti. Kun on ärtyvä suoli-syndrooma, oireita aiheuttavien ruokien lista on pitkä
Vierailija kirjoitti:
Otatin laajan igG-paneelin, josta löytyi yliherkkyys gluteenille (sekä mm. maidolle, munalle ja hiivalle)
Antioksidanttiklinikka / funktionaalinen puoli osaa auttaa. Tai ota yhteys mdd.fi. Kotitestejä löytyy googlesta, hae: gluteeniyliherkkyys testi.
Mulla tulee gluteenista väsymystä, turvotusta, palelua, nivelsärkyä ja ihokutinaa. Pahimmillaan nivelet 2vk tosi kipeät, kun söin 2 tavallista runebergin torttua.
Missä tuon paketin teetätit?
Mulla laktoosi-intoleranssi ja ärtyvä suoli. Voin kertoa, että paukkuu ja pärisee.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmeen apua kaipaat julkiselta puolelta? Apu on se, mitä suuhusi työnnät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä tuon paketin teetätit?
Valitettavasti tästä jo n. 15v aikaa ja ystävän kautta meni asia, niin en muista nimeä. Ulkomaille kuitenkin lähti veri analyysiin ja silloin maksoi noin 150e, jos oikein muistan (yli 100 ainetta).
Vierailija kirjoitti:
Mulla laktoosi-intoleranssi ja ärtyvä suoli. Voin kertoa, että paukkuu ja pärisee.
Varmasti noin, miksi et syö siten kuin elimistösi haluaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kysytty sun pieruvaivoista.Tyhmä.
Kyse oli keliakiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yliherkkyysoireet tulee usein viiveellä. Viive voi olla minuuteista tunteihin tai päiviin. On ihottumaa, niveloiretta, turvotusta ja vatsavaivaa. Kun yliherkkyyttä aiheuttavia aineita on useita, ei aina oikein pääse jyvälle, mikä niitä oireita aiheuttaa / ylläpitää.
Mulla igG-testi auttoi paljon. Selvis esim. voimakas yliherkkyys maidolle ja munalle ja tuo gluteeni + vehnä erikseen (vehnätärkkelyskään ei käy). Oli muitakin, mm. porkkana ja hiiva. Näitä kaikkia en olis osannut itse epäillä. Kun ne jätti pois, iho ja suolisto voi paremmin.
Lisäksi käytän entsyymivalmisteita. Kalliiksi kyllä tulee, mutta aina ei pysty valikoida ruokaansa tarkasti.
Kun on ärtyvä suoli-syndrooma,
- v.ttu ei kysytty ärtyvä suoli -hommadta mitään
oireita aiheuttavien ruokien lista on pitkä
Mä olis pahimmillani turvonnut kuin jalkapallo vatsasta koko ajan, vaikka paino normaali. Jo pelkkä veden juonti turvotti, kun suolisto oli niin ärtynyt.
Laaja igG-testi oli mun pelastus, kun ensin jätin kaikki yliherkkyyttä aiheuttavat tauolle, jotta suolisto sai rauhoittua. Sitten aloin kokeilemaan, mitä kestän ja kuinka paljon ilman oireita.
Pitkään meni näin hyvin. Sitten sain kilpirauhaslääkityksen, joka sopi huonosti. Kokeilin jättää lopulta kokonaan pois maidon, munan ja vehnän kohtuukäytönkin, niin pääsin eroon kilpirauhaslääkkeestä. Näille kaikille oli ollut igG-vasta-aineet koholla jo silloin 10v sitten...
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi käytän entsyymivalmisteita. Kalliiksi kyllä tulee, mutta aina ei pysty valikoida ruokaansa tarkasti.
Kun on ärtyvä suoli-syndrooma,
- v.ttu ei kysytty ärtyvä suoli -hommadta mitään
oireita aiheuttavien ruokien lista on pitkä
Ärtyvä suoli ei kestä gluteenia, siksi tästä kerroin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kysytty sun pieruvaivoista.Tyhmä.
