Onko kellään kohdun laskeumaa?
Kommentit (8)
miten se ilmenee? miten sen huomaa?
että se voi kyllä ilmetä silloin - näin kävi minulle ja hoidettiin raskauden ajan renkailla, mutta raskauden jälkeen se normalisoitui. Synnytyslääkäri "lupasi", että leikkaukseen en joudu, kunnon fysioterapeutin ohjeilla pääsen kuntoon - tai jopa ilman. Ja nyt on eletty se 11v ilman.
Ja miten se ilmeni: kohdun kaula hankasi pikkuhousuja...
En ole ap, vaan toinen, jolla on vaan gyne huomannut puolittaisen laskeuman, mitä lie sitten tarkoittaakaan.
Mulla ei tietääkseni ole noin pahaksi äitynyt, ja kai tietäisin jos olisi. Joskus tuntuu hankalalta käyttää tamppooneja, johtuiskohan laskeumasta?
Miten hoidit itsesi kuntoon? Auttaako pelkkä lantionpohjan lihasten voimistaminen kotikonstein?
Vai miten?
että se voi kyllä ilmetä silloin - näin kävi minulle ja hoidettiin raskauden ajan renkailla, mutta raskauden jälkeen se normalisoitui. Synnytyslääkäri "lupasi", että leikkaukseen en joudu, kunnon fysioterapeutin ohjeilla pääsen kuntoon - tai jopa ilman. Ja nyt on eletty se 11v ilman.
Ja miten se ilmeni: kohdun kaula hankasi pikkuhousuja...
Onko sillä mitään merkitystä vai voiko se tulla yhden tai kahdenkin raskauden jälkeen.
T: viiden lapsen äiti jolla ei ole laskeumaa.
heti ensimmäisen lapsen jälkeen, toista kun odotin oli vähän jännät paikat, pysyykö siellä vai ei. Kun raskaus oli edennyt sai sikiö ja kohtu lisää painoa ja pysyi paremmin paikallaan. Toisen lapsen jälkeen leikattiin, koska oli niin paha eikä jumppaukset auttaneet yhtään. Kolmatta en olisi saanut tehdä, mutta tein riskillä, jouduttiin langat ompelemaan, jotka varmisti kohdunkaulaa. Joskus raskausviikolla 37 langat poistettiin ja raskaus jatkui viikolle 40.
Ensimmäisen synnytyksen jälkeen lievä kohdun/emättimenlaskeuma tuli kuntoon gynekologini ohjeen mukaan jumppaamalla. Hän suositteli silloin ostamaan sellaiset hieman isommat geishapallot joita käytin melkein päivittäin yli vuoden ajan.
Nyt on toinenkin synnytys koettu ja kaikki meni hyvin. Ei enää samoja ongelmia. Jumppausta teen edelleen.
*