Kyse oli keliakiasta.
Kyse oli gluteeniherkkyydestä ilman keliakiaa. Tyhmä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yliherkkyysoireet tulee usein viiveellä. Viive voi olla minuuteista tunteihin tai päiviin. On ihottumaa, niveloiretta, turvotusta ja vatsavaivaa. Kun yliherkkyyttä aiheuttavia aineita on useita, ei aina oik
Tämä!
Minusta on vaikeaa löytää syötävää kun normaali leipä ei sovi. Olen niin monelle kasviksellekin allerginen enkä tykkää kokkaamisesta yhtään. Enkä syömisestäkään. Mulle ideaalitilanne olisi, että nappaan suuhuni yhden pillerin ja ruoka ja ravinto olisi siinä.
Vierailija kirjoitti:
Lisään vielä, on vuosi aikaa kun aloitin gluteenittoman, joitain oireita on edelleen.
Keliakia voi johtaa osteoporoosiin.
Minulla hoitamatonta keliakiaa epäiltiin yhdeksi syövän aiheuttajaksi. Asun suurella paikkakunnalla, jossa marketin gluteenittomien leipien ja leivonnaisten valikoima on loistava. Mistään muusta kuin tähtitortuisys en koe jääneeni ilman. Silloin syön luulusokeessa täytettyjä puolikuita. Minulla on aina kotona Rostenin siemenleipää kotona kaiken varalta. Se säilyy ikuisuuden ja tavalliseen näkkäriin verrattuna voi olla rapeampaa, mutta maku voittaa näkkärit.
No, näillä gluteenittomien tuotteiden hinnoilla ei pääse kyllä lihomaan. Ihan gluteenittomilla kaurapuurolla keitetyllä puurolla lisukkeineen aamuni aloitan. Olen oppinut pitämään kotona aina sekä tuoreita että keitettyjä kananmunia. Keitetty kananmuna on helppo ottaa hedelmän kanssa mukaan reppuun täydennysruoaksi, koska gluteeniton ruoka kodin ulkopuolella voi olla välillä köykäistä ja välillä erinomaista. Keliaakikon on vaikeampaa olla kasvissyöjä tai vegaani kuin laktoosi-intolerantin. Pitää huolehtia, ettei saa puutostiloja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisään vielä, on vuosi aikaa kun aloitin gluteenittoman, joitain oireita on edelleen.
Keliakia voi johtaa osteoporoosiin.
Minulla hoitamatonta keliakiaa epäiltiin yhdeksi syövän aiheuttajaksi. Asun suurella paikkakunnalla, jossa marketin gluteenittomien leipien ja leivonnaisten valikoima on loistava. Mistään muusta kuin tähtitortuisys en koe jääneeni ilman. Silloin syön luulusokeessa täytettyjä puolikuita. Minulla on aina kotona Rostenin siemenleipää kotona kaiken varalta. Se säilyy ikuisuuden ja tavalliseen näkkäriin verrattuna voi olla rapeampaa, mutta maku voittaa näkkärit.
No, näillä gluteenittomien tuotteiden hinnoilla ei pääse kyllä lihomaan. Ihan gluteenittomilla kaurapuurolla keitetyllä puurolla lisukkeineen aamuni aloitan. Olen oppinut pitämään kotona aina sekä tuoreita että keitettyjä kananmunia. Keitetty kananmuna on helppo ottaa hed
Kovasti hehkutat gluteenittomien "tuotteiden" saatavuutta. Miksi et halua syödä terveesti siten kuin elimistösi haluaa, vaan korvaat ravinnon noilla "korvikkeilla"?
Gluteeniton syöminen ei tarvitse mitään erikoistuotteita. Syö vain ruokaa, joka ei sisällä gluteenia. Toki voihan se olla vaikeaa, jos asenne on sellainen, että ilman leipää tai puuroa ei millään pärjää